פחות הגבלות, פחות נדבקים

חסינות היברידית: ירידה בכמות הנדבקים למרות הסרת ההגבלות באירופה

מהו המודל עליו מתבססים מומחים רבים בעולם כשהם צופים את סיומה של מגפת הקורונה, האם הוא מוכיח את עצמו ובעיקר: אנחנו עומדים להיפטר מהקורונה שאיתנו כבר שנתיים? (קורונה, בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
חסינות היברידית - הסוף לקורונה כבר כאן? (צילום: Ralph Chang from Pexels)

מגפת הקורונה הכניסה שלל מושגים חדשים לחיינו והנה אחד נוסף שכנראה נשמע עליו הרבה בקרוב: "חסינות היברידית" - מדובר בשילוב של מספר גבוה של אנשים שנדבקו בנגיף ומספר גבוה של אנשים שחוסנו באופן מלא.

השילוב הזה מביא למצב של רמת חסינות גבוהה - מה שגורם למדינות רבות ובהן ישראל להסיר את כל או רוב ההגבלות ולהתייחס לנגיף הקורונה כמחלה שאינה מסכנת את האוכלוסיה. אבל יש קאצ'.

החסינות ההיברידית אכן יכולה להחזיר אותנו לשגרה, לפי מומחים רבים בעולם, אך לתזמון יש כאן פקטור חזק. כרגע רוב העולם נמצא בנקודת זמן קריטית בה מספר מחלימים גבוה עם חסינות טבעית לנגיף ושיעור מחוסנים גבוה אף הוא. כוחה של החסינות ההיברידית מתבטא בכך שלמרות שמדינות מסירות את ההגבלות, ישנה ירידה במספר החולים.

לדוגמה, דנמרק הייתה הראשונה בעולם להודיע כי היא מסירה את כל ההגבלות וחוזרת לשגרה מלאה. שבועיים אחר כך, שיעור הנדבקים בדנמרק הצטמצם. קרוב ל-85 אחוזים מאוכלוסיית דנמרק התחסנו במנת חיסון אחת לפחות וכשני שלישים מתוך 5.8 מיליון אזרחי דנמרק התחסנו בשלוש מנות חיסון.

טיירה גרוב קראוזה, מנהלת במכון דנמרק למחלות זיהומיות אמרה כי הם סוברים שהירידה תלויה בחסינות ההיברידית כיוון שהאזורים במדינה בהם שיעורי ההידבקות היו הגבוהים ביותר, כרגע רושמים ירידה ניכרת.

דנמרק לא לבד. גם גרמניה, הולנד ונורבגיה הודיעו שהן מסירות את כל או רוב ההגבלות למרות מספרי הנדבקים הגבוהים, משום שמקרי האשפוז הולכים ופוחתים.

עדיין קיים סיכון למוטציות חדשות

לצד הנתונים המעודדים, ד"ר טדרוס גברייסוס, יו"ר ארגון הבריאות העולמי טוען כי המדינות שמסירות את ההגבלות פועלות בפזיזות ובשם "נרטיב שקרי לפיו המגפה הסתיימה".

לדבריו, על אף שיעור המחוסנים הגבוה באותן מדינות שתורם לאותה חסינות היברידית, ישנן לא מעט מדינות בהן שיעור המחוסנים נמוך מה שיוצר את התנאים האידאליים להופעת מוטציות חדשות של נגיף הקורונה.

כאמור, הטיימינג משחק כאן תפקיד חשוב ולפי הערכת ארגון הבריאות העולמי, קרוב ל-116 מדינות עשויות לפספס את החסינות ההיברידית כיוון שהן לא יגיעו ליעד של חיסון כללי של 70 אחוזים מהאוכלוסייה עד אמצע השנה, מה שעלול להוביל להתפתחות מוטציות חדשות בקרוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר