משחקי כסאות

קיפאון קואליציית בנט-לפיד מזכיר את ממשלת נתניהו-גנץ

כמעט חודש שבנט ולפיד לא שולטים בקואליציה שלהם, ושהכנסת מופקרת לאופוזיציה, שמעבירה הצבעות בקריאות טרומיות בקלות • כדור השלג לפירוק הממשלה כבר החל להתגלגל (פוליטיקה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד. הקואליציה בבעיה קשה (צילום: מארק ישראל סלם, פול )

בואו נחזור רגע לעבר: ממשלת נתניהו-גנץ זכורה שלא לטובה בעיקר מכיוון שהמלחמות הפנימיות בה היו בלתי נגמרות, וישיבות הממשלה היו כמעט מיותרות, מכיוון ששום דבר לא קודם.

עכשיו ניתן קפיצה חדה להווה: ממשלת בנט-לפיד קיימת כבר שמונה חודשים וחצי, ולפחות באשר לכנסת, לצורך בתפקוד קואליציוני רציף, המצב מסובך בהרבה.

עד אישור התקציב הכל תפקד די טוב, מלבד כמה פספוסים ונפילה משמעותית בחוק האזרחות, אבל זה בגלל שכולם רצו לצלוח את מכשול התקציב, וגם כי זו הייתה ההתחלה - אבל בשבועות האחרונים הקואליציה קפואה.

ראשי הממשלה הקודמים, בנימין נתניהו ובני גנץ. מתחיל להיראות דומה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

הנה רשימה חלקית: רע"מ הטילה חרם הצבעות שלושה שבועות ברציפות, בגלל סיבות מתחלפות; חברת כנסת ממרצ הפילה את חוק הגיוס ועיכבה את הליך חקיקתו; רע"מ ומרצ מאיימות בצעדים משמעותיים אחרי העברת חוק האזרחות מעל הראש שלהן; העבודה ומרצ נגד תוכנית העלאת שכר המינימום של שר האוצר ליברמן; והשבוע הייתה זו המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה, כחול לבן על שמונת מנדטיה, שהחליטה להניף דגל אדום לראשי הממשלה בנט ולפיד, ולשרוף עוד יום של חקיקה ממשלתית.

בעוד כשלושה שבועות תצא הכנסת לפגרה שתימשך עד לאחר פסח, עם פקק חקיקה גדול במיוחד, של עשרות דברים שחשובים לפעילות משרדי הממשלה. כדור השלג שיוביל לפירוק הממשלה כבר החל להתגלגל, השאלה מתי הוא יהפוך לגדול מספיק כדי לחרוץ את גורלה.

בין הדברים יש לציין ששר החוץ לפיד מנצל היטב את התפקידים המדיניים שיש לו לחלק - לצרכיו הפוליטיים: זוכרים את חברת הכנסת ממרצ שהפילה את החוק? אז היא מונתה להיות הקונסולית הכללית בשנגחאי, עיר משמעותית מאוד בכלכלה הסינית, ומכאן חשובה במיוחד לכלכלה הישראלית. מבחינת לפיד זהו המשך ישיר של מינויי מקורבים כפי שהוא חפץ, כולם אנשי יש עתיד או חשובים לקידומו הפוליטי בטווח הזמן המיידי. העיקר קצת פחות כאבי ראש קואליציוניים.

אם חשבתם שבזה נגמרת הבעיה של יאיר לפיד - כי עבור נפתלי בנט זו כבר פחות בעיה אחרי זמן יחסית מכובד בתפקיד ראש הממשלה - אז אלי אבידר החליט להכניס את קואליציית השישים ואחד לסחרור נוסף, כשהודיע שיתפטר מתפקידו בממשלה וישוב לכנסת כאחד שלא מחויב לכלל הצבעות הקואליציה.

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. צריך להתחיל לחשוש? (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

השר "במשרד ראש הממשלה", שם קוד לשר ללא תיק, ציפה לקבל את תיק המודיעין, ומשזה לא קרה - הבין שהדבר הטוב ביותר עבורו זה לחזור להיות האצבע הסוררת התורנית בכנסת, אחרי וואליד טאהא, מאזן גנאים ועוד.

אם עד עכשיו עוד הייתה איזושהי מסגרת עליונה שאפשרה לראשי הקואליציה לפתור בעיות, מגיע אבידר וסיעת היחיד שלו ומכניס את כולם לבעיה עמוקה יותר.

היה פסוק שנאמר הרבה בימי ממשלת נתניהו-גנץ שלא תפקדה בשיא משבר הקורונה, והוא לגמרי מתאים גם בימים אלו, לפחות מבחינה פוליטית: "בימים ההם אין מלך בישראל - איש הישר בעיניו יעשה".

"משחקי כסאות", סיכום השבוע הפוליטי ב"כיכר השבת", בהגשת כתבנו רפאל כהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר