אחרי 80 שנה

נזכרו: בסלובקיה מגנים את הגירוש לאושוויץ

החלטה שמכירה בפשע של הממשלה הסלובקית ששלחה רבבות יהודים להשמדה, עברה בפרלמנט בברטיסלאבה שהוסיף דקת דומייה • כמה מחוקקים לאומניים נמנעו (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
קרון ששימש לגירוש יהודים לאושוויץ, מוצג כיום במוזיאון במדינה (צילום: Shutterstock)

לאחר 78 שנים, בסלובקיה מגנים רשמית את גירוש היהודים לאושוויץ בידי הממשל, מביעים התנצלות ונעמדו לדקת דומייה.

ההחלטה התקבלה ביום שישי האחרון בתום הצבעה ב'מועצה הלאומית של הרפובליקה הסלובקית', שהוא למעשה הפרלמנט במדינה, שבתקופת השואה - בהובלתו של יוזף טיסו - שימשה מעין 'סניף' של גרמניה הנאצית.

בשנת 1942 הגלתה ממשלת סלובקיה רבבות אזרחים יהודים לאושוויץ ולמחנות השמדה נאציים נוספים, ובכך למעשה גזרה עליהם מוות בייסורים. גל נוסף של גירושים התרחש בין השנים 1944-1945. בסך הכל נשלחו למעלה מ-70,000 יהודים, כאשר השלטון הסלובקי שילם לגרמניה על כל יהודי שהגיע לשם.

רק כעת, 80 שנים לאחר מכן, ההחלטה שמכירה בפשע של הממשלה הסלובקית ששלחה רבבות יהודים להשמדה, עברה בפרלמנט בברטיסלאבה.

אנדרטת שואה בברטיסלאבה (צילום: Shutterstock)

כמה מחוקקים לאומניים, חברי סיעת הימין הקיצוני 'סלובקיה שלנו', שכעסו על ה'פגיעה בדמותו' של הנשיא דאז טיסו נמנעו מההצבעה על ההחלטה שתפקיד בידו את האחריות והאשמה למעשים הנוראיים. עם זאת, רוב חברי הפרלמנט תמכו ולכן ההחלטה התקבלה.

המחוקקים הצהירו כי מבחינתם "הגירוש הכפוי של אזרחים ממוצא יהודי משטח הרפובליקה הסלובקית דאז ראוי לגינוי מיוחד. אנו מגנים פעולות אלו של המשטר, ומביעים את צערנו על הטרגדיה שפקדה את הקורבנות החפים מפשע", נכתב בהחלטה שאושרה בפרלמנט. כמו כן ביקשו הצירים סליחה מכל הניצולים וכן מקרובי משפחתם וצאצאיהם של הקורבנות.

כמו כן, כיבדו בפרלמנט את זכר הקורבנות בדקת דומייה. המהלך מגיע לאחר שממשלת סלובקיה התנצלה בספטמבר על חוק מלחמת העולם השנייה ששלל מיהודי המדינה את זכויות האדם והאזרח שלהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר