בכמה נמכר?

השעון של היטלר הוצג למכירה ונמכר ליהודי

שעון היד של הצורר הגרמני היטלר ימ"ש, עם ראשי התיבות שלו "AH" וצלב קרס נמכר במכירה פומבית ועורר סערה • מי קנה את השעון? יהודי המתגורר באחת מערי אירופה (מעניין)

ארי טננבוים | כיכר השבת |
היטלר והשעון שהוצג במכירה פומבית (צילום: שאטרסטוקAlexander Historical Auctions)

במכירה פומבית שנערכה בשבוע האחרון, נמכר שעון הילד של היטלר ימ"ש. במכירה נאמר כי השעון הוא "שריד של מלחמת העולם השנייה ופרט היסטורי".

שעון היד עם ראשי התיבות של היטלר: "AH" ועליו חרוט צלב קרס נמכר ב-1.1 מיליון דולר. יצוין, כי לפני המכירה העריכו כי השעון שווה בין 2 ל-4 מיליון דולר, אך למעשה הוא נמכר בהרבה פחות.

יהודים מכל רחבי העולם גינו את מכירת השעון ואמרו כי "אין ערך היסטורי לפרט הזה", נשיא בית המכירות הפומביות, ביל פנגופולוס, דיווח שהוא קיבל איומים על חייו בגלל מכירת השעון.

הפרט המעניין בסיפור הוא, שיהודי אירופאי הוא זה שקנה את השעון. הוא בחר, מסיבות מובנות, להישאר בעילום שם. כאשר עדיין לא ברור מהי מטרת הקנייה, האם כדאי שהשעון לא יופץ יותר, או שהיהודי חפץ בשעון כערך אמונתי.

בית המכירות הפומביות סיפר כי חייל צרפתי, רוברט מיגנו, שהיה ביחידה הראשונה שהצליחה לסגור את היטלר במאי 1945 בנסיגה שלו בהר ברכטסגאדן. הוא תפס את השעון כשלל מלחמה. לאחר שמכר אותו לבן דודו העביר זה האחרון את השעון לצאצאיו.

שלושים מנהיגים יהודים מרחבי העולם גינו את מכירת השעון וכתבו: "המכירה הפומבית הזו עושה שני דברים: האחד, נותנת סיוע למי שעושה אידיאליזציה למה שהמפלגה הנאצית עמדה עבורו. השני: להציע לקונים את ההזדמנות לרכוש פריט השייך למי שעשה רצח עם ולתומכיו".

בית המכירות הפומביות הגיב לדברים בטענה שהמכירה נועדה לשמר פיסת היסטוריה: "בין אם היסטוריה טובה או רעה, היא חייבת להישמר. אם אתה הורס את ההיסטוריה, אין שום הוכחה שזה קרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר