"נתניהו יכול להיות רגוע"

הנאום והסערה | "הגרב"מ דיבר השקפה - ולא פוליטיקה"

נאומו של ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי על "ראש הממשלה" חולל סערה; כעת, מבהירים המקורבים כי מדובר ב'שיחה השקפתית': "נתניהו יכול להיות רגוע בנוגע לתמיכת ראש הישיבה בו" (חרדים, פוליטי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, מי שסומן כ"גדול" הבא, נשא בשבוע שעבר נאום חריף והבהיר כי ל'דגל התורה' אין עניין במי יהיה ראש הממשלה הבא, אך הערב (ראשון) מקורביו של ראש הישיבה חושפים ל'כיכר השבת' את פשר דבריו של ראש הישיבה.

כזכור, כפי שדווח בהרחבה ב'כיכר השבת', ראש הישיבה הדגיש בנאום, שכונה "נאום היורש", כי את היהדות החרדית לא מעסיקה זהותו של ראש הממשלה - אלא "מי יהיה טוב עבור היהדות החרדית האמיתית, היהדות של 'דגל התורה'".

הנאום של ראש הישיבה, בשבוע שעבר

לאחר הפרסום הראשוני ב'כיכר השבת', בעיתוני סוף השבוע עסקו בהרחבה בחשיפת 'כיכר השבת' ובהשלכות של דברי ראש הישיבה. כך למשל כתב מתי טוכפלד, הפרשן הפוליטי של 'ישראל היום', בטורו במוסף השבועי כי "הדבר בלט השבוע בדבריו של מי שנחשב זקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה, בכינוס המיוחד שהתקיים השבוע לקראת הבחירות לכנסת, הרב ברוך מרדכי אזרחי (93). גדול ממנו בפורום החשוב רק נשיא המועצה, הרב גרשון אדלשטיין, המבוגר בשש שנים מהרב אזרחי. 'אותנו לא מעניין מיהו ראש הממשלה', אמר הרב אזרחי, 'מה שמעניין אותנו זו הזהות היהודית וחיזוק עולם התורה'".

עמיחי אתאלי, כתב 'ידיעות אחרונות' בכנסת, דיווח בטורו השבועי גם כן על דברי הגרב"מ אזרחי וכתב כי "הסוגיה אפילו עברה את חומת ההגנה הסגורה אל תוך המרחב הישיבתי שבתוכו חיים הרבנים הבכירים. אלה לכאורה מנותקים לגמרי מעולם האקטואליה ומהרשתות החברתיות ואם גם הם הפנימו את האפשרות הזאת, בהחלט אפשר להסתכל עליה כקריאת כיוון. אחד הפרמטרים למדידת בכירותו של רב בתוך מועצת גדולי התורה הוא גילו. הרב ברוך אזרחי בן ה־93 הוא השני אחרי הרב גרשון אדלשטיין (שכבר מלאו לו 99). השבוע בכינוס של אנשי דגל התורה (הפלג הליטאי בתוך יהדות התורה) הרב אזרחי הטיל פצצה. הוא עשה זאת בשפה ישיבתית, אבל אם מתרגמים את הדברים שלו לשפה פוליטית, לא צריך להיות גיאולוג גדול כדי לקבוע שמשהו מתחיל לזוז".

בלשכת נתניהו, לה יש קשרים טובים עם בית ראש הישיבה, והם אף מכירים מקרוב את דעתו החיובית של ראש הישיבה, על פעולותיו של נתניהו לאורך השנים למען הציבור החרדי - העריכו, כי מדובר בניסיון של התקשורת להוציא דברים מהקשרם, וזאת כדי לסייע לגנץ להמשיך במצג השווא - כאילו הוא יכול להקים ממשלה עם החרדים.

אחד מאנשי ביתו של הגרב"מ, אישר את הדברים בשיחה עם 'כיכר השבת' ואמר: "לאחר שיחות שערכנו עם ראש הישיבה - מאז הנאום שעורר סערה, ראש הישיבה הבהיר לנו מעל לכל ספק כי הוא מדבר ב'שפה ישיבתית' שאולי אינה מובנת דיה בקרב הציבור הכללי".

לדברי אותו מקורב: "לראש הישיבה אין ספק ששיתוף הפעולה עם נתניהו ועם הליכוד יימשך גם לאחר הבחירות, מכיוון שאין כיום אופציה אחרת. כממשיך המסורת של מרן הרב שך זצוק"ל, הוא רואה חשיבות רבה בחיבור לגוש האמוני שנמצא כיום בליכוד".

"מה שהוא התכוון בדבריו", מוסיף המקורב, "זה שאת עולם הישיבות לא מעניין באמת מי יהיה ראש הממשלה - מכיוון שאנחנו אנשים מאמינים - שלא מאמינים באיש אלא מאמינים בקב"ה".

עוד מוסיף המקורב כי "מאז שהנאום של ראש הישיבה נהפך כביכול ל'נאום היורש', נוצר רעש גדול על כל תג ותג שאמר והמשמעות הפוליטית של כל מילה ומילה, אך צריך להבין, שראש הישיבה לא נתן שיחה פוליטית אלא שיחה השקפתית, הוא דיבר בשפה ישיבתית לקהל ישיבתי, ולכן נתניהו יכול להיות רגוע בנוגע לתמיכת ראש הישיבה בו כשהוא יביא 61".

מקורב אחר לראש הישיבה, המכיר אותו שנים ארוכות, מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי "ראש הישיבה אוחז שהיהדות החרדית צריכה ללכת עם נתניהו והליכוד מכיוון שיש פה אמירה חשובה לציבור המסורתי שאנחנו איתם ולא עם השמאל. מה שהוא דיבר בשבוע שעבר, היה כלפי הציבור החרדי, שגם אם הולכים עם נתניהו לא צריך להפוך אותו לאליל או לאיזו דמות הערצה, אנחנו מעריצים רק גדולי תורה, נתניהו עומד בראש המחנה השמרני - וככה גם צריך להתייחס אליו".

כאמור, לאחר הכותרות והפרשנויות שניתנו לדברי ראש הישיבה, כביכול 'דגל התורה' מפנה עורף לנתניהו, החליטו בבית ראש הישיבה להעמיד דברים על דיוקם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר