היסטוריה ואקטואליה

תשובת הגר"ש פישר לדברי הגר"ע יוסף נגד הפלפול הליטאי

הגר"ש פישר זצ"ל טען כי לא ניתן להביא ראיות מהמהר"ל מפראג והשל"ה הקדוש נגד שיטת הפלפול הליטאית; ומה כתב בספר 'חמדת ימים' על השיטה? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

פרק כ"ז: אמש ציטטנו את דבריו החריפים של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל כנגד הפלפול האשכנזי. הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל התייחס לדבריו אלו של הגר"ע יוסף שבדבריו הסתמך על דברי המהר"ל (ועוד רבנים מתקופתו), וכן לדבריו של השפע חיים מצאנז (שציטט את השל"ה) נגד שיטת הפלפול ולימוד האשכנזית העיונית של דורנו האחרון.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

לדברי הגר"ש פישר טענה זו נגד הפלפול מתקופתו של הגר"ח מבריסק והלאה, אינה נכונה, ולא ניתן להביא ראיות מהמהר"ל מפראג והשל"ה הקדוש נגד שיטת הפלפול של ימינו, שכן הם התנגדו לשיטת הפלפול של תקופת הראשונים והלאה, ולא של הגר"ח מבריסק.

לטענת הגר"ש פישר, דברי המהר"ל נגד הפלפול שהגר"ע יוסף מצטט, מכוונים על שיטת הפלפול והחילוקים בישיבות אשכנז לפני יותר מ300 שנים, והיא שונה בתכלית משיטת הלימוד הליטאית הנהוגה בזמנינו כפי שחידשה הגר"ח מבריסק.

כראיה הגר"ש פישר מוכיח שבהמשך דברי המהר"ל הוא תוקף גם את ההתעמקות והעיון בדברי התוספות שהם כשמם רק תוספות ולא העיקר וטוען שצריכים להתמקד בלימוד גמרא עם רש"י בהבנה ומביא כראיה שבתחילה נדפסו הגמרות בלי התוספות כלל.

כך למעשה לדברי הגר"ש פישר לא ניתן להביא ראיות כנגד שיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק ממקורות קדומים לו, שכן הם התכוונו לשיטת הפלפול העתיקה שאיננה קשורה כלל לשיטה שחידש הגר"ח מבריסק.

• • •

בנוגע לטענות כנגד הפלפול העתיק באשכנז מבהיל לצטט את ספר 'חמדת ימים' המפורסם שתחת הכותרת: "חורבנות אשכנז נגרמו בעוון לימוד הפלפול" כותב כך:

"והעידו רבנן סבוראי מחכמי אשכנז שמיום בא לימוד המבולבל הזה באשכנז בא ערבוביא וחשיכה גדולה לעולם וצרות צרורות הוה על הוה שבר על שבר יחדיו ידובקו ונשפך דמים כמים ואין קובר וכמה אלפי אלפים נפשות שנהרגו עד השארם מעט מהרבה, ואין זה כי אם שעל ידי לימוד הזה נתנו כח לאיש תהפוכות לשון שקר ויבן לו בית ברקיע שוא להרוג כמה אוכלסין מבני ישראל אוי לנו אהא עלינו.

"כי על כל אלה מי שנגע אלהים בלבו לא יפנה דרך כרמים להתרומם ולהתנשא חס ושלום בכתרה של תורה בדרך לא סלולה לא דרכו בה הראשונים לא שערום אבותינו, רק בדרך כבושה לראשונים ז''ל בדרך אמת ובעיון הישר לא מעוקל כדרך המטים עקלקלותם כי הוא מאבד טובה הרבה וגם בכנפיו נמצאו דם נפשות אביונים.

"ובכן חן וכבוד יתן ה' לא ימנע טוב להולכים בתמים ויהא לבם פתוח כפתחו של אולם מאליהם מבלי הצטרך פונות משאות שוא ומדוחים כי רוח ה' תבינהו וילמדהו דעת ודרך תבונות יודיענו".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר