עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ

השקר הכי נפוץ והתירוצים לבוס במצרים העתיקה

והפעם במדור: המנהיג שניצל בזכות השירותים, והמנהיג שלא צריך אף פעם שירותים; מהו השקר הכי נפוץ בעולם?; כך נראה "סלפי" לפני מאה שנים - ועוד מלא ידע שלא היה לכם (מעניין)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
עובד ובוס במצרים העתיקה? אולי, אין לדעת (צילום: Shutterstock)

ברוכים השבים ל'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ'. כמידי יום חמישי ב'מגזין כיכר', אנו כאן עם מלא ידע שלא היה ברשותכם עד כה, במגוון תחומים.

הבה נכירה:

עולם

מקומות שאסור להגיע אליהם - המקום החמישי

האי האסור, במבט מרובע הברונקס (צילום מסך: Google Maps)

המקום החמישי ברשימת ה'אין כניסה' שלנו, מצוי בליבה של עיר מהסואנות בעולם. מדובר ב'אי האח הצפוני', המצוי בנהר איסט, כשלצידו 'אי האח הדרומי' והאי 'רייקרז'. מדובר בשלושה איים קטנים, שכיום הגישה לשלושתם מוגבלת.

בשנת 1850 הועבר לאי בית חולים מסוגר לחולי אבעבועות רוח ומחלות מידבקות אחרות. בהמשך הוא אכלס מוסד גמילה מסמים, וכיום אין בו כניסה לבני אדם בכלל אלא ציפורים שעבורן מהווים 'האח הצפוני' ו'האח הדרומי' אתר קינון.

אם תהיתם, גם לאי רייקרז אין לכם מה לבוא. על האי שוכן מתחם הכליאה הגדול בניו יורק, הכולל עשרה בתי סוהר.

זהו השקר הכי נפוץ בעולם

הכל סבבה? (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: Shutterstock)

פעם תהיתם, מתוך כל השקרים המתעופפים בחלל עולמנו יום יום, מהו השכיח שבהם? אז בדקנו לכם וגילינו: השקר "הכל בסדר", הוא הנפוץ ביותר בעולם - כך עולה ממחקר בריטי.

על פי הנתונים, רוב השקרים נאמרים לקולגות בעבודה, אחר כך להורים, שותפים ובני זוג. גברים משקרים כחמש פעמים ביום בממוצע (שהם 1,400 שקרים בשנה וכ-88,000 (!) במשך החיים הבוגרים), לעומת שלוש פעמים ביום בקרב נשים.

עוד שקרים פופולריים במצעד: "אני בדרך"; "אני בפקקים"; "לא היתה לי קליטה"; "אחזור אליך בעוד דקה" וגם "זה ממש טעים".

ציפור, זוחל ויונק - באחד? יש חיה כזו

ברווזן מצטלם להנאתו באוסטרליה (צילום: Shutterstock)

"יש חיה כזו", נשמע כמו פינה מגניבה למדור שלנו. מה אומרים? והשבוע: החיה היחידה בעולם שיש לה גנים גם של ציפור, גם של יונק וגם של זוחל.

הברווזן הוא אחד המינים הוותיקים בעולם, והוא מצוי אך ורק ביבשת אוסטרליה. פיו דומה למקור של ברווז, גופו מכוסה פרווה ויש לו ארס ברגליים.

אתם לא היחידים שעבורם זה תיאור לא שגרתי בעליל. כשהתגלה הברווזן ביבשת בשנת 1798 ופורסמו איורים שלו, מדענים חשבו שמותחים אותם, ושאין באמת חיה כזו. היו גם שטענו כי מדובר בפחלוצים בייצור סיני. כנראה שכבר אז כשראו בעולם תופעה מוזרה, האצבע המאשימה הופנתה אוטומטית לסין.

שנה

כך נראה "סלפי" לפני מאה שנים

בלי פילטרים, אבל באמת (ניו יורק, 1920)

חלקנו רואים ב'סלפי' משהו מיותר, חלקנו רואים בו חלק בלתי נפרד מחיי היום יום, אבל רובנו לא יודעים שה'סלפי' הראשון תועד לפני 102 שנים בארצות הברית.

בתמונות שמעל, רואים את תמונת ה'סלפי' של חמישה צלמים ניו יורקיים שמחזיקים במצלמה אנלוגית קדומה, ותמונה של התמונה, שזה גם טרנד שחשבנו שהוא חדש ותינוקי.

הצלמים עבדו בחברת 'ביירון', שנחשבה אז שיא השכלול האמריקני, ושפעילה עד היום בידי הדור השביעי לצלם ג'וזף ביירון שנצפה מחזיק את המצלמה משמאל. יצויין, אגב, כי החזקת המצלמה משני הצדדים לא היתה בחירה מטעמי בימוי, אלא מטעמי משקל המצלמה המוגזם.

עדות היסטורית: תירוצים לבוס במצרים העתיקה

אבן הגיר, כפי שמוצג במוזיאון הבריטי (צילום: Trustees of the British Museum)

דיברנו מקודם על שקרים בכלל, ובמקום העבודה בפרט. אבל האם ידעתם כמה עתיק המנהג לשקר לבוס כדי להבריז מהמשרה המרגיזה? לנו יש תיעוד מרתק ומשעשע כבר ממצרים העתיקה, לפני 3,200 שנים (קצת אחרי יציאת מצרים).

אבן הגיר הזו נמצאה בחפירות ארכיאולוגיות בדיר אל-מדינה, כפר מצרי קדום, ושמורה כיום במוזיאון הבריטי. על האבן נרשמו דו"חות נוכחות של מעסיק מסויים, ומעניין לראות את סיבות האיחורים והחיסורים באותה תקופה.

בין הכיתובים: "בישל בירה", תירוץ שמופיע על האבן כ-7 פעמים (אם היינו מעזים לומר כך לבוסים שלנו, וואי וואי...); "לבת שלו ירד דם", גם שכיח באבן (זה היה ה'לילד שלי יש קורונה' של אז); "בנה את הבית שלו" (מרגש); "אמא שלו היתה חולה", ואז... "עטף את גופת אימו לצורך חניטה" (המקום ינחם).

עוד כמה, כי הם פשוט מעולים: "רקח תרופות עבור האליל" (גם הוא חטף קורונה?); "כאבה לו העין" (שתראה רק דברים טובים); "קבר את האליל" (מה קורה לנו היום עם הטרגדיות?), והזוכה: "נעקץ על ידי עקרב".

תמונה מעניינת: יש כסא תינוק?

נראה כמו הברחת סמים, אבל זה לא (רוסיה, שנות ה-50)

הנה עוד מישהו שיבריז קצת מהעבודה. בתמונה נראה אב מאושר (בגלל הלידה או בגלל החופשה?) המחזיק בידיו את היילוד הטרי, כאשר היולדת מתיישבת במונית ספיישל מבית החולים.

כפי שניתן לראות, האב מתבוסס בשלג עמוק, והתינוק עטוף בצורה רצינית ביותר, במה שנראה יותר כמו חופשת סקי משפחתית. התמונה צולמה בשנות החמישים של המאה הקודמת, ככל הנראה באינגושטיה, רפובליקה רוסית בתקופת ברית המועצות.

לתמונה, כמו תמונות נוסטלגיות אחרות, יש כעת עדנה מחודשת ברשתות החברתיות, שם גולשים מתווכחים ברוסית הלוך ושוב - האם העובדה שהמשפחה לא נסעה במכונית סגורה בקור הזה, מעידה כי ברית המועצות היתה נחשלת, או שפוטין צריך לרצוח את מי שפרסם את התמונה.

נפש

הפילוסוף האנטישמי - שחי על הקצה

דמותו של וולטר, על שטר כסף צרפתי (צילום: Shutterstock)

בין השנים 1694-1778 חי בצרפת פרנסואה-מארי ארואה, פילוסוף, סופר ואנטישמי שנשא את שם העט 'וולטר', והיה סוג של מהפכן. הוא ניצל את כישרון הכתיבה שלו כדי לתקוף בציניות תופעות שונות בארצו, בנצרות ובחברה בכלל.

מאחר והאיש האמין בדרכו, והצליח להרגיז לא פעם אנשים חשובים בעזרת טקסטים שהולכים 'על הקצה', הקפיד וולטר גם לגור על הקצה. כלומר, לגור תמיד סמוך לגבולות צרפת, למקרה שבו יצטרך להימלט.

למה אנטישמי אתם שואלים? כמי ששנא את הנצרות שנאת מוות, הוא שנא גם את היהדות - להבדיל - כי ממנה צמחו הנוצרים. בנוסף, נהג לתקוף את היהודים ללא הרף בכתביו, כשלדבריו הם "האומה הבזויה ביותר שאי פעם מילאה את כדור הארץ".

מעריציו הנלהבים נהגו לתרץ שהוא לא היה מונע משנאת יהודים גרידא, אלא מרעיונות אוניברסליים של חופש, שזה התירוץ של כל אנטישמי מאז ומתמיד.

המנהיג שניצל בזכות השירותים

דמותו של ג'ונסון על מטבע ובול אמריקניים (צילומים: Shutterstock)

כבר יצא לנו לדבר על כמה נשיאים אמריקניים פחות מוכרים, ומתברר שיש רבים מהם. היום נדבר על מנהיג מרתק בשם לינדון ב. ג'ונסון, הנשיא ה-36 של ארצות הברית.

ג'ונסון גדל במשפחה פשוטה, עבד לאחר מכן כמורה ואז נכנס לפוליטיקה. כשנכנס לבית הלבן, נודע כאחד הנשיאים היעילים והזריזים בהיסטוריה האמריקנית שהיה עובד כל הזמן ומכל מקום. כל למשל, היו לו טלפונים מותקנים בכל פינה, וגם בשירותים. פעמים רבות קיים שיחות חשובות מתוך בית הכסא.

ואם כבר בית הכסא, חייו של הנשיא ג'ונסון ניצלו בזכותו. היה זה במהלך מלחמת העולם השנייה, כשעוד כיהן כחבר קונגרס, והחליט להצטרף לטיסה במטוס קרב. אלא שברגע האחרון נזקק לצרכיו, ופספס את הטיסה. המטוס התרסק וכל נוסעיו נהרגו, בזמן שג'ונסון עלה על מטוס אחר שחזר בשלום.

פינת הסלב: המנהיג שלא צריך אף פעם שירותים

ה'קדוש' בילדותו (מתי ואיפה? אם תדעו נצטרך להרוג אתכם)

מי בתמונה? זהו כמובן קים ג'ונג און, המשוגע והרוצח השולט בצפון קוריאה, ושלא צריך אף פעם שירותים (כמו פרעה, אם כבר דיברנו על מצרים העתיקה) - כך נדרשים נתיניו להאמין.

הם אגב חייבים גם להאמין שבהיותו באוניברסיטה חיבר השליט ה'קדוש' לא פחות מ-1,500 ספרים (בחישוב מהיר: ספר אחד לכל יום), ושלמד נהיגה כבר בגיל 3.

מתי הוא היה בגיל 3? אל תשאלו. לא, באמת אל תשאלו. שנת לידתו של המנהיג לא ידועה, אם כי לרוב נהוג לקבל כי נולד בין השנים 1982-1984, ובכל מקרה מדובר במנהיג שהחל לכהן בגיל הצעיר ביותר בעולם, ושכנראה גם יכהן בגיל המבוגר ביותר, אם לא ימות עד אז בגלל בעיית האלכוהוליזם והעישון שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר