ערב של טביעות

ערב אחד, שמונה טביעות; בחופי ים, בנחל הקיבוצים ובבריכה

שלושה ילדים טבעו בחוף דלילה באשקלון ונפצעו קשה; בנחל הקיבוצים טבע ילד בן 5 ופונה במצב אנוש; בן 21 טבע בחוף לא מוכרז בחיפה; בתל אביב צעירה טבעה בבריכה (אקטואליה)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ג בתמוז תשפ"ב | 12.07.22
זירת הטביעה בחיפה (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

בתוך שעות ספורות אירעו הערב (שלישי) שבעה מקרים של טביעות בחופי ים ובנחל הקיבוצים, ובסך הכל פונו לבתי החולים שבעה נפגעים, בהם ילד במצב אנוש ומספר ילדים במצב קשה.

בחוף דלילה באשקלון טבעו שלושה ילדים, הם קיבלו טיפול רפואי ופונו לבית החולים 'ברזילי' באשקלון. ילדה בת שמונה וילד כבן חמש - במצב קשה וילדה כבת 6 במצב קל.

פראמדיק מד"א ישראל לוגסי סיפר: "כשהגעתי לחוף לקחתי את טרקטורון מד"א שחונה באופן קבוע בחוף ונכנסתי איתו עד לקו המים. 2 הילדים שכבו על החול כשהם בהכרה מעורפלת וילדה נוספת התהלכה במקום. מיד התחלנו בבדיקות וטיפול רפואי שכלל סיוע נשימתי ומתן חמצן ל-2 הילדים שנפגעו באורח קשה. באמצעות הטרקטורון הוצאנו אותם החוצה לחבירה עם האמבולנס והניידות לטיפול נמרץ והם פונו להמשך טיפול בבית החולים".

מבית החולים 'ברזילי' נמסר כי "למרכז הרפואי ברזילי הובאו שלושה ילדים (אלמונים) לאחר טביעה בחוף דלילה. מצבם קשה".

זמן קצר לאחר מכן נמסר על טביעה של ילד כבן 5 בנחל הקיבוצים סמוך למסילות. כוחות ההצלה ביצעו בילד פעולות החייאה ופינו אותו במצב אנוש לבית החולים 'העמק'.

הפראמדיקים של מד"א אורית אוחנה ודניס פולקוב סיפרו כי "הילד שכב על גדת הנהר כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה וביצעו בו פעולות החייאה בסיסיות. המשכנו בטיפול רפואי מתקדם שכל הנשמה, עיסויים ומתן תרופות ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך פעולות החייאה כשמצבו קריטי".

שעה קלה לפני כן נמסר על טביעה בחוף לא מוכרז סמוך לרחוב חלוצי התעשייה בחיפה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לצעיר בן 21 שהיה במצב בינוני בהכרה עם קושי נשימה ופינו אותו לבית החולים 'רמב"ם' בחיפה.

חובש רפואת חירום רכוב על אופנוע מד"א תומר דנינו סיפר: "הטובע שכב על החול כשהוא בהכרה וסובל מקושי בנשימה. סיפרו לנו שהוא נקלע למצוקה מים וחברים שלו הוציאו אותו החוצה. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל סיוע נשימתי בחמצן והוא פונה להמשך טיפול בבית החולים".

קודם לכן, בשעה 18:00, נמסר על נער כבן 17 שנפל מצוק בגובה של כ-15 מטר אל חוף הים בסידני עלי בהרצליה. כוחות ההצלה העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו במצב בינוני בהכרה עם פגיעה רב מערכתית לבית החולים 'מאיר' בכפר סבא.

פראמדיק מד"א אוהד ביין סיפר: "הגענו עם הניידת טיפול נמרץ סמוך לקו החוף והלכנו מרחק קצר עם כל הציוד הרפואי עד שהגענו לנער ששכב למרגלות הצוק. הוא היה בהכרה מלאה וסבל מפגיעה רב מערכתית. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל קיבועים, מתן נוזלים ותרופות לשיכוך כאבים ופינינו אותו להמשך טיפול בבית החולים כשמצבו בינוני ויציב".

בשעה 20:45 התקבל דיווח על צעירה כבת 18 שנמשתה מהמים מחוסרת הכרה בבריכה בתל אביב. חובשים ופראמדיקים של מד"א ביצעו בה פעולות החייאה שכללו מתן מכת חשמל ממכשיר מפעם (דפיברילטור) וכאשר חזר הדופק פינו אותה לבית החולים 'איכילוב', במצב קריטי כשהיא מונשמת.

פראמדיק מד"א גיא ארזי וחובש רפואת חירום במד"א רונן ארד סיפרו: "כשהגענו לבריכה ראינו את הצעירה שוכבת על שפת הבריכה כשהיא מחוסרת הכרה. חניכי קורס מצילים שלמדו בבריכה זיהו שהיא איבדה את הכרתה במים, משו אותה החוצה בתוך שניות ספורות והתחילו בפעולות החייאה. המשכנו את הטיפול הרפואי שכלל מכת חשמל ממכשיר מפעם (דפיברילטור), מתן תרופות, הנשמות ועיסויים וכעבור מספר דקות ליבה שב לפעום. הכנסנו אותה תוך כדי המשך טיפול רפואי לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותה להמשך טיפול בבית החולים כשמצבה קשה והיא מונשמת".

בשעה 21:53 התקבל דיווח במוקד 101 של מד"א על טביעה בחוף לא מוכרז בפלמחים. כוחות ההצלה העניקו במקום טיפול רפואי וביצעו פעולות החייאה בגבר כבן 50 וצעירה כבת 18.

מ'איחוד הצלה' נמסר כי "צוותי הרפואה של איחוד הצלה בהחייאה בדקות אלו על גבר (כבן 50) ועל נערה (כבת 17) שנמשו מהמים ללא הכרה בסמוך לחוף פלמחים. בשלב זה מצבם מוגדר אנוש".

לאחר פעולות ההחייאה בשטח פונו לבית החולים שמיר-אסף הרופא גבר כבן 55 במצב אנוש תוך כדי פעולות החייאה וצעירה כבת 18 במצב קשה כשהיא מונשמת.

החובשים של מד"א דניס סבצ'נקו ויוסף ששון סיפרו: "הגענו עם הניידות טיפול נמרץ ואופנועי החירום של מד"א בסמוך לחוף ורצנו מאות מטרים בחשכה מוחלטת עם כל הציוד הרפואי עד לקו המים. גבר כבן 55 וצעירה כבת 18 שכבו על החול במרחק של עשרות מטרים אחד מהשניה כשהם מחוסרי הכרה, ללא דופק וללא נשימה. הדלקנו פנסים על מנת שנוכל לבצע בדיקות רפואיות והתחלנו מיד בפעולות החייאה מאומצות שכללו הנשמות, עיסויים ומתן תרופות כשמקביל שוטרים האירו את האזור באמצעות זיקוקי תאורה.

"כעבור דקות ארוכות של טיפול רפואי אינטנסיבי ליבה של הצעירה שב לפעום והיא פונתה במצב אנוש לבית החולים כשהיא מונשמת. הגבר הועבר באמצעות ג'יפ לניידת טיפול נמרץ תוך כדי המשך ביצוע פעולות החייאה ופונה לבית החולים כשמצבו אנוש".

במד"א ציינו כי מתחילת עונת הרחצה בחודש אפריל ועד היום (בשעה 21:25) החובשים והפרמדיקים העניקו טיפול רפואי ל-121 בני אדם שטבעו ונמשו מהים, מהבריכות וממאגרי המים השונים ברחבי הארץ: 16 טבעו למוות; 4 במצב אנוש; 8 במצב קשה; 19 במצב בינוני ו-74 במצב קל.