"הילולת הרשב"י חוסלה"

הלילה במירון חלף ללא אירועים חריגים - אך לווה בביקורת

אלפי מתפללים שזכו להגיע לציון הרשב"י חזרו הביתה בשלום, ותנועת האוטובוסים להר נמשכת גם הבוקר, אך קולות בחברה החרדית טוענים כי בכסות הבטיחות, המשטרה דיכאה את השמחה (חרדים)

כתבי כיכר השבת | כיכר השבת |
מתפללים נשמעים להנחיות (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

הילולת הרשב"י, שנפתחה אמש בשעות הערב עם טקס זיכרון מרטיט ל-45 הנספים באסון השנה שעברה ולאחר מכן בהדלקת האדמו"ר מבאיאן, הייתה שונה, כפי שכולם ציפו וידעו שתהיה, אלא שלדעת חלקים בציבור החרדי היה מדובר בהילולא שנהרסה.

בחסדי שמיים, מטרת העל של המשטרה והממשלה הוגדרה כהצלחה, והיא מניעת מקרים חריגים בהר, כאשר אכן לא היו נפגעים וכולם שבו הביתה בשלום, אבל התנהלות האירוע, שמדי שנה החגיגות והשמחה פה נמשכות עד אור הבוקר לקול המנגנים, שונתה - ונהרסה.

הביקורת מתמקדת בשלושה דברים שאירעו בהר אמש: 1. מניעת עליית אלפי מתפללים, והותרתם מעל לשעתיים בחניון אליפלט, ללא מים ותאורה. הפקק האנושי שוחרר רק כאשר חסידות באיאן הכריזה על הפסקת השירה מצידה מדין "חב לאחריני", והאוטובוסים החלו לזרום באיטיות להר. 2. מניעה כמעט מוחלטת של כניסה לאזור הציון. ע"פ עדויות מהשטח, המשטרה מנעה מעבר למתחם, ובשעה מסוימת, סביב חצות, אף נוצר שם פקק אנושי, שהזכיר לחלק מן האנשים את מראות השנה שעברה ל"ע. 3. הפסקה מוחלטת של המוזיקה בשעה מוקדמת בלילה. במטה ההסברה של ההילולא הסבירו כי המהלך בוצע בעקבות "הדלקה מאולתרת במתחם תולדות אהרן", אך מדובר באי אמת, לפי שהמוזיקה כובתה הרבה קודם.

כתב 'כיכר השבת' לענייני חסידים, שימי שפר, כתב: "בלתי נתפס שההר למעלה פשוט ריק, ובאותו זמן אלפים נדחקים בחניונים". אח"כ הוסיף כתבנו שפר: "ההר למעלה ריק, אבל למטה בתחתית ההר, המשטרה חוסמת את העלייה לציון למתפללים שהיו תקועים שעות בחניונים. למה? ככה".

(צילום: שימי שפר, כיכר השבת)

העיתונאי אריה ארליך, סגן עורך "משפחה", תקף בחשבון הטוויטר שלו: "המשטרה החליטה לחסל את הילולת הרשב"י. כיבו את המוזיקה, סגרו את הציון, עצרו את האוטובוסים בדרך למירון. החצר שוממה, מערת הציון ריקה, ומאות אלפי יהודים כאובים וחסרי אונים. ניצב לביא והמפכ"ל שבתאי - זו לא בטיחות, זה רשע ופשע. יהודים רוצים להיות אצל רשב"י - תאבטחו אותם, אל תחנקו אותם!".

לפני כן כתב ארליך: "דאגנו לתת צ'אנס לסדר במירון, עודדנו את הציבור להיצמד להוראות, אבל עכשיו אני רואה את התמונה הזו ודומע. ליל ל"ג בעומר. איך משביתים את שמחתו של רבי שמעון בר יוחאי? מה לריקון ההר ולבטיחות ההילולא? למה המשטרה הפסיקה את התזמורת? ניצב לביא, משטרת ישראל, תתעשתו!".

מנחם כהן, עורך השבועון "כפר חב"ד", כתב: "לפני שייפתח כאן פסטיבל הקרדיטים, רק שלא נתבלבל: הצלחה לא נמדדת בהפיכת אתר הציון במירון למבצר מאובטח עם תנועה אנושית דלילה ובמקביל חניקת רבבות בחניונים חשוכים ללא תנאים בסיסיים. הצלחה נמדדת בזרימה חלקה של המוני החוגגים מכל הארץ ושמירה על ביטחונם. וזה, למרבה הצער, ממש לא קרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר