הבריחה מאוקראינה | ריאיון

"נמשיך לנסוע בשבת" • תיעוד בלעדי מאוטובוס הנמלטים

הרב אהרון מוטוז, ראש 'דרשו' באוקראינה, נמצא באוטובוס יחד עם אנשי הקהילה שנמלטים מאודסה • "אנחנו בדרך למחנה פליטים; נמשיך לנסוע גם בשבת", מספר הרב ל'כיכר' • צפו בתיעוד (חדשות)

הרב מוטוז ומשפחתו (צילום: באדיבות המצלם)

"אנחנו בהימלטות רצופה כבר 12 שעות נמשיך לנסוע עוד יומיים ברציפות", כך אומר ל'כיכר השבת' הרב אהרון מוטוז מנהל 'דרשו' באוקראינה, היישר מהאוטובוס בו הוא נמצא יחד עם אנשי הקהילה.

תיעוד בלעדי מתוך האוטובוס

הרב מוטוז מספר כי "כל הקהילה היהודית בורחת. הגויים מסביב התחננו אלינו להצטרף לאוטובוסים. המצב כאן מייאש מאוד. אנחנו ליד הים וכל הצי הרוסי בדרך לכאן. אנחנו חוששים מאוד. הם לא יהססו להרוג אזרחים".

לדבריו, "היה לנו ניסיון להגיע למולדובה אבל לא נתנו לנו לעבור כי היה לנו מחסור במסמכים. אנחנו נהיה בתקופה הקרובה במחנה פליטים עד שהרוחות ירגעו. אנחנו בערך 200 איש כאן. משפחות שלמות עם ילדים והורים. אבל יש גם כאלו שנשארו באודסה".

הרב מוטוז ותלמידים

למה לא נשארתם באודסה? הצבא הרוסי לא מתכוון לפגוע באזרחים?

"אתמול העבירו חוק באוקראינה שכל גבר מעל גיל 18 אסור לו לצאת מהמדינה, וזה ככל הנראה צעד לקראת גיוס חובה של כלל הגברים במדינה. יש הרבה שהתגייסו. אחי עכשיו בחזית, אבל מי שלא יכול החליט לעזוב. החשש המרכזי שלנו הוא שיעצרו אותנו בדרך ויחזירו אותנו חזרה. לכן אנחנו נוסעים בלי הפסקה ונאלץ לנסוע גם בשבת, כי זה ממש פיקוח נפש. אנחנו אמורים להגיע ליעד לקראת חצות בליל שבת. הייתה התייעצות בנושא הזה עם גדולי הדור".

איך יתר המקומיים ראו את היציאה שלכם מהאזור?

"היה הרבה שביקשו להצטרף אלינו והציעו לשלם הרבה כסף והיה גם התארגנויות פרטיות. מי שיכול היה לברוח – ברח. יש פחד גדול מאוד ברחובות. אף אחד לא רצה לקחת את הסיכון. בסופו של דבר במלחמה חיי אדם לא שווים כמעט".

האם אתם חוששים משלטון תחת פוטין?

"אף אחד כאן לא רוצה את פוטין. אנחנו לא רוצים את השלטון של רוסיה. אנחנו מסתכלים עליו כמו סטאלין. הוא אויב האנושות, הוא המן הרשע של דורנו. אף יהודי באוקראינה לא שמח מזה שהוא מגיע. אנשים מסתכלים עליו כעל רוצח חסר מעצורים. נכון שהוא מתייחס ליהודים ברוסיה באופן טוב, אבל בסוף מדובר בדיקטטור ואף אחד לא רוצה להחליף דמוקרטיה בדיקטטורה. אם פוטין ישלוט כאן נאלץ לעזוב את המדינה"

הרב אהרון מוטוז

מה הסיכויים של צבא אוקראינה מול הצבא הרוסי הגדול?

"זה באמת מאוד קשה, אבל הצבא הרוסי נלחם כל הזמן. וההוכחה היא שתכנית הכיבוש של רוסיה לא פעלה כמתוכנן. אמא שלי גרה 50 ק"מ מהגבול הרוסי, והיא סיפרה לי שהרוסים לא הצליחו לכבוש את הערים שהם רצו והמשיכו ישירות לקייב. נכון שאנחנו פחות חזקים, אבל אנחנו לא חלשים כמו שעושים אותנו. עדיין אני חושב שנצליח להגן על המקומות שלנו".

מה עתיד לקרות לדעתך?

"כולם מסתכלים על אמריקה שלא עושה כלום. ההיסטוריה תשפוט אותם. היחידה שיכולה לעצור את פוטין זה אמריקה והיא לא עושה את זה. אני מניח שככל שיהיה לחץ בינלאומי גדול יותר, פוטין יסוג. לכן בימים הקרובים נדע מה קורה".

כמגיד שיעור, וכרב, איך אתה מחזק את הציבור?

"אני אומר ליהודים שאנחנו בחודש אדר והכל יתהפך לטובה. אני מאמין שבפורים נוכל לחגוג יחד כל הקהילה באודסה, ולא תחת שלטונו של פוטין. אני מאוד מקווה שפוטין, המן הרשע, יובס. זה אינטרס של כל העולם. כי מחר הוא ינסה לכבוש את יתר מדינות אירופה, ותמיד כשיש מלחמה היהודים סובלים יותר מכולם. צריך לזכור שהנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל, והקב"ה שומר עלינו והתורה שומרת עלינו. עכשיו התחלנו את המחזור השלישי בדף היומי בהלכה, לקחתי איתי משנה ברורה, ואני מתכוון למסור כאן שיעורים ולהמשיך לחזק ולהתחזק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר