"נמצא בחופשה"

לפיד ממדר את בנט, מחזיק תיק איראן, מדיונים על ההסכם

למרות הכחשות בסביבתו והסבר כי ראש הממשלה החליפי נמצא בחופשה, בחדשות 12 דווח כי לפיד לא מזמין את בנט לדיונים בנושא איראן (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
בנו ולפיד (צילום: y Olivier Fitoussi/Flash90)

בצל קרב הבלימה שמנהלת ישראל נגד הסכם הגרעין הצפוי להיחתם עם איראן, קיים ראש הממשלה יאיר לפיד שורה של דיוני עומק בנושא. מי שנעדר מהשיחות הללו, כי לא הוזמן אליהם, הוא ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט.

לפי הדיווח אמש, במהדורה המרכזית בחדשות 12, בנט, שמחזיק בתיק איראן, ובמשך שנה בלם הלכה למעשה את החתימה על ההסכם, וקיים עשרות דיונים בנושא, לא הוזמן בידי לפיד, בצעד שאינו מפתיע.

גןרם מדיני צוטט בחדשות 12 מסביר כי בנט בחופשה כרגע ועל כן לא הוזמן. "הייתה לו שנה עמוסה וראש הממשלה לא רוצה להפריע לו כשהוא סוף סוף מקדיש זמן למשפחה".

בסביבת לפיד התעקשו כי ראש הממשלה אינו ממדר את קודמו בתפקיד, אולם לפי הדיווח בחדשות 12 בנט לא שותף לדיונים השונים בנושא.

אתמול קיים לפיד תדרוך לכתבים מדיניים ובו תקף את ההסכם המסתמן והודיע כי צה"ל והשב"כ קיבלו הנחיה להתכונן לכל תרחיש. "ההסכם הזה הוא הסכם לא טוב", אמר לפיד. "הוא היה לא טוב כבר כשהוא נחתם ב-2015. היום הסכנות שגלומות בו גדולות עוד יותר. הוא קרוב יותר לתאריך הסיום שלו, ואיראן נמצאת במקום אחר מבחינה טכנולוגית".

הוא הוסיף: "הדירקטיבה המדינית שלנו, מהיום הראשון, היא להיאבק נגד ההסכם בכל הכוח, אבל בלי לפגוע ביחסים האסטרטגיים עם ארה"ב, ובלי לפגוע בקשב שלהם לטיעונים שלנו".

במהלך דבריו תקף את קודמו בתפקיד נתניהו: "אסור לנו להגיע למצב שבו היינו ב-2015. אנחנו משלמים עד היום על הנזקים שגרם הנאום של נתניהו בקונגרס, שבעקבותיו הממשל האמריקאי הפסיק את הדיאלוג איתנו ולא איפשר לישראל להכניס תיקונים להסכם".

בהמשך הודיע: "צה"ל והמוסד קיבלו מאיתנו הנחיה להכין את עצמם לכל תרחיש. נהיה מוכנים לפעול כדי לשמור על ביטחון ישראל. האמריקאים מבינים את זה, העולם מבין את זה, גם החברה הישראלית צריכה לדעת את זה".

קרב בלימה

בשבוע הבא ימריא לוושינגטון ראש המוסד, דדי ברנע, ויופיע מול ועדת השירותים החשאיים של הסנאט האמריקני. כך לפי הדיווח של איתמר אייכנר ב-Ynet.

לדברי גורם מדיני, הביקור של ראש המוסד הפעם נעשה בתיאום עם הממשל האמריקני. "הבית הלבן יודע שלא נפעל מאחורי גבו. מדינות לא פועלות מאחורי הגב של בעלת הברית הגדולה ביותר שלהן", התבטא. יחד עם זאת ציין כי בהחלט יתכן והצדדים "יריבו לא מעט".

כזכור, בשבוע שעבר מתח ראש המוסד ברנע ביקורת חריפה על ארצות הברית, בצל התנהלותה בעניין ההסכם. אמש דווח כי ראש הממשלה לפיד זימן את ברנע לשיחת "הבהרה", לאחר שלתפיסתו "חרג מהמסרים הישראליים בנוגע להסכם הגרעין".

בדבריו לכתבים, ברנע יצא חוצץ נגד האמריקנים, שלטענתו מוותרים לאיראנים יתר על המידה, ובלבד להוביל את שני הצדדים לחתימה: "ההסכם הזה גרוע. הוא עלול להוביל לכך שהאיום על ישראל יגבר, והמוסד יצטרך לדעת איך להסיר אותו", אמר ברנע.

בתוך כך, במוסד - בראשותו עומד ברנע, כאמור - הציגו ללפיד הערכה ולפיה ההסכם ייחתם בזמן הקרוב, במסגרת של "ימים עד שבועות אחדים", ובמקביל מתכננים להעלות הילוך בתקיפות נגד איראן. בין היתר מתכננים במוסד לפעול נגד אתרי גרעין, שם אחראים על פיתוח הצנטריפוגות החדשות וכן במתקני הפיצוץ, כך על פי פרסומים זרים. הדברים מגיעים מכיוון שע"פ הנחת העבודה הישראלית, מהרגע שיסתיים ההסכם החדש, בעוד עשר שנים בדיוק, איראן תגיע לפצצה גרעינית במהירות.

במקביל, בין ויכוחי לפיד לברנע, ישראל ממשיכה ללחוץ על ארה"ב להקשיח עמדות מול איראן, ולא מוותרת עד הרגע האחרון. אתמול נועד שר הביטחון בני גנץ עם היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בבית הלבן והביע את התנגדותה של ממשלת ישראל להסכם המתהווה עם איראן. גורם ביטחוני בכיר אמר כי "אנחנו מתמודדים עם מציאות מורכבת, שנקלענו אליה בעקבות היציאה מהסכם הגרעין, וכתוצאה מכך תוכנית הגרעין התרחבה והגיעה לנקודה משמעותית ומאתגרת". הגורם הוסיף כי גנץ הבהיר שאפשרות לתקיפה צבאית אמריקנית צריכה להיות על השולחן, כאשר לדבריו "המסר נקלט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר