מרן איננו

שר התורה זכר צדיק לברכה • תולדות חייו

94 שנים של עמל התורה - כבו באחת, עם פטירתו, בערב שבת קודש, של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זכר צדיק וקדוש לברכה; "כיכר השבת" עם תולדות חייו (דיין האמת)

שימי שפר | כיכר השבת |
שר התרוה שקוע בלימודו (צילום: דוד זר)

נצחן אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש: אבל כבד בעולם התורה ובעולם היהודי, בארץ ובתפוצות, עם היוודע הסתלקותו לגנזי מרומים של מרן שר התורה הגאון הצדיק רבי חיים קנייבסקי זכר צדיק וקדוש לברכה, ובוא בן 94, לאחר פעולות החייאה שנמשכו במשך שעה ארוכה בביתו שברחוב רשב"ם בבני ברק.

בימים האחרונים חש הגר"ח קנייבסקי חולשה גדולה, והיה מחובר לעירוי ולחמצן בביתו. במהלך חג הפורים לא התקיימה קבלת קהל כמידי שנה, בשל מצבו.

תולדות חייו

הגר"ח נולד בעירה פינסק כבנם הבכור של אביו ה'סטייפלר' הגאון הרב יעקב ישראל קנייבסקי זיע"א ולאמו מרת פעשא מרים ע"ה, אחותו של מרן החזון איש. בברית המילה הוא נקרא שמריהו יוסף חיים, על שם הסבא הרב שמריהו יוסף קרליץ, ועל שמו של הסבא השני הרב חיים פרץ קנייבסקי.

בשנת תרצ"ד עלה הגר"ח לארץ ישראל יחד עם בני משפחתו ומאז הם התגוררו בבני ברק, תחילה בביתו של מרן החון איש, ולאחר מכן בדירה נפרדת יחד עם ההורים.

בצעירותו למד הגר"ח בתלמוד תורה 'רבי עקיבא לצד שקידותו על התורה עם אביו שלימד אותו את כל הש"ס, וכבר בהיותו בן עשר, נכנס ללמוד בישיבה בישיבת 'תפארת ציון' בבני ברק אצל רבו הגאון הרב מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל.

לאחר מכן למד בישיבת לומז'ה בפתח תקוה ובגיל 17 סיים לראשונה את כל הש"ס בתלמוד בבלי, לצד שמיעת שיעורים אצל גדול הדור הגראמ"מ שך זצ"ל, וגדולי ראשי ישיבות נוספים.

בשנת תשי"ב נישא הגר"ח לרעייתו הרבנית בת שבע אסתר ע"ה, בתו של מרן הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצוק"ל, שידוך אותו הציעו ראש ישיבת נובהרדוק, הגאון רבי בן ציון ברוק ומרן החזון איש.

לאחר הנישואין התגורר יחד עם רעייתו בפ"ת, ולאחר מכן עבר בבני ברק יחד עם משפחתו של הגאון רבי ניסים קרליץ, הגאון רבי עמרם זקס והגאון רבי דב וינטרוב בדירה אחת.

בחייו הקדיש הגר"ח את מרבית זמנו ללימוד התורה וההלכה, לצד פסיקותיו הרבות בשלל עניינים שעמדו על הפרק, כאשר הלימוד כלל מדי יום תלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי, רמב"ם, טור, שולחן ערוך, ועוד.

במסגרת סדר הלימוד נהג מרן שר התורה לסיים את הש"ס מידי שנה בשנה, גם בתלמוד הבבלי וגם בתלמוד הירושלמי יחד עם החברותות, הרב אלעזר צדוק טורצ'ין, הרב חיים ישראל שפירא והרב אברהם גולדשמידט ועוד.

את הסיום השנתי על התורה כולה היה עורך שר התורה בכל ערב פסח, מדי שנה בשנה.

בפעילותו הציבורית והפוליטית הופיע הגר"ח לראשונה לבקשתו של הרב שך שביקש ממנו להשתתף בכינוס של מפלגת דגל התורה בשנת 1989, ובהמשך השנים הוא אף צורף למועצת גדולי התורה של דגל התורה לצד חמיו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל.

לאחר הסתלקותו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, הפך הגר"ח רשמית למנהיג הציבור הליטאי, אשר לפתחו עלו ובאו כלל עמך בית ישראל, לצד אנשי ציבור שבאו להתברך ולהיוועץ עמו, כשהוא קובע את הטון בכל התהליכים הציבוריים וכן מכריע בשאלות הציבוריות השונות של היהדות החרדית.

במהלך חייו איבד את רעייתו הרבנית בת שבע ע"ה שנפטרה בחג הסוכות ה'תשע"ב, ונקברה בהלוויה המונית בבני ברק. וכן את בתו הרבנית חנה שטיינמן ע"ה, שנפטרה בשנת ה'תשע"ד.

בחייו חיבר ספרים רבים בהם "דרך אמונה", "שונה הלכות", "ארחות יושר" ועוד ספרים רבים במגוון מקצועות התורה.

בפטירתו הותיר אחריו מרן שר התורה את בניו הגאון הרב אברהם ישעיהו, מחבר ספר 'מוסר אב' ו'משא ומתן', הגאון הרב שלמה, ראש ישיבת 'תפארת ציון' ו'קרית מלך' בבני ברק, הגאון הרב יצחק שאול אשר שהה לצידו במשך השנים האחרונות ושירת אותו במסירות, וכו את בנותיו, אשת הרב יהושע צביון, אשת הרב זעליג ברוורמן, ראש ישיבת 'נתיבות יצחק' ו'דרך אמונה', ואת בתו אשת הגאון הרב אלעזר דוד אפשטיין, ר"מ בישיבת 'תורה בתפארתה', ומחבר הספרים 'שחיטת חולין' ו'משנת השבת', נכדים וצאצאים רבים ההולכים בדרך התורה וההלכה.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר