"מסרבים למשא ומתן"

'יהדות התורה': שבוע של נתק מוחלט בין 'דגל' ל'אגודה'

ב'יהדות התורה' מציינים היום שבוע להחלטה של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין לעצור את המשא ומתן בין 'דגל' ל'אגודה' • בסיעה החסידית מבקשים לחזור לשולחן המו"מ ונענים בשלילה (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
פרוש וגפני בימים אחרים (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

בסיעת 'דגל התורה' מסרבים לחדש את המשא ומתן לריצה משותפת עם 'אגודת ישראל', בשל הוראה ישירה של ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין ליו"ר 'דגל', ח"כ משה גפני, שלא לחדש את המגעים בין הסיעות.

במהלך הימים האחרונים פנו בכירים מטעם 'אגודת ישראל' לחברי כנסת ב'דגל התורה' וביקשו לקבוע פגישת משא ומתן. בין הפונים היה גם ח"כ מאיר פרוש, יו"ר 'שלומי אמונים'. פרוש ביקש להתדיין על כלל הנושאים השנויים במחלוקת בכדי לנסות ולהגיע להסכמות.

אלא שב'דגל התורה' סירבו לקבוע פגישה, והשיבו תשובה שלילית. לדברי חבר כנסת ביסעה הליטאית: "מהרגע הראשון אמרנו שאין לנו מה להתדיין בנושאים הפוליטיים כל עוד הנושאים העקרוניים לא טופלו. קח לדוגמא את נושא החינוך, זה נושא עקרוני אצל ראש הישיבה, ואנחנו לא רשאים בכלל לעסוק בו".

כזכור, אתמול התארח חבר ועדת הבחירות מטעם 'דגל', הרב אברהם ובר, באולפן 'כיכר השבת' והתבטא: "אין ספק שהשאלה היא רק סביב הנושא הערכי, ר' גרשון פשוט מאוד מטפל בנושא הזה מול הגורמים האחרים. אין התקדמות נכון להיום. הרב אדלשטיין יודע מה הוא רוצה, אם הוא מבין שיש עוול - הוא לא יתגמש, והוא מרגיש שיש פה עוול".

לדבריו: "מדובר על ההתנהלות של 'אגודת ישראל', 'אגודה' מורכבת מארבעה פלגים - כל אחד עושה שם מה שהוא רוצה, הם לא מקיימים את החלטות המועצת שלהם. מה שר' גרשון רוצה שהם יעשו סדר קודם כל אצלהם בבית".

מאחורי הקלעים לנתק הממושך

המשא ומתן בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל' טרם החל בשל הוראת ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין ליו"ר 'דגל' ח"כ משה גפני לעצור את השיח עם 'אגודה' ולבטל את הפגישה שתוכננה בשבוע שעבר בשל פרסום ה׳קול קורא׳ של מתווה משרד החינוך למוסדות בעלזא.

בלשכת ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, שוררת פסימיות בכל הקשור ל'יהדות התורה'. נתניהו קיים בשבוע האחרון שיחות עם בכירי 'דגל' ו'אגודה' ולאחריהן הוא העריך - בשיחה עם צוות לשכתו - כי "הסיכוים לפיצול גבוהים", כלשונו.

ח"כ משה גפני: קרובים לפיצול. צפו

בשיחות נשמע נתניהו מודאג מהאפשרות ששתי הסיעות לא תעבורנה את אחוז החסימה, מה שלדבריו יכול לפגוע בגוש.

מנגד, ב'דגל' ו'אגודה' העריכו בימים האחרונים כי אם הפיצול ייצא לדרך הסיעות יעבדו להחזיר קהלים לצד קהלים חדשים ויצליחו לעבור את אחוז החסימה.

יצוין, כי גם הבוקר מדווחים ב'אגודת ישראל' על נתק מוחלט מצד 'דגל התורה': "לא קיבלנו מהם כל מסר מאז ביטול הפגישה בשבוע שעבר. כמו שאמרנו בתחילת השבוע בפגישת ראשי הסיעה, נערכים לקראת הריצה העצמאית ובעזרת ה נהיה חזקים ונעבור את אחוז החסימה ללא קושי".

כפי שדווח ב'כיכר השבת', בתחילת השבוע, בסיעת 'אגודת ישראל' נערכים לקראת האפשרות של ריצה נפרדת בבחירות הקרובות, וזה לאחר נתק מוחלט מאז יום חמישי בלילה, עם הוראת ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין לעצור את המגעים עם 'אגודה'.

בכירי הסיעה החסידית התכנסו בצהריים במטה המפלגה בבני ברק, בכדי להיערך לאפשרות של ריצה עצמאית. בין המשתתפים נכחו כלל חברי הכנסת של הסיעה לצד נציגים ברשימות המקומיות.

לדברי בכיר שנכח בישיבה: "חברי דגל התורה ניתקו איתנו את הקשר לאחר שנקבעה פגישה ליום חמישי, נראה שהם קיבלו את ההחלטה לרוץ לבד, זה באחריותם, אנחנו נערכים לאפשרות הזאת".

לדבריו: "אין מבוגר אחראי ב'דגל', הם מושכים את הזמן אבל אנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים, חושבים על קהלים חדשים שאפשר להביא כדי שנעבור בביטחון את אחוז החסימה״.

ב'דגל התורה' מאשרים בשיחה עם 'כיכר השבת' שאכן ניתקו את המגעים עם 'אגודה' ומסבירים: "זאת לא החלטה שלנו, אין לנו דעה בנושא הזה, מדובר נטו בהחלטה של ראש הישיבה שהעביר הוראה ישירה לח״כ גפני, מדובר בקודשי ישראל, בחינוך הטהור של תשב״ר, ראש הישיבה עומד על דעתו שצריכה להיות עצמאות חד משמעית לחינוך החרדי, בבעלזא צריכים להצהיר שהם לא יצטרפו לתוכנית הממ"ח שהוקמה עבורם".

כפי שדווח בשבוע שעבר ב'כיכר השבת', ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין הורה ביום חמישי האחרון ליו"ר 'דגל' ח"כ משה גפני לעצור את המשא ומתן עם 'אגודה', מה שהוביל לביטול פגישת המשא ומתן שתוכננה ליום חמישי.

בכיר ב'דגל' אמר ל'כיכר השבת' כי "הסיכויים לריצה עצמאית שלנו קיבלו הערב נפח גדול. המו"מ על סדר הרשימה וחלוקת התפקידים היה אמור להיות במקביל להתקדמות בנושא העקרוני של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, ברגע שזה לא נפתר אין לנו שום סייג ושיח על הדברים האחרים".

הרב אברהם ובר: אין בסיס לריצה עם 'אגודה'

מנגד, ב'אגודת ישראל' אמרו ל'כיכר' כי "דגל התורה מדברת איתנו ונגד גדולי ישראל החסידיים כבר חודשיים דרך התקשורת, כנראה החליטה ללכת לבד. על פי הנתונים שלנו, אנחנו יותר גדולים מדגל התורה ואם צריך זה מה שנעשה ובגאווה גדולה".

כזכור, משרד החינוך פרסם ביום חמישי האחרון 'קול קורא' המבוסס על מתווה החינוך שהוסכם עם חסידות בעלזא, מה שהוביל לפיצוץ בין דגל התורה ואגודת ישראל וההצהרה של 'דגל' כי בכוונתם לרוץ בנפרד בבחירות הקרובות. בעקבות חשיפת כיכר השבת על פרסום הקול הקורא, הדברים הובאו בפני ראש הישיבה, הגאון רבי גרשון אדלשטיין, שהורה לנציגי דגל התורה לבטל את ישיבת המו"מ עם אגודת ישראל שתוכננה כאמור ליום חמישי בערב.

ל'כיכר השבת' נודע, כי פרסום ה'קול קורא' נעשה בתיאום עם עסקנים בחסידות בעלזא, אך טרם ברור האם בחסידות יצטרפו למתווה כבר בחודשיים הקרובים, מה שיוביל לסיום המגעים בין סיעות 'יהדות התורה' או שמא ימתינו עד לאחר הבחירות וקבלת תמונת המצב הפוליטית.

בבעלזא הרשמית אומרים כי התוכן של ה"קול קורא" סוכם בין משרד החינוך למשרד האוצר, ואינו קשור כלל למוסדות בעלזא. "הת"תים יפעלו אך ורק לפי הוראות מרנן ורבנן האדמו"רים גדולי ישראל שליט"א. לאיש אין סמכות להפיץ שום התייחסות בשם בעלזא. כל הפרסומים הם מגמתיים ופוליטיים, ואינם נכונים בעליל".

מ'הקול קורא' שהגיע לידי 'כיכר השבת' עולה, כי במרכז מתווה החינוך שהוסכם בין עסקני בעלזא - בגיבוי מוחלט של האדמו״ר מבעלזא - נקבע כי מי שילמד מתמטיקה, אנגלית ועברית וישיג מעבר ל60% ומעלה יקבל תקצוב זהה לחינוך העצמאי.

לפני כשבועיים הסביר ח"כ ב'דגל' את הסיבה לדרישה לפיצול מ'אגודה' ובשיחה עם 'כיכר השבת' אמר: "הסיבה המרכזית שעניין הפיצול נמצא על שולחנו של מרן ראש הישיבה זה הסיפור של החינוך (המהלך של בעלזא). כל שאר הדברים חשובים אבל פחות רלוונטים. מה שחשוב וקריטי זה העצמאות של החינוך החרדי. על זה אפשר להגיע באמת לפיצוץ. זה דבר רגיש כי מדובר במהלך שעלול להשפיע על כלל הציבור החרדי. הגר"י אדלשטיין התבטא על כך שהאחדות היא דבר חשוב אבל לא במחיר כזה".

כזכור עוד בשבוע שעבר פורסם סקר מקיף שנערך במכון 'נתוני אמת', בהשתתפות כ-3.500 אלף משתתפים מהמגזר החרדי, עולה כי רוב הציבור הליטאי בעד פיצול בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל'.

מהסקר עולה כי 48% מהציבור הליטאי בעד פיצול בין הסיעות, בעוד 42% ענו כי הם מתנגדים לפיצול. כמו כן, 36% מהציבור החסידי תומכים בפיצול בעוד 54% מתנגדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר