'הפקק בנמלים' והנזק

המוצרים תקועים בים? "ההפסד למשפחה: כ-5,000 שקלים בשנה"

מנכ"ל "האינטרס שלנו" הסביר בתוכנית 'הכלכלית' למה הפקק שמשפיע עלינו יותר מכל נמצא דווקא בים • איך הכוח נשאר בידי ההסתדרות, מדוע מרב מיכאלי איתם - ולאן בנט ולפיד נעלמו? • צפו (TV)

רפאל כהן | כיכר השבת |
מנכ"ל "האינטרס שלנו", אלעד מלכא, באולפן 'כיכר' (צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת )

על "פקק הנמלים" סביר ששמעתם מעט, אבל אתם מרגישים אותו בכיס בכל קנייה שלכם. ברגעים הללו מחכות בכניסה לישראל כ-90 אוניות, ענקיות, המחכות לפריקה. המשמעות היא שמוצרים שכולנו הזמנו יכולים לחכות בים יותר מחודש, ושכולנו משלמים על ההמתנה הזו בשעת הרכישה.

אלעד מלכא, מנכ"ל עמותת "האינטרס שלנו", הסביר בתוכנית 'הכלכלית' ב'כיכר השבת' כמה ההשלכות הכלכליות על כולנו משמעותיות כתוצאה מהפקק הזה, שהחל בעקבות שחרור העולם מכבלי הסגרים בשנת הקורונה הראשונה: "יש טונות רבות של סחורות, דברים המגיעים בתפזורת בתוך האונייה, שהרוב שם זה חומרי גלם לתעשייה כגון עצים וברזל, שיכולים להמתין גם 40 יום באונייה בכניסה לישראל. על כל יום שאונייה כזו מחכה בפקק, יבואן צריך לשלם בין 20 ל-60 אלף דולר. אנחנו מדברים כאן על סכומים גבוהים מאוד, שמתגלגלים לאזרח הקטן שרוכש את הדברים. לפי הערכת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, אנחנו מדברים על 39 מיליון שקלים ביום, שהם 12 מיליארד שקלים בשנה. המשמעות עבור כל אחד מאיתנו היא שמשפחה ממוצעת זורקת לים בין 5,000 ל-6,000 ש"ח בשנה רק בגלל הפקק הזה".

אם חשבתם שמדובר בהשלכות המשבר העולמי ומצב ישראל זהה למדינות אחרות בעולם, מלכא טען שטעות בידכם: "המצב בישראל חמור יותר מהעולם, על אף שבישראל יש ארבעה רציפים ריקים, מכיוון שאף אחד לא מפעיל אותם - אפילו שיש 90 אוניות בים. יש שני רציפים באשדוד שאף אחד לא רוצה להפעיל, ושניים בחיפה שהם עתודות לנמל הפרטי בחיפה שניתן להפעילם למען פירוק 'מטען כללי', של דברים בתפזורת, כבר עכשיו. אם יינתן לנמל הפרטי האישור לעשות זאת, הוא יוכל לפרוק כ-20 אוניות בחודש ולבטל לחלוטין את הפקק תוך ארבעה חודשים אין פקק - אלא שבשל התנגדות ההסתדרות, שרת התחבורה מרב מיכאלי מסרבת לתת את האישור הזה, על אף שהם היו מודעים לסיכומים בין הממשלה לנמל עוד קודם". לדברי מנכ"ל "האינטרס שלנו", אותם עובדי נמל, החברים בהסתדרות, "הם כ-3,000 עובדים שמחזיקים מדינה שלמה בגרון, לצורך אינטרס כלכלי אישי שלהם".

מנכ"ל "האינטרס שלנו", אלעד מלכא, ומגיש 'הכלכלית', רפאל כהן, באולפן 'כיכר' (צילום: אברומי לינשה, כיכר השבת)

לשאלת המראיין רפאל כהן איך ייתכן שמהלך כזה - סירוב שרת התחבורה לחתום ולהוריד משמעותית את יוקר המחיה - לא זוכה ללחץ מצד שלושת ראשי המדינה מבחינה כלכלית - ראש הממשלה נפתלי בנט, ראש הממשלה החליפי, האחראי על מפלגת העבודה בממשלה, שר החוץ יאיר לפיד, ושר האוצר אביגדור ליברמן - על אף ששלושתם מאמינים בתפיסות כלכליות הדוגלות בשוק חופשי השיב מלכא, המשמש גם כסגן יו"ר "הליברלים בליכוד":

"אנחנו צריכים שתי חתימות כדי להפעיל את הרציפים הללו, את חתימת שר האוצר וחתימת שרת התחבורה, וליברמן כבר חתם מצידו. לבנט אני לא חושב שיש יכולת להצליח לכפות משהו על שרים בממשלה, לכל היותר שרים במפלגתו - וגם זה בסימן שאלה. השאלה הגדולה היא על השר יאיר לפיד, שנעדר מהמשבר הזה ומעדיף לטוס בעולם. אני לא שמעתי אמירה אחת מלפיד על יוקר המחיה בישראל, אותו אחד ששאל 'איפה הכסף?' ולבש אפוד צהוב - לא מתבטא באשר ליוקר המחיה, על אף שיש לו כוח רב להגיע להסכמות בתוך הממשלה. לא יכול להיות שיש דממה".

באשר לעתיד הבא עלינו לטובה, כולל חג הפסח המתקרב, מלכא לא מנבא טובות: "לצערנו ככל שמגיעות יותר אוניות, הפקק הולך ומתארך. אם עד לא מזמן היו 50 אוניות, היום אנחנו על בערך 90 והיד עוד נטויה. נכון לרגע זה מגיעות תמיד יותר אוניות מאשר אלו הנפרקות. אם זה ימשיך ככה נגיע כבר ל-100 אוניות ויותר, עד שאנשים יגידו ש'לא שווה להביא לפה בכלל סחורה', ולמעשה זה כבר מתחיל לקרות".

"כל הדברים שדובר עליהם באשר ליוקר המחיה, בין אם זה נקודות זיכוי למס הכנסה או רפורמת החקלאות, אין שום צעד שמתקרב מבחינת השפעה כלכלית על הכיס של כולנו כמו פקק הנמלים. עם כל הכבוד למסיבות עיתונאים והכרזות כלליות, בלי לפתור את זה - המשמעות היא שכולם ממשיכים להתעסק בטפל", הוסיף מלכא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר