מלחמה באירופה • תיעוד

חילופי אש: הרוסים פלשו לעיר השנייה בגודלה באוקראינה

חיילים רוסים פלשו לעיר חרקוב, השנייה בגודלה באוקראינה • דיווחים על חילופי אש כבדים ברחבי העיר • תיעוד: קרב ירי בסמוך לגן משחקים • אוקראינה: למעלה מ-3,000 רוסים נפלו בשבי (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: לפי 27 א)

לאחר שבשעות הלילה הרוסים ירו אש ארטילרית לעבר העיר חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, הבוקר (ראשון) פלשו חיילים רוסים אל העיר באמצעות רכבים משוריינים וטנקים.

האוקראינים מדווחים על חילופי אש כבדים במרכז העיר. בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות נראים חיילים רוסיים עם רכבים משוריינים מופתעים מהרגע בו נפתחה לעברם אש. במקביל, בקייב מדווחים על הדי פיצוצים שנשמעים מאז שעות הבוקר, ככל הנראה בשל תקיפות של חיל האוויר הרוסי.

במקביל ללחימה בשטח, דובר הקרמלין הודיע הבוקר כי משלחת רוסית הגיעה לבלארוס לשיחות על הפסקת אש עם האוקראינים. לדבריו: "רוסיה מוכנה להתחיל בשיחות, מוסקווה מחכה עכשיו לאוקראינים".

בתוך כך, צבא אוקראינה פרסם נתונים על האבידות של צבא רוסיה במהלך הימים האחרונים: כ-550 נגמשי לחימה הושמדו. 16 מטוסים הופלו. 18 מסוקים הופלו. 102 טנקים הושמדו. 504 נגמשים הושמדו. 20 משוריינים הושמדו. ק-3,000 חיילים רוסים נהרגו ונפצעו. למעלה מ-3,000 חיילים רוסים נפלו בשבי.

מוקדם יותר הלילה, הודיעו ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות נוספות על ניתוק חלקי של רוסיה ממערכת "SWIFT" המערכת העולמית להעברת כספים. מדובר בניתוק של בנקים רוסיים עליהם הוטלו בעבר סנקציות. בנוסף, התחייבו ראשי המדינות להטיל הגבלות על הבנק הרוסי המרכזי.

במשך ימים ארוכים הפעיל ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, לחץ כבד על העולם לנתק את רוסיה מהמערכת. הגרמנים התנגדו אך הלחץ נשא פרי וההחלטה התקבלה.

בהצהרה משותפת נמסר כי "אנו, מנהיגי האיחוד האירופי, צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה, קנדה וארה"ב מגנים את מלחמת ההתקפות של פוטין על האומה והעם הריבוני של אוקראינה. אנו עומדים לצד ממשלת אוקראינה והעם האוקראיני במאמציהם ההרואיים להתנגד לפלישה של רוסיה. המלחמה של רוסיה מייצגת התקפה על כללים ונורמות בינלאומיות בסיסיות ששררו מאז מלחמת העולם השנייה, ועליהם אנו מחויבים להגן. אנו נטיל על רוסיה דין וחשבון ונבטיח ביחד שהמלחמה הזו תהיה כישלון אסטרטגי עבור פוטין".

המדינות ציינו כי עד כה הטילו "צעדים חמורים" על מוסדות רוסים, בנקים ואדריכלי המלחמה, כולל הנשיא פוטין. "אנו מתחייבים לנקוט באמצעים הבאים: ראשית, אנו מתחייבים להבטיח שהבנקים הרוסיים הנבחרים יוסרו ממערכת SWIFT. זה יבטיח שהבנקים הללו יהיו מנותקים מהמערכת הפיננסית הבינלאומית ויפגעו ביכולתם לפעול בעולם".

עוד התחייבו המנהיגים, "להטיל אמצעים מגבילים שימנעו מהבנק המרכזי הרוסי לפרוס את הרזרבות הבינלאומיות שלו בדרכים שיערערו את השפעת הסנקציות שלנו", וכן הם התחייבו לפעול נגד האנשים והרשויות שיתמכו במלחמה באוקראינה. בנוסף הם הבטיחו לנקוט בצעדים נגד עשירי רוסיה ולמנוע מהם גישה למערכות הפיננסיות.

המדינות התחייבו להקים "כוח משימה טרנס-אטלנטי, שיבטיח יישום יעיל של הסנקציות הפיננסיות" שהוטלו על רוסיה, על ידי זיהוי והקפאת הנכסים של יחידים וחברות שהוטלו עליהם סנקציות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר