בצל אי האמון

הסוף קרב? אלו המועמדים להחלפת ג'ונסון

במשכן ראש ממשלת בריטניה בדאונינג 10 כוססים ציפורניים לקראת תוצאות הצבעת אי האמון • אלו הם המועמדים שמכוונים להנהגת השמרנים ולראשות הממשלה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

בזמן שחברי הפרלמנט מטעם המפלגה השמרנית בוחרים האם להביע אמון בראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, ישנם כמה מועמדים מהמפלגה השמרנית של ג'ונסון שכבר סומנו כמחליפים אפשריים של ג'ונסון בהנהגת המפלגה ובהנהגת הממלכה המאוחדת.

כך תעבוד השיטה באם ג'ונסון יפסיד בהצבעת אי האמון: לאחר ההפסד, ג'ונסון יישאר בתפקידו למשך כחודש וחצי עד למציאת מחליף - שייקבע על ידי בחירות פנימיות במפלגה השמרנית.

באם ישנם יותר משלושה מועמדים, מתקיימים שני סיבובים, כשלסיבוב השני מגיעים רק השניים שזכו במירב הקולות. מבין השניים ייבחר המנהיג הבריטי הבא.

ג'רמי האנט

האנט מוכר בעיקר בשל ימיו כשר בריאות ולזמן קצר כשר חוץ, לאחר התפטרותו של שר החוץ דאז - בוריס ג'ונסון (בימי ממשלת תרזה מיי).

לאחר התפטרותה של תרזה מיי, התמודד מול ג'ונסון על ראשות המפלגה השמרנית והפסיד לו. היום (שני), כתב בחשבון הטוויטר שלו כי יתמוך בהדחת ג'ונסון - שגם השאיר אותו מחוץ לממשלה לאחר הבחירות.

האנט כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "כל מי שמאמין שהמדינה שלנו חזקה יותר, הוגנת יותר ומשגשגת יותר כשהיא מובלת על ידי השמרנים צריך לשקף שהתוצאה של אי-שינוי תהיה למסור את המדינה לאחרים שאינם חולקים את הערכים האלה".

עוד כתב: "אני אצביע בעד שינוי".

היחס לישראל: האנט נחשב לפרו-ישראלי ובעבר אף כתב כי יש צורך בשינוי הגישה מול ישראל ו"בריטניה צריכה לשנות את העניין של ביקורת על ישראל במועצת זכויות האדם". עוד אמר: "הדבר מוריד את האמינות של מועצת זכויות האדם".

ליז טראס

בניגוד להאנט, שנחשב ליריבו של ג'ונסון בתוך המפלגה השמרנית, ליז טראס שמשמשת כיום כשרת החוץ בממשלת ג'ונסון - תומכת מלא מלא בג'ונסון, ורק הבוקר הכריזה פומבית כי היא תומכת בהמשך כהונתו של ג'ונסון וקראה לשאר חבריה לתמוך בו.

אם טראס אכן תנצח בבחירות להנהגת המפלגה השמרנית, שרת החוץ תהפוך לראש הממשלה האישה השלישית מטעם המפלגה השמרנית, אחרי תאצ'ר ומיי.

כאמור, מוקדם יותר היום הביעה טראס תמיכה בג'ונסון וכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "ראש הממשלה זוכה לגיבוי של 100% בהצבעה היום ואני מעודדת מאוד עמיתים לתמוך בו".

טום טוגדנהאט

נחשב לאחד מחברי הפרלמנט הקשוחים ביותר בכל הקשור למדיניות חוץ. במהלך 7 שנות כהונתו בפרלמנט הציב קו אנטי-סיני ולוחמני בצעדי הממשל הסיני. הדבר הכעיס את הסינים עד כדי כך שבשנת 2021 הוטלו עליו סנקנציות על ידי הממשלה הסינית.

בעברו היה איש צבא ואף עיתונאי באיזורי מלחמה ובלבנון. משפחתו נחשבת למשפחה פעילה במיוחד במערכת הבריטית.

טוגנהאט לא נחשב לבן ברית של ג'ונסון ואף לא כאויב. בעבר תמך במייקל גוב שהתמודד נגד ג'ונסון על הנהגת המפלגה השמרנית.

היחס לישראל: טוגנהאט מציב קו פרו ישראלי לאורך כל הקריירה הפוליטית שלו, ואף בעבר טען כי בריטניה טעתה כשגינתה את ההתנחלויות בשטחי יהודה ושומרון.

רישי סונאק

סונאק משמש כשר האוצר בממשלת ג'ונסון ומחזיק בהון רב. בדו"ח סו גריי שעשוי להביא להדחת ג'ונסון מככב גם שר האוצר סונאק שזוכה גם הוא לביקורת כבידה.

רבים במפלגה השמרנית מבקרים את התנהלות סונאק, בין היתר בצל אינפלציה גדלה שהגיעה לשיאים של מעל 40 שנה.

סונאק, לאורך כל הדרך, כולל היום מציב תמיכה מלאה בג'ונסון, כשכאמור, הוא עצמו מככב באותו הדו"ח בו נמצא ג'ונסון.

אם סונאק ימצא את עצמו בצורה כזו או אחרת נכנס ללשכת ראש הממשלה, יהיה עליו רק לעזוב את בית שר האוצר בדאונינג 11 לבית ראש הממשלה בדאונינג 10.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר