אאא

מחלות לב וכלי דם עשויות להיות קטלניות ולגרום להתקף לב או שבץ והן בין גורמי המוות המרכזיים בעולם. אחת המסקנות העיקריות של רוב המחקרים שעוסקים בהן היא כי אכילת ירקות ופירות מהווה אמצעי למניעת אותן מחלות. אלא שמחקר חדש מאוניברסיטת אוקספורד מערער על הקביעה הזו וטוען כי הקשר בין צריכת ירקות גבוהה לסיכון נמוך למחלות לב וכלי דם - אינו בטוח כלל.

המחקר שפורסם  בכתב העת Frontiers in Nutrition מזהיר כי מחקרי עבר שמעודדים צריכה גבוהה של פירות וירקות לא לקחו בחשבון גורמים נוספים כמו צריכת אלכוהול, אכילת בשר, עישון וגורמים חברתיים-כלכליים כמו גובה ההכנסה ומידת ההשכלה.

לדברי החוקרים, אמנם תזונה מאוזנת וכן שמירה על משקל תקין אכן מסייעים להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם, אך הסיבה לא תלוי בצריכת ירקות ופירות דווקא, אלא בגורמים אחרים כמו הרגלי אורח חיים והמצב הסוציו-אקונומי.

במסגרת המחקר, נבדקו דגימות של 399,586 אנשים. מתוכן, 4.5 אחוזים פיתחו מחלות לב וכלי דם. החוקרים מצאו כי אנשים שצרכו כמות גבוהה של פירות וירקות אכן הפחיתו את הסיכון שלהם למות ממחלות לב ב-15 אחוזים, אך במקרה של סטטוס סוציו-אקונומי מסוים, הרגלים תזונתיים וגורמים בריאותיים אחרים, השפעתה של צריכת הירקות הגבוהה נחלשה.

האם זה אומר שאפשר להפסיק לאכול ירקות כי זה בכל מקרה לא עובד?

כמובן שלא. אליס ליכטנשטיין, מנהלת ומדענית בכירה במעבדה לתזונה קרדיווסקולרית של אוניברסיטת טאפטס אמרה ל-CNN כי למעשה תוצאות המחקר "אינן מפתיעות".

לדבריה, " בחירת מרכיב אחד בודד והנחה שרק הוספתו לתזונה, למשל, ירקות, לא צפויה להביא להשפעה הרצויה. דבר אחד שהתברר בעשור האחרון הוא שאנחנו לא צריכים להסתכל על מזונות בודדים או חומרים מזינים, אלא על כל דפוס התזונה".