הפיגוע בבני ברק • שלב אחר שלב

נרצחי הפיגוע: יעקב שלום, אבישי יחזקאל ואמיר חורי הי"ד

הרב יעקב שלום בן 36 ואב ל-4, הרב אבישי יחזקאל בן 29 ואב לילד קטן, השוטר רס"מ אמיר חורי ז"ל ושני אזרחים זרים - הם נרצחי הפיגוע הנורא בבני ברק • כך בוצע הפיגוע, שלב אחר שלב (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ו באדר ב' תשפ"ב | 29.03.22
מנקים את אחת הזירות; משמאל: נרצחי הפיגוע (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90, דוברות המשטרה, לפי סעיף 27א')

הפיגוע בבני ברק שלב אחר שלב: חמישה בני אדם נרצחו במסע הרצח המתועב שבוצע במספר זירות בבני ברק ונמשך דקות ארוכות עד שהמחבל חוסל בירי של שוטרים.

>>> הפיגוע בבני ברק - לסיקור המלא

נרצחי הפיגוע:

הרב יעקב שלום הי"ד, בן 36 ואב לארבעה ילדים, נורה בעת שנסע ברכבו ברחוב השניים פינת רחוב ביאליק - בו התגורר.

הלוויתו תצא בשעה 11:00 בבוקר מבית אמו ברחוב אברהם בן דוד 41 בבני ברק, בדרכה לבית החיים ירקון שער פתח תקווה.

הרב יעקב שלום הי"ד

הרב אבישי יחזקאל הי"ד, בן 29, תושב רחוב השניים. נרצח בידי המחבל כאשר ירד להרדים את בנו הקטן בעגלה, וגונן בגופו על בנו הקטן. הנרצח הי"ד, בוגר ישיבת "משכנות התורה", משמש כמלמד בת"ת "אור דוד", השאיר אחריו את רעייתו, בהריון, וילד בן שנתיים.

הלוויתו תצא בשעה 09:30 בבוקר, מביתו ברחוב השניים 4, פרדס כץ, בני ברק, בדרכה לבית החיים פוניבז'.

הרב אבישי יחזקאל הי"ד

השוטר רס"מ אמיר חורי ז"ל, בן 32, תושב נוף הגליל, שירת כסייר אופנוען בתחנת בני ברק במרחב דן של מחוז ת"א, ונהרג בעת שניהל קרב עם המחבל החמוש. השאיר אחריו הורים אח ושתי אחיות.

הלוויתו תצא בשעה 15:00 מבית העלמין הצבאי בנוף הגליל.

השוטר רס"מ אמיר חורי (צילום: דוברות המשטרה)

שני הרוגים נוספים הם שני אזרחים זרים, נתין זר מאוקראינה בן 23 ונתין זר מאוקראינה בן 32.

הפיגוע הנורא - שלב אחר שלב

בשעה 19:56 אמש (שלישי) החל המחבל דיא חמארשה את מסע הרצח ברחובות העיר בני ברק. המחבל, בן 26, תושב הכפר יעבד עבד בבניין בבני ברק, ובעברו ריצה עונש מאסר בכלא הישראלי.

תחילה, הוא עצר את רכבו ברחוב ז'בוטינסקי ופתח בריצה לרחוב השניים בבני ברק, כשהוא מצויד ברובה M16, שם החל לירות לעבר התושבים והעוברים ושבים ברחוב, שם ירה בשני בני אדם, אזרחים זרים, שישבו בפתח החנות, שבפינת רחוב השניים וביאליק.

מסע הרצח של המחבל ברחוב השניים, והנס של בן הישיבה ורוכב האופניים (צילום: לפי סעיף 27א)

באורח נס, הוא לא נכנס אל החנות שדקות לפני כן נכנסו פנימה מספר ילדים. לאחר מכן הוא ניסה לירות בבחור ישיבה שרץ אל בניין סמוך וברוכב אופניים שחלף בסמוך, אך בגלל תקלה בנשק הוא לא הצליח לירות.

לפתע הגיע רכב, בו נהג הרב יעקב שלום הי"ד, אב לארבעה, תושב רחוב ביאליק הסמוך, המחבל צעק לבעל הרכב לעצור וירה בו למוות.

הנס של רוכב האופניים (צילום: מצלמת אבטחה)

משם הוא המשיך בריצה, נכנס לתוך בניין - ויצא ממנו לאחר מספר שניות. הערכה היא שהוא ניסה להיכנס לתוך אחד הבתים אבל הדלת היתה נעולה.

מהבניין, המשיך המחבל בריצה וניסה לירות ברוכב אופניים נוסף - אבל בגלל מעצור בנשק, הוא שוב לא הצליח לירות והרוכב ניצל בנס ונמלט מהמקום. המחבל המשיך בריצה וניסה לירות באזרחים נוספים, אך בגלל תקלה בנשק הוא לא הצליח.

רס"מ ע' מתאר את רגעי ההתקלות עם המחבל ונטרולו (צילום: דוברות המשטרה)

במהלך מסע הרצח של המחבל הוא אף ניסה לירות בילדה, שתועדה במצלמות כשהיא רצה ובורחת, אך גם שם הנשק לא עבד לו והיא ניצלה בנס.

לאחר מכן, כשש דקות מתחילת האירוע, הגיע המחבל לרחוב הרצל, שם ירה ברב אבישי יחזקאל הי"ד, שטייל עם בנו הקטן וניסה להרדים אותו, ובגופו גונן על התינוק הקטן, שעה שהמחבל יורה בו למוות.

המחבל, המשיך לרוץ ברחוב וכשהגיע לפינת רחוב ז'בוטינסקי, הגיע למקום אופנוע משטרתי ובו שני שוטרים, רס"מ ע' ורס"מ אמיר חורי ז"ל, הם ניהלו קרב יריות עם המחבל, הצליחו לחסלו - אך רס"מ אמיר חורי, נפגע מהירי ומותו נקבע בבית החולים.

השניות הראשונות לאחר חיסול המחבל (צילום: ש. ה.)

הבוקר, סיכמה המשטרה את הפיגוע: "סמוך לשעה 20:00 הגיע המחבל דיא ערמשה בן 27 תושב יעבד לרחוב ז'בוטינסקי בבני ברק כשהוא חמוש ברובה סער מסוג M-16. בצומת ז'בוטינסקי-הרצל הוא יורה לעבר רוכב קטנוע ומחטיא, ממשיך בתנועה רגלית לרחוב ביאליק, מגיע למכולת ויורה למוות בשני גברים (23,32) נתינים זרים מאוקראינה שיושבים בכניסה.

"המחבל יורד ברחוב ביאליק לכיוון רחוב השניים ובצומת נתקל בתושב בני ברק בן 37 שנמצא ברכבו ויורה בו למוות, וממשיך על רחוב השניים לכיוון רחוב הרצל, שם נתקל בתושב בני ברק בן 30 שתינוק על ידיו, ויורה בגבר למוות, התינוק לא נפגע.

"המחבל פנה לרחוב הרצל, שם נתקל בצוות אופנועים של תחנת המשטרה בבני ברק, רס"מ אמיר חו'רי ורס"מ ע', שהוקפצו לאירוע תוך שהם מחוברים בקשר ישיר עם אזרח שחובר טלפונית לצוות השוטרים ומכווין אותם לעבר זירת האירוע.

"ברחוב הרצל נתקל צוות האופנוענים במחבל שיורה לעברם ופוגע ברס"מ אמיר ח'ורי בחזהו, רס"מ ע' יורד מהאופנוע ומבצע מאקדחו ירי מדוייק לעבר המחבל והורג אותו. מותו של רס"מ ח'ורי ז"ל נקבע בבית החולים בילינסון לאחר זמן קצר".

המחבל דיא חמארשה

במד"א עדכנו כי בשעה 20:02 החלו להתקבל קריאות רבות על שמיעות קולות ירי ונפגעים ב-3 זירות סמוכות ברחובות הרצל, השניים וז'בוטינסקי בבני ברק. למקום הוזנקו מיד כוחות רבים והחובשים והפראמדיקים של מד"א קבעו את מותם של 3 גברים בשנות ה-30 שנפגעו באורח אנוש מירי ברחוב השניים ואת מותו של גבר כבן 40 שנפגע באורח אנוש מירי ברחוב הרצל. נפגע חמישי, שוטר שנורה כאשר ניטרל את המחבל, פונה לבי"ח בלינסון תוך כדי פעולות החייאה שם נקבע מותו.

חובש מד"א מנחם אנגלנדר סיפר: "אני גר ברחוב השניים בבני ברק והייתי בבית כששמעתי את קולות הירי. מיד יצאתי לרחוב וראיתי מולי את המחבל שכיוון אלי את הנשק. באורח נס היה לו מעצור והוא לא הצליח לירות ובכך ניצלתי. עליתי מיד חזרה הביתה, נעלתי את הדלת ודיווחתי על כך למוקד. ברגע שהגיעו כוחות משטרה למקום ואיבטחו את הרחוב ירדתי חזרה למטה אבל לצערי שלושת גברים כבני 30 שסבלו מפצעי ירי היו מחוסרי הכרה ללא סימני חיים ולאחר בדיקות רפואיות נאלצנו לקבוע את מותם".

זירת הפיגוע (צילום: דוברות המשטרה)

חובש מד"א ליפא הירש שהיה בתחנת מד"א הסמוכה ושמע את הירי סיפר: "שמענו את היריות מתחנת מד"א ויצאנו מיד לכיוון. ברחוב הרצל הבחנו בגבר כבן 30 שוכב מחוסר הכרה. הוא היה ללא נשימה וללא דופק עם פצעי ירי. ביצענו בדיקות רפואיות, הוא היה ללא סימני חיים ולצערנו נאלצנו לקבוע את מותו. כ- 100 מטר משם בהמשך הרחוב ראינו גבר כבן 40 מחוסר הכרה עם פצעי ירי בגופו, צוות מד"א נוסף שהגיע למקום העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבי"ח בלינסון כשמצבו אנוש. יחד עם הצוות שהיה איתי המשכנו לזירה ברחוב השניים פינת ביאליק שם ראינו 3 פצועים מחוסרי הכרה, כשאחד מהם בתוך רכב ושניים נוספים שוכבים על המדרכה. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הם היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".

חובש רפואת חירום במד"א דניאל אמזלג שפינה את השוטר לבית החולים סיפר: "הפצוע סבל מפצע ירי בגופו והיה במצב קריטי. הכנסנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ, נאבקנו על חייו ופינינו אותו לבית החולים תוך כדי ביצוע פעולות החייאה. הרופאים בחדר הטראומה המשיכו את הטיפול הרפואי ואת פעולות ההחייאה אבל הפציעה שלו הייתה קריטית ובסופן הם לצערנו נאלצו לקבוע את מותו".

הזירה בה נרצח הרב אבישי יחזקאל הי"ד; מימין: העגלה (צילום: לפי סעיף 27א)

עקיבא קאופמן חובש בכיר באיחוד הצלה שהגיע ראשון לזירה מסר: "תוך כדי נסיעה באופני החירום של איחוד הצלה שמעתי קולות ירי. עצרתי להעניק סיוע לנפגע אנוש שלאחר מכן פונה לבית החולים. למרבה הצער נקבע מוות בזירה על ארבעה. כמו כן יחידת חוסן - היחידה לעזרה ראשונה נפשית של איחוד הצלה העניקו סיוע למספר נפגעי חרדה".

• לתרומה למשפחת הנרצח הרב אבישי יחזקאל הי"ד - הקליקו כאן

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר