המנהיגים מתכנסים

ג'ונסון וביידן לוחצים, שולץ ומקרון מהססים: ניסיון לחזית אחידה נגד רוסיה

שבעת מנהיגי שבע הכלכלות החזקות, למעט רוסיה שהודחה, התכנסו היום בברלין ולצד נושאים כמו משבר האקלים, בוועידה מתכוונים מנהיגי ארה"ב ובריטניה להציב חזית אחידה נגד רוסיה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: ועידת ה-G7)

הפסגה השנתית של 7 הכלכלות החזקות בעולם, ה-G7, מתקיימת היום (ראשון), ונראה כי עד לפני כחצי שנה לא ידעו מנהיגי שבע הכלכלות החזקות כי הנושא המדובר יהיה הצבת חזית מול רוסיה ותמיכה באוקראינה בצל המלחמה הקשה במדינה האירופית.

בעבר, נקרא הארגון G8, (האות G מסמלת את המילה 'גרופ' - קבוצה) כשרוסיה עוד הייתה חברה בו. אך בשנת 2014 כבשה רוסיה מאוקראינה את חצי האי קרים ומאז הושעתה מהארגון הכלכלי החזק.

במדינות ה-G7 ניתן למצוא את ארצות הברית ובריטניה שידועות כתומכות בסנקציות רדיקליות נגד רוסיה, בכירי הקרמלין ובני משפחותיהם.

בזמן שמנהיגי הכלכלות החזקות נפגשים - קייב תחת אש כבידה במיוחד (צילום: רשויות החירום באוקראינה)

מנגד, ניתן לראות בוועידה, שהפעם מתארחת בברלין, גם את קנצלר גרמניה שולץ, ראש ממשלת איטליה דראגי ונשיא צרפת מקרון שזוכים לביקורות רבות ברחבי העולם על גישתם העדינה מול רוסיה ועל השיחות השונות עם נשיא רוסיה פוטין. כך למשל הלין נשיא פולין: "עם היטלר מישהו היה מדבר ומנסה לגרום לו 'לא להיעלב'?!"

לצדם, ניתן לראות גם את ראש ממשלת יפן קשידה וראש ממשלת קנדה ג'סטים טרודו שביקר גם הוא בדומה לשאר המנהיגים (למעט ביידן) בקייב.

תקוות פוטין - סדקים בארגון

אחרי שבשנה שעבר התעסקו מנהיגי הכלכלות בעתיד הכלכלה לאחר משבר הקורונה, ולאחר שחשבו כי הנושא המרכזי יהיה משבר האקלים, בועידה מתכוונים לדבר דווקא על הבעיות באוקראינה.

יחד עם זאת, המנהיג המארח אולף שולץ אמר כי "הדיונים בהקשר של המלחמה באוקראינה לא אמורים להפריע להמשך הדיונים על מלחמה במשבר האקלים."

מצופפים שורות? ג'ונסון ומקרון מוקדם יותר היום (צילום: משרד החוץ הצרפתי)

נשיא רוסיה פוטין מייחל לחשש המערבי, בייחוד בגרמניה וצרפת, מהמחיר הכלכלי שהן עצמן משלמות בגלל הסנקציות על פוטין ורוסיה.

מנגד, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה ג'ונסון פועלים לצופף את השורות להטלת סנקציות נוספות למרות המחיר הכלכלי. עוד לפני שהתחילה הועידה הודיע נשיא ארה"ב כי הוא מתכוון להביא לכך שרוסיה לא תוכל לייצא למערב זהב.

שומר על גרמניה להמשיך בסנקציות? ביידן ושולץ היום (מתוך הטוויטר של נשיא ארה"ב)

לצד ביידן, מוקדם יותר היום הודיע ראש ממשלת בריטניה על סנקציות נוספות נגד משטר פוטין וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אנחנו צריכים להרעיב את משטר פוטין מהמימון שלו. בריטניה ובעלות בריתנו עושות בדיוק את זה."

משבר המזון יביא לסדק?

מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, החל משבר של ייצוא תבואה מאוקראינה ובעיות בשרשרת האספקה בשל העובדה כי אוקראינה הפכה לשדה קרב.

בנוסף, באוקראינה ממשיכים לטעון כי רוסיה גונבת תבואה אוקראינית משטחים שכבשה ומוכרת אותה למדינות שונות בהן טורקיה - שאמרה שתבדוק את הנושא ולא תאפשר "ולו לגרגר אחד" להיכנס לשטחה.

תבואה אוקראינית בימים טובים יותר (צילום: שאטרסטוק)

באו"ם טענו כי "מחירי המזון ברחבי העולם זינקו ב-41 אחוזים, וכ-47 מיליון בני אדם צפויים להגיע למצב של רעב חריף וקשה."

הקושי הגדול הוא העובדה שאוקראינה עד המלחמה שפרצה לפני ארבעה חודשים, הייתה היצואנית הגדולה ביותר של תבואה למדינות חלשות כמו לוב, לבנון, תימן, סומליה, קניה, אריתריאה ואחרות.

הקורונה עדיין פה

בנוסף, בועידה מתכוונים מנהיגי העולם לדון גם במצב הכלכלי העולמי ובמדיניות הסינית ל-0 מקרי תחלואה והטלת סגרים קשוחים שמשבשים ומאיטים את הכלכלה העולמית.

במפעלים בסין שנסגרים ונפתחים מעת לעת מביאים גם למשברים גדולים כמו משבר התעופה שמביא לעמוסים בשדות תעופה בישראל ובמדינות ברחבי אירופה.

הדבר מביא לאינפלציה - עליית המחירים, להשתולל בכל רחבי העולם, ולהביא כלכלות כמו של סרי לנקה למצב של כמעט התרסקות.

--

בצל המצב הקשה, ובצל ניסיון להמשיך ולהגן על אוקראינה, ב'כיכר' נמשיך לעקוב אחר כל התפתחות, בדיוק כמו פוטין - שעוקב בדאגה אחר האפשרות להטלת סנקציות מחד, ומאידך בתקווה שיימצאו סדקים ראשוניים בסנקציות נגדו ונגד מדינתו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר