ישראל בוחרת צד?

בניגוד להנחיות: שר ישראלי נוסף מתערב מול רוסיה

למרות הבקשה לא להביע עמדה בנושא, שר ישראלי נוסף מציג את עמדת ישראל בסכסוך הרוסי אוקראיני בצל המתיחות, אחרי יאיר לפיד, והתגובות סוערות • ישראל בוחרת צד? (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הטנקים הרוסיים מוכנים (צילום: צבא רוסיה)

שר התפוצות נחמן שי התערב הבוקר (שני) בסכסוך הרוסי-אוקראיני והכריז שבמידה ויוטלו סנקציות עולמיות על רוסיה, אם זו תפלוש לאוקראינה - הרי שישראל תצטרף אליהן להערכתו.

"אני מניח שישראל תלך עם המחנה שקרוב אליה, בהובלת ארצות הברית ותצטרף אליהן", אמר השר בראיון שהעניק לאסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בתאגיד השידור הציבורי.

גורמים מדיניים ביקרו את התבטאויות השרים, של שי הבוקר ושל לפיד אמש, ולדבריהם מדובר על התערבות מיותרת שעלולה להזיק לישראל דיפלומטית.

כזכור אתמול, בראיון לערוץ 12, אמר לפיד דברים דומים. לדבריו, אם רוסיה תפלוש לבסוף לאוקראינה אז ישראל תצדד בבעלת בריתה המסורתית ארה"ב, למרות האינטרס לשמור על יחסים טובים עם הרוסים בשל הגבול עם סוריה.

לפיד אמר: "אנחנו זהירים יותר מהאמריקנים והם מבינים את זה". הוא הסביר כי לישראל יש שתי בעיות שאין לארה"ב ובריטניה – "גבול עם רוסיה בגבול עם סוריה", והחשש לביטחונם של מאות אלפי היהודים ברוסיה ואוקראינה.

"המצב שלנו דומה קצת למצב של המדינות הבלטיות", אמר לפיד, "יש לנו גבול עם רוסיה בגבול עם סוריה לכל דבר ועניין". הוא הוסיף כי התיאום הביטחוני עימם הוא "מה שמאפשר לנו, על פי דיווחים זרים, פעילות ישראלית מתמדת נגד האירנים בסוריה". לצד זאת הדגיש את החשש בממשלת ישראל לשלום הקהילות היהודיות ברוסיה ובאוקראינה – והחשיבות של שיקול זה בקבלת ההחלטות הישראלית.

בתשובה לשאלה אם ישראל תיקח חלק בסנקציות שיוטלו על רוסיה כפי שמבטיחים במערב, חרף הרצון לשמר את היחסים הטובים עם מוסקבה ואת התיאום הביטחוני, אמר לפיד: "נצטרך לשקול זאת, זה לא המצב כרגע ואנחנו לא שם. כל יום, פעמיים ביום, אנחנו עוקבים אחרי המצב".

לדבריו, כל העת נבחנת ההיתכנות להזיז את השגרירות הישראלית מקייב ללבוב שבמערב אוקראינה. "בשלב זה הערכת המודיעין שלנו שונה משל עמיתינו האמריקנים והבריטים. אנחנו מעריכים שסיכויי הפלישה הרוסיה לאוקראינה נמוכים יותר ביחס לההערכות האמריקנים, אבל אנחנו בהחלט נערכים לכך. כל התשתיות בלבוב ערוכות לקליטת השגרירות הישראלית".

התבטאותו של לפיד בנוגע לבחירה בארה"ב על פני רוסיה, עוד בטרם הדבר עלה לכלל שאלה, עוררה תהיה קשה בקרב מומחים בתחום, שתהו מדוע הזדרז לפיד להביע תמיכה בארה"ב כאשר למעשה במידה ולא תהיה פלישה כזו ישראל רק יכולה להפסיד מדבריו אלו של שר החוץ. "זהו מצב רגיש במיוחד ודבריו של לפיד ששוברים את הניטרליות של ישראל מיותרים מאד", אמר אחד המומחים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר