פרשנות

אוקראינה בחרה לא להילחם טנק מול טנק

לרוסיה יש את הצבא השני בגודלו בעולם; האם יש סיכוי שאוקראינה, שהיא חמישית מגודלה של רוסיה - תצליח לגרום לה להתחרט על היציאה למלחמה? (פרשנות)

אברומי לינשה | כיכר השבת |
רוסיה מול אוקראינה (צילום: שאטרסטוק)

רוסיה פלשה בשבוע שעבר אל אוקראינה מתוך מטרה לכבוש את המדינה. לפי הנתונים היבשים, הצבא של רוסיה גדול פי חמש מזה של אוקראינה.

יחס כוחות (שאטרסטוק)
יחס כוחות (שאטרסטוק)
הגדלה

הפערים בין הצבאת אינם רק מספרית אלא בעיקר בניסיון הקרבי ובאיכות הציוד. לצבא הרוסי יש ניסיון בלא מעט מלחמות במזרח התיכון, לעומת הניסיון של צבא אוקראינה שמסתכם בלחימה מול קבוצות מורדים במזרח המדינה.

האוקראינים הפנימו שאין להם סיכוי מול הצבא העצום והמודרני הזה, ולכן הם בחרו למשוך את הצבא הרוסי לכיוון הערים המרכזיות ולתת לנוע כמעט באופן חופשי בשטחים הפתוחים, עד שהיה נדמה שהצבא האוקראיני קרס ולא מתפקד.

אלא שברגע שהם התחילו להיכנס אל תוך פרברי הערים המרכזים (חארקיב, קייב) הם החלו לחטוף אש וגופרית מכל הכיוונים. צבא אוקראינה מנצל את העובדה שהקרב הוא במגרש שלו, וזה המקום שהוא מכיר היטב.

נוסיף לזה את העובדה שהאזרחים לוקחים חלק פעיל בלחימה והתחמשו ברובי סער ובכמות בלתי מוגבלת של בקבוקי תבערה, תוך שהם מנצלים את כל המשאבים כדי להכין מכשולי טנקים בתוך הערים ובכבישים המובילים אליהם.

כשהשיירות הרוסיות החלו לפרוץ לתוך קייב וחארקיב הם פגשו במעגל החיצוני את הצבא האוקראיני ובמעגל הפנימי את האזרחים, עם כל המרץ והרעל בעיניים, ושם החלו הקרבות האמיתיים.

הצבא הרוסי עד לרגע זה סופג לא מעט אבידות, הרבה יותר ממה שהם ציפו לו, וזה פוגע גם במורל של הלוחמים הרוסים שהגיעו לחזית שלא מרצונם, ובעיקר מספק עוד דלק ותקווה לאוקראינים להילחם עד הסוף.

לנשיא אוקראינה יש חלק גדול בכך שהאזרחים נרתמו להגן על המדינה, בעיקר בגלל שהוא יכול לברוח ולהימלט או להיכנס לתוך אחד המרתפים, אך בחר לרדת לשטח, ללבוש מדים ולתת את הרוח ללוחמים.

אפשר לראות גם את ההשפעה של הנשיא זלנסקי כשעלה לתקשורת ואמר לעם שלו כי הם נשארו לבד לאחר שהעולם נטש אותם, ולאחר מכן יצא לשדה הקרב, במקום להסתתר או להימלט כפי שהאמריקאים הציעו לו.

הנשיא זלינסקי בשטח על מדים (שאטרסטוק)

האמירות הללו כמו גם מעשיו בשטח חיזקו את העם האוקראיני להחליט שהם הולכים עד הסוף, להתחמש, להכין בקבוקי תבערה ולהחזיר מלחמה בחיילים הרוסים מתוך הערים.

אזרחים מכינים בקבוקי תבערה (שאטרסטוק)

הצבא האוקראיני הצטייד בעיקר בטילים נגד טנקים שקיבלו מארה"ב ובהמשך גם גרמניה, הולנד, ובריטניה ועוד מדינות ששלחו תחמושת, והם פשוט מחסלים שיירות רוסיות ללא הפסקה.

דווקא הלוחמה ה"פנאטית" הזאת, הפילה את רוסיה, לפחות בימי הלחימה הראשונים, על הברכיים.

פוטין שם את זלנסקי כיעד מרכזי כי הוא מבין שאם הוא יוריד אותו - הוא ישבור את רוח הקרב של האזרחים. לצורך כך הוא גייס את כוח וונגר, מיליציה פרטית שפועלת ללא מדינה אחראית, אך כולם יודעים שלוחמיה פועלים תחת רוסיה וזאת במטרה לחסל את זלנסקי.

לא סתם פוטין בחר בהם, ברוסיה מבינים שהצבא לא מצליח להגיע אליו אז הם בוחרים בשיטה של לוחמה גרילה מול לוחמי הגרילה של אוקראינה.

הקרב של אוקראינה מול רוסיה היה נראה כחסר סיכוי, והם מפתיעים את כל העולם ביכולות שלהם ובעיקר ברוח ובנחישות, גם של הצבא ובעיקר של האזרחים.

אז מה יהיה בהמשך? ביממה האחרונה נראה שפוטין החליט להשתולל והעולם מזהיר מ"מראות קשים" בלחימה בקייב ובערים נוספות, כי פוטין יתקשה להפסיד פה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר