100 יום לפלישה הרוסית

פני הזוועות: אלו שותפיו של הנשיא פוטין לטבח באוקראינה

נשיא סוריה בשאר אסד, מנהיג צ'צניה קדירוב והדיקטטור לוקשנקו מבלארוס • מי השליטים שעוזרים לוולדימיר פוטין במלחמתו באוקראינה? • פרק מיוחד בפרויקט 'כיכר' לרגל '100 ימים לפלישה' (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פוטין וחבריו (צילום: shutterstock, ויקימדיה)

"רק בגלל החלטה של איש אחד אוקראינה הפכה לעיי חורבות וסחררה את העולם" המשפט הזה אולי מדויק, אבל אי אפשר לצאת לפלישה בקנה מידה כה גדול בלי סיוע מהחברים.

הפרקים הקודמים בפרוייקט:

בפרויקט המיוחד של 'כיכר השבת' לציון 100 ימים לפלישת אוקראינה לרוסיה נדבר הפעם על הכוורת של נשיא רוסיה פוטין ועל מנהיגים שסייעו לו בפלישה.

אלכסנדר לוקשנקו

לוקשנקו נושא מאחוריו את התואר המפוקפק הדיקטטור האחרון באירופה. לוקשנקו הפסיד על פי כל ההערכות בבחירות האחרונות - אבל כמו מנהיג שאוהב מאוד את כסא עוד הצבי - הגלה את מי שנבחרה להחליף אותו.

השליט הבלרוסי נמצא תחת חסותו של פוטין ורוסיה הפכה לבת הברית הקרובה ביותר של בלארוס. לוקשנקו עצמו סיפק את השטח לפוטין לפלישה לצפון אוקראינה בכלל ולאיזור קייב בפרט.

כידוע, שבועות אחרי הפלישה החליט פוטין לסגת מרעיון כיבוש קייב וצפון אוקראינה והחל להתמקד באיזור המזרח - דבר שקצת הוציא את לוקשנקו מהמשוואה.

אבל לוקשנקו הנדיב מספק על פי דיווחים שונים נשק לרוסיה, זאת אחרי שאיבדה נשק וציוד רב ב-100 הימים הראשונים של המלחמה.

כדיקטטור יחסית טרי, לוקשנקו מבין כי בעיות מבחוץ הן תמיד נפלאות ונהדרות לשימור השלטון. לכן, מקפיד לוקשנקו להפיץ מידע כוזב לגבי התקפות אוקראיניות על בלארוס. כי תמיד נחמד שמדברים על זה ולא על מעצר של מתנגדי משטר.

רמזן קדירוב

מנהיגה של רפובליקת צ'צ'ניה המוסלמית ברוסיה אוהב מאוד מלחמות וגם אוהב מאוד את פוטין. חייליו הצ'צ'נים נחשבים לאכזריים שבכוחות הצבאיים העולמיים.

'קדירובצ'י'. זהו הכינוי שניתן לאנשיו המזוקנים של קדירוב שנכנסו לאוקראינה יחד עם כוחות רוסיים וביצעו מעשי זוועה באזרחים, חיילים ועוד...

הפרת זכויות אדם זהו אולי התחביב הבולט ביותר של רמזן קדירוב שטוען שהגיע לנקות את אוקראינה מנאצים. אבל קדירוב מפעיל את השיטות האכזריות שלו גם בתוך צ'צ'ניה שנים רבות.

קדירוב עצמו מנסה להציג את עצמו כגיבור גדול ואף צילם סרטון שטען שהוא בדקך לאוקראינה להפוך את זלנסקי לנשיא לשעבר. אלא שהוכח כי הסרטון בכלל צולם באדמת צ'צ'ניה. לקדירוב לא באמת היה את האומץ לסכן את חייו בשדה הקרב.

המושל הצ'צ'ני לא מפסיק להתפאר בכוחו ואף בשבוע שעבר טען כי הוא עומד לתקוף את פולין. כך או כך נראה כי הוא מדבר הרבה ועושה מעט - אך את המעט שהוא עושה, עושה באכזריות הרבה ביותר.

ורק נסגור פה פינה: אביו של קדירוב הכריז בעבר ג'יהאד על רוסיה - אך כעבור כמה שנים הבין כי עדיף לו להיות בצד הרוסי, זכה לתמיכה מפוטין והשאר היסטוריה.

בשאר אסד

אחרי 11 שנים של מלחמת אזרחים בסוריה, נשיא סוריה אסד יודע למי הוא חייב את השלטון שהצליח לשמר בניגוד לכל הסיכויים.

יותר מעשור שוולדימיר פוטין הפך את בשאר אסד לבן חסותו בסוריה, והגן עליו באמצעות כוחות צבא רבים. אחרי הסתבכות רוסיה באוקראינה - הגיע הזמן לפדות את הצ'ק הסורי.

אסד הכריז כמה שבועות אחרי הפלישה על גיוס של 'מתנדבים' שישלחו לסייע לרוסים להילחם באוקראינה. כ-14 מרכזי גיוס הוקמו בסוריה, בראשם בערים חאלב ודמשק, שם כל מי שרק יסיכים - יישלח למלחמה בשירות פוטין.

בתקופה האחרונה עולות טענות נגד הצבא הרוסי על הפרת כללי המלחמה ועל שימוש בנשק לא חוקי כמו פצצות זרחן להן יש השלכות קטלניות.

למרות ההכחשות מצדה של רוסיה - ניתן לראות את אותו דפוס הפעולה בסוריה כדי לסייע לכוחות אסד להישאר בשלטון. כמו שנאמר - מצא מין את מינו.

  • לפניות לכתב: tziki@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר