מלחיץ או לא?

עמותת הכרישים: בכל רגע נתון יש כריש בכל מקום בים

בעקבות התקיפה במצרים, מיתוסים מול עובדות • האם כריש יתקוף אדם מדמם? למה אנחנו צריכים אותם ומדוע אנחנו כ"כ מפחדים מהם • מחקר מפתיע על האינטליגנציה ויכולת ההסקה של העמלצים • שיחה עם יו"ר עמותת כרישים בישראל (מעניין)

משה מנס | כיכר השבת |
כריש שוחה ליד אנשים בנחל חדרה (צילום: משה מנס)

הרבה חשש עלה השבוע בעקבות התאונה במצרים בה הותקפו 2 תיירות ע"י כריש. מידע על התקרית אין כמעט בכלל, שום עובדות, ולכן לא נוכל להגיד לכם מה קרה. אבל רגע לפני שאתם נלחצים סתם, הנה הנה רשימת עובדות וניפוץ מיתוסים שהכינו עבורכם בעמותה לכרישים בישראל וגם, שיחה עם יו"ר העמותה שרובינו לא ידענו שבכלל קיימת.

1. לא כל כריש הוא כריש לבן. יש כ-600 מינים. קטנים, גדולים, צבעוניים, עם נקודות ופסים.

2. כרישים לא נמצאים רק בעמוקים. כרישים שוחים בינינו ובקרבה כל הזמן כשאנחנו בים. גם בים התיכון וגם בים סוף, הם נמצאים רק שאנחנו לא רואים אותם.

3. כריש לא ימשך לאדם עם פצע (ולא מריח טיפת דם אחת). הוא גם לא ימשך לשתן, או לאישה בימים שונים בחודש.

4. כרישים לא נמשכים לאנשים שהתחסנו. כן, גם את זה שמענו.

5. אין כרישים צמחוניים. כריש לווייתני הוא לא צמחוני. הוא מסנן פלנקטון. הוא אוכל הרבה סרטנים קטנים בעיקר, אבל לא בטריפה, אלא מסנן בשחייה עם פה פתוח.

6. כריש לא אוכל או טורף אנשים. זה פשוט לא התפריט שלו. זה נכון, קורה לעיתים רחוקות שהם נושכים, וזה תמיד נגמר לא טוב. אבל זה נדיר מאוד, ולכן יש המון אנשים בים בכל רגע נתון שלא קורה להם כלום.

7. אין עלייה בכמות התקיפות, אנשים בסיני ומצרים כן נכנסים למים, ואין שום סיבה לא לשחות באילת.

חשוב לדעת, בזמן שאולי נחשוש מכריש, ימותו השנה בין ארבעה לעשרה אנשים מטביעה. רק בים שלנו ורק באוגוסט. כך שאת הפחד מכרישים בואו נמיר בלימוד עזרה ראשונה בסיסית, בהקשבה למצילים, ובהבנת מצב החוף לפני שנכנסים למים בקיץ.

ואחרי שקראנו ואולי טיפה נרגענו, פניתי לעדי ברש, יו"ר עמותת כרישים בישראל ודוקטורנטית באוניברסיטת חיפה לשאול אותה, מדוע בכל אופן אנחנו כ"כ חוששים מכרישים?

יש לנו פחד מחיות שאחנו פחות מכירים וששונות מאיתנו. מעבר לזה אנשים מפחדים כמובן מחיה טורפת גדולה. בנוסף, סרטי אימה מאז שנות ה30 של המאה הקודמת מטפטפים לנו את הפחד ומכניסים לנו רעיונות על כרישים תאבי בצע ונקמנים. כשבעצם, כריש שוחה בים כי זה הבית שלו, ואינו מחפש אנשים לאכול.

אז למה כן יש מקרים ולו נדירים של תקיפות?

לעיתים נדירות באמת יש תאונות. לפעמים מדובר בעקבות האכלה, לפעמים לא. כשהמספרים כל כך קטנים קשה למצוא קשר נסיבתי ולמשוך מסקנות, למרות הרצון שלנו להסביר. לפעמים זה קורה, אבל מאוד נדיר. עם זאת, חשוב מאוד להימנע מהאכלה של חיות בר. זה תמיד מעלה את החיכוך בין בעלי חיים ואנשים ויוצר פגיעה בשני הצדדים. גם כשנדמה לנו שאנחנו עוזרים לחיה, אנחנו מזיקים לה ולנו.

למה בעצם אנחנו צריכים אותם בים?

כרישים הם קבוצה מגוונת הכוללת מינים קטנים ועמוקים, מינים גדולים וחופיים יותר וכמה מינים גדולים מאוד שאינם טורפים. כחיות גדולות יש להם חשיבות בחיזוק האוכלוסיות בים. כמו כל טורף כריש יאכל את הפרטים החלשים והמוצלחים פחות ובכך יאפשר רק לטובים להתרבות. כאשר אין טורפים, אין "מיון" של הפרטים הפחות מתאימים, הם מתרבים, והאוכלוסייה כולה נחלשת.

שמעתי שהם בסכנת הכחדה, האומנם?

בעולם שליש מהמינים בסכנת הכחדה. בים סוף המצב חמור פי 2 וכמעט 80 אחוז מהמינים בסכנת הכחדה. על אף שיש לא מעט חוקים המגנים עליהם, יש הרבה דיג לא חוקי, לחץ תיירות גבוה, והאכלות על ידי מפעילי תיירות.

הכריש היא חיה חכמה? היא נתפסת כסתם תוקפנית

שאלה מצוינת. האמת שהמון שנים הם נחשבו כחיות ללא יכולת למידה הפועלות לפי תגובות אינסטינקטיביות בלבד. דווקא תופעה בעייתית של צלילת הכלובים עם עמלצים לבנים בדרום אפריקה. גרמה לנו לשינוי בתפיסה. הפעילות הזו גורמת נזק לכרישים, אך גם הביאה לכך שהתחילו להכיר את הכרישים יותר מקרוב ולשינוי תפישה באשר ליכולות הלימודיות שלהם. חוקרים זיהו שכאשר צללו בסמוך לעמלצים ללא מיגון, הכרישים לא הראו סימני אגרסיה. אך, כאשר פיתיונות מזויפים הוכנסו למים, הם כולם קיבלו ביס קטן, כאילו הכריש בודק במה מדובר. ההתנהגות הסקרנית הזו אצל הכרישים פתחה דלת אל עולם המחקר ההתנהגותי של הכרישים ועל היכולת שלהם ללמוד.

ב-1963 בוצע מחקר על כרישים לימוניים בשבי שהראה שלכרישים יש יכולות זיכרון, הבנה ולמידה כאשר הצליחו ללמוד צ'יק צ'ק שאם לוחצים עם האף על מטרה מסוימת בתוך המים - מקבלים אוכל. וזה לא הכל! גם ראו שכרישים מסוגלים ללמוד אחד מהשני כי ברגע שאחד קלט את הטריק עם הכפתור והאוכל, השאר חיקו אותו. גם אחרי הפסקה של כמה חודשים, ברגע שהמטרה הוכנסה שוב למים - החבר'ה ידעו בדיוק מה לעשות.

ניסוי דומה נערך על כרישי במבוק אפור בשבי, רק שהפעם הם היו צריכים לבחור את המטרה הנכונה מתוך כמה אופציות שהוכנסו למים. וכמו שבטח ניחשתם, גם את זה הם צלחו בלי בעיה וגם כאן, כשחזרו להשתמש במטרה יותר משנה לאחר מכן - הכרישים לא היססו ובחרו במטרה הנכונה כל פעם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר