הטור השבועי

בלי אפליות // הרב בן ציון נורדמן

ניקח לעצמנו את המשימה, לתת מקום של כבוד לכל יחיד ויחיד, לכל עדה ועדה, מכל מגזר מכל מוצא ובכל גיל, נבין כי כולנו – כל עם ישראל - גוף אחד, וכשטוב לזולת – טוב גם לנו (מאמרים)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
בקבר האר"י הקדוש (צילום: עדי מילר)

בימים אלו מתנהל שיח ציבורי רחב בענייני אפליה על רקע עדתי ולקראת שנת הלימודים הטונים עולים. אי אפשר להתעלם ממצוקת ההורים והתלמידים, הנושא טעון וכאוב.

השבוע בתוכנית הרדיו הפופולרית של ידידי הרב חיים הורביץ "השקפת חיים" התבקשתי להשמיע את דעתי בנושא . כדרכי, ניסיתי למצוא את המאחד ואת הדרך לפתרון, וחלילה לא להיגרר לשיח מפלג. בימים אלו של תקופת בין המצרים ותשעת הימים, שלפני תשעה באב, כשעלינו להרבות באהבת ישראל ולהתרחק משנאת חינם.

בדבריי ציינתי נקודות אור מחייו של ענק הדורות האר"י הקדוש ז"ל שבשבוע זה מלאו ארבע מאות וחמישים שנה לפטירתו, מגדולי המקובלים, אשר מאז ועד היום תורתו ומשנתו נלמדת בכיסופים על ידי חכמי הסוד, ומדבריו הובאו גם להלכה בדברי הפוסקים.

הבאתי את אחד הביטויים היותר מוכרים מהאר"י וההוראה כי בכל בוקר לפני התפילה יאמר כל אדם בלב שלם "הֲרֵינִי מְקַבֵּל עָלַי מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוךָ"

במשנתו של האר"י הנושא של "אהבת ישראל" תופס מקום נכבד מאוד . בתורת האר"י כלל ישראל כולו על שלל גווניו חוגיו וסוגיו נחשב כ"קומת אדם" אחת ענקית!!! כך שכל אחד מגיע אל שלימותו דווקא באמצעות חיבורו אל הקומה השלימה הזו במילואה. מי שחלילה פוגע בזולת – הרי הוא פוגע בעצם בשלימות המבנה של כלל ישראל, וממילא הוא מזיק בכך בראש ובראשונה לעצמו.

מסופר כי האר"י הנהיג אחדות ושלום באופן מיוחד בין תלמידיו ובין העדות השונות. וכתנאי בסיסי להתקבל לחבורה הקדושה של גורי האר"י היה צריך לחתום על מסמך כי הוא מקבל על עצמו לאהוב כל אחד מהחברים כאילו הוא עצמו ובשרו.

זקני צפת יודעים להסביר את העובדה שבצפת קיימים שני בתי כנסת על שם האר"י, כי בימות השבוע התפלל במניין הספרדי, אך בשבת התפלל במניין האשכנזי, כך אפשר לראות בצפת עד היום "בית כנסת האר"י האשכנזי", לצד "בית כנסת האר"י הספרדי"...

האר"י עצמו היווה שילוב מעניין של אשכנזי וספרדי. כאשר מצד אביו היה אשכנזי, וכן נקרא שמו רבי יצחק לוריא אשכנזי, ומצד אמו – ספרדי.

כמדומני, שהאווירה בעיר הקודש צפת עדיין משמרת את האווירה הזו של השילוב המקרב לבבות ולא את שיח הפילוג העדתי. כשנמצאים באטמוספירה רוחנית גבוהה, ומשתדלים לתת לעיקר את מקומו הראוי, ולא לתת לטפל להשתלט על סדר היום, אפשר להמשיך ולנהל את החיים בצוותא, באהבה באחווה בשלום וברעות.

כשלומדים את תורתו של האר"י ויודעים כי גם לכל נוסח תפילה של כל עדה ועדה יש את מקומה המיוחד בסדר קבלת התפילות בשמים, וכי לכל שבט ושבט ישנו שער מיוחד שדרכו התפילות עולות, כך שכל עדה בנוסח המיוחד לה גורמת להביא תועלת מרובה לכל כלל ישראל.

כך מתרחקים משנאת חינם ומגיעים לאהבת ישראל, מתוך שותפות מלאה ונשיאה בעול בצרכי הציבור כולו וצרכי היחידים שבתוך הכלל.

הדברים אקטואליים במיוחד על רקע כלכלת הבחירות, יוקר המחייה, הוזלות והתייקרויות משמשות בערבוביה. תפיסות עולם שונות בחברה ובכלכלה, אם להדגיש את אחריותה של המדינה למצוקות תושביה, או את אחריותו של כל אדם לגורלו.

התורה מלמדת אותנו את השילוב הנכון, המבט על חובתו של היחיד בצדק ובמשפט, כפי שמצאנו בפרשתנו פרשת דברים "לֹא תַכִּירוּ פָנִים בַּמִּשְׁפָּט כַּקָּטֹן כַּגָּדֹל תִּשְׁמָעוּן" ללא אפליות והעדפות של אחד על זולתו ללא משוא פנים בדין. ומצד שני, באותה נשימה אנחנו מחויבים לדאוג למצוות הצדקה, האחריות של הציבור לרווחתו של היחיד הנזקק.

וכפי שחז"ל מלמדים אותנו כי מתוך כך תבוא הגאולה, "אין ירושלים נפדית אלא בצדקה, שנאמר ,צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה "

ניקח לעצמנו את המשימה, לתת מקום של כבוד לכל יחיד ויחיד, לכל עדה ועדה, מכל מגזר מכל מוצא ובכל גיל, נבין כי כולנו – כל עם ישראל - גוף אחד, וכשטוב לזולת – טוב גם לנו.

כך בעזרת השם נזכה לגאולה בקרוב!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר