היסטוריה ואקטואליה

"כשהקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!"

בעניין לימוד קבלה וספר הזוהר הקדוש, התבטא במילים חריפות ראש ישיבת כסא רחמים וטען שיש מקובלים שלומדים בספרי הקבלה, ולא מבינים את מה שכתוב, ולכן: "כאשר הקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי מאיר מאזוז (צילום: שוקי לרר)

בעבר כתבנו במדור 'היסטוריה ואקטואליה' על החרם שהטיל 'ועד ד' ארצות' בשנת תקט"ו (1756) בעיר קונסטנטינוב על איסור לימודי קבלה מתחת גיל 40.

הדברים הובאו כתגובה למאמרו של הרב אהרון ראובן שטען שמומלץ שילדים מגיל תשע ילמדו זוהר, ואף נשים ראוי שיגרסו זוהר מבלי להבין.

כבר אז התרענו בפני גולשי כיכר השבת לבל ינקטו הלכה למעשה בעניין זה, שכן גדולי ישראל זצוק"ל ושיבלח"ט שליט"א בכל הדורות התריעו שספר הזוהר הקדוש לא מתאים לכל יהודי וכל גיל, וחובה ללומדו למבינים בלבד שעומדים על סודותיו הנשגבים.

בעניין זה של לימוד קבלה וספר הזוהר הקדוש, התבטא במילים חריפות ראש ישיבת כסא רחמים הגאון רבי מאיר מאזוז, בשיעורו השבועי, (הובא בעלון בית נאמן גיליון מס' 322 פרשת עקב כ"ג באב תשפ"ב), וטען שיש מקובלים שלומדים בספרי הקבלה, ולא מבינים את מה שכתוב, ולכן: "כאשר הקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!". (הסימני קריאה במקור).

עוד ציטט הגר"מ מאזוז את טענת מתנגדי הקבלה במאה הי"ד שצוטטה בשו"ת ריב"ש: "הנוצרים מאמיני השלישיות, והמקובלים מאמיני העשיריות".

האם יש לקב"ה "בת זוג"?!

בשיעורו השבועי הגר"מ מאזוז סיפר שפעם היה אחד שעשה ספר תורה לכבוד רבי חיים ויטאל, והוציא אותו ביום האזכרה שלו. ובא מקובל אחד שמה ואמר שכל דבר בעולם יש לו "בן זוג", יש ספר תורה שכתב אותו רבי יאשיהו פינטו להכניע את הסטרא אחרא, ובא בן-זוג שלו ספר תורה הזה, "כי גם לקדוש ברוך הוא יש בת זוג".

כנגד טענה זו שלקב"ה יש בת זוג, התבטא הגר"מ מאזוז: "זה כופר! מי שאומר דבר כזה הוא חייב מיתה! לקדוש ברוך הוא יש בת זוג?! הוא אחד ושמו אחד אין עוד מלבדו! מה אתה משתגע?".

אלא הסביר הגר"מ מאזו שאותו מקובל ראה את זה בספרי הקבלה ולא הבין מה הוא קורא, וכאן הוסיף להתבטא הגר"מ מאזוז בהתבטאות יוצאת דופן: "כאשר הקבלה התפרסמה בעם – זה חורבן! זו כפירה!".

לסיום הגר"מ מאזוז ציטט את הטענה של מתנגדי הקבלה שהשוו את המקובלים לנוצרים, כפי שהובאו בשו"ת הריב"ש (סי' קנ"ז): "הנוצרים מאמיני השלישיות, והמקובלים מאמיני העשיריות". וראה את שכתב הרשב"ש בנו של הרשב"ץ (סימן קפ"ט).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר