"החינוך בראי הפרשה"

על מדרג הענישה של ולדימיר פוטין וליברמן

מאורעות התקופה בחודש אדר הינם מתנה נפלאה וכלים לארגז החינוכי של כל הורה ומחנך! הרב אברהם בורודיאנסקי בטורו השבועי "החינוך בראי הפרשה" (פרשת השבוע, יהדות)

(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בימים האחרונים העולם חווה זעזוע ותחושה של שחזור מלחמת העולם השניה, כאשר רודן מושחת משקר על כל העולם, ומבצע פשעי מלחמה ורצח עם. כאשר הקשבתי מהם טענותיו של פוטין לסיבת המלחמה, התחושה הייתה שזה כעין רצח על גניבת מקום חנייה, חוסר פרופורציה תגובתית, ובוודאי שאיננה מוצדקת.

לפני כחודש הציג שר המיסים אביגדור ליברמן את הסיבה שבגללה כלכלת ישראל בסכנה ושבגללה הוא נאלץ בלית ברירה... לעלות מיסים.. "הציבור החרדי" הם האשמים הגדולים, ובלשונו המתגלגלת בעברית רוסית הוא הרחיב להסביר באר היטב את מזימות הרש, עם כתב אישום לציבור החרדי.

חוסר פרופורציות ועיוות מציאות איננה בעיה חדשה, גם המן הרשע היה מומחה גדול בפוליטיקה זו, הצורה איך שהוא הציג לאחשוורוש את העם היהודי, את מצוקותיו, עצמאותו, וכו' בהחלט הצדיק את התוצאה של העם נתון לך והכסף נתון לך... שר האוצר והדתות והמיסים ביחד.- ההיסטוריה רק חוזרת על עצמה.

אם הקב"ה נתן לנו מתנה את ליברמן/ בנט/ פוטין/ וכל זה בחודש אדר באופן מיוחד... אין זה כי אם מתנת חינוך מעולה! אנשים שדחף לכבוד ושלטון מעבירים אותם על דתם ודעתם, אנשים שלא למדו לשלוט על דחפים ורצונות גם במחיר רצח עם.

הגירויים שיש לבני הנוער במקביל לצורך בהתפתחותם ובגידולם מצריך לחנך אותם לתהליכי חשיבה מקצועיים כאלו שיובילו אותם לדרך הנכונה.

אם בכל הדורות משפט זה הוא אבן יסוד, הרי שבדורנו, דור שמושקע בו כל כך הרבה חשיבה והשקעה כלכלית על דרכי גירויים ופיתויים לנער ולמבוגר, הרי שיש צורך עצום לאין ערוך לפתח מיומנות זו אצל בני הנוער שאם לא כן ההפסד לצערנו צפוי וידוע מראש.

בארגז הכלים של מחנך בדורנו חייב להיות כמה כלים חשובים-

המחשת היעדים- נער שמאבד טעם בלימוד או בקיום ההווה חייב לראות את העתיד בצבע, חייב להגיע להמחשה לאן הוא חותר, מה המטרה, ככל שמטרה זו ברורה הדרך קלה.

מדרג יחסים- לכל נער יש את הדמויות איתם הוא מקיים יחסים שונים, החל מהורים, רבנים, מדריכים, חברים, וכו' כאשר יש בלבלול בחשיבות אנשי הקשר הנער עלול לעשות את הטעויות החמורות ביותר דו כיווני, צריך להמחיש לנער את הצורך בקשריו בעתיד והדרך לשמר אותם בהווה.

מדרג ענישה- לכל מעשה יש מחיר, אם במכולות לא ניתן לקנות ללא תשלום, גם בתהליכים חינוכיים אי אפשר לקנות ללא תשלום כלים לחיים, ודווקא אותם הכלים של הענישה והיכולת לחשב כדאיות של מעשה מול תוצאה הוא כלי קריטי, מי שחושב שבדורנו אסור להעניש שלא יתפלא אם יקום הגולם על יוצרו, ענישה מותאמת היא כלי חשוב ביותר.

בתוך מדרג הענישה חשוב לדעת מה הכללים, מה רמת הענישה על כל מעשה, לדעת לייצור שומה של המעשה מול התגובה כדי שבשעת מעשה יידע הנער לחשב את הכדאיות, ככל שמדרג הענישה ברור וידוע גם להורה/ מחנך/ מדריך, זה ברור גם לבן/חניך

בתוככי מדרג זה ובעת הענישה ככל שהוא יבוא בהטעמה למעשה, ובחמלה ראויה ומחושבת ולא מכעס מתפרץ, זה יכול להפך למעשה חינוכי סופר חשוב ומשמעותי לכל חייו, ענישה עם הסבר מותאם בזמן הנכון, הופך רגעים קשים למכוננים.

אין כוונת הדברים שצריך לחמול ולרחם, דווקא רחמים וחמלה פעמים רבות הופכות לנזק הכי גדול, אם אתה מכיל מעשה חמור בעקבות רחמים לא מחושבים אתה מאבד את כוח החינוך שבך, הנער מלמד את עצמו להשפיע על הסביבה בכלים שהם החולשה של המחנך, ואם הוא יזהה שזה רחמים או מצפון הוא ישתמש בזה גם כשיגיע למעשים מסוכנים וקשים, ובמסווה של רחמים אתה משחית את הנער.

הדברים מיוסדים על פי דברי הרש"ר הירש בפרשתנו באופן מדהים-

רש"ר הירש שמות (פרשת ויקהל) פרק לה פסוק א

"העם והכהנים למדו להכיר את עצמם בכל רפיון חוסר שלמותם. הם למדו להכיר, כי זקוקים הם להשתלמות מתמדת, להתעלות ולכפרה. כן למדו לדעת, כי הבורא הוא בעל הדין החמור, וגם בעל הרחמים הגדולים. הם טעמו את טעמם של כל דירוגי היחסים בינינו לבין ה', למן שפל המדרגה של אדם נבזה ונמאס בעיני ה' - ועד לרום מעלת האור של חסד התשובה. המשכן, שנצטוו להקים, נועד להיות המקום, ממנו יהל אור חזון ייעודם לנצח, למען הפרט ולמען הכלל; המקום, בו ימצאו תמיד ובכל מדרגה של תעייה ורפיון - את הכוח לשוב ולעלות אל - על, את חוזק - הרצון להתמיד ולעמוד ברום מעלת ייעודם, ואת עזרת ה' וברכתו למימוש כוונתם הרצויה. כך נעשו המאורעות, שהכתוב רשמם לדורי דורות בין הדיבור שציווה על בנין המקדש הראשון ובין ביצועו - לעדות, כי חסדי ה', המצויים בכל דרגות החטא והתשובה של אדם, הם עובדה היסטורית מהימנה"

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר