פרופיל מיוחד

שופרות? • היהודים שמדבררים את הקרמלין

הפרשן הישראלי שמצהיר כי 'רוסיה צריכה לקחת עמדה ברורה יותר נגד רוסו-פוביה ונגד המערב', והמגיש הפופולרי שטען כי אוקראינה ניאו-נאצית אך שיבח את היטלר • פרופיל (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ימין: סולוביוב. מרכז: פוטין. שמאל: קדמי (צילומים: Shutterstock, Mark Nakoykher)

בזמן שרוסיה מתקדמת אט אט אל תוך שכנתה אוקראינה, וסופגת ביקורת בינלאומית על כך, שני יהודים ממוסקבה מדבררים את הקרמלין בטלוויזיה הממלכתית.

בטלוויזיה הממלכתית הרוסית אין מקום לדעות 'מערביות' או מנוגדות לשל הנשיא וסביבתו; שני אנשי תקשורת יהודים בולטים מרבים להופיע בתקשורת הרשמית - ולהפיץ את הפרופגנדה של הממשל.

באתר היהודי-גרמני Judische Allgemeine סיפקו הצצה לדמויותיהם של השניים, מתוך תחקיר שיפורסם מחרתיים (חמישי).

המרכזי שבהם הוא ולדימיר סולוביוב. סולוביוב הוא עיתונאי ומגיש חדשות ותוכניות בערוץ 'רוסיה 1' הממלכתי, הערוץ הגדול במדינה. הוא ידוע בסגנון בוטה וישיר, ופופולרי מאד בדעת הקהל. אפילו פוטין עצמו התראיין אליו, גם בתקופות בהן מיעט 'לרדת אל העם'.

סולוביוב מראיין את הנשיא פוטין (צילום מסך)

סולוביוב מציג בתוכניתו היומית "ערב עם ולדימיר סולוביוב" את דעותיו הפרו-רוסיות, מראיין דמויות שונות ועושה להן 'חיים קשים'. בנוסף, בבעלותו ערוץ יוטיוב מצליח עם מיליוני מנויים. בעזרת המשכורות שלו רכש נכסים ברחבי העולם.

מאחר והוא מהווה אחד מהשופרות העוצמתיים של פוטין, שהכריז כבר לפני כמה שנים על הכרה במחוזות רוסיים בדלניים, התווסף איש התקשורת לרשימת הסנקציות של האיחוד האירופי, ובכך איבד כמה בתים שקנה באיטליה בשנים שלפני כן.

לפי התחקיר, "ולדימיר סולוביוב שובה את הקהל שלו ברהיטות ובזרם בלתי פוסק של דיבור המשודר מדי ערב בטלוויזיה הממלכתית הרוסית. המנחה השידורים ידוע גם בזה: הוא לא יודע רחמים. אם יריבו מראה ולו סימן קטן של חולשה, סולוביוב מרפה את כל הבלמים. הוא מתייחס בעדינות רק לאנשים בעלי דעות דומות לשלו", מתאר התחקיר.

וכיצד הוא משמיע לעם הרוסי היושב מול המסכים את הפרופגנדה הפוטינית? "סולוביוב מסביר את הצעדים בכך שאוקראינה נשלטת על ידי לאומנים וניאו-נאצים עם תמיכה אקטיבית מהמערב. לטענתו, הוא עצמו ספג סנקציות בגלל מוצאו היהודי. אחרי הכל, אין זו הפעם הראשונה שאירופה המתורבתת מטילה סנקציות על יהודים".

יצויין אגב, כי סולוביוב הטוען כי ניאו נאצים מחפשים להרע לו, ספג אש לפני כמה חודשים כאשר טען כי 'היטלר היה אדם אמיץ' אשר 'לחם באומץ במלחמת העולם הראשונה'. אפילו משטרת מוסקבה הודיעה כי תחקור זאת. בימים האחרונים נחסם ערוץ היוטיוב שלו.

אחר, המוכר יותר לישראלים, הוא יאשה קזקוב, הידוע בשמו היהודי יעקב קדמי. קזקוב גדל גם הוא בקהילה היהודית של מוסקבה אך עלה ארצה בשנת 1968, במהלך שהתפרסם מאד בשעתו. בנוסף, הפך לימים לראש ארגון 'נתיב' שסייע בהעלאת המונים מברית המועצות.

בשנים האחרונות פועל קדמי כמרצה ויועץ בינלאומי, בפרט בנושאי רוסיה ויחסיה עם ישראל והעולם. במסגרת זו, הוא מרבה להתראיין בטלוויזיה הרוסית ואף להשתתף בפאנלים שלה.

יעקב קדמי, בתוכניתו של סולוביוב (צילום מסך)
יעקב קדמי, בתוכניתו של סולוביוב (צילום מסך)

עוד בצעירותו, בברית המועצות, הצליח קדמי להרגיז את הקרמלין לאחר ששרף את דרכונו הרוסי ואף שבת רעב בדרישה לעלות לישראל. בסופו של דבר אפשרו לו הסובייטים לצאת מרוסיה, אבל גם אחרי נפילת בריה"מ הוא מוכר כמי שאינו חושש להשמיע דעות מקוממות.

שירות הביטחון הרוסי (פס"ב) החליט לאסור את כניסתו של קדמי - כיום תושב ישראל - לתחומי המדינה בין השנים 2000-2016, אך כיום כאמור הוא אורח קבוע בתקשורת הממלכתית, בפרט בתוכניתו של סולוביוב. בנוסף, הוא מחזיק בערוץ טלגרם ברוסית, בעל רבבות מנויים, המדווח על הלחימה הנוכחית מזווית פרו-רוסית.

קדמי אמנם אינו קיצוני בדעותיו כמו סולוביוב, והשניים אף מנהלים עימותים בתוכנית, אבל גם הוא רגיל לגנות את מדינות המערב ולשבח את תקופת הקומוניזם. לדבריו "המערב שונא את רוסיה" ו"רוסיה צריכה לקחת עמדה ברורה יותר נגד רוסו-פוביה ונגד המערב".

בימים האחרונים התבטא בערוץ הטלגרם שלו לטובת הלחימה הרוסית במה שהוא מכנה 'השטחים הצבאיים הרוסיים המשוחררים באוקראינה' ונגד זלנסקי, ואף פרסם דברי שבח על תקופת מסך הברזל: "המערכת העולמית היא גלובליסטית, אנטי-נוצרית עמוקה וזרה לנו מבחינה ציוויליזציונית ורוחנית. כהטבות צדדיות של מסך הברזל, קיבלנו את ההזדמנות לפרוש ממוסדות בינלאומיים המזיקים ביותר לרוסיה".

עוד הוסיף כי "האירועים שאנו צופים בהם חשפו בבירור מיהו ידידה של רוסיה ומי אינו בכלל. אני לא רוצה להיכנס לנושא הזה, אתם בעצמכם רואים הכל. אבל כל שונאי רוסיה, הסודיים והגלויים, נחשפו כבר בימיה הראשונים של הלחימה".

האתר היהודי מספר כי "בניגוד לבן שיחו, יעקב קדמי מדבר בקול מונוטוני וכמעט מרדים. הוא עדיין זוכה לרייטינג כי הוא מופיע בתוכניות אירוח כמומחה מוערך ביחסים בינלאומיים ונושאים צבאיים. ברוסיה הוא שופר של כל מי שמחפשים אישור לספקנותם כלפי המערב", מסכם התחקיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר