נאום מצב האומה

ביידן מאיים על הנשיא הרוסי: "פוטין לא יודע מה מצפה לו"

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, נאם לפנות בוקר את "נאום מצב האומה" השנתי, בו התייחס לאירועי השנה האחרונה, כשחלק גדול ממנו הקדיש למלחמה הרוסית • 'כיכר' עם הנאום המלא (אקטואלי)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

כמדי שנה, וכפי המסורת האמריקנית, לפנות בוקר (רביעי) עלה לנאום נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפני הקונגרס, והתייח לאירועי השנה האחרונה. 'כיכר' עם נאומו המלא:

העימות מול אוקראינה

הנשיא ביידן פתח את נאומו ואמר: "שנה שעברה הקורונה הפרידה ביינו, הערב, אנחנו נפגשים - דמוקרטים, רפובליקנים - כאמריקנים".

מיד לאחר מכן התייחס לפלישה הרוסית לאוקראינה ואמר כי "פוטין חשב שהוא יכול להתגלגל לאוקראינה והעולם יתהפך. במקום זאת הוא נפגש עם חומה של כוח שמעולם לא ציפה או דמיין. הוא פגש את העם האוקראיני!"

במענה לביקורת נגד ארה"ב כי היא לא מגנה מספיק על אוקראינה אמר ביידן כי "אנחנו העם האמריקני עומדים עם אוקראינה. פוטין חשב שהמערב ונאט"ו לא יגיבו. והוא חשב שהוא יכול לפלג אותנו בבית הזה, בחדר הזה, ובעם הזה. פוטין טעה. אנחנו מוכנים. אנחנו מאוחדים. ונשארנו מאוחדים".

בהמשך נאומו הכריז על סנקציה חדשה נגד רוסיה: "הערב אני מודיע כי אנחנו מצטרפים לכל בני בריתנו ואוסרים על טיסות רוסיות לעבור בשטחה האווירי של ארה"ב" אמר. "היחידי שניתן להאשים זה פוטין".

"פוטין לא יודע מה מצפה לו" איים ביידן. "הכוחות שלנו לא הולכים לאירופה כדי להילחם באוקראינה, אלא כדי להגן על בעלות הברית שלנו בנאט"ו, במקרה שפוטין יחליט להמשיך לנוע מערבה".

עוד אמר כי "כשעידן זה ייכתב בספרי ההיסטוריה, מלחמתו של פוטין באוקראינה תותיר את רוסיה חלשה יותר, ואת שאר העולם חזק יותר."

במהלך נאומו התבלבל הנשיא ביידן ואמר: "פוטין לעולם לא ינצח את לבבות העם האיראני".

כלכלת ארה"ב והעולם

בהמשך נאומו התייחס לנושא הכלכלי ואמר כי "הכלכלה שלנו יצרה מעל 6.5 מיליון מקומות עבודה חדשים רק בשנה האחרונה - יותר מאי פעם".

במהלך נאומו התייחס גם לתכנית הענק של ממשלו להקמת תשתיות בכל רחבי ארה"ב: "אני רוצה להודות לכל חברי הבית. אנחנו סיימנו לדבר על שבועות להקמת תשתיות. עכשיו אנחנו מדברים על עשור של תשתיות".

"חוק התשתיות הולך לשנות את אמריקה - ולהעלות אותנו בדרך לניצחון בתחרות הכלכלית של המאה ה-21"

ביידן התייחס לאינפלציה המשתוללת ואמר כי "האינפלציה גוזלת ממשפחות את הרווחים שלהם והם עלולים להרגיש אחרת מהכלכלה הצומחת שלנו. אני מבין את זה". עוד המשיך ואמר כי "זאת הסיבה שהעדיפות העליונה שלי היא שליטה במחירים". עוד אמר כי "קפיטליזם ללא תחרות הוא פשוט ניצול".

לנאומו השנתי הביא גם ילד בן 7 חולה סכרת, והנשיא ביידן סיפר את סיפורו, ועד כמה יקר לטפל בחולי סכרת והכריז: "החלטתי להגביל את עלות האינסולין ל-35 דולר לחודש בכדי שכל משפחה תוכל להרשות זאת לעצמה לרכוש אינסולין".

נשיא ארה"ב התייחס למשבר האקלים ואמר כי "אנחנו יכולים להוריד בעלויות של האנרגיה בממוצע משפחתי של 500 דולרים בשנה על ידי מאבק בשינויי האקלים".

בהמשך קרא ביידן לתת נקודות זיכוי ממס שיכפילו את ייצור האנרגיה הנקייה. בנוסף, הודיע ביידן כי יפעל להוריד את מחירי הרכב החשמלי.

ביידן תקף את קודמו בתפקיד דונלד טראמפ ואמר כי "קודמי בתפקיד ערער את שומרי הסף שתפקידם היה למנוע מבזבוז כספי הסיוע למגפה."
"בממשל שלי, שומרי הסף חזרו. אנחנו רודפים אחרי הפושעים שגנבו מיליארדים מכספי סיוע המיועדים לעסקים קטנים ולמיליוני אמריקאים."
הנשיא האמריקני הבטיח: "עד סוף השנה הנוכחית, הגירעון יחתך לפחות בחצי ממה שהיה לפני שנכנסתי לתפקידי. אני הנשיא הראשון אי פעם שחתך את הגירעון ביותר מטריליון דולר בשנה אחת."

משבר הקורונה

הנשיא התייחס למה שהיה אמור להיות בתכנון החלק העיקרי של הנאום - משבר הקורונה, ואמר כי "יש כאלו שמדברים על לחיות עם קורונה. הערב, אני אומר כי לעולם לא נסכים לחיות עם קורונה. אנחנו נמשיך להילחם בנגיף כמו במחלות אחרות".

"הודות להתקדמות שעשינו בשנה האחרונה, הקורונה כבר לא שולטת בחיינו". ביידן הכריז כי "אנחנו משיקים את תכנית "Test to Treat" (מבדיקה לטיפול), זאת כדי שאנשים יוכלו להיבדק בבית מרקחת ואם הם חיוביים, לקבל כדורים במקום וללא עלות".

עוד אמר כי "הקורונה היא מחלה איומה. בואו נפסיק להסתכל עליה כקו הפרדה מפלגתי". עוד קרא ואמר: "בואו נפסיק לראות האחד את השני כאויבים, ונתחיל לראות האחד את השני כמות שהם - אמריקאים".

המלחמה בפשע

ביידן התייחס גם לפשע ברחבי ארצות הברית ואמר כי "אנחנו צריכים להעניק מימון למשטרה של משאבים והכשרות שהם צריכים כדי להגן על הקהילות שלנו".

בנוסף, קרא להגבלות על נשק, נושא נפיץ בפוליטיקה האמריקאית "אני קורא לחבריי לבית, לחייב העברת בדיקת רקע, לבטל את מגן האחריות שמונע מלתבוע יצרני נשק".

בריאות והתמכרויות

הנשיא ביידן התייחס לבעיית ההתמכרויות ואמר כי יגדיל "מימון למניעה, טיפול, הפחתת נזקים והחלמה נבטל כללים מיושנים שמונעים מרופאים לרשום טיפולים". עוד הוסיף ואמר כי "אנחנו פועלים ונפעל נגד הברחת סמים לא חוקיים".

בהמשך נאומו קרא להגביל רשתות חברתיות: "הגיע הזמן לחזק את הגנת הפרטיות, לאסור פרסום ממוקד לילדים ולדרוש מחברות טכנולוגיה להפסיק לאסוף נתונים אישיים על ילדינו."

ביידן סיפר על בנו שנפטר מסרטן ואמר כי "אני מודיע שאנחנו מרחיבים את הזכאות לוותיקים הסובלים מתשעה מחלות סרטן בדרכי הנשימה".

"סרטן הוא הסיבה השנייה באמריקה למוות. צריך להפוך את הסרטן ממחלה חשוכת מרפא למחלה ברת טיפול"

בסיום נאומו אמר: "עד כמה שהזמנים האלה היו קשים, אני יותר אופטימי לגבי אמריקה היום ממה שהייתי כל חיי. אני רואה את העתיד שנמצא בהישג ידנו. כי אני יודע שאין שום דבר מעבר ליכולת שלנו."

"אנחנו חזקים יותר מלפני שנה. ונהיה חזקים יותר בעוד שנה מהיום. זה הרגע שלנו. כעם אחד. כאומה אחת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר