לא מתייאש | צפו

מנסור עבאס אופטימי; "מוקדם להספיד את הממשלה"

מי שכונה לא פעם ראש הממשלה של הקואליציה הנוכחית, התראיין היום באוניברסיטת רייכמן והסביר מדוע הוא עדיין אופטימי לגבי הממשלה, והסביר מה הוא חושב על הסקרים האחרונים שמנבאים לו מפלה (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
מנסור עבאס, היום (צילום: לעד קוולרצ'יק • וידיאו: גו לייב)

יו"ר רע"מ וסגן יו"ר הכנסת, חה"כ מנסור עבאס, השתתף היום (ראשון) בכנס "קיטוב פוליטי בישראל" של המכון לחירות ואחריות באוניברסיטת רייכמן.

ד"ר חיים וייצמן מהמכון לחירות ואחריות בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, ששאל את עבאס לגבי האמירה של ח"כ ניר אורבך בכנסת, כי "הניסוי נכשל", עבאס השיב ואמר: "כל אלה שצהלו וכתבו "הניסוי נכשל" מחזירים אותנו עשרים שנה אחורה עת חזר ברק מארה"ב ואמר – אין פרטנר. אבל אף אחד לא זוכר שהוא עצמו חזר לנהל משא ומתן בטאבה. נשאר הביטוי הזה והנה עשרים שנה אין פרטנר".

"מי שרוצה להוביל את הקו של הניסוי נכשל, נגזר עלינו ואין להם זכות להיות שותפים. אני חושב שהניסוי הצליח. מה שהצלחנו לעשות זה ליצור שותפות על אף המחלוקת. בוא נשב יחד ניצור שותפות והשינוי יבוא בהמשך ויהיה שינוי הדדי. זה מביא אותי למסקנה הזאת. אנחנו הצלחנו אפילו אם הממשלה תתפרק והימין יזכה לרוב מוחלט בכנסת. אם אנחנו יוצרים את האתוס הזה שאפשר והנה הצלחנו, תמיד יהיה לנו לאן לחזור. מי שאומר שאין סיכוי והניסוי נכשל אומר בעצם שאין לאן לחזור. ניהלנו משא ומתן והצלחנו ואנחנו שנה לאירוע עלה בידי. פעם ראשונה שערבי יצא מכפר קאסם לכפר המכבייה. הצלחנו".

לדברי עבאס באותו כנס: "אנחנו עכשיו נמצאים בשלב הקריטי מבחינתנו וזה משתלב עם הקיטוב הפוליטי וזה שלב קטיפת הפירות. תוך חודש חודשיים אולמות ספורט, בתי ספר וכבישים מתחילים לזוז בחברה הערבית. ועכשיו מישהו רוצה לפרק את החבילה הזאת. אבל אנחנו מצליחים. התחושה שלי היא אופטימיות זהירה. אני בא עם התחושה הזאת שמתקדמים צעד אחר צעד. עדיין מוקדם להספיד את הממשלה הנוכחית.

כאשר חה"כ עבאס נשאל האם הוא רואה היתכנות שהוא יהיה שר בממשלה הבאה?", השיב עבאס: "יכול להיות".

בהתייחס להתפטרות חבר הכנסת עלאא אל-דין ג'בארין, היום מרשימת רע"מ אמר: "אין ספק שאנחנו בתחילת הדרך של לקיחת אחריות. אנחנו אמרנו לא עוד, לא נדרוש מהמדינה לקחת אחריות ולעשות את המוטל עליה. הגישה של רע"מ אומרת למדינה יש אחריות כללית שהיא צריכה לקדם ולטפח אבל אנחנו כחברה ערבית חייבים לקחת אחריות ושתהיה לנו ביקורת עצמית. כל מפלגה, כל חבר כנסת וכל אחד מאיתנו חייב לקחת אחריות ולבדוק האם האינטרס האישי הוא שמנחה אותו או שהאינטרס הכללי וטובת הכלל".

"זה מאוד לגיטימי", טעו עבאס, "שכל חבר כנסת יצביע לפי מצפונו. אסור לאף אחד לחשוב שהוא האמת המוחלטת ולא חשוב מה יגידו אחרים ומה יעשו אחרים. כל אחד מאיתנו צריך לקחת בחשבון שנבחרנו על מנת לממש את האינטרס הכללי של כל הציבור ושל הציבור שבחר בך בפרט. אנחנו נמצאים בהזדמנות היסטורית במהלך שיש לו משמעות אדירה גם לנו כחברה ערבית וגם לחברה הישראלית כולה ולעולם. צריך לחשוב בצורה אחראית ולשקול את הדברים לפני, לכל חבר כנסת בקואליציה יש כוח מוחלט שיכול למוטט את כל הבניין הזה. זה רגע של אחריות ושיקול דעת".

בהתייחס לסקרים אשר מראים כי רע"מ לא עוברת את אחוז החסימה, אמר: "אסור לי לתת משקל עודף לסקרים, גם לא לדעת הקהל. אם אתה מוביל תהליך שהוא פורץ דרך, אתה נתקל בהתנגדות בהתחלה. אנחנו עומדים לבד מול כל הכוחות הפוליטיים בחברה הערבית כולל אלה שמשתתפים בבחירות. בכל זאת רע"מ עומדת ומחזיקה מעמד. יש לנו ביקורת גם מחוץ לגבול ומעבר לגבול. יש לנו אתגר להתמודד בעולם הערבי, העם הפלסטיני ברצועת עזה. אנחנו ממשיכים בדרך הזאת בכל זאת לא בגלל סקרי דעת הקהל כי אנחנו מאמינים בדרך הזאת שמשרתת את החברה הערבית וגם את כל הציבור בחברה בישראל".

בהתייחס לשנה להקמת הממשלה הנוכחית, אמר: "אין ספק שהקואליציה הזאת והממשלה הזאת שאי אפשר להגיד עליה שהיא מרכז או שמאל או ימין, היא מאתגרת את המערכת. הימין באופוזיציה מנסה לאתגר אותה. עד עכשיו הם משתקים את העבודה הפרלמנטרית בכנסת, אין ועדות. אתה לא יכול להתקדם בקצב הראוי, יש לך תור ארוך ורפורמות. האזרחים מחכים להשלים את החקיקה כדי שהדברים יצאו לפועל. כמובן שאין ספק שהם הולכים על הנקודה הכי רגישה במערכת היחסים, ממשלה ערבית ותומכי טרור בקואליציה. עבאס-חמאס. יש לנו אתגר בתחום הביטחוני".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר