'המבדיל' | מרתק

רבי נחמן מברסלב השפיע על כל העולם? המשפיע הרב מוטה פרנק בריאיון

המשפיע האגדי של ברסלב, הרב מוטה פרנק, הגיע השבוע לאולפן 'המבדיל', כדי לספר על השנים הראשונות באומן, ועל איך שברסלב נהפכה לאחת החסידויות המשפיעות | צפו (TV)

הרב מוטה פראנק לצד זלמן שטוב באולפן 'המבדיל' (צילום: דודי פלוג • מפיק: איציק אוחנה)

השבוע מתארח בתכנית המבדיל אצל האמן זלמן שטוב, המשפיע הברסלבי הרב מוטה פרנק, כדי לספר על המסע של משפחתו אל תוככי ברסלב, על הימים הראשונים של ההתקבצות בעיר אומן בזמן הקומוניסטים, ועד להשפעות של ברסלב ברחבי העולם.

הרב מוטה פראנק גדל לשני סבים שהתקרבו לברסלב, האחד על ידי החזון איש. סבו הגיע אל החזו"א ושאל האם יש בעיה של כיבוד אב בכך שהתחיל להתקרב לחסידות, החזו"א שאל למה דווקא ברסלב, יש המון ספרים אחרים, ענה הסבא שמאז שהתחיל ללמוד את הספרים הוא קרוב יותר לקב"ה, אם כך אמר החזו"א אין בעיה של כיבוד אב. הסבא ביקש את הדברים על הכתב, אך החזו"א דחה אותו ואמר שאביו יאמין לו.

אחרי השואה רוב רובם של חסידי ברסלב נכחד מן העולם, בארץ היו כמה עשרות ורבי יצחק בנדא פעל רבות על מנת לחיות את החסידות.

בישיבה קטנה פראנק למד בישיבת מאה שערים ולאחריה בישיבת ברסלב בבני ברק עד לחתונתו בגיל 17. אביו היה אומר בהומור על אשתו שמוצאה בארה"ב, בית עשיו שחזרו בתשובה.

כתוצאה מהלימוד בישיבה עם חבר'ה אמריקאים בעלי צורת לבוש שונה מזאת של פראנק, והחיבור אליהם, אחרי חתונתו פראנק יוצא למסור שיעורים במקומות שונים בארץ, ובד בבד נפגש על החבר'ה באומן, והשיעורים מתחילים להתרחב גם לארה"ב. שיעורים שמטרתם קירוב קרובים.

מהו קירוב קרובים? להסתכל על כל אדם בגובה העיניים, על התכונות הטובות שלו בלי שיפוטיות, כאדם לאדם גם כשהדעות שלו שונות לגמרי מהדעות שלך.

שנה חדשה עוד רגע בפתח, ועדיין המונים לא יודעים אם יוכלו לטוס לאומן לימים נוראים. פראהק כבחור צעיר היה נוסע יחד עם כמה עשרות, כשאומן עדיין הייתה רחוקה מהעולם הגדול. בעזרת דרכונים מזוייפים החברים הצליחו להכנס לאומן שהייתה עדיין תחת שלטון קומוניסטי.

החשיבות בחסידות ברסלב ללכת לשהות באומן בראש השנה, נובעת ממה שרבי נחמן אמר בעניין בשבועיים האחרונים לחייו - המעלה שבלבוא אליו בראש השנה, כשהיה כבר חולה מסוכן ונסע לאומן. תלמידו רבי נתן הבין שכוונתו גם לאחר מותו.

פראנק רואה בראש השנה אצל רבי נחמן את עניין 'להתחיל הכל מהתחלה', כלומר, תמיד אפשר לחזור חזרה, לא משנה לאן נפלת.

אי אפשר לדעת מה יהיה, ואיך ההתחלה תראה השנה כשאנחנו ניזונים מהתקשורת, אך פראנק מספר שזה עתה חזר מאומן, הדרכים לשם כיום ארוכות יותר, אך המרחקים עצומים בין אזורי הקרבות לאיזור קבורתו של רבי נחמן - אומן.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם. את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה.

שבוע טוב וקיץ בריא!

צפו בריאיון המרתק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר