הטור השבועי

כאילו נולד מחדש // הרב בן ציון נורדמן

לפני כעשר שנים מתקשר אלי הרב אורי זוהר: "שמעתי שאתה עורך מסיבת שבע ברכות לבנו של ידידנו הרב יעקב בורנשטיין, האם אתה מרשה לי להשתתף שם?...", התפלאתי (טור אישי)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
הרב אורי זוהר עם ראש עירית חדרה (לשעבר) ישראל סדן בחנוכת בית "לב לאחים" (צילום: ללא קרדיט)

אשתף אתכם באנקונדה אישית שקיבלה אצלי כעת משמעות אקטואלית במיוחד. לפני כעשרים שנה נפגשתי בימים אלו של אחר חג השבועות עם הרב אורי זוהר ז"ל במסגרת הרצאה בלב לאחים בחדרה בראשותו של ידידי הרב בושי (שעוד נחזור אליו בהמשך הטור), תוך כדי שיחתי עם הרב אורי שיתפתי אותו בכך שביום זה חל יום ההולדת שלי. הרב בירך בחום והתעניין בגילי המדויק, כששמע שנולדתי בשנת תשל"ח – 1977 קפץ הרב ואמר לי: גם אני נולדתי בדיוק באותה שנה! הוא סיפר לי כי בשנה זו הוא גילה את היהדות, ומבחינתו אז הוא נולד מחדש. אז בעצם אנחנו בני אותו גיל – הפטיר הרב בחיוך הייחודי שלו...

בימים אלו שלאחר יום מתן תורתנו, שעליו אמרו חז"ל במדרש: אמר להם הקב"ה, הואיל וקיבלתם עליכם את תורתי, מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם – כאילו נולדתם מחדש! מרגש לראות אדם כמו הרב אורי מבטא בכזו פשטות טבעית את ההתייחסות שלו לגילוי היהדות – כמו אל יום הולדת!

באופן אישי – אבדל לחיים – אני עמוס בסיפורים וחוויות שהיו לי עם הרב במהלך עשרות השנים, החל מהקמת בית הספר "מדעים ויהדות" שהרב היה שותף מלא לרעיון ולחזון , כולל סרטון ראשון שהוא ביים וערך עבור בית הספר, ולאחר מכן באין ספור שיחות והתייעצויות כאשר תמיד הרב היה מטה אוזן ונושא בעול בתחושת שותפות אמיתית בכל פעילות של יהדות וקירוב לבבות.

נקודת המפנה 1977

אביא רק סיפור אחד המבטא את השילוב המיוחד של הרב שראשו היה גבוה בשמיים ורגליו נטועות בארץ. לפני כעשר שנים, ביום בהיר מתקשר אלי הרב אורי והוא שואל מבקש ממני בקשה מעניינת... שמעתי שאתה עורך מסיבת שבע ברכות לבנו של מנהל לב לאחים בחדרה ידידנו הרב יעקב (בושי) בורנשטיין, האם אתה מרשה לי להשתתף שם?... אני מצידי הגבתי בהתלהבות, הייתי מאושר, וידעתי שלפחות כל החלק האומנותי באירוע מסודר... בליבי קצת התפלאתי על כך, אמנם ידעתי היטב את הערכתו לרב בושי ולפעילותו בחדרה והסביבה, אבל בכל אופן לא הבנתי מה מביא אותו לטרוח ולהגיע מרחוק, ובפרט שהרי פגשתי אותו בחתונה, וידעתי כמה חשוב היה לו לנצל כל רגע בחיים.

ואכן במסיבה הרב הופיע ואף ביקש לדבר, הוא פתח בדרשה עסיסית ומתובלת בהומור, והקהל כולו התענג על הדרשה, ומידי פעם הוא פנה אל החתן עצמו והצחיק אותו במלוא מובן המילה... רק אחרי שהצליח להוציא מהחתן כמה וכמה פרצי צחוק, הוא סיים את דרשתו, ומיד נפרד ויצא לדרכו. כשהוא יצא מהאולם ליוויתי אותו לדרכו, ותוך כדי לא התאפקתי ושאלתי אותו מה הסיפור מאחורי ההופעה הזו?...

תשובתו השאירה אותו בהלם! באמת הגעתי לחתונה - מסביר הרב - וגם טעמתי משהו מהכיבוד שהוגש שם, וכשהגעתי חזרה לביתי נזכרתי שלא ניגשתי אל החתן עצמו לשמח אותו. והרי כתוב בתלמוד במסכת ברכות: "כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו - עובר בחמישה קולות, שנאמר: קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה" וכו'. ולכן החלטתי שאני רוצה לתקן את זה, ועוד בשבוע של השבע ברכות אני מתקן את זה ומשמח את החתן!

יש לנו הרבה מה ללמוד מהסיפור הזה, והוא מלמד הרבה מאוד על הרב אורי זוהר ז"ל. אבל אני רוצה לצטט גם את קטע ההמשך שם בתלמוד: ואם משמחו – מה שכרו? -אמר ריב"ל, זוכה לתורה שניתנה בחמישה קולות! חשבתי לעצמי שאולי זו היא אחת הסיבות שהרב אורי זכה להצליח ללמוד כל כך הרבה תורה...

והנה שוב אנחנו עוסקים מעניין לעניין בתקופת החתונות, לקחתי על עצמי בל"נ להשתדל באופן אישי בנושא הזה. והתחזקתי לאחרונה כשהראה לי ידיד חסיד ברסלב נוסח תפילה שהיה אומר רבי נחמן מברסלב לפני שנכנס לחתונה: "וְתִתֵּן שִֹמְחָה בְּלִבִּי עַד שֶׁיִּתְנַשְּאוּ רַגְלַי עַל-יְדֵי שִֹמְחַת הַלֵּב לִרְקֹד הַרְבֵּה לִפְנֵי חָתָן וְכַלָּה וּלְפַזֵּז וּלְכַרְכֵּר בְּכָל עֹז לִפְנֵיהֶם. וְנִזְכֶּה לְהַמְשִׁיךְ עָלֵינוּ כָּל הַחֲמִשָּׁה קוֹלוֹת הַקְּדוֹשִׁים וִיקֻיַּם מְהֵרָה מִקְרָא שֶׁכָּתוּב: "עוֹד יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה...".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר