היסטוריה ואקטואליה

מה דעת ההלכה על "שרשרת נתניהו"?

סערה פרצה סביב "שרשרת הנאמנות" בדמות 'תליון זהב' בו חקוקה דמותו של בנימין נתניהו; מה דעת ההלכה בנושא ומה אירע עם רבי אלעזר רוקח שדמותו חקוקה במטבע? (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
התליון של נתניהו ודמותו של רבי אלעזר רוקח חקוקה על מטבע (צילום: צילומסך; באדיבות האספן אלכס בן-אריה מאתר jerusalem stamps)

בימים האחרונים הופץ "תליון זהב" בו חקוקה דמותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לצד דגל ישראל, דבר שנראה שגובל באיסור הלכתי.

כל זאת ימים ספורים לאחר שח"כ שלמה קרעי נצפה יושב ליד פסל עץ בו מגולף פרצופו של בנימין נתניהו.

תליון הנאמנות לנתניהו כפי שמוצע למכירה

אין עניינינו במאמר זה לדון על "ריח העבודה זרה", "המשיחיות" ו"הפולחן" שצף סביב דמותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שנראה שראוי להקדיש לו יריעה נפרדת בספר 'משיחי השקר ומתנגדיהם', אלא בנידון הלכתי האם מותר לחקוק דמות אדם על מטבע, ולהפיצה לציבור.

(ישר כח לעורך התורני הרה"ג רפאל רפפורט, ולרה"ג אביחי מרחבי שהפנו את תשומת ליבי למקורות הבאים מרבותינו זצוק"ל, ושיבלחט"א שליט"א).

הגאון הפוסק רבי אברהם צבי הירש אייזנשטט (בן המאה הי"ט) רבה של בריסטוביץ ואוטיאן אשר נודע בחיבורו "פתחי תשובה", הביא סיפור מדהים על רבי אלעזר רוקח מחבר 'מעשה רוקח' רב בקהילות רבות, שאמן יהודי בשם יואל בן הרב ליפמן לוי בשנת 1735 חקק את דמותו על מטבע זהב.

דמותו של רבי אלעזר רוקח חקוקה על מטבע (באדיבות האספן אלכס בן-אריה מאתר jerusalem stamps)

ה'פתחי תשובה' (יורה דעה סימן קמא), מצטט את היעב"ץ (שאילת יעב"ץ ח"א סימן ק"ע) שפסק שמדובר באיסור גמור ומוחלט של תורה של 'לא תעשון אתי', שמפסוק זה לומדת הגמרא (ע"ז מג ע"ב) שאסור לעשות פרצוף אדם.

לעומתו, הגאב"ד הגר"נ גשטטנר זצ"ל בספרו 'להורות נתן' (ח"ג מט) כתב שהוא ראה את המטבע הזה עם צורתו של ר' אלעזר רוקח שהוציאו לכבודו, וכתב שהוא ראה שאין האוזניים נראות כלל, כי אוזן אחת אינה נראית כלל כי התמונה נעשתה רק מצד אחד של הפרצוף, והאוזן השניה מכוסה בכובע, וכנראה שכיסוי כובע זה נעשה בכוונה כדי לכסות את האוזן.

ומכח זה חולק הגר"נ גשטטנר על היעב"ץ ופוסק שלא היה איסור לעשות מטבע זה, משום שבמקום שאין האוזניים נראות נמצא שאינו אלא חצי פרצוף ומותר (וכך ראוי למי שמגיע לידיו המטבע של נתניהו, למעך את אחד מאוזניו, כדי שלא יעבור על האיסור ההלכתי, וכדברי הגר"נ גשטטנר זצ"ל).

צידו השני של המטבע עליו נחקקה דמותו של רבי אלעזר (באדיבות האספן אלכס בן-אריה מאתר jerusalem stamps)

מסתבר שהמחלוקת האם הוצאת המטבע הייתה איסור או לא, איננה הדבר היחיד בפולמוס זה.

בתשובת היעב"ץ משמע שסיבת הוצאת המטבע היתה לרגל בואו לכהן כרב באמסטרדם. ברם האדמו"ר מבעלזא סיפר, שהסיבה היתה משום שבהולנד היתה סכנה גדולה עקב תולעים שהיו בבטן האדמה, וראשי המדינה עמדו אין אונים נוכח הסכנה האיומה, ביקשו מר' אלעזר רוקח שיתפלל להצלת המדינה.

ואכן רבי אלעזר יצא לשדה כדי להתפלל, ובתום תפילתו אירע נס וראה כל העם כיצד המוני תולעים יוצאות מן האדמה ונופלות לתוך הים, וידע כל העם שהסכנה חלפה, ולאות הוקרה על פעולתו זו הוציאה הממשלה ההולנדית את המטבע הנ"ל. (מובא בספר אדמור"י בעלזא עמוד מו, כאגב נציין שאבי משפחת רוקח שבין צאצאיה נמנים אדמו"רי חסידות בעלזא - היה רבי אליעזר רוקח).

היעב"ץ כתב במפורש ב'שאילת יעב"ץ' שהמטבע נחקק לכבוד בואו של רבי אליעזר לכהן בקהילת אמסטרדם, ובהמשך תשובתו כותב שהממשלה הורתה לגנוז את המטבעות הללו: "השררה ציוה בגזרה חרוצה לגונזן ולא יראו החוצה" (וכן הביא בספר טעמי המנהגים (עניני שמחות עמוד 33), וצ"ב כיצד זה מסתדר עם גרסתו של האדמו"ר מבעלזא שהממשלה עצמה הוציאה מטבעות אלו, וא"כ צ"ב למה ציוו לגונזם, וצע"ג.

גם בספר 'חקרי ארץ ישראל' מאת הרב ד"ר יצחק אלפסי נטען שהיה זה לרגל הגעתו לכהן באמסטרדם, ואף נחקק על המטבע מצידו האחד את דיוקנו של רבי אליעזר, ובצד השני נכתב בהאי לישנא:

"נתקבל כאן יום ד' ז"ל אלול תצ"ה לפ"ק לאורך ימים א"ס. הוי מתפלל בשלומה של מלכות קראתי בכל לב/ יהי ליבי תמים/ חלקי הוה אמרתי/ אודך בישר לבב/ זכרתי בלילה שמך/ פדני מעושק אדם/ יבואוני רחמיך ואחיה/ נר לרגלי דבריך/ את חקיך אשמור/ כלתה לישועתך נפשי/ וישמע הוה בקול אליהו ויחי/ ע"י י"ב בל"ל יצ"ו פה אמסטרדם".

כאמור זו המטבע הראשונה שיוצקה ע"י יהודי לכבודו של יהודי. אלפסי טוען שבפסוקים אותם חקקו נרמזו הפרנסים שתמכו בבחירה, ואילו האפסים שבדמות דיוקנו מראים על פרנסים שהתנגדו לו.

ד"ר גלבר מרחיב את היריעה ומסביר שבצד בו נחקק דיוקנו של רבי אליעזר, נראים עיגולים קטנים שר' אליעזר דוחה אותם ומנערם משרוולו, וכל אמסטרדם הבינה את הלעג שבאפסים וצחקה. (יש לעיין מדוע האמן שחקק את דמותו של ביבי, לא הזכיר את מתנגדיו הרבים, וצ"ע).

האפסים שצוירו כעיגולים קטנים שר' אליעזר דוחה אותם ומנערם משרוולו כמשל לפרנסים שהתנגדו לבחירתו לרבנות אמסטרדם במטבע עליו נחקקה דמותו של רבי אלעזר (באדיבות האספן אלכס בן-אריה מאתר jerusalem stamps)

כאמור היעב"ץ הנודע כתקיף שלא מהסס לצאת נגד רבנים מפורסמים, כתב על המטבע: "והביאהו למראה עיני, וכשהצצתי בו נרתעתי ותמהתי מאד אם נעשה מדעת הרב הנ"ל וברצונו שהיה נודע בשם חסיד בדורו, כי נסתכלתי בו והיה תבנית ראש עד החזה עם הפרצוף פנים שלם בולט, וזה לדעתי איסור מוחלט וכו'".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר