יצאנו לשטח

חברת החשמל: לא ניכנס לשכונה חרדית בכוח בשביל לתקן בשבת

האם יש הפסקות חשמל יזומות? • למה מתרחשות תקלות ומדוע הם קורות בתדירות גבוהה באיזורים מסויימים? ומדוע החברה תשמח לחבר לחשמל גם בתים ללא טופס 4 • רשמים מפגישה וסיור בשטח עם אנשי חברת חשמל (מעניין)

כתבי השטח בשטח... (צילום: חברת החשמל)

האמת, יש לי ביקורת על חברת החשמל, בעבר נתקלתי במציאות של שבת שלמה ללא חשמל, כאשר בכל פעם שפניתי אליהם הם הפנו אותי לרבנים שלא נתנו להם להיכנס ולתקן את התקלה. יותר מכך, פניתי בעבר ללשכת הרב שאכן השיבו ואמרו: "נשמח אם יקבע נוהל של 'גוי של שבת' כך שגם אם יש רק חשש של פיקוח נפש יוכלו להיכנס". כאשר לדברי הרב, אם אנחנו לא יודעים על מקרה ספציפי של חשש ורק אומרים שבהיגיון, אמור להיות אדם הזקוק לחשמל וחשש פיקוח נפש, אין הצדקה הלכתית לחלל שבת ע"י יהודי". כך שכאשר נערך יום עיון וסיור לכתבים החרדיים החלטתי ללכת לשאול את השאלות ולנסות לקבל מענה.

את המפגש פתחה דוברת החברה ומנהלת אגף התקשורת והדוברות, גב' דליה בודינגר, בדבריה הדגישה את החשיבות שהיא נותנת לאספקת ידע ומידע זמין לציבור החרדי, תוך ונתינת מענה לכל פניה בכל עת. לדבריה "אנחנו מחשיבים מאוד את הקשר עם הציבור החרדי באמצעות גופי התקשורת ודואגים ליצור אתו שיח"

גם אורן הלמן, סמנכ"ל שירות שיווק ורגולציה, הזכיר את חשיבות הקשר. כאשר העלתי את נושא הפסקות החשמל בשבת, אמר לי כי "השבת חשובה גם לנו, גם אני רוצה לנוח בשבת ואל תשכח שגם כאן בחברה יש לנו אחוז גדול של עובדים שומרי תורה ומצוות מתוכם גם חרדים. אבל אתה צריך להבין שאם רבני העיר החליטו שלא ניכנס לטפל בשבת, אנחנו נכבד ונמתין למוצ"ש.

חשוב לי להדגיש, אנחנו מכבדים את הרבנים וגם את השבת ולכן עושים הכל בתיאום. זה שאנחנו לא נכנסים לתקן זה לא בגלל שאנחנו לא רוצים או מתעצלים, זה בגלל שאנחנו מאוד מכבדים את הציבור החרדי ואת היחס שלו לשבת כיום קדוש מאוד. אם יש לרבנים ספק בדבר פיקוח נפש הם מאשרים ואנו נכנסים מיד.

"אבל איזה מענה אני מקבל כלקוח? למה אי אפשר לסדר נוהל של גוי של שבת?"
כאן הלמן טען כי הדבר לא תמיד אפשרי. "יש רמות שונות של הפסקות חשמל, יתכן תאורטית שאפשר שחלק מהפועלים יהיו שאינם יהודיים, אבל בהפסקות חשמל בהם נשרף שנאי, נתיך, קו מתח גבוה, יש מכלול שלם של אנשי צוות הזקוקים לטפל בבעיה. זה לא ששולחים פועל אחד לפתוח את הכביש".

ומה בכל אופן?
אנחנו בקשר עם ראשי הרשויות השונים במטרה לאפשר כניסה של עובדים שלנו עם מנופים ובמות הרמה על מנת לתקן תקלות גם בשבת. כאשר צריך לדעת שכאשר מדובר בתקלות קטנות של הרשת הטיפשה, כגון בבניינים ספציפיים, אין לנו דרך לדעת ורק כאשר אנשים מתקשרים אנחנו יודעים כאשר ככל שיותר מתקשרים יש לנו ידע נרחב יותר על היקף התקלה כשכמובן בשבת, החרדים לא מתקשרים אז לא תמיד יש לנו דרך לדעת.

תראו, אנחנו מבצעים תיאום ציפיות עם הציבור החרדי לפני שבתות שאנחנו יודעים שיהיה בהן מזג אוויר קיצוני - חם או קר - באמצעות פנייה להסטת ביקושים לצורך הכנסת השבת גם ליום חמישי וליום שישי משעות הבוקר ואנחנו מבקשים גם מאמצעותכם להעביר את המסר, נא לפרוס את צריכת המתח, לא להדליק הכל ביום שישי אחרי הצהרים מה שכמובן עלול לגרום לתקלה.

יש יותר תקלות בציבור החרדי?
יש מאפיינים מסויימים שעלולים לגרום ליותר תקלות, אם זה כמו שדיברנו על שעות העומס ואם זה בנוגע לתשתיות שמותאמות לספק חשמל ל-20 דירות כאשר בפועל יש עוד 4 על הגג ו3 בקומת המחסנים וזה לא בניין אחד זה רחוב שלם מה שגורם לתקלות, שאגב יש כאלו שחושבים שזה כאילו תקלות יזומות דווקא במקומות חרדיים, אבל זה ממש לא נכון. אין כזה דבר ואם אנחנו יודעים שתהיה הפסקת חשמל, אנחנו נודיע מראש."

כאן אורן מפתיע: "אף אחד חס וחלילה לא גונב חשמל, הכל כמובן משולם ולנו כמובן יש אינטרס למכור ולספק חשמל לכולם, אני גם מבין את הצורך ואת מצוקת הדיור, אבל מדובר בבעיה כפולה, גם פעמים רבות זה לא בטיחותי ומסוכן וגם כפי שאמרתי, צריכה שאינה מותאמת שגורמת לבעיות. אני חייב גם להדגיש כי חברת החשמל תשמח לחבר כל בית לחשמל ללא קשר לטופס 4 או היתר בניה במידה כמובן שזה בטיחותי, אלא שהחוק מונע מהחברה לעשות זאת ואני גם מבקש מחברי הכנסת החרדים והערביים לעזור לנו בנושא, זו סוגיה חשובה".

בחדר הבקרה (קרדיט: חברת החשמל)

גם משה כהן, מ"מ סמנכ"ל שירותי רשת ומנהל אגף רשת ירושלים והנגב הציג לנו את ההתמודדות עם האתגרים הספציפיים במגזר. לדבריו: "אנחנו מודעים למציאות כפי שאורן סיפר לכם ומשתדלים ככל הניתן לשדרג רשתות ולהתקין את התשתית שתתאים לצריכה הקיימת. לצערי, לא תמיד הרשות המקומית פועלת אתנו בשיתוף פעולה. קחו לדוגמה חדרי שנאים, זה דורש מיקום ושתוף פעולה עם הרשויות המקומיות ולשמחתי רובם מבינים את המציאות שבלי זה, יהיו תקלות.

בהמשך ירדנו לסייר ב"לב הפועם" של אספקת החשמל - חדר הפיקוח על הקווים חזינו בתקלה בשידור חי, איך מתמודדים וכיצד בחלקה ניתן לטפל מרחוק באמצעת בקרה והסטת זרמים – ולאחר מכן המשיכנו לסיור בשטח להתרשמות מקרוב אחר עבודות הפיתוח בבירה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר