היסטוריה ואקטואליה

הסטנדר של הרב? "הרי זה ממש עבודה זרה"

שמועות שנפוצו ברשת סיפרו על מכירת הסטנדר של מרן שר התורה זצ"ל בעשרות מיליונים, אך התברר שהדבר לא נכון; ישראל שפירא חוזר אל הסטנדר של הרב מבריסק זי"ע (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרב יונתן שוורץ עם הסטנדר של מרן שר התרוה זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

התיעוד מארה"ב שרץ ברשת בו נראה הסטנדר עליו למד מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל עשרות שנים את כל התורה כולה, כאילו עומד להימכר לגביר בסכום דמיוני, החזיר אותי אחורה שנים רבות לסטנדר של מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק זצ"ל.

"מכירת" הסטנדר של מרן שר התורה זצ"ל

הטענה שהסטנדר של הגר"ח נמכר בעשרות מיליוני דולרים הוכחשה, אולם הדבר קיבל כותרות ברשת.

הסבר הרב יונתן שוורץ על הסטנדר שלא נמכר

חפצים של גדולי ישראל לאחר פטירתם נחשבים כערך סֶנְטִימֶנְטָלִי עצום. ממש בימים האחרונים נמכרה "מיטת קדשם" של אדמור"י סקווירא (כשבאו לביקור בבני ברק) בסכום דמיוני של 8,500 אלף דולרים, ולפני מספר חודשים בית מכירות מכובד הציע במכירה פומבית לעמך בית ישראל את ה"בגדי לבן" של הרבי מסאטמר זי"ע.

"מיטת קדשם" של אדמור"י סקווירא (באדיבות בראנד מכירות פומביות)

את הסיפור המבהיל הביא עו"ד מנחם ינובסקי שהיה אחראי לירושת מרנא הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק זי"ע. הדברים הובאו בספר 'חיים בסערה". וכך דבריו:

"בשעה שטיפלתי בעזבונו של הרבי מבריסק, פנה אלי בנו ר' רפאל וביקשני לבקש מאחיו ר' יושע בר ששימש במקום אביו כראש הישיבה, כי אין הוא מבקש מאומה מעזבון אביו הצדיק רק דבר אחד: את ה"סטנדר" - העמוד - לידו היה אביו עומד בתפילתו ובלימודו".

ממשיך עו"ד ינובסקי עם העדות המקורית אותה ראה בעיניו:

"ר' יושע בר שעון היה על מקלו בעל ידית הכסף כששתי ידיו מונחות על הידית וראשו מונח על ידיו. למשמע השאלה הרים את ראשו וחזר אחרי 'רק דבר אחד את הסטנדר', ואז התנער וקרא: 'לא!!! מה יש בו בסטנדר – הרי זה ממש עבודה זרה, יש לשרוף את הסטנדר מיד".

מה יש בו בסטנדר – הרי זה ממש עבודה זרה, יש לשרוף את הסטנדר מיד": הגאון רבי יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק (בצד שמאל הגאון רבי משה שמואל שפירא) (מאת דודי פרידמן, CC BY-SA 3.0)

מסיים עו"ד ינובסקי שראה בעיניו את בני מרנא הגרי"ז זי"ע מתדיינים על הירושה וכתב:

"הנה כי כן, זאת נזכור שבכל מוחשי שאתה מבקש לשמש בו לקדושה יש ניצוץ מחטא "העגל" ועדין מצויים מנהיגי הדור לשבור את הלוחות כדי להרחיקנו מכך".

(באדיבות בית המכירות קדם)

שלחתי את מעשה זה בשמו של עו"ד ינובסקי לאחד מנכדיו של הגאון רבי רפאל סולובייצי'ק, והשלים את מעשה זה, וציין כי הסטנדר אכן הגיע לידי סבו ר' רפאל וכל ימיו התפלל לפניו, והיה אומר כי מרגיש שהתפילה היא אחרת כשמתפלל על סטנדר הספוג בדמעותיו של אבא.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר