הירי בג'נין

ה-CNN מאשים: צה"ל הרג את העיתונאית

בעוד בצה"ל ממשיכים לטעון בתוקף כי עדיין לא ברור מאיזה אש היא נהרגה, תחקיר שפורסם ב-CNN טוען כי העיתונאית שירין אבו אעקלה נהרגה בג'נין מהירי של לוחמי צה"ל (בארץ)

יוני גבאי | כיכר השבת |
(צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

תחקיר שפורסם הערב (שלישי) ברשת CNN טוען כי העיתונאית שירין אבו אעקלה נהרגה בג'נין מאש צה"ל, זאת כאשר בצה"ל ממשיכים לטעון בתוקף כי עדיין לא ברור מאיזה אש היא נפגעה.

על פי פרטי התחקיר, שנשען על סרטונים חדשים מהזירה ועדויות של שמונה אנשים, לפני מותה של שירין הרחובות היו שקטים ולא היו באזור פלסטינים חמושים או עימותים בין הכוחות.

עוד נטען בתחקיר, כי שירין אבו אעקלה נורתה מירי ממוקד של כוחות צה"ל שכוון לעברה.

סאלים עוואד, תושב ג'נין בן 27, צילם תיעוד של 16 דקות בזמן האירוע, לטענתו, העיתונאית נפגעה ברווח שבין הקסדה לאפוד המגן, הוא סיפר: "עמדנו שם, ראינו את זה. כשניסינו להתקרב אליה הם ירו עלינו. ניסיתי לחצות את הכביש כדי לעזור, אבל לא יכולתי".

צעיר אחר סיפר כיצד העיתונאים הורו להתרחק מהם, אך הוא נשאר בקרבת מקום, בהמשך כשפרצו היריות הוא עמד שלושה מטרים משירין כשהוא מתכופף מאחורי מכונית, לטענתו הוא ראה את הרגע שנהרגה, בנוסף, טען כי לפני שצה"ל ירה "לא נורו יריות או היו יידוי אבנים, כלום".

הלוויתה של שירין (Yonatan Sindel/Flash90)

כזכור, בצה"ל הודו כי אינם יודעים ממי נפגעה העיתונאית. גורם צבאי הודה כי הם עדיין לא יכולים לומר בוודאות כי היא לא נפגעה מאש צה"ל אך טען כי סירובם של הפלסטינים לבצע חקירה משותפת מקשה על הבדיקה. בנוסף, הוא הדגיש כי גם אם נפגעה מאש צה"ל מדובר בטעות וניסיון לפגוע במחבל ולא בפגיעה מכוונת, "גם אם יתברר שצה"ל אשם, לא תהיה התנצלות", הבהיר, "זה לא אירוע ערכי, היא הייתה בלב אש ובטעות נפגעה".

מנגד, על פי גרסת התחקיר, קודם האירוע האיזור היה שקט ולא היו עימותים בין הצדדים, גם הפתולוג הפלסטיני שניתח את גופתה של העיתונאית במכון לרפואה, הודה כי "אין עדות לכך שהירי בשירין בוצע מטווח קרוב" וציין כי הקליע נחקר במעבדה.

בצה"ל ביקשו לכל הפחות לקבל את הקליע שפגע בעיתונאית על מנת לבצע חקירה פורנזית ולוודא מהיכן הגיע הקליע ואיך פגע בכתבת, אך שוב נתקלו בסירוב.

הפלסטינים סירבו לכל חקירה משותפת ובמהלך טקס האשכבה של העיתונאית, אבו מאזן אף אמר: "אנחנו מסרבים ונסרב לבצע חקירה משותפת עם רשויותיה של ישראל, שכן היא זו שביצעה את הפשע. נגיע במהרה לבית הדין בהאג כדי לחקור את הפושע".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת באופן מעמיק ויסודי. בתחקיר הביניים אשר פורסם עלה כי לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת. הטענה כי הירי הינו מכוון משוללת כל יסוד".

הדובר אף סתר את טענת התחקיר כי לא היו עימותים קודם לירי בעיתונאית וטען כי "במסגרת מבצע מעצרים אליו יצא צה״ל כחלק מההתמודדות אל מול הטרור, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה״ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה עיתונאית פלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה בזמן חילופי האש".

‎בנוסף נטען כי "קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין האפשרויות. נכון לרגע זה הפלסטינים לא נענו לבקשתנו לקיים תחקיר משותף או להעביר לנו את ממצאי החקירה שלהם ובין היתר גם את הקליע.

‎"הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת".

‎לסיום נמסר: "אנו מביעים את צערנו על מותה של שירין, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו.
‎צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר