"עלול לגרום לנזק בלתי הפיך"

נגיף הפוליו בירושלים: "זה רק קצה הקרחון"

בעקבות מקרה הפוליו שהתגלה בירושלים, ראש שירותי בריאות הציבור ד״ר שרון אלרעי-פרייס קיימה תדרוך לכלי התקשורת והתריעה מפני הסיכון שבאי ההתחסנות (חדשות)

אלרעי-פרייס. ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בעקבות מקרה הפוליו במאה שערים, ראש שירותי בריאות הציבור ד״ר שרון אלרעי-פרייס קיימה היום (שני) תדרוך לכלי התקשורת החרדיים והתריעה מפני הסיכון שבאי ההתחסנות.

הד"ר הסבירה: "70-80 אחוז מהנדבקים לא יסבלו מסימפטומים, אולם יש מצב שבו הווירוס חודר למערכת הדם עד למערכת העצבים ויכול באחוז מהמקרים לגרום לתסמינים נוירולוגים של שיתוק, חולשה, ואף יכול לפגוע בשרירי הנשימה עד כדי צורך בסיוע נשימתי".

ראש שירותי הבריאות הוסיפה וציינה כי "הוירוס הינו בר-מניעה. ניתן לתת חיסון והוא מאוד יעיל ובטוח. החיסון מבוסס על נגיף מומת כדי להגן על האנשים שמקבלים אותו - אך על מנת למגר את הפוליו, יש צורך בשילוב של חיסון חי מוחלש. כיום, הילדים מקבלים בשלב ראשון את החיסון מהנגיף המומת ורק אחר כך את החיסון החי המוחלש.

"מטרת החיסון החי המוחלש, היא לייצר נוגדנים במערכת העיכול כדי שלא יוכלו להיות נשאים של הנגיף ולהדביק אחרים. החיסון המומת מגן מהנגיף, והחי מגן על אי העברת הנגיף הלאה".

ד"ר אלרעי-פרייס סיפרה לכתבים כי "בשנת 2005 הוחלט להפסיק לתת את החיסון החי המוחלש לאחר שהגיעו למסקנה כי הצליחו למגר את נגיף הפוליו, אולם בשנת 2013 זוהה נגיף הפוליו בדרום והוחלט לעשות מבצע של מתן 2 טיפות. ב-2014 הוחלט להחזיר את החיסון החי המוחלש ואת המומת שהיה תמיד לתכנית החיסונים בישראל".

ד"ר אלרעי פרייס הרחיבה בדבריה על שיטות הניטור השונות בישראל, האחת באמצעות מערכת הביוב והשנייה באמצעות הרופאים וציינה כי "בתקופה האחרונה אובחן זיהוי של נגיף הפוליו בביוב ורואים עליה שחוזרת על עצמה במספר נקודות, אנו מאמינים שהווירוס כבר מסתובב באזור ירושלים״.

בשלב זה עברה הד"ר להתייחס למקרה שאותר בימים האחרונים וסיפרה: "אנחנו לא מציינים את מין החולה אך לשם הנוחות נגיד ילד כבן 4 לא מחוסן, הגיע לרופא הילדים לפני שבועיים עם תסמינים של חולשה בפלג גוף תחתון ועם נפילות. במהלך בירור ראשוני נלקחו דגימות – הראשונה הייתה שלילית לפוליו, אבל בדגימות חוזרות נמצאה דגימה חיובית לפוליו והוגדר כמאומת לפוליו. במקביל, ערכנו דגימות מהביוב ומהתוצאות הבנו שיש חשד לכך שנגיף הפוליו עובר בקרב אוכלוסיות לא מחוסנות בירושלים".

"בפוליו המקרים הקליניים הם קצה של קרחון" הדגישה אלרעי-פרייס. "כשיש מישהו שמבטא תסמינים זה אומר שיש עוד עשרות ומאות שהווירוס כבר מסתובב אצלם. כשמגיע מצב שילד מזוהה עם תסמין נוירולוגי, זה קצה הקרחון וחייבים לחפש עוד", התריעה.

"אתמול בערב קיבלנו אישור לאבחנה", הוסיפה, "פתחנו בחקירה אפידימיולוגית, נוצר קשר עם הגן והגורמים. שלחנו פניה למנהלים הרפואיים בקופות החולים, ליידע אותם שיש את המקרה ולהעיר את תשומת ליבם שיהיו עירניים".

לדברי אלרעי-פרייס: "החקירה האפידימלוגית העלתה שיש עשרה מגעים שנחשבים הדוקים בתוך המשפחה, ועוד עשרים ילדים ואנשי צוות בגן. החקירה מול המשפחה נמצאת בתהליכים כגון דגימות צואה, ומול הגן נדרשים לנו אישורים של רבנים כדי לאפשר כניסה לגן לצורך התחקיר ואנחנו פועלים לקדם זאת".

ראש שירותי בריאות הציבור ציינה כי "עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לנדבקים, ילדים ומבוגרים. ילדים שלא חוסנו, מומלץ להתחסן. גם בבתי הספר – זה הרגע להתחסן" הפצירה.

עם זאת, ביקשה אלרעי-פרייס להרגיע את הציבור וציינה כי "בשל החיסיון, לא ניתן לפרט, אך כרגע מה שבכל זאת אפשר לומר, זה שהנגיף זוהה בביוב באזור ירושלים בלבד ולא זוהה במקומות אחרים. אנחנו נגביר את ניטור הביוב בכל הארץ, ובפרט בירושלים, כדי לאתר בדיוק רב יותר, את האזור".

היא ציינה כי בטיפות חלב משרד הבריאות נערך במהירות לסייע בכוח אדם נוסף כדי לתגבר את מערך התורים וכדי להרחיב את שעות הפעילות גם מעבר לרגיל. "ממש ברגעים אלו בונים תכנית שתתן מענה לכך". ד״ר אלרעי ביקשה לסייע בהעברת המידע והנחיצות שבהתחסנות בכדי להגיע לכל המגזרים באוכלוסיה החרדית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר