תגובת נגד למערב?

פוטין נחת בבירת איראן: ייפגש עם הנשיא ראיסי וארדואן

אחרי שורה ארוכה של פסגות בינלאומיות מהן הוחרמה רוסיה, לפני זמן קצר נחת נשיא רוסיה בטהרן בירת איראן לפסגה משולשת עם נשיא איראן ונשיא טורקיה • השלושה ייפגשו עם חמינאי (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פוטין ונשיא איראן (צילום: shutterstock)

נשיא רוסיה נחת בטהראן לפני זמן קצר לביקור שני שלו מחוץ לגבולות רוסיה מאז פלש לאוקראינה לפני קרוב לחמישה חודשים.

מטרת הביקור היא פסגה משלושת עם נשיא טורקיה ארדואן ונשיא איראן ראיסי. בהמשך הביקור ייפגשו השלושה עם המנהיג העליון של משמרות המהפיכה חמינאי.

לדברי מומחים רבים, שפוטין מחזק את יחסיו עם שתי המדינות לנוכח הבידוד העולמי והסנקציות והמבוי הסתום במלחמה באוקראינה.

גם איראן וגם רוסיה סובלות מסנקציות כלכליות נוקשות ועל פי הדיווחים פוטין אולי מנסה להשיג מאיראן כטב"מים לצורך הלחימה באוקראינה לאחר שצבאו איבד כלים רבים כאלה בלחימה.

בארה"ב הזהירו בשבוע האחרון על העברת כלי הטיס מאיראן לרוסיה. הבית הלבן חשף בסוף השבוע כי באיראן ביקרו לאחרונה שתי משלחות של פקידי ממשל רוסים שבחנו כטב"מים בעלי יכולות תקיפה, אך האיראנים מכחישים את הטענות ובאופן רשמי מתנגדים לפלישה לאוקראינה.

האיראנים מנגד זקוקים מאד לתמיכה הרוסית לנוכח הקיפאון בהסכם הגרעין מול המעצמות והחשש שלהם מפני איחוד של מדינות המפרץ כנגדן בשיתוף ארה"ב.

לרוסים ולאיראנים יש אינטרסים משותפים אך גם תחרות על שוק הנפט הסיני שמכניס כסף רב לכלכלה האיראנית וכעת הרוסים מנסים להיכנס אליו גם בשל העובדה שהם מוחרמים בשווקים במערב. האיראנים הפסידו בחודשים האחרונים סכומים גבוהים במיוחד בשל התחרות עם הרוסים והנושא ככל הנראה יעלה אף הוא על שולחן הדיונים.

יועצו של פוטין ליחסי חוץ, יורי אושקוב, אמר לקראת הביקור של פוטין בטהרן, כי איראן היא "שותפה חשובה של רוסיה", ולדבריו שתי המדינות חולקות "רצון לקדם את יחסיהן לרמה חדשה של שותפות אסטרטגית". אושקוב ציין כי בין פוטין למנהיג העליון חמינאי יש יחסי אמון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר