"תופעה נרחבת" | צפו

התחסנתם, חליתם ואתם סובלים מפוסט קורונה? אתם לא לבד!

במהלך דיון בוועדת הבריאות של הכנסת, הוסבר כי תופעות הלוואי של מחלימים מקורונה, קיימת גם בקרב מחוסנים. יו"ר הוועדה: "פערים משמעותיים בין היקף התופעה לבין הידע" (פוליטי)

דוד הכהן | כיכר השבת |
פוסט קורונה (צילום: שאטרסטוק)

בדיון מיוחד שנערך היום (רביעי) בוועדת הבריאות בכנסת, על תופעת הפוסט קורונה לחולים מחלימים גם אם היו מחוסנים, אמרה ‏יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן כי קיימים "פערים משמעותיים בין היקף התופעה לבין הידע ואופציות הטיפול בשטח. חייבים לפתוח מרפאות מחלימים בפריסה ארצית ולקיים הכשרות רופאים לנושא"

עוד אמרה כי "המרכז לבקרת מחלות בארה״ב (CDC) העריך לאחרונה שאחד מחמישה נדבקים בקורונה מעל גיל 18 עשוי לסבול ממצב רפואי חדש, כגון מחלות מוח או נפש, כשל כלייתי או בעיות בלב, כלי-הדם, ריאות, עצמות ועוד. שנה ומעלה מהדבקה, הסיכון למחלות שונות אצל נדבקים מכל הסוגים, כולל בריאים לחלוטין, עלה לעומת הביקורת."

"מחקרים אחרים מצאו שיעור משמעותי של תסמינים ארוכי-טווח דומים גם אצל ילדים ובני-נוער, בעיקר לא מחוסנים מלא. יש פערים משמעותיים בין היקף התופעה לבין הידע ואופציות הטיפול בשטח. חייבים לפתוח מרפאות מחלימים בפריסה ארצית ולקיים הכשרות רופאים לנושא. כמו כן על הביטוח הלאומי לדעת איך להכיר בכאלו שסובלים מהתופעה."

ח"כ אורי מקלב אמר בוועדה: "בפניות שמגיעות אלינו עולה כי מתעלמים מאותם חולים שעברו קורונה, אלו אנשים שסובלים מאוד, ללא הקורונה אם היו מגעים עם הדברים האלה היו מקבלים טיפול.

זה לא דמיון אלא מקרים ומחקרים שנעשו בשטח. הגיע הזמן לבחון מענק של נכות או פיצוי מהביטוח הלאומי נפגעים, יש מקום להחיל לפחות כעת נכות זמנית לנפגעים"

פרויקטור הקורונה, הפרופ' סלמאן זרקא התייחס בדיון להתפשטות זן הקורונה החדש BA5 ואמר כי לדעתו הוא קרוב ל50% מהחולים כיום: "הזן מייצר יחסית מחלה קלה בקרב הצעירים, אבל רואים עליה באשפוז בבתי החולים. החשיבות היא לשמירה על אוכלוסיית בסיכון ואוכלוסייה של גיל 60 ומעלה. BA5 תופס את מקומו והוא ילך ויתחזק ויהיה הזן המשמעותי. אם בדלתא - החיסון עבד ב90% ובאומיקרון 30% מהמחוסנים נדבקו, בזן החדש החיסון כבר פחות עוזר להדבקה אך כן מגן ממחלקה קשה.

כל המאושפזים הם אנשים מכל גיל 60, חלקם קיבלו מנה רביעית. עיקר האוכלוסייה קיבלה את הממנה הרביעית סביב ינואר ואנחנו כבר אחרי כחמישה חודשים ומכירים את התופעה של דעיכת החיסון."

עוד אמר זרקא כי "על פי המידע הזמין לנו בישראל ובעולם טרם הצלחנו לומר את זה בצורה ברורה האם לתת מנה חמישית אבל אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנתונים. אנחנו ממליצים לציבור להישאר עם מסכות בחללים סגורים. ככה אני עושה וכך אני אומר לכל מי שסביבי גם לא בבית החולים. יש מחשבה להחזיר לתקנות מחייבות עטיית מסכות.

צריך לבחור את התזמון. אני לא חושב שזה מעמסה שהציבור לא יכול לעמוד בה. ממליצים ביותר לאוכלוסיה בסיכון לעטות מסכה. עוד אמר זרקא, "במשרד עובדים להרחיב את עמדות הבידוק לקראת שבוע הבא. בנוסף, אנחנו מקדמים בדיקה ביתית מפוקחת - נערכנו מול הרבה חברות בנושא ונבקש בשני הקרוב מהוועדה לאשר תקנות שיאפשרו בדיקה ביתית מפוקחת שתעשה דרך הטלפון וכך גם אלו שעושים בדיקה ביתית, יהיו מוסדרים ורשומים במערכות ומשרד הבריאות".

כתבת הבריאות של כאן חדשות דקלה אהרון שפרן שהביאה את הסיפור למודעות הציבורית, אמרה כי "אנחנו מקבלים הרבה פניות ממטופלים שסובלים מפוסט קורונה חודשים ארוכים ועד שנה וחצי אחרי ההחלמה.

הרושם הוא שהתופעה נרחבת ביותר ואכן, לפי הנתונים של משרד הבריאות, בין 5% ל10% מהמבוגרים שנדבקו בקורונה עלולים לסבול מתסמינים של פוסט קורונה. לפי מחקר של מכבי שפירסמנו, מרבית המחלימים שדיווחו על תסמינים לאחר ההחלמה - המשיכו לדווח על תסמינים גם שנה וחצי אחרי ההחלמה.

הבעיה היא שרוב מרפאות המחלימים נסגרו והמטופלים נופלים בין הכסאות. רבים מהם מגיעים לקופות החולים ורופאי המשפחה אומרים להם: זה פוסט קורונה אבל אין מה לעשות עם זה. חייבים לתת מענה למטופלים הללו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר