פרשנות

לפיד ובנט לא יכתיבו מי יהיה הראשון לציון // ישי כהן

לא מן הנמנע שבקרוב נגיע למצב בו גדולי ישראל ייתכנסו בכדי להכתיר 'ראשון לציון' מבלי קשר לתפקיד הרב הראשי ולבחירות בגוף הבוחר. לפיד ובנט לא יכתיבו לנו מי יהיה המנהיג (דעה)

ישי כהן | כיכר השבת |
כותב השורות עם הראשון לציון (צילום: יעקב כהן)

בחנוכה תשכ"א התקיים טקס חשאי של הכתרת 'הראשון לציון'. ועד העדה הספרדית התכנס והכתיר את מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, אז דיין בבית הדין האזורי. למעלה מעשור לאחר מכן הוכתר מרן באופן רשמי לראשון לציון והרב הראשי לישראל.

לא מן הנמנע שבקרוב מאוד נצטרך להגיע למצב זהה. למצב בו גדולי ישראל ייתכנסו בכדי להכתיר 'ראשון לציון' מבלי קשר לתפקיד הרב הראשי ולבחירות בגוף הבוחר. מצב בו ימונה לתפקיד כזה שאינו ראוי אך מקורב לצלחת העסקונה של הציבור הדתי-לייט לייט.

בפתח השבוע הבא תאשר ועדת שרים לענייני חקיקה הצעת חוק של ח"כ משה קינלי טור פז לשינוי שיטת בחירת הרבנים הראשיים לישראל. עוד לפני שנתעכב על פרטי הצעת החוק, נגיע למסקנה: בעוד כשנה ימונו - ככל הנראה - שני רבנים ראשיים לישראל שלא ייזכו לתמיכת גדולי ומאורי הדור. רבנים שתמיכתם העיקרית תהיה של נפתלי בנט ויאיר לפיד. ואם מדובר ברב מקושר, הוא יקנח בתמיכת ח"כ יוליה מלינובסקי. פני המנהיגים החדשים של עולם היהדות.

בידיים שלהם. יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

מאחורי החוק לשינוי שיטת בחירת הרבנים הראשיים עומדים יאיר לפיד, נפתלי בנט ומתן כהנא. בנט, למוד הניסיון מ-2013, אז הוא כיהן כשר הדתות והפסיד ונבחרו הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף והגאון רבי דוד לאו - החליט לשנות את הגוף הבוחר, כי מה שווה גוף בוחר אם אתה לא שולט בו.

במסגרת השינויים, השר כהנא ישלוט בגוף הבוחר. גם בחלק מהרבנים החברים בגוף הבוחר. וזה לצד החלטה שהבחירות יהיו גלויות. כך, ששני הרבנים שלהם ייבחרו לתפקיד.

בחצי שנה האחרונה, מתן כהנא ויוליה מלינובסקי הצליחו להחליש את כוחה של הרבנות הראשית. זה החל בכשרות, כעת בגיור ולאחר מכן ברישום ונישואין. למרות שאין להם רוב יהודי לשינויים, הם נעזרים בחברי כנסת ערבים מרע"מ. הם עושים הכל בהוראות מלמעלה ובמהירות בזק מחשש הממשלה תיפול לפני שהם יסיימו להחריב את מוסד הרבנות הראשית.

ההכתרה החשאית למרן הגר''ע יוסף זצ''ל (צילום: מתוך הספר 'פוסק הדור')
ההכתרה החשאית למרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: מתוך הספר 'פוסק הדור')
הגדלה

כעת, כאמור, זה הגיע לזהות הרבנים הראשיים. מחשש שהממשלה לא תחזיק מעמד, הם צפויים להקדים את מועד הבחירות לעוד פחות משנה, לבחור שני רבנים שכאמור ייזכו להמלצת בנט, לפיד וליברמן. לא צריך להיות 'מבין גדול' כדי לנחש מי יהיו שני הרבנים שייבחרו. כאלו התומכים בהרס היהדות במדינת ישראל. כאלו התומכים בממשלה והרפורמות ההרסניות שהיא מובילה.

הראשון לציון, הגאון רבי יצחק יוסף, עומד כחומה בצורה מול רפורמות הממשלה. לא חושש מהמתקפות נגדו, גם לא מהאיומים "להדיח" או "לנזוף" בו. אם שונאי הדת "ידחו" את הגר"י יוסף מתפקידו הרשמי, הם יגלו עד כמה לא הגלימה והמצנפת בונות את המנהיג, אלא הציבור הנוהר בהמוניו אחר גדול בתורה. את זה הם לא יצליחו לשנות, את העם אי אפשר להחליף.

כך יהיה גם אם אכן מזימתם תצליח וימונו שני רבנים ראשיים שאינם ראויים לתפקידם. מי שיילכו אחריהם יהיו תומכי הממשלה ההרסנית ונשות הכותל. את הרבנות הם כבר הורסים, את ההנהגה הם לא יצליחו להכתיב. בטח בכל הקשור לתפקיד 'הראשון לציון'.

קבלן הביצוע. השר מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בממשלת בנט-לפיד הראשונה, העלו גורמים שונים בממשלה את ההצעה למנות רב ראשי אחד. לא עוד רב ראשי ספרדי ורב ראשי אשכנזי. הראשון לציון הגר"י יוסף נפגש עם ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו והסביר לו על החשיבות של תפקיד 'הראשון לציון'. במהלך הפגישה הסביר הרב לנתניהו: "כבודו יודע שרב ראשי ספרדי - ראשון לציון, זה 380 שנה, תמיד היה רב ראשי אחד פה בארץ ישראל".

גם כעת, בנט, לפיד וליברמן לא יצליחו להרוס את מוסד 'הראשון לציון', מסורת של 380 שנה, גם אם ימנו אחד שאינו ראוי. לא הממשלה תחליט מי יהיה המנהיג, לא הגלימה עושה את הראשון לציון, ההנהגה והגדלות בתורה עושה את הראשון לציון. הם יכולים למנות בתואר, אך הציבור ינהר בהמוניו אחר הנהגת גדולי ישראל והראשון לציון שהם ייבחרו.

הטור פורסם לראשונה בעיתון 'בקהילה'

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר