סקירה מקיפה

הנתונים מסביב לעולם מסכמים: שנת שיאים באנטישמיות

את יום הזיכרון לשואה 2022 מציינים בקהילות כסימן דרך מדאיג, לאחר שנה רוויה בשנאת ותקיפת יהודים • "זה מטריד מאד": גם ילדים שמסתובבים בלבוש חרדי, סופגים אלימות ברחובות (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
סופגים אלימות. ילד חרדי בבלגיה, ארכיון (צילום: Shutterstock)

לעולם לא עוד? מסביב לעולם, במדינות רבות, מסכמים את 2021 כשנה של שיאים באירועי וביטויי אנטישמיות, שהולכים ומתרבים למרות רוח הסובלנות שכביכול שולטת בעולם המודרני.

את יום הזיכרון לשואה 2022 מציינים בקהילות יהודיות ובארגונים נגד אנטישמיות כסימן דרך מדאיג, לאחר שנה רוויה בשנאת ותקיפת יהודים.

ארצות הברית

ארצות הברית, ארץ החופש, מהווה ברוב הזמן מקלט שקט עבור מיליוני יהודים הזוכים לחופש דת.

ועדיין, ישנם רבים, רבים מדי - ביניהם בני מיעוטים ומהגרים מוסלמים מחד, ולאומנים אמריקניים בימין הקיצוני מאידך - שלא רואים בעין יפה את צמיחת הקהילות, 'התחרדות' יישובים, ונוכחות יהודים בפרהסיה בכלל, ובוחרים בדרך של הפחדה, השתקה ואלימות.

על פי נתונים של הליגה נגד השמצה שפורסמו השבוע, האנטישמיות בארצות הברית בשנה החולפת, שנת 2021, זינקה לשיאים של כל הזמנים.

המדינות שבהן נרשמו התקריות האנטישמיות הרבות ביותר הינן ניו יורק וניו ג'רזי, שאחראיות על 30% מכלל המקרים. הנתון אמנם מצער ומדאיג, אבל לא מפתיע: האנטישמיות הרבה והאלימה ביותר מתמקדת על פי רוב ביהודים בעלי חזות יהודית.

יהודים בברוקלין, ארכיון (צילום: Shutterstock)

ניו יורק וניו ג'רזי מובילות בכך, ומוכרות כמוקד המרכזי ביותר של יהודים שומרי תורה ומצוות, עם יישובים חרדיים מובהקים כמו בורו פארק, וויליאמסבורג, לייקווד וכל השכונות שמסביבן שהתחרדו כבר מזמן. למרבה הצער, הדבר מתבטא בשיא של אנטישמיות, שמנסה להיאבק בצמיחה הענקית.

כך בניו יורק נרשמו ב-2021 לא פחות מ-416 אירועי אנטישמיות, מתוכן שיא נוסף של 51 תקיפות פיזיות. רוב התקיפות קרו ברובע ברוקלין, הידוע באוכלוסייתו החרדית שמתגוררת בבורו פארק, פלטבוש, קראון הייטס ועוד.

בניו ג'רזי נרשמו בשנה שעברה 370 אירועי אנטישמיות, מספר גדול גם ביחס לגודל האוכלוסיה החרדית, שקטנה משמעותית מבניו יורק.

מהליגה נגד השמצה, הנלחמת באנטישמיות, נמסר כי "העלייה המדאיגה בתקריות אנטישמיות במדינתנו צריכה להדאיג מאוד את כולם: יהודים - וגם אלו שמחוץ לקהילה היהודית. העובדה שהתקריות הללו כללו מספר חסר תקדים של תקיפות אכזריות - שמכוונות לעתים קרובות לאנשים בעלי חזות יהודית ברחובות ניו יורק, כולל ילדים צעירים, מטרידה מאד".

מעבר לנתונים האלו, שמתייחסים בעיקר לדיווחים על אנטישמיות מפורשת, יהודים בניו יורק ובניו ג'רזי סובלים לא מעט מאנטישמיות 'ממוסדת', בדמות מועצות מקומיות שמקשות ככל יכולתן על החיים היהודיים בתחומם, כדי למנוע מיהודים 'לשנות את אופי המקום'.

יהודים בניו יורק, ארכיון (צילום: Shutterstock)

בעבר כבר דיווחנו רבות על פרשיות כאלו, בעיקר בסביבות מונסי אך לא רק, כאשר ניסו למנוע מהקהילות להקים בתי כנסת, להציב עירוב או פשוט לגור שם. בתגובה הוקמו ארגונים מקומיים שבמסגרתם מנסים העסקנים להשיב מלחמה באמצעים משפטיים.

אירופה

מוקד עיקרי ומפורסם נוסף של אנטישמיות הוא יבשת אירופה. למרות התדמית המודרנית שיש למדינות מערב אירופה, ואולי דווקא תודות למדיניות קבלת הפליטים הנובעת מכך, היהודים סובלים שם במיוחד.

כך צרפת, שידועה לשמצה במענה הרכרוכי לתקיפת קשישים יהודים בלב פריז, בלגיה והולנד שבהן צעירים 'פרו-פלסטינים' רודפים ילדים חסידיים ברחובות, בריטניה שבה מפגינים מכים יהודים ודוגמאות רבות נוספות.

במדינות מזרח אירופה המצב לא טוב בהרבה, כאשר האנטישמיות לעיתים נטועה עמוק בממסד ובמשטרה, בתי עלמין יהודיים מטים ליפול סופגים נזקים מחודשים וצלבי קרס מרוססים בכל מקום.

גם באירופה, האנטישמיות לא מוגבלת לצד מסויים של המפה הפוליטית. גל מהגרי העבודה שהגיע מארצות ערב לבירות האירופאיות ללא בקרה מספקת בגיבוי השמאל, ייצר בריונים רבים שלא מהססים לתקוף ואף לרצוח יהודים סתם כך, בשם האיסלאם, המאבק בכיבוש או כל תירוץ שהוא.

יהודים בצרפת, ארכיון (צילום: Shutterstock)

מימין המפה, ישנן מפלגות לאומניות שזוכות לתמיכה ציבורית לא רעה כתגובה לאותה הגירה מוסלמית, אך ההתנגדות למהגרים לא תמיד נעצרת במוסלמים; גם יהודים זוכים לתזכורות כי הם אינם רצויים שם.

השנה החולפת מדאיגה גם את יהודי אירופה. נתונים שפורסמו היום באתר היהודי JTA מעלים כי בהולנד נרשם שיא של 10 שנים במספר אירועי האנטישמיות, שעומד על 183. על פי ארגון מקומי נגד אנטישמיות, מדובר בעלייה של 35% ביחס לשנה הקודמת.

לפי הארגון, לפחות 72 מתוך אותם 183 אירועים התרחשו בחיים האמיתיים ולא ברשת. מתוכם, 21 היו מעשי וונדליזם והשחתה אנטישמיים, ושלושה היו תקיפות פיזיות.

אותן שלוש תקיפות פיזיות התמקדו גם כאן דווקא בבעלי סממנים יהודיים. כך למשל, באחד מהמקרים, צעיר יהודי ואחותו שצעדו בלבוש חרדי, הותקפו בידי קבוצת אנטישמים ברחובה של אמסטרדם הבירה.

באיטליה חלה ירידה קלה במספר אירועי האנטישמיות: 224, לעומת 230 במהלך שנת 2020 - כך דיווח הארגון היהודי-איטלקי CDEC בדו"ח השנתי שפרסם.

קנדהאמנם אינה ממוקמת ביבשת אירופה, אך גם בה נשברו שיאי אנטישמיות בשנה שעברה. הארגון היהודי המקומי 'בני ברית' פרסם בתחילת השבוע דו"ח שנתי שלפיו במהלך השנה דווחו לא פחות מ-2,799 אירועי אנטישמיות לכל סוגיה.

יהודים בקנדה, ארכיון (צילום: Shutterstock)

מדובר בעלייה של 7% במספר האירועים ביחס לשנה שקדמה לה. שיא נוסף הוא מספר התקיפות הפיזיות על רקע אנטישמי, שעלה מ-9 ל-75 תוך שנה. מספר אירועי ההטרדה המילולית ירד, אך כצפוי ישנה עלייה בהתאם בכמות האנטישמיות ברשת המקוונת.

בין האירועים שדווחו: פיצוצים שהבעירו מאפייה כשרה במונטריאול, מכות, השחתת בתי כנסת וסמלים נאציים.

הקהילה היהודית בקנדה, שמונה כיום קרוב ל-400,000 נפש, הפכה למיעוט הנרדף ביותר במדינה - כך מסר הארגון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר