היסטוריה ואקטואליה

הסגולה הבדוקה לילדים של מרן הגר"ח קנייבסקי

מן המפורסמות הסגולה ל'זרע של קיימא' שהבטיח שר התורה זצוק"ל למי שיתפללו עליו ב'בית האשה השונמית' בכפר סולם; במה נחלקו הסטייפלר והגרי"ש אלישיב זצ"ל בעניין? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל בבית השונמית בחודש תמוז ה'תשע"ב (צילום: כיכר השבת)

מן המפורסמות הסגולה ל'זרע של קיימא' שהבטיח שר התורה זצוק"ל למי שיתפללו עליו ב'בית האשה השונמית' בכפר סולם (בערבית سولم) ליד עפולה, שהוא הוא כפר שׁוּנֵם שם הנביא אלישע החיה את בן האלמנה.

(צילום: כיכר השבת)

רבנו אשתורי הפרחי מחבר ספר 'כפתור ופרח' בתורת ארץ ישראל בביקורו במקום לפני 700 שנים זיהה בכפר סולם את בית האשה השונמית וכתב בהאי לישנא: "לצפון יזרעאל ביושר כחצי שעה היא שונם והוא מקום נאה מאד... ושם ראיתי על ראש העין ההיא בית, אין רוח שאינה מצויה שם, אמרתי הלא זה בית האשה השונמית ושם היה עליית אלישע הנביא ע"ה".

הכפר סולם לפני כמאה חמישים שנים בציור של ג'ון דאגלס וודוורד (Picturesque Palestine, Sinai, and Egypt, Div. II, p. 31)

בימינו, רבים הולכים לפקוד ולהתפלל בבית האשה השונמית לקבלת ישועות. הראשון ששלח לשם הלא הוא מרן רבי יעקב ישראל קנייבסקי הסטייפלר זצ"ל ובנו שר התורה רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל שהגיע בעצמו מספר פעמים להתפלל במקום על נשים עקרות.

הארכיאולוגים גילו שבכפר סולם ישנה התיישבות רצופה החל מלפני יותר מ-4000 שנה, כולל בתקופתו של אלישע הנביא.

• • •

סיפור התגלותו של 'המקום הקדוש' - בית האשה השונמית פורסם בספר 'אנשים מספרים על עצמם'[1] על אברך חשוך ילדים שנסע להִשְׁתַּטֵּחַ על קברי צדיקים בגליל ונתקע באמצע הלילה ללא דלק ליד כפר סולם, וסייע לו נכבד מוסלמי והביא לו דלק. תוך כדי החסד אותו העניק המוסלמי לאברך, הבין הנכבד המוסלמי שלאברך אין ילדים ושכנע אותו לבוא ולהתפלל בבית האשה השונמית שע"פ מסורת מוסלמית עתיקה נמצא במרכז הכפר "סולם".

בית בכפר סולם לפני יותר ממאה שנים (מאת ביתמונה, אורי וולף, נחלת הכלל)

האברך שמע לעצתו של הנכבד המוסלמי, לא לפני שהתקשר למספר רבנים שאישרו לו את מסורת המוסלמים והלך ובכה להקב"ה שיעניק לו זרע של קיימא והוא הרגיש שתפילתו התקבלה ב"ה.

לאחר שהגיע לבני ברק שאל את מרנא הסטייפלר בעניין מסורת המוסלמים על הבית בו מתקבלים ישועות? וענה לו הסטייפלר שכבר הרב שמידל לקח אותו למקום לפני עשרות שנים, ונהג כשורה דהרי כך כתב מפורש רבנו אשתורי הפרחי בספרו 'כפתור ופרח'. מיני אז המקום הפך למפורסם, ובנו שר התורה הגר"ח קנייבסקי זי"ע שלח לשם את שולחי קופת העיר ואת תלמידיו להתפלל ולקבל ישועות, ומן המפורסמות שהסגולה פועלת ב"ה (לכה"פ כסגולת חנינה בני וכו').

ספר 'אורחות רבנו' על הוראת הסטייפלר על ישועות בבית האשה השונמית בכפר סולם, ונסיעת שר התורה הגר"ח זצוק"ל להתפלל במקום "עם שוטר עם נשק" (אוצר החכמה)

ובשו"ת "ישא יוסף" לגאון רבי יוסף יקותיאל אפרתי ממקורביו של מרן רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל[2] הביא בשמו שלאחר שמחותנו הסטייפלר אמר וקבע שהמקום הוא סגולה לתפילה על ילדים, אכן הפך המקום להיות סגולה לתפילה על ילדים.

עוד הובא בשו"ת 'ישא יוסף' שאלמלא דברי הסטייפלר אין בידינו מסורת ברורה שהמקום הינו מסוגל לחשוכי בנים שהרי לא מצינו שספר 'כפתור ופרח' יציין את המקום כראוי לתפילה, וגם ידוע כי קשה לקבוע את זיהוי המקום וכמו שכתב החזון איש (שביעית סי' ג' סקי"ח) "ועדיין אין אנו בטוחים אם אפשר לסמוך על מפת הארץ שלא דקדקו בדברי חז"ל ושמות הערים ומקומותיהם נשתנו ויש שנמחקו זכרם ובנו על אומדנות".

מסיים הגאון רבי יוסף אפרתי ומסיק שבנידון דידן איננו בטוחים שזהו בית השונמית. ואומנם אחרי שגדול בישראל כמו מרן הסטייפלר זצוק"ל אמר כן, ודאי שהוה מקום הראוי להתפלל על זרע של קיימא.

נמצאנו למדים על מחלוקת בין הסטייפלר ובנו שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל לחמיו מרן הגרי"ש אלישיב.

לשיטתו של הסטייפלר 'בית האשה השונמית' מסוגל לניסים מכוחו של הנביא אלישע, ואת הנ"צ המדויק בו לישועות גילה רבנו אשתורי הפרחי, שעליו אנו יודעים בזכות מסורת המוסלמים.

לעומתו, מרן הגרי"ש אלישיב סבור שהסגולה היחידה שיש במקום, היא מכוחו של מחותנו מרן הסטייפלר, ומכוחו הניסים מתרחשים. ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.

דברי הגאון רבי יוסף אפרתי אודות סגולת בית האשה השונמית מתוך שו"ת ישא יוסף

• • •

[1] 'אנשים מספרים על עצמם' 9 כמדומני או 8.

[2] שו"ת ישא יוסף אוה"ח ח"ב סכ"ט

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר