חוק ומשפט

זו משמעות ההכרזה על מומו פילבר 'עד עוין'

בקשת הפרקליטות להכריז על שלמה פילבר כ"עד עוין" נדחתה לבסוף בבית המשפט, במידה והיא הייתה מתקבלת זו הייתה המשמעות המשפטית שלה כנגד עד המדינה (משפט)

(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הרכב השופטים במשפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קבע היום (שלישי) כצפוי מראש, כי עד המדינה בתיק 4000, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, לא יוכרז עד עוין בשלב זה, למרות בקשת הפרקליטות. עם זאת, השופטים החליטו כי יאפשרו לתביעה בצעד חריג לחקור את פילבר חקירה נגדית.

מה המשמעות לכך מבחינה חוקית? סעיף 179 לחוק סדר הדין הפלילי אומר: "קבע בית המשפט כי עד שקרא לו בעל דין הוא עד עוין לאותו בעל דין – בין מפני שמסר בבית המשפט עדות הסותרת את עדותו בחקירת המשטרה ובין מטעם אחר – רשאי הוא להרשות לבעל הדין לחקור את העד בחקירה הראשית כאילו הייתה חקירה שכנגד ולקבוע סדר חקירתו בידי בעלי הדין האחרים".

כזכור, פילבר חתם על הסכם עד מדינה עם התביעה ואמור להעיד נגד נתניהו בתמורה לכך שלא יוגש נגדו כתב אישום בתיקי נתניהו. כעת, בשל העובדה שלדעת הפרקליטות הוא משנה בעדות את גרסתו הראשונה שאמר במשטרה ולמעשה מגן על נתניהו, הפרקליטות קיוותה שפילבר יוכרז כ'עד עוין' - כלומר, שהוא לא דבק בגרסה בגללה קיבל את הסכם עד המדינה.

במידה ובית המשפט היה מקבל את בקשת הפרקליטות, היא הייתה יכולה לחקור אותו באופן ישיר מול דבריו בעדותו הראשונית ולעמת אותו עם הדברים שאמר בעת שחתם על ההסכם, ולטעון כי הדברים שאמר בעדותו הראשונה הם האמת וכי רק כעת הוא משקר דבר שמבטל למעשה את הסכם עד המדינה איתו ויכול להעמיד אותו שוב בפני תביעה בתיקי נתניהו.

כזכור מוקדם התובעת בתיק, יהודית תירוש, דרשה מהשופטים להכריז על שלמה פילבר כעד עוין. עו"ד תירוש, אמרה בבית המשפט, כי בשל הפערים בין עדותו של פילבר בחקירה לבין העדות בבית המשפט היום - בנוגע לניגוד העניינים של נתניהו.

פילבר הסביר לשופטים לאחר הבקשה: "אני באתי לפה לתת עדות אמת, אני לא רואה את עצמי כעד עוין ואני לא מתכוון לסתור את מה שאמרתי בחקירתי במשטרה. ניסיתי לדייק נקודה שחשבתי שהיא יצאה מפרופורציה. אני מאשר את עדותי במשטרה ואמשיך לתת את גרסתי, זה קשה לי נפשית וזה נושא שהוא מורכב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר