עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ

גן ילדים ייחודי עבור... אבות • וכל מה שלא ידעתם

הציפור שנראית כמו מטרייה, תמונת ילדות של הטרוריסט ואחיו שמסר אותו למשטרה, האי הטרי שאולי ייעלם כלעומת שבא, וגם - גלריה מרתקת: עולם התעופה לפני 90 שנים (מגזין כיכר)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילומים: Shutterstock)

ברוכים השבים ל'עוֹלָם שָׁנָה נֶפֶשׁ', המדור שבו אנו מחדשים לכם מידי 'ליל שישי' מלא דברים שלא ידעתם, במסגרת מגזין כיכר. גם השבוע אנחנו איתכם, ונחזור בעז"ה אחרי פורים!

קדימה:

עולם

אין כניסה: האי הטרי שאולי ייעלם כלעומת שבא

למעלה: האי במבט מהים. למטה: על המפה - הכי שמאלי (צילומים: Shutterstock)

והפעם ב'אין כניסה', אנחנו (לא) מבקרים באי מרהיב ביופיו, בסמוך לחופיה של איסלנד - מדינה בעלת נופים מדהימים בזכות עצמם.

האי סורטסיי אמנם עשיר בצמחייה ובבעלי חיים אקזוטיים, אבל הוא די חדש: הוא נוצר רק ב-1963, בעקבות התפרצות געשית תת-ימית. המקום הוכרז כשמורת טבע בשל תנאיו המיוחדים, ומחשש די מבוסס כי האי עשוי להיעלם - לאחר שמדענים שמו לב כי פני האי הולכים וקטנים.

בשנת 2008 הוכרז האי כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. בשלב זה כבר לא חוששים כל כך מהיעלמות מוחלטת של האי במאות השנים הקרובות, אך עדיין אין לאיש גישה אליו - למעט מספר חוקרים. תיירים המעוניינים להתרשם מהאי רשאים לטוס מעליו.

הדבר היחיד, מעשה ידי אדם, שנמצא על האי - הוא צריף קטן עם כמה מיטות שמשמשת את החוקרים. כל חוקר שמגיע לאי צריך לנער את בגדיו ותיקו ולוודא שאין על גופו זרעים כלשהם (ולמי מאיתנו אין...) בכדי שלא תופיע צמחייה העלולה להפר את האיזון האקולוגי העדין במקום.

כיום מותקנת במקום גם מצלמת אבטחה לאחר שבעבר, מספר נערים ששטו למקום בניגוד לחוק שתלו באדמת האי תפוחי אדמה - שנעקרו מיד כשהתגלו בידי החוקרים. סך הכל נראה שאיסלנד מתמודדת עם רמות מסוכנות מאד של פשע.

יש חיה כזו: ציפור שנראית כמו מטרייה

ציפור מטרייה ביער (צילום: Shutterstock)

הביטו בציפור שלפניכם. מעל לראשה בולטת פלומת שיער מעניינת, אבל מה שהרבה יותר מעניין זה הדלדל שמידלדל מצווארה.

מהו דלדל, אתם שואלים? זוהי חתיכת עור שצומחת מתחת לראש או הצוואר בבעלי חיים רבים. אתם פשוט לא תמיד שמים לב, אבל חיות מוכרות שיש להן דלדל הן התרנגול והעז. פה זה באמת מגיע לרמה אחרת, עד כדי כך שבני האדם החליטו לקרוא לציפור הזו 'ציפור מטריה' - כי הדלדל נראה כמו הידית והגוף כמו המטרייה.

המין הזה, ששמו הלטיני Cephalopterus penduliger, מצוי בעיקר ביערות טרופיים בדרום-מערב קולומביה ובמערב אקוודור. תזונתו על פי רוב צמחונית, והוא נחשב 'פגיע' בשל כריתת יערות וציד. בדלדל המרשים (?) הזה ניחנו בעיקר הזכרים, כאשר לנקבות יש דלדל קטן או שאין להן כלל. יצויין כי הדלדל מסייע לציפור הנושאת אותו להשמיע את קולן העוצמתי למרחוק.

מאחר וידע עלול להיות מסוכן אם הוא מופקד בידי האנשים הלא נכונים, אנו מפצירים בכם שלא לספר על הציפור הזו למי שינסו לצוד אותה, להביא לבית הכנסת ולהשמיע ב'המן'. יש כבר מספיק רעש וזה פשוט לא מגניב.

גן הילדים הייחודי שפתוח רק עבור... אבות

גן ילדים לגברים בהמבורג (צילום: מתוך Instagram)

השבוע נחגג 'יום האישה הבינלאומי', שבמסגרתו רצו ברחבי הרשת מיליוני בדיחות קרש לעוסות על זה שנשים עושות כל היום שופינג, אז הנה פיתוח גרמני יעיל כדי להקטין את המרמור בקרב הבעלים.

ה'מנרגארטן' משמעותו 'גן גברים', והוא מופיע בעיקר בגרמניה בעשרים השנים האחרונות. אם עד היום גבר שיצא עם אשתו לקניות, היה מאושר אם נתנו לו כסא אומלל בקצה החנות בזמן שאשתו חוגגת - כעת יש פתרון של ממש.

כך למשל, גן גברים בקניון בעיר המבורג מציע לנשים לשלם כמה אירו ולהפקיד את הבעלים, שייהנו משתי כוסות בירה, חטיף, משחקים, יצירה, עיתונים ושידורי ספורט. גן אחד הגדיל לעשות והעניק לנשים המסורות לחצן שמזמזם להן אחרי חצי שעה ומזכיר להן לבדוק את שלום ה'עולל'.

בתקשורת הגרמנית התקבלה התופעה ברגשות מעורבים, ובשטח היא לא הפכה להצלחה מסחררת. היו שהגיבו בכעס כי "כך מתפטרים מהבעל" והיו שהתלוננו כי המסר הוא כי רק נשים אחראיות על הבית.

ואם כבר יום האישה, ביום האישה של שנת 2012 הציגו מספר עיריות גרמניות קייטנה חינם לגברים, שבה בעיקר שיחקו במשחקי מחשב. לא ברור אם המטרה היתה כדי שהאישה תחגוג בקניון, או כדי שיגידו שגברים נמצאים כל היום במסכים, או כדי שתהיינה פחות חפירות על יום האישה.

שנה

תמונה אחת: ברית שמונה האומות

נציגי שמונה האומות (שנת 1900)

אחרי שנים שבהן היו מעורבות מעצמות המערב במדינת סין, החליטו אזרחי סין להתקומם ולמרוד - במה שכונה מאוחר יותר 'מרד הבוקסרים'.

האזרחים הסינים, בתמיכת שושלת המלוכה צ'ינג, השתוללו אז ורצחו כמה מאות אנשים מאוכלוסיות שעצבנו אותם, כמו תושבים זרים, מיסיונרים נוצרים, דיפלומטים ועוד, כדי ללמד את כל מי שאינו סיני כי אינו רצוי שם.

במטרה לדכא את המרד ולהמשיך לבחוש בסין, החליטו שמונה מעצמות חזקות להקים קואליציה בשם 'ברית שמונה האומות'. הממשלות בלונדון, ברלין, וושינגטון, פריז, מוסקבה, רומא, וינה וטוקיו שלחו כוחות צבא גדולים לסין והצליחו לדכא את המרד.

בתמונה שלפניכם נראים נציגים של צבאות שמונה האומות. משמאל לימין: בריטי, אמריקאי, אוסטרלי, הודי, גרמני, צרפתי, אוסטרי, איטלקי ויפני.

יצויין כי כיום סין למדה את השיטה, ומעורבת בעצמה באורח רציני בכל המדינות שאז היו מעורבות בה (וגם בעוד כמה אחרות, כמו ישראל).

גלריה מרתקת: כך נראה עולם התעופה לפני 90 שנה

עולם התעופה, כפי שאנחנו מכירים כיום, נראה לנו בסך הכל בשיאו. מלבד השפעות נגיף הקורונה, מלחמת רוסיה-אוקראינה, הבעיות הכלכליות, מחיר הדלק ועוד כמה דברים פעוטים.

אז נכון שמבחינה טכנולוגית העולם הזה צועד קדימה, אבל מבחינת נוחות - ממש לא. במאה הקודמת היתה ערבוביה של דגמי מטוסים, סוגי עיצוב וריהוט שונים ומשונים ואפילו הנחיות הבטיחות המרגיזות של היום עוד לא ממש היו.

באשר לניצול החלל במטוסים, חברות התעופה עוד היו בחיתוליהן וכנראה לא ידעו עדיין לסחוט את הלימון עד הטיפה האחרונה, וכך אדם שרצה להגיע ממקום למקום היה יכול להגיע למחוז חפצו ולא להצטרך אורתופד בכלל.

באוסף הזה שקיבצנו לכם תוכלו לראות חלק מהתמורות שעברו המטוסים והטיסות במרוצת השנים, ולהתרשם מכך שפעם אפשר היה אפילו קצת ליהנות בטיסות.

טיסה פרטית במטוס 'דורנייר Do-X' (שנות ה-1920)
מטוס נוסעים משוכלל מדגם 'בואינג 80' (שנת 1928)
מטוס נוסעים קטן מדגם 'בואינג 247' (שנת 1933)
תא הנוסעים במטוס של חברת התעופה הבריטית 'אימפריאל' (1936)
נוסעים על 'דורנייר Do-X' (שנת 1936). כן, זה מטוס, לא אוטובוס של 'קווים',דיילת משרתת נוסע בחברת התעופה ההודית 'אייר אינדיה' (שנת 1946)
דיילת משרתת נוסע בחברת התעופה ההודית 'אייר אינדיה' (שנת 1946)
תא הנוסעים ב'בואינג 377' (שנת 1947)
חדר הלבשה מאובזר בתוך מטוס 'בואינג 377' (שנת 1947)
תא הטייס המרווח של 'בואינג 377' (שנת 1947)
תינוק על ספסל פתוח, ב'בואינג 707', ולשום דיילת לא עולה הפיוז. נדיר (שנת 1958)
דייל מצית סיגריה עבור נוסע. איפה ה'עישון בשירותים יפעיל אזעקה ויגרור קנס'? (שנות ה-50)
מחלקת VIP של חברת התעופה השוויצרית 'סוויס אייליינס' (שנות ה-60)
הזמר הבריטי סר אלטון ג'ון מנגן בפסנתר שהותקן במטוסו הפרטי (1974)
מטוס 'בואינג 747' של חברת התעופה היפנית 'ג'פאן איירליינס' (שנות ה-70)

נפש

תמונת ילדות: הטרוריסט - ואחיו שמסר אותו למשטרה

האחים בילדותם - ובזמן המסירה (צילומים: נחלת הכלל, FBI)

טד קזינסקי היה מחבל ורוצח אמריקני שלכאורה לא היה בקו השפיות, ושיגר מעטפות נפץ קטלניות שהרגו שלושה ופצעו 23. הוא מרצה שמונה מאסרי עולם, מאז נגזר דינו בשנות ה-90 המאוחרות.

טד גדל באילינוי שבארה"ב כילד חכם אבל בעל בעיות חברתיות. בגיל 28 עזב את הבית ועבר לגור לבד ביער במונטנה, בתוך בקתה שבנה. משם החל לשגר מעטפות נפץ מאולתרות למגוון יעדים ולא נתפס. הוא כונה 'המפציץ ממגרש הגרוטאות' בשל האופי החובבני של הפצצות.

מי שגילה ראשון שטד הוא הרוצח המזוויע, היתה אשת אחיו הצעיר דייויד קזינסקי, שהצליבה כמה פרטים חשודים. לאחר מסע שכנועים ותלאות, השתכנעו ב-FBI והחליטו להיעזר בדייויד ללכידת אחיו התמהוני ביער - זאת בעזרת סוכנים שהתחפשו לסוללי כביש.

דייויד סיכם מראש עם ארגון הביון כי יודיעו לו לפני שילכדו את אחיו, לא יטילו על טד עונש מוות ולא יעדכנו אותו כי אחיו הקטן היה ה'מויסר'. חלק מההסכמות הופרו בידי ה-FBI.

בתמונה הימנית תוכלו לראות את האחים כילדים (טד בשמאל, דייויד בימין ותוכי עוד יותר בימין), בתמונה האמצעית דייויד בתקופת המסירה (אמצע) ובשמאל את תמונת המעצר הרשמית של טד שצולמה עם כניסתו לשערי הכלא.

סלב בקטן: המנהיג האירופי המוזר שניצב מול פוטין

ג'ונסון כפעוט, כילד, כנער, כעיתונאי וכראש ממשלה (צילומים: נחלת הכלל, Shutterstock)

מאחר ובעבר כבר הראינו לכם תמונות של שני הוולדימירים, פוטין וזלנסקי, בילדותם, הפעם נראה לכם את בוריס ג'ונסון - אולי המנהיג היחיד במערב שלוקח את סיפור הפלישה הרוסית ברצינות.

אלכסנדר בוריס דה פְּפֶפֶל ג'ונסון, כן כן זהו שמו המלא והפחות מגניב של ראש ממשלת בריטניה המוזר, הליצן ובעל השיער הבעייתי. ואם שאלתם, ברוך יונתן - זהו שמו היהודי שניתן לו ע"י הקהילות החסידיות בממלכה, למרות שהוא לא ממש יהודי - אבל סבא של אימו היה רב (הפעם באמת).

ג'ונסון נולד בכלל בארצות הברית, אבל הוריו שהיו בריטים שבו בהמשך לממלכה. אחר כך חזרו לארה"ב אבל גם הפעם רק לזמן קצר לפני שעשו 'אחורה פנה' הביתה. מה שכן היה יציב בחייו, הוא הדרישה הבלתי מתפשרת של הוריו - שהיו ממעמד חברתי גבוה - כי יצליח בלימודיו וירווה אותם נחת, לתפארת המשפחה.

הבה"ח ברוך אכן עשה חיל בלימודיו, והיה מוכר כבעל כישרען, אבל במהלך לימודיו עלו שאלות ביחס לרצינות שלו ובשלב מסויים כאשר נשאל מה ירצה להיות כשיהיה גדול - ענה 'מלך העולם'. אוקיי, זה אולי התגשם בזעיר אנפין, אבל לאחר כמה קריירות קצרות וכושלות בייעוץ ועיתונות.

לאחר מכן שימש חבר פרלמנט, ראש העיר לונדון, בחזרה לפרלמנט, מזכיר הממלכה לענייני חוץ, בחזרה לפרלמנט, מנהיג המפלגה השמרנית, ואז ראש ממשלה. אחר כך זעם ציבורי באשר להפרת הנחיות הקורונה, ואז למזלו פוטין הפציע עם מה שיעלים את הקורונה והסערה הציבורית גם יחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר