תִּכְלֶה שָׁנָה

האירועים שלא תרצו לשכוח מהשנה החולפת | סקירה מקיפה

תשפ"ב הייתה רוויה באסונות קשים מנשוא, בסדרה קשה של פיגועים בריכוזים חרדיים, בפטירת גדולי ישראל ובאירועים דרמטיים שלא יישכחו • ערב ראש השנה, חנני ברייטקופף, עם סקירה מקיפה ומרתקת של כל האירועים (סוף שנה)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

השנה החולפת הייתה שנה לא פשוטה, כן, אני יודע שאתם חושבים שאני חייב לכתוב זאת, כי אחרת הכתבה הופכת ללא מעניינת - אז זהו, שהשנה אני מתכוון לכך במלוא הרצינות. מה לא עברנו השנה? גל טרור רצחני כמותו לא ידענו כבר מספר שנים, אנשי חינוך ומפורסמים התגלו במלוא כיעורם - והיה נדמה שכל ההוויה החרדית תלך למקום לא-טוב, הקורונה שנדמה שתהפוך לחלק מאיתנו כבר כמעט נעלמה, נער צעיר נעלם ואין לאף אחד מושג איפה הוא, ובעיקר פטירתם של שלושה מגדולי האומה שלנו, וזה עוד בלי שנדבר על יוקר המחייה שהפך השנה לבלתי נסבל, אנשים שהיו נחשבים למבוססים נהפכו לעניים, וכל מי שמבקר במכולת השכונתית או בסופר הקרוב לביתו, מבחין בניקל - כל יום במשפחות שנאלצות להחזיר מוצרים, כדי שהכסף יספיק להם לקנייה לשבת.

למגזין סיכום שנה המלא - הקליקו כאן

אך מה, לא הכל היה רע, היו גם נקודות אור (בלי להזכיר כמובן את הממשלה שרדפה את החרדים שנפלה בפתאומיות. ח"ב) ואנחנו כיהודים, יודעים מההיסטוריה ארוכת השנים שלנו כעם נרדף, שלפעמים יש גלים עכורים וקשים - אך בכוח האמונה הבלתי נדלה של העם היהודי שסבל כל כך הרבה, אנחנו יודעים שבסוף יש קרן אור. אני מתפלל יחד איתכם שהשנה הבאה עלינו לטובה, תהיה באמת שנה טובה, מתוקה ומוצלחת לכל אחד באשר הוא שם. בינתיים, נתמצת לכם את אירועי השנה החולפת.

ג' בתשרי

טרגדיה: אב לעשרה ילדים נהרג בתאונה בדרך מאומן לקייב

רכב הסעות שעשה את דרכו מהעיירה אומן לעיר קייב שבאוקראינה - בצאת ראש השנה, התנגש באוטובוס, מספר נוסעים נפצעו באורח קל, נוסע נוסף, הרב לוי בן 45, תושב בית שמש, נפגע באורח אנוש ומותו נקבע במקום.

התאונה התרחשה בכביש המהיר המוביל מאומן לעיר קייב, הנהג התנגש באוטובוס ואיבד את השליטה. כוחות ההצלה שהוזעקו לזירה טיפלו במספר נפגעים באורח קל וכאמור נאלצו לקבוע את מותו של אחד הנוסעים במקום.

מדובר בקבוצת 'עולים לרגל' ששהו בראש השנה בסמוך לציונו של רבי נחמן מברסלב ועשו את דרכם חזרה לשדה התעופה כדי להספיק ולהגיע לפני השבת לבתיהם.

אהרון בן הרוש, חובש איחוד הצלה, שטיפל בזירה מסר: "מדובר בתאונה עם מעורבות רכב הסעות ואוטובוס שאירעה 70 קילומטרים מאומן. בסיוע חובשים נוספים וצוות מרפאת אומן ביצענו החייאה בזירת התאונה על אחד הנוסעים שנפצע אנושות אך למרבה הצער בתום מאמצי החייאה נקבע מותו בזירה. כמו כן הענקנו סיוע ראשוני לארבעה נפגעים קל מרכב ההסעות ולאחר מכן הם פונו לבתי החולים בקייב".

הרב לוי, הוא הנוסע שכאמור נפגע באורח אנוש ומותו נקבע במקום. הוא עלה לפני כ-20 שנה לישראל, כאשר הוריו מבורו בפארק והורי אשתו - משפחת זילברמן מווילאמסבורג, נותרו בארה"ב.

הרב לוי ז"ל, השתייך לחסידות צאנז, וקבע את מגוריו סמוך לבית המדרש של החסידות בעיר בית שמש, במשך השנים, התקרב גם לחסידות ברסלב ובעיקר למשפיע הרב קלוגר, והחל לנסוע בראש השנה לקיבוץ הגדול.

מכריו מספרים ל'כיכר השבת', על דמות חייכנית ומיוחדת, "אנחנו בהלם, הוא כל הזמן היה מחייך ושמח - ואופטימי, אנחנו כולנו בהלם מהפטירה הפתאומית, משפחה שלמה נקרעה לגזרים".

המנוח הותיר אחריו עשרה ילדים ואת רעייתו שיבל"ח, כאשר זכה כבר להשיא שניים מצאצאיו, כעת נעשים מאמצים להביא את גופתו ארצה, עוד טרם כניסת השבת.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים

ה' בתשרי

בריחת האסירים הביטחוניים ותפיסתם

בערב ראש השנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע והחל מרדף וחיפוש אחריהם בכל רחבי המדינה, ורק בליל שבת שלאחר ראש השנה נתפסו ארבעה מהמחבלים, כמה ימים לאחר מכן נתפסו שני המחבלים הנותרים שהצליחו להסתתר עד שנתפסו על ידי כוחות ימ"מ

כזכור, ששת המחבלים יצאו מהכלא, אך פעלו ללא תוכנית מילוט סדורה: המזון שצרכו ביממה הראשונה היה מהכלא, ובלילה הראשון אף הספיקו לרכוש ממכולת באזור כמה מוצרים נוספים - לפני שזוהו לציבור. סימני הצרכים שלהם, שנותרו בשטח, היו חלק משמעותי בהבנה היכן הם נמצאים.

החיפוש נמשך בעזרת סימני טביעות הנעליים שלהם, עד שהגיעו למקום בו לא נראו עקבות, והבינו כי שם הם מתחבאים. מבצע של לוחמי הימ"מ הוביל לתפיסת זכריה זביידי וחברו בחניון משאיות, ומבצע אחר לכד את שני חבריו האחרים.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עוה"ד עדית עמיר-לוינשטיין ורועי אלפסי, נגד השישה נטען כי בסוף שנת 2020 החליט מחמוד עארדה לחפור מנהרה מהתא על מנת להימלט מבית הסוהר. הוא פנה לנאשמים קאדרי, כמאמג'י ואינפיעאת והציע להם לקחת חלק בחפירת המנהרה ודרכה להימלט מהכלא והם הסכימו לכך. בחודש מרץ הצטרף גם מוחמד עארדה, בן דודו של מחמוד, לתוכנית הבריחה.

החל מסוף שנת 2020 ועד ליום הבריחה חפרו הנאשמים 5-1 מנהרה שהפתח שלה מתחת למקלחת התא. הנאשמים הסירו לוח שיש מתחת לכיור, חפרו מתחתיו והשיבו מדי יום את לוח השיש למקומו על מנת להסתיר את החפירה. הנאשמים ביצעו את עבודת החפירה באופן יום יומי, במשמרות שהותאמו לסדר היום בכלא, כדי למנוע את חשיפת תכנית הבריחה, ותוך שהם משתמשים בכלי חפירה מאולתרים.

התיעוד חושף: מה עשו האסירים אחרי הבריחה

על מנת לסייע לחופרים להוציא לפועל את תוכנית הבריחה, נאשמים 11-7 לקחו אף הם חלק בחפירת המנהרה, חלקם גם ישבו בתא ותפקידם היה להתריע מפני הגעת אנשי סגל וכן להשגיח שאסירים אחרים לא ייכנסו אל התא. חלקם סייעו בהוצאת שקי חול מהמנהרה כדי לאפשר לחופרים לצאת ממנה אל התא.

לקראת סיום חפירת המנהרה, החליטו בני הדודים מחמוד ומוחמד עארדה והנאשם ג'ראדאת לפנות אל זכריא זביידי ולהציע לו לברוח עימם מהכלא, על מנת שזביידי ינצל את מעמדו וקשריו ברשות הפלסטינית וידאג שלאחר הבריחה יזכו האסירים הנמלטים למעצר הגנתי ברשות. זביידי הסכים לתוכנית הבריחה והגיש בקשה לעבור לאגף 2.

ב-5 בספטמבר עבר זביידי לתא, וביום זה הושלמה חפירת המנהרה שאורכה כ-30 מטר אל מעבר לחומות הכלא. באותו לילה נמלטו 6 הנאשמים דרך המנהרה, כשהם מצוידים בבגדי החלפה, מזון, ומכשירי רדיו על מנת לעקוב אחר התקדמות החיפושים ומיקום כוחות הביטחון. בריחת האסירים התגלתה כעבור כשעה וחצי, אז החלו חיפושים נרחבים לאיתורם.

ו' בתשרי

36 משפחות ניצלו • דרמה בחולון: בניין מגורים קרס לחלוטין

בניין מגורים ברחוב סרלין בחולון, שפונה יממה קודם לכן מדייריו לאחר שאובחנו בו סדקים משמעותיים והיה בסכנת קריסה, קרס לחלוטין, מעצמו, כשהוא ריק מדיירים.

בעקבות הקריסה, המשטרה מבצעת שינויים בהסדרי התנועה בעיר. המשטרה ממשיכה בהסדרת התנועה ברחוב סרלין בחולון, לצורך שמירה על ביטחון הציבור עקב קריסת המבנה, וחוסמת את המעבר מצומת סרלין פינת קראוזה לכיוון מזרח.

גורמי משטרה וכיבוי אש מבצעים הערכת מצב בזירה. מפקד מחוז דן טפסר רונן מכטייב הנחה את המהנדסים של עיריית חולון לבחון את המבנים מסביב לבניין שקרס וכיצד זה ישפיע על הבניינים שמסביב.

דרמה בחולון: בניין מגורים קרס לחלוטין (צילום: לפי סעיף 27)

גורמים מקצועיים העריכו כי פעולות פינוי הבניין שנעשו במהירות הצילו 36 משפחות מאסון כבד.

ממשטרת ישראל נמסר: "יש לציית להוראות השוטרים ולהימנע מהגעה למקום, עד לסיום הטיפול של גורמי המקצוע והסרת החשש לשלום הציבור".

ז' בתשרי

פיגוע דקירה במרכז ירושלים; שני בחורי ישיבה מ'חברון' נפצעו בינוני

פיגוע דקירה אירע בצהרים, בסמוך לתחנה המרכזית במרכז ירושלים. מחבל קטין, בגיל 17, תושב הרשות הפלסטינית, דקר שני בחורי ישיבה מישיבת חברון, בגילאי 20, בחנות 'ליאור עדיקא' ברחוב יפו, ופצע אותם באורח בינוני.

חובשים ופרמדיקים של מד"א ואיחוד הצלה חשו לזירה והעניקו לפצועים טיפול ראשוני. בהמשך פונו הפצועים לבית החולים שערי צדק בירושלים.

המחבל נוטרל בידי לוחמות מג"ב שהבחינו באירוע. בהמשך עצרו כוחות הביטחון שני חשודים בזירה, בחשד שסייעו למחבל.

אחד מהם, ישראל נבון, סיפר בשיחה עם 'כיכר השבת' את הרגעים הדרמטיים. "היינו בחנות ופתאום נכנס המחבל. המחבל ביקש מאחת המוכרות לקנות שתיה ושום דבר לא היה נראה לנו חריג" סיפר. "ואז פתאום המחבל שלף סכין והתחיל לדקור אותי", שחזר נבון.

בהמשך, סיפר נבון על הנס הגדול "שניה אחרי, המחבל תפס לי בחליפה, וניסיתי להפיל אותו. אחרי שהוא נפל נאבקתי איתו על הרצפה, ואז שמעתי יריות (של כוחות הביטחון) - אחריהם הוא שחרר אותי".

הבחור סיכם ואמר כי מדובר במזל - "היו שם עוד אנשים, מזל שהוא בחר דווקא לדקור אותי - אני יכולתי להיאבק בו".

הרופא שטיפל בשני הפצועים, סיפר ל'כיכר' כי שני הפצועים יוכלו להתפלל כרגיל עד ליום כיפור, והבחורים נמצאים במצב טוב יחסית.

סיירת משמר הגבול, סמ"ש ש', שניטרלה אתמול (שני) את המחבל שביצע את הפיגוע בתחנה המרכזית בירושלים, שיחזרה בריאיון מיוחד ל'כיכר השבת', את מה שהתרחש באותם רגעים גורליים.

בדוברות המשטרה, לא אישרו לשוטרת מטבע הדברים להתראיין בפנים גלויות, ועל כן הריאיון בוצע כשהיא עומדת מאחורי מצלמת 'כיכר השבת', ממול החנות של 'ליאור עדיקא', שם התרחש הפיגוע.

יכולה לתאר לנו מה קרה כאן אתמול?

ש' מתחילה לספר מה היה: "הגעתי יחד עם השוטרות שלי לצוות וליחידה, פה ממש סמוך לפיגוע, על מנת לבצע החלפת משמרות - בין משמרת בוקר למשמרת צהריים".

"עצרתי את הרכב המשטרתי ליד החנות של עדיקא, וזיהנו המון אנשים שיוצאים מחוץ לחנות ומתחילים בצעקות, הבנו שמתרחש שם אירוע לא שגרתי".

הלוחמת משחזרת ל'כיכר': 'מיד הבנו שמדובר בפיגוע' • צפו

"ישר פרקנו מהרכב", מספרת ש' ומוסיפה, "כל השוטרות נכנסו מהכניסה הראשית לחנות של עדיקא, ואני החלטתי להיכנס מהכניסה הצדדית לתוך החנות".

האם הבנת מיד שמדובר בפיגוע?

"כן. ישירות. דרכנו אקדחים, זיהיתי את המחבל נאבק עם אחד הפצועים, ממש נאבקים אחד בשני. אמנם לא הייתה לי אפשרות לפתוח בירי, כי פחדתי שהאזרח ייפגע והיה לי חשוב שהוא לא ייפגע".

ז' בתשרי

קטף לולבים ונהרג: הגבאי הרב יעקב בלויגרונד ז"ל

אבל כבד בעיר צפת עם היוודע במהלך הלילה על פטירתו הטראגית של הרב יעקב בלויגרונד ז"ל, מתושבי העיר והגבאי המיתולוגי של בית הכנסת האר"י בצפת, והוא בן 75 בפטירתו.

הזירה בה אותרה גופתו (צילום: דוברות זק"א)

המנוח שנסע לקטוף לולבים לקראת חג הסוכות באחד המטעים באזור כביש 90, נפל מגובה בעת שהיה בעיצומו של הליך קטיפת הלולבים. לאחר מאמצי החייאה ופעולות מצילות חיים, נאלצו כוחות ההצלה לקבוע את פטירתו.

ל'כיכר השבת' נודע כי לאחר שהמנוח נעדר למשך מספר שעות, החלו בני משפחתו לחפש אחריו, ודקות ספורות לאחר שרכבו נמצא עומד בצד הדרך התגלתה הטרגדיה הגדולה.

מוטי כהן מתנדב זק"א צפון סיפר כי "כשהגענו למקום מצאנו את הגבר שוכב סמוך לעץ מעבר למעקה הבטיחות ללא רוח חיים עם פגיעה רב מערכתית, פראמדיק מד"א נאלץ לאשר את מותו במקום. מתנדבי זק"א צפון טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה".

מכריו של המנוח סיפרו כי רבי יעקב (יענקל'ה) נולד בצפת להוריו, ובמשך השנים הוא התגורר בישראל ובחו"ל, עד אשר לפני למעלה מעשור הוחלט על מינויו לגבאי בית המדרש האר"י, ומאז היה זה שדאג לכל צורכי בית המדרש.

דבר פטירתו היכה בהלם את תושבי העיר שהכירו את מאור פניו ואת אדיבותו של המנוח שהותיר אחריו דור ישרים מבורך.

חשיפת 'כיכר השבת': מאיר פרוש הותקף על ידי קיצוניים והוצמדו לו שני מאבטחים

לפי החשד, האלמונים, שהיו רכובים ככל-הנראה על קורקינט או על אופנוע, ניסו לתקוף את ח"כ פרוש באלימות, אך ללא הצלחה לאחר שנהדפו על-ידו. המשטרה פתחה בחקירה בניסיון לאתר את התוקפים ולבדוק את המניע למעשה.

ל'כיכר השבת' נודע כי לפי חשד המשטרה, התכנון של התוקפים היה לגזוז את זקנו של פרוש, אך לאחר שזה הסתבך והם לא הצליחו בכך, הם ניסו לתקוף את פרוש עם המספריים.
מפרטי החקירה הראשונית שהגיעו לידי 'כיכר השבת' עולה כי אחד התוקפים, שלבש קסדה והיה לבוש כחרדי, שהה במשך דקות ארוכות בסמוך לביתו של פרוש, מה שעורר את חשדם של השכנים. בעת שפרוש יצא מביתו, בסביבות השעה 06:45 בבוקר, בדרכו לסליחות ותפילת שחרית - ניגש אליו התוקף ושאל אותו אם הוא ח"כ פרוש, בטרם ניסה לבצע את זממו, לאחר שפרוש השיב בחיוב, ניסה הלה לתקוף אותו.

לאחר התפילה, ביקש פרוש ממספר מתפללים שהיו עמו, שילוו אותו לביתו, וזאת מחשש שהתוקפים ממתינים לו שוב, ליד הבית.

חוקרי המשטרה הגיעו לביתו של מאיר פרוש בכדי לגבות את עדותו לתקיפה ובנוסף הם אספו את מצלמות האבטחה מהאזור בכדי לעלות על עקבותיהם של החשודים.

י"א בתשרי

כאוס באומן: מערך הבדיקות קרס ומאות זייפו בדיקות

אולי כבר הספקתם לשכוח, אך בשנה שעברה היינו עדיין עמוק בתוך הקורונה, כל מי שנסע לאומן ורצה לחזור לישראל חויב לעשות בדיקות קורונה באומן, אלא שהמערך הישראלי שהגיע למקום קרס מהעומס הצפוי ומאות שרצו לחזור הביתה ליום כיפור, נאלצו לזייף בדיקות קורונה.

עם חזרתם של המזייפים לישראל, הם התקבלו על ידי שוטרי משטרת ישראל ונציגי רשות ההגירה והאוכלוסין, אשר בודדו אותם לשם העברתם באמבולנסים לבתיהם – וזאת לאחר שזומנו לחקירה בגין מרמה וזיוף והפצת מחלה בנסיבות מחמירות. מדובר בעבירות פליליות חמורות, היכולות להגיע לכדי עונשי מאסר של עד 5 שנים.

כל הנוחתים המאומתים יתייצבו לחקירה במשטרת ישראל בתום עשרת ימי החלמתם, לכולם יפתחו תיקים פליליים והעבירות יטופלו בחומרה. מדיניות היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות, יחד עם ממשלה ישראל, הוחמרה והעבירות יטופלו וימוצה עם פורעי החוק הדין עד תום.

על ראש הממשלה דאז בנט, נמתחה ביקורת חריפה בעקבות כך שתקף את הציבור החרדי כנגד הזיופים ואף הורה לערוך בדיקה בררנית רק כנגד החוזרים מאומן ולא למשל כנגד אלו שחזרו מטורקיה ומעוד מדינות שהיו באותו זמן מוכות קורונה.

כ"ב בתשרי

טרגדיה בחג: המשגיח של 'וולפסון', בן ה-44 לא התעורר ונפטר

במהלך חג שמחת תורה, נפטר הגאון רבי דוד ברונר ז"ל, מרבני ישיבת 'נתיבות חכמה' (וולפסון), לאחר שלא התעורר משנתו. בן 44 בלבד היה בפטירתו, שהותירה אבל כבד על מכריו הרבים, תלמידים ובני משפחתו.

המנוח היה ממשגיחי הישיבה והיה אחראי על הבחורים הנמצאים בשלבי שידוכים, אותם הוא היה מחזק ומעודד מאד.

בישיבה מספרים ל'כיכר השבת' כי מאז היוודע הבשורה הקשה, אבל כבד ניחת על הבחורים ועל צוות רבני הישיבה, שאף החליטו לבטל את מעמד ההקפות השניות שהיה אמור להתקיים הערב בהיכל הישיבה.

מסע הלוויה של המשגיח (צילום: יצחק קדוש)

אחד ממכריו מספר בכאב כי בחודש האחרון אף נולדה נכדתו הראשונה, בשורה שגרמה להתרגשות רבה אצל הנפטר.

בפטירתו הותיר אחריו את רעייתו ואת בני משפחתו שקיבלו בהלם את הבשורה הקשה.

כ"ג בתשרי

מזעזע: משפחה שלמה נמחקה בתאונה הקטלנית בצפון

בתאונה מחרידה בצפון נהרגו אם ושלושת ילדיה. ההרוג החמישי - נהג אוטובוס בשם דוד בסון, חילצו ללא רוח חיים מתחת הריסות האוטובוס.

מורן בן אלי, בת 35 ממעלות תרשיחא, היא זו שנהרגה בתאונה יחד עם שלושת ילדיה - דקל בן 15, ליאם בן 11 ואנאל בת ה-5.

ניסיון החילוץ - מתחת לאוטובוס (קרדיט: כב"ה)

אב המשפחה שהיה יחד עם בני המשפחה ברכב - בזמן התאונה, אושפז לאחר התאונה בבית החולים רמב"ם בחיפה, במצב בינוני-קשה והוא הורדם והונשם.

כ"ד בתשרי

בשעות הבוקר המוקדמות של יום חמישי אחרי החגים, יצאה פלסטינית בת 30 תושבת קבטיה שבאזור חברון משטח הר הבית והגיעה לעבר שוטרים וניסתה לדקור אותם.

על פי התחקיר עלה כי מדובר כאמור בתושבת קבאטיה שבפאתי ג'נין - אם לארבעה ילדים, שהגיעה יום קודם ב-21:30 לעיר העתיקה ולנה באחד ההוסטלים במקום. בעל המקום נחקר במשטרה. ועוכבו עוד מספר אנשים.

סינק של מפקד מרחב דוד נצ"מ נתי גור מהזירה

עוד עלה מהחקירה, כי כמה דקות לפני שהיא ביצעה את הפיגוע, היא הלכה סביב השוטרים מספר פעמים, ואז השוטרים החליטו לבדוק אותה. לאחר שהתקרבה לעברם, שלפה סכין וניסתה לדקור את השוטרים במקום שהגיבו בירי לעברה.

כוחות משטרה הוזעקו למקום בתוך זמן קצר וחבלן המשטרה ביצע פעולות מקצועיות לזיכוי הזירה. בהמשך כוחות הרפואה שהגיעו למקום קבעו את מותה.

כ"ז בתשרי

יממה שחורה בחב"ד: ארבעה חסידים נפטרו, חלקם צעירים

ארבעה חסידי חב"ד מישראל נפטרו ביממה, חלקם צעירים בדמי ימיהם שהותירו יתומים רכים.

האברך החשוב ר' יוסף חיים שלמה מאירזון ע"ה, מקהילת חב"ד בנוה יעקב ירושלים, נפטר בדמי ימיו - בגיל 45 בלבד.

לפני כעשור עבר מאירזון השתלת כליה בארה"ב, בעזרת ארגון 'אהבת חסד' של ר' אברהם לידר ע"ה, ולמרבה היגון, בעקבות סיבוכי הקורונה - חלה ונפטר. הותיר אחריו יבדלח"ט את רעייתו, בנו ואמו המתגוררים בנווה יעקב.

זמן קצר לפני כן נפטר ר' שלמה לנגר, מוותיקי קהילת חב"ד ברמת אביב, לאחר שנדבק בנגיף הקורונה ואף היה מורדם ומונשם במשך מספר שבועות, מראש השנה. בגיל 49 היה בפטירתו. ככל הידוע לא התחסן נגד הנגיף.

הנפטרת השלישית, היא מרת רבקה חפר ע"ה, רעייתו במשך עשרות שנים של הרב שמואל חפר ע"ה, מחשובי עסקני וחסידי חב"ד בארץ הקודש, שאף עמד בראש הסמינר המרכזי לבנות החסידות בכפר חב"ד. בת 90 הייתה בפטירתה. בעלה נפטר בחג הפסח לפני כשנה וחצי.

המנוחה מרת רבקה חפר ע"ה, זכתה לעמוד לימין בעלה במפעל חייו כמקים 'בית רבקה' ושאר מפעלי חייו הכבירים, אותם מילאו יחד בני הזוג בשליחותו של הרבי מליובאוויטש זי"ע, בצניעות ובמסירות רבה.

חסיד חב"ד נוסף שנפטר בדמי ימיו, הוא הרב יעקב זלוף ע"ה, בגיל 48, שהתגורר בצפון נתניה, לאחר שחלה וסבל מסיבוכים והיה מורדם ומונשם במשך תקופה ארוכה. הותיר אחריו יבדלח"ט את רעייתו וארבעת ילדיו.

א' בחשוון

מזל טוב ל'כיכר השבת': 'מגזין כיכר' הראשון יצא לדרך

עם תחילתה של שנת תשפ"ב, התקבלה החלטה במערכת 'כיכר השבת', להעניק ערך מוסף וחוויתי לגולשי האתר ולהעניק להם לקראת סוף השבוע, מגזין משובח עם תוכן אקטואלי איכותי. מאז ועד הכתבה אותה אתם קוראים כעת במגזין סוף השנה, הפקנו 49 מגזינים וניכר שאתם נהנים; כך נראה המגזין הראשון >>

ד' בחשוון

טרגדיה קשה: בחור הישיבה פנחס וייס זצ"ל - נהרג בתאונה

בחור ישיבת נר זרח שמושב עוצם - פנחס וייס ז"ל, בן 16.5, נהרג כתוצאה מפגיעת רכב בכביש 352 בסמוך לצומת עוצם.

בחור הישיבה, חצה את הכביש הסואן הסמוך לישיבה בה הוא לומד, ונפגע מרכב שחלף בסמוך, נפצע קשה וכונני החירום, נאלצו לקבוע את מותו במקום.

חבר של הבחור מספר ל'כיכר השבת': "מדובר בבחורי יקר ומתמיד, הוא היה בדרכו חזרה לישיבה, ממבחן שערך בקריית גת, אין לנו מושג איך נתמודד עם השבר הזה".

הר"מ של הבחור באמירת קדיש (זק"א)

עדי ראיה ובחורי הישיבה שהיו בסמוך למקום, סיפרו, כי היה מזעזע לראות את מגבעתו של הבחור לצד ספרי הלימוד מושלכים במקום, כאבן שאין לה הופכין.

י"א בחשוון

אחרי 30 שנים: מספר עצורים בפרשיית הרצח ב'שובו בנים'

תיק החטיפה והרצח שמסעיר את המדינה בחודשים האחרונים, אחרי למעלה מ-35 שנה ושנחשף ב'כיכר השבת': באותו היום נעצרו מספר בכירים וימים לאחר מכן נעצרו עוד בכירים.

מדובר, כזכור, בתיקים שהסעירו את המדינה בשנות ה-80 וה-90. הראשון הוא תיק היעדרות של הנער ניסים שיטרית, בן ה-17, בשנת 1986. שטרית, תושב שכונת סנהדריה בירושלים, נעדר במשך עשרות שנים. חצי שנה קודם שנעדר, נחטף מהישיבה בה הוא לומד בעיר אשדוד, על פי החשד על ידי אנשי 'משמרת הצניעות'.

האירוע השני, עליו נחקרו החשודים, הוא רצח מנהל ישיבה בשם אבי אדרי, שנרצח בשנת 1990. גופתו נמצאה עם סימני אלימות קשה ועל פי החשד, גם הוא נרצח על ידי אנשי 'משמרות הצניעות'.

אחד הנעצרים היה ברוך שרביט. לטענת המשטרה, שרביט היה שותף באופן אקטיבי בחטיפה וברצח של הנער ניסים שטרית בירושלים. שרביט עומת במהלך החקירה עם מנהיג הקהילה הרב אליעזר ברלנד, החשוד במעורבות ברצח אף הוא, שאמר לו כי עליו 'לפתוח את הפה' ולדבר.

בהוראתו של הרב ברלנד, ובשונה משאר הגורמים, מסר שרביט גרסה לפני החוקרים באשר להשתלשלות האירועים ושיתף פעולה עם החוקרים, ואף התוודה והפליל אחרים.

השני הוא צבי צוקר, חתנו של הרב ברלנד. צוקר הוא זה שעמד, על פי החשד, בראש 'משמרות הצניעות' של קהילת 'שובו בנים' באותם שנים שבהם נרצחו ניסים שטרית ואברהם אדרי. כיום צוקר כבר לא שייך לקהילת שובו בנים.

במהלך החקירות מסר צוקר גרסה חלקית בכל הקשור לתיקי הרצח. כך נחשף בידי המשטרה במהלך הדיונים על הארכת מעצרו. במהלך אחת החקירות כשל צוקר בלשונו, כאשר אמר 'הגענו' ובכך הפליל את עצמו.

עורכי הדין של החשודים

צוקר הודה שהוא זה שהעביר את הוראת ה'רב' לרצוח את ניסים שטרית. לטענת המשטרה, מספר חשודים הפלילו אותו במעורבות ברצח שטרית ואף ברצח נהג המונית אדרי.

גם שמו של הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת שובו בנים, החשוד במעורבות ברצח, הותר רק לאחר חודש לפרסום.

עוד חשוד שנעצר בקשר לפרשה הוא ראש עיריית ביתר עילית מאיר רובינשטיין, אך הוא שוחרר כעבור זמן מה.

י"ג בחשוון

הפעוטה שנולדה אחרי הרבה שנים להוריה והרעידה לבבות - הלכה לעולמה

עשרות בני אדם ובני משפחה ליוו למנוחות את הפעוטה אלטע פיקסלר ע"ה, בת השנתיים, שבהוראת בית המשפט בלונדון נותקה ממכונת ההנשמה שהחזיקה אותה בחיים בבית החולים במנצ'סטר, והשיבה את נשמתה לבוראה.

אביה, הרה"ח רבי אברהם פיקסלר, נשא דברי הספד מרגשים אודות כל התקופה שעברו עם הבת, שנולדה עם פגיעה מוחית, ולמרות מאמצי הוריה להעבירה לאשפוז בבית חולים מחוץ לבריטניה - בית המשפט המקומי סירב לכך והורה לנתקה מהמכונות.

בתחילת דבריו אמר האב כי "היו לנו תוכניות להביא אותה לארץ ישראל ולהמשיך את הטיפול שלה כאן, ובסוף היא הגיעה לכאן בדרך קצת אחרת".

"אני בטוח שכעת בוודאי יהיה לה טוב", הוסיף האב, "זה לא מצב שאנשים צריכים להישבר, אלא על כולנו להתחזק, כך נהגנו מהרגע הראשון שהיא נולדה, ומהרגע שהרופא הודיע לנו את הבשורה הקשה היינו בטוחים שזה מה שאנחנו רוצים".

"אלטע", הוא פנה לבתו, "שתדעי שרצינו אותך כמו שאת, היית חשובה ויקרה לנו. לי, לאמא שלך, לאחים שלך ולשאר בני המשפחה. היית יפה ומתוקה ותמיד היה כיף לשחק איתך.

כ"א בחשוון

הגזירות של ליברמן נגד החרדים; אושרו בוועדת הכספים

ליברמן, לפיד ובנט, היו מאושרים. התקציב החדש עבר בוועדת הכספים והוא אמור להיות מאושר גם בכנסת. השלושה טענו כי מעתה והלאה תהיה יציבות שלטונית והממשלה בעקבות כך צפויה להחזיק זמן רב, מה שכמובן לא קרה. בתוך השמחה, אלו הגזירות שהממשלה הזו הטילה כנגד הציבור החרדי.

גזירת המעונות

בראש רשימת הנזק לחברה החרדית בממשלה הנוכחית עומדת החלטת שר האוצר לבטל את הסבסוד במעונות היום להורים שאחד מבני הזוג אינו עובד ב"עבודה מניבה למשק" - שם כסות לכך שהקיצוץ יחול קודם כל על 18,000 אברכי הכוללים, הורים לילדים קטנים שמשכורתם דלה ממילא. רבות דובר על כך שלעיצום הכלכלי המשמעותי הזה תהיה רק השפעה שלילית על המשק הישראלי, לפי שרוב ככל נשות האברכים תקצצנה בשעות עבודתן, ולא שלומדי התורה אכן ייצאו לשוק העבודה.

חד-פעמי ושתיה מתוקה

המס על כלים חד-פעמיים והמס על שתייה מתוקה - שעברו למרות התנגדות אנשי האוצר, היו החלטות שפגעו קודם כל במשפחות ברוכות ילדים, בהן מסובך לשטוף את כל הכלים לאחר הארוחה או, מנגד, להשקיע בסחיטת תפוזים עבור מיץ 100% טבעי. אם עבור זוג הורים ושני ילדים - הממוצע לאישה חילונית בישראל - יקח כ-10 דקות לשטוף את כל הכלים אחרי ארוחת השבת, למשפחה חרדית, עם זוג הורים וחמישה ילדים, זה כבר יעלה לכ-20. תכפילו זאת בשלוש ארוחות ביום, שבעה ימים בשבוע, והגעתם לזמן רב - שמשפחות רבות מעדיפות לחסוך על ידי כלים חד-פעמיים. כך גם באשר להשקעה בשתייה, מתוצרת בית או קנויה.

עיתונאי 'הארץ' חיים לוינסון, תקף את גזירת החד-פעמי וחטף מאביגדור ליברמן (צילום: בנצי רובין, אתר סרוגים)

גזירות על עולם התורה

גם בתקציב הישיבות חלה ירידה, אך יש להדגיש, כפי שדיווחנו בעבר, כי היא קלה מאוד - כ-50 מיליון שקלים בהשוואה לשנה שעברה, חרף הגידול הטבעי. אבל אם חשבתם שזה מאהבת נפתלי לתורה, דעו שהנאבק העיקרי על כך היה חבר מפלגתו ניר אורבך. אורבך פעל כדי להבטיח שישיבות הציונות הדתית לא תיפגענה - כחלק מהמאבקים הפוליטיים בתוך החברה הדתית-לאומית - ואגב כך, לא יכול היה לעשות איפה ואיפה, וסייע לחרדים. כזכור, התקציב אושר כעשרה ימים לאחר מכן.

כ"ח בחשוון

כת 'לב טהור' החליטו לעזוב את גואטמלה - ולעבור לאיראן?

אנשי כת 'לב טהור', המונה כמה מאות בני אדם, גברים נשים וילדים, החליטו לעזוב את גואטמלה באופן סופי, בשנים האחרונות שהו אנשי הכת במתחם גדול בגואטמלה, אך כעת החליטו לעזוב, לטענתם בשל רדיפת השלטונות, וזאת לאחר מספר פשיטות של המשטרה המקומית. יחד עם זאת, הם עדיין לא החליטו באיזו מדינה להשתקע.

כפי שדווח ב'כיכר השבת', מרבית חברי הכת, המונה מאות אנשים ומשפחות עם ילדים קטנים, פנו לעבר גבול איראן-כורדיסטאן, בניסיון לעבור לאיראן. בני משפחותיהם בישראל, פנו למשרד החוץ מחשש שהמדינה העוינת תחטוף אותם ותשתמש בהם כקלף מיקוח.

שתי משפחות מכת לב טהור בגואטמלה כבר הגיעו לשדה התעופה במדינה, וניסו לצאת לאיראן. על פי הדיווחים, ראשי המשפחות סיפרו לאנשי הביטחון שבשדה כי הם רוצים לצאת מהמדינה כיוון שהם חשים נרדפים. המשפחות הסבירו שבעקבות מצוקתם הקשה במדינה הם מתכננים לבקש מקלט באיראן, אך אנשי הביטחון בשדה לא איפשרו את עלייתם למטוס.

ג' בכסלו

סילמן טענה שהותקפה על ידי פעיל ימין - וספגה קיתונות של בוז

כן, כל זה היה בשנה אחת: יו"ר הקואליציה עידית סילמן, התראיינה לערוץ 12 לאחר העברת התקציב שנזקף לזכותה, במהלך הריאיון, היא סיפרה כי היא סופגת הרבה קללות ונאצות ממכונת הרעל של הליכוד ואף פעיל ימין תקף אותה בתחנת דלק במודיעין. מאוחר יותר, התקיפה הוכחשה וגם סילמן פיזרה רמזים שכלל לא בטוח שהאירוע יתרחש. הזעם כלפיה מצד אני שימין היה עצום, שכן, לטענתם היא השתמשה בטרמינולוגיה של השמאל שמנסה לערער את הליגטימציה של הימין.

נתניהו מגיב לסערת סילמן: "תוכיחי או שתתנצלי" (ערוץ כנסת)

אך הפלא ופלא כמה חודשים לאחר מכן, סילמן פרשה מהממשלה והיוותה את הזרז העיקרי להפלתה של הממשלה, לאחר שלא נמצא רוב בלעדיה, בימים האחרונים היא קיבלה שיריון במפלגת הליכוד על ידי בנימין נתניהו.

ד' בכסלו

דרמה סוערת בברוקלין: רק אחרי החתונה - "תלמיד הישיבה" התגלה כמוסלמי מלבנון

חשיפת 'כיכר השבת': שבועות ספורים לאחר החתונה שנערכה בין בני זוג חרדים, התברר כי החתן הוא בעצם מוסלמי מלבנון. על פי הפרטים שהגיעו לידי 'כיכר השבת' שניתן לפרסם כעת, מדובר בצעירה מתוך קהילה חרדית מוכרת בברוקלין שבניו יורק, שנישאה לצעיר חרדי אשר למד קודם לכן בישיבה של חסידות מוכרת בארה"ב. הנישואין התקיימו באולם מקומי בחודש חשוון.

"בשלב מסוים הגיעו האחים של הכלה לבית הזוג הצעיר, וראו שלושה דרכונים עם שמות שונים - כולם נושאים את פניו של החתן. כמו כן התגלו תמונות שבהם הוא נצפה בחזות מוסלמית עם אנשים נוספים - ככל הנראה בני משפחתו האמיתית. באותו רגע דאגו הרבנים שהכלה תעזוב מיידית את הבית", תיאר ל'כיכר' אחד המעורבים. בהמשך השנה, החתן אף הגיע לישראל.

ז' בכסלו

מחריד: הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד גבר חרדי בן 28 מבית שמש, שרצח את אמו

שלושה שבועות קודם להגשת האישום התקבל דיווח במשטרה על כך שצעיר (27) תוקף את אמו בביתם באמצעות סכין, שוטרי תחנת בית שמש הגיעו לדירה בתוך דקות ספורות ועצרו את החשוד במעשה. זמן קצר לאחר מכן, גורמי הרפואה שהוזעקו למקום נאלצו לקבוע את מותה של האם (52).

למקום הוזעקו כוחות משטרה נוספים, בהם חוקרי הזיהוי הפלילי של מחוז ירושלים, והמשטרה החלה בחקירת המקרה תוך איסוף ממצאים וראיות. לאחר שנעצר, החשוד במעשה הועבר לחקירה ביחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב ציון ומעצרו הוארך מעת לעת תוך שהותו במתקן רפואי.

על פי כתב האישום, אחיותיו של הנאשם שהו באותה עת בחדרים ואימו התפללה בסלון כשאחיו הקטין שוהה גם הוא שם, הנאשם "נטל סכין מתכת משוננת באורך 25 ס"מ" ודקר את המנוחה מספר פעמים רב כשהיא מתחננת בפניו להפסיק.

בכתב האישום מתואר כיצד הנרצחת ניסתה להתגונן מפניו כשהוא מוסיף לדקור אותה, בשלב מסויים היא הצליחה להפיל את הסכין מידיו אך הוא הרים אותה והוסיף לדקור אותה, בהמשך היא נפלה על הרצפה בעודה מדממת כשהנאשם לא עוצר ממעשיו.

אחיו הקטין שראה את המעשים, ברח בבכי לחדר ליד שם שהוא אחיותיו, הם החלו לצעוק והזמינו את המשטרה, כאמור הוא מואשם ב"רצח בנסיבות מחמירות של אכזריות מיוחדת".

ברמת בית שמש ג': בן רצח את אביו

כמה ימים לאחר אותו אירוע, שוב בן דקר את אחד מהוריו, והפעם, זה קרה בשכונת רמת בית שמש ג', כאשר הבן דקר את אביו - ורצח אותו.

על פי כתב האישום, לאורך השנים התפתחה בין הנער לאבי מערכת יחסים טעונה בעיקר על רקע אורח החיים שבחר הנער שמנוגד להשקפת עולמו הדתית והחינוכית של אביו.

ביום האירוע, לפני כשלושה שבועות התעמתו שוב השניים, במהלך העימות דקר הנאשם את אביו באמצעות סכין, דקירה קטלנית.

י"ב בכסלו

7 חודשים אחרי האסון במירון: בן למשפחת אנגלרד שאיבדו את שני הבנים במירון

כמעט שבעה חודשים אחרי האסון במירון, בה נהרגו שני בני המשפחה יהושע בן ה-9 ואחיו משה נתן בן 14 ז"ל, חבקה המשפחה בן בשעה טובה ומוצלחת. אבי המשפחה הוא הגאון הרב מנדל אנגלרד, ראש כולל באבוב בעיר.

האחים אנגלרד ז"ל

מדובר בשמחה גדולה במשפחה שבעה חודשים לאחר האבל והאסון הכבד במירון במסגרתו נהרגו שניים מבני המשפחה, אסון שפגע קשות במשפחה שהינם נכדיו של גאב"ד מאקאווא זצ"ל.

כזכור, האחים לבית משפחת אנגלרד אשר הגיעו יחדיו להילולא במירון, נצפו שניות לפני האסון כשהם צועדים יחד בשביל המוות, ולאחר מכן אף נמצא בכיסו של אחד מהם פתק קטן ובו שמות של חבריו לספסל הלימודים אותם הוא היה אמור להזכיר על ציונו של רשב"י.

י"ד בכסלו

הסעיר את המדינה: בני זוג שישבו במעצר בטורקיה בגלל צילום ארמונו של ארדואן שוחררו

לאחר תשעה ימים מאז שנעצרו לאחר שהצטלמו על רקע ארמונו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, והואשמו בריגול מדיני וצבאי, בני הזוג מורדי ונטלי אקונין שוחררו במהלך הלילה ובשעה 06:24 נחתו בישראל.

בני הזוג שוחררו 14 שעות קודם שהגיעו לישראל, אך הדבר נשמר בסוד בכדי למנוע דרמות של הרגע האחרון. גורמים מדיניים אף פעלו כדי לטשטש את השחרור ופרסמו אתמול הקלטה של האם מדברת עם בנותיה כביכול מהכלא הטורקי. רק לאחר עלייתם למטוס, הדבר הותר לפרסום. מי שניהלו את עיקר השיחות היו אלו אנשי המוסד ומשרד החוץ.

עם ההגעה לביתם במודיעין, אמרה נטלי: "נקודם כל אני רוצה לומר תודה לבורא עולם, אין על הקדוש ברוך הוא, בזכותו אנחנו פה".

תיעוד מרגש: מורדי ונטלי נוחתים בישראל (צילום רשות שדות התעופה)

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר החוץ, יאיר לפיד, שוחחו הבוקר עם משפחת אקונין, שהמתינו בשדה התעופה לנחית בני הזוג. בנט אמר בשיחה: "שירז, בוקר טוב. נהדר לדבר איתך שוב. את רואה, אמרתי לך שאנחנו עושים הכל, ובאמת עשינו הכל. את היית שותפה נהדרת. האיפוק של המשפחה היה חיוני מאוד בימים האלה. תמסרי חיבוק בשמי לאופק הקטן. הנה, אמא ואבא חוזרים הביתה".

י"ז בכסלו

פיגוע בירושלים: יהודי נרצח בדרכו לתפילת שחרית בכותל; שלושה נפצעו קשה

בשער השלשלת בירושלים - בסמוך לכותל המערבי, נפצעו ארבעה בני אדם - אחד מהם (אליהו דוד קיי הי"ד) במצב אנוש, שנפטר בבית החולים. כוחות הביטחון ירו במחבל, והוא נוטרל.

זירת הפיגוע (צילום: לפי סעיף 27א)

המחבל, בן 42 תושב מחנה הפליטים שועפט, מוכר לכוחות הביטחון. לדברי מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, לכוחות הביטחון לקח 32 שניות עד שהגיבו ונטרלו את המחבל.

הרב זאבי קצנלבוגן, בן ה-46, שנפצע בפיגוע הירי מוקדם יותר הבוקר בעיר העתיקה בירושלים, סמוך לכותל המערבי, סיפר על הרגעים הקשים.

"אני הולך היום בבוקר מתפילת שחרית בכותל, עדיין עם טלית ותפילין, עולה לבית - אני גר בעיר העתיקה ברובע היהודי. איך שאני פונה שמאלה, אני שומע לפתע יריות, בלגן, לא ממש מבין מה קורה, מבין שיש אירוע לא יותר", סיפר קצנלבוגן. "תוך כדי, בשבריר שניה, אני מקבל כאב חזק בזרוע, ממש במקום התפילין ולוקח אחורה וחוזר לרחבת הכותל.

הרב קצנלבויגן משחזר (צילום: המרכז הרפואי הדסה)

"וזהו, וברוך השם, מבין את הנס הגדול. בשנייה יכולתי לפספס את החיים וקיבלתי אותם במתנה. התפילין הם מול הלב, יש חיבור לאלוקים ואתה מרגיש מוגן, וברוך השם זו הייתה חוויה עוצמתית מאוד".

הוא הוסיף: "אני מאחל לכל הפצועים שתהיה רפואה שלימה ולעם שלנו שנוכל ללכת בבטחה ונוכל ללכת בנעימות ולא נדע דברים מטורפים ומי שעושה פעולות רצחניות שישלמו מחיר מלא. מי שרוצה לקחת את חיינו צריך לשלם מחיר או בידי אדם או בידי שמים".

כ"ז בכסלו

שני חסידי ברסלב ניצלו מלינץ' ברמאללה; "צעקנו את שמות כל הצדיקים שיצילו אותנו"

שני חסידי ברסלב נקלעו בטעות ברמאללה וניצלו מלינץ'. רכבם של החסידים הוצת בידי המון מקומי, שהחל להקיף את הרכב בכיכר מנרא ולשאוג נאצות וקללות לעבר החסידים.

אחד מהניצולים, מיכאל שרעבי, שיחזר את רגעי הפחד, לדבריו: "הצלחנו לפתוח את הדלת בצד אחד, רעדנו מפחד ואני התחלתי להגיד שמע ישראל. התחלתי לרוץ 10 דקות באמצע הרחוב, כאשר מכל הכיוונים היו מלא אנשים ומכוניות עם מבט שטנה. עוד נס שקרה לנו, זה שלא איבדנו אחד את השני באמצע המנוסה מההמון הזועם. התחלנו לצעוק את שמות כל הצדיקים שאנחנו מכירים, כי רבינו אמר שזה משנה את הטבע, ומכיוון שהיינו בדרך למתתיהו, גם צעקנו את שמו וכן את שמו של סבא ישראל".

מספר על הנס (צילום: כרמל דנגור, כאן חדשות)

החסידים שנקלעו כאמור בטעות לרמאללה, חולצו על ידי אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים, והם הועברו לישראל לידי כוחות הביטחון. עם הגיעם לישראל נלקחו החסידים לחקירת משטרה, בניסיון להבין את סיבת האירוע.

ל' בכסלו

צעיר חרדי חזר מתפילת מנחה בכותל ונדקר על ידי מחבל

אברהם אלמליח, צעיר חרדי בן 20, נפגע בפיגוע הדקירה שאירע סמוך לשער שכם בירושלים. "חזרתי מתפילת מנחה בכותל, זה היה ממש סמוך לשקיעה, רציתי להספיק סעודה שלישית ואמרתי, אלך דרך שער שכם", שחזר אלמליח לווינט.

"ירדתי אל הכביש ולא שמתי לב שפתאום רדף אחריי מחבל. הוא בא לרצוח אותי ונתן לי מכות בחזה, בגב, בראש, בהרבה מקומות. לפי הרופאים עוד סנטימטר אחד וזה היה פוגע בעורק הראשי. הייתי בהכרה מלאה עד עכשיו ובלי עין הרע, היה נס גדול ברוך השם. נס חנוכה פשוטו כמשמעו".

הפצוע החרדי משחזר: "בא לרצוח אותי, נס חנוכה כפשוטו" (צילום: חיים גולדיטש Ynet)

הפיגוע כזכור, אירע סמוך לצאת השבת. אלמליח שעשה את דרכו לתפילה בכותל המערבי נדקר בסמוך לשער שכם שבמזרח ירושלים והוא פונה מהזירה לבית החולים 'שערי צדק' כשמצבו מוגדר קשה אך יציב.

לוחמי משמר הגבול ירו במחבל ומותו נקבע במקום. סמוך לזירת הפיגוע התפתחו עימותים קשים וכוחות המשטרה השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.

אלמליח התייחס אל לוחמי מג"ב שנטרלו את המחבל - צעד שעורר ביקורת בקרב גורמי שמאל קיצונים. "הם הצילו אותי. בלעדיהם לא הייתי כאן היום", אמר. "חייל מכוחותינו קלט שאני נאבק בערבי באמצע הכביש. הוא בא להפריד ואז המחבל הרשע, הרוצח, ניסה לדקור. ואז הרגו אותו ברוך השם". בהתייחס לחקירת הלוחמים, אמר הניצול: "בן אדם בא להציל ועל מה חוקרים? זו בושה וחרפה".

תיעוד הפיגוע (צילום: דוברות המשטרה)

הלוחמים נחקרים בשל העובדה שהירי לעבר המחבל בוצע בזמן שהמחבל שכב על הקרקע. עם זאת, מתיעוד שפרסמה המשטרה עולה כי הם פעלו לכאורה כפי המצופה מהם.

ח' בטבת

בעקבות התביעה: אלפי חסידי גור הפגינו בבני ברק

שעות ספורות לאחר הדיון בבית המשפט השלום בתל אביב, בתביעה שהוגשה על-ידי אנשים המזוהים עם קהילת הגר"ש אלתר נגד בן האדמו"ר מגור ו-17 רבנים ובכירים בחסידות גור, אלפי חסידי גור התכנסו על-פני רחוב חזון איש בבני ברק, לעצרת מחאה.

בזה אחר זה התייצבו הבוקר על ספסל הנאשמים בבית המשפט התל-אביב בן האדמו"ר מגור, ראשי ישיבות ורבנים בכירים בחסידות לדיון הראשון בקובלנה הפלילית שהוגשה כנגדם בגין "פרסום לשון הרע במטרה לפגוע". בעקבות כך, יצאו אלפי החסידים למחאה, נגד מה שהם מכנים "ההתערבות בחינוך הטהור", ורצונם של הנתבעים ללכת לדין תורה.

ההמונים מילאו את רחוב חזון איש בבני ברק ונשאו שלטי מחאה בהם נכתב: "רבנים ומחנכים על ספסל הנאשמים" ו"דעת השופטים לא תקבע את עמדת החינוך". במהלך העצרת הושמעו נאומים של ראשי הישיבות ורבנים.

ט' בטבת

ילד כבן 6, ממשפחה חרדית בנתיבות, איבד את ההכרה בביתו ונפטר

הילד איבד את ההכרה במהלך הלילה. חובשים ופרמדיקים של 'איחוד הצלה' חשו לדירה וביצעו בו פעולות החייאה ממושכות והבהילו אותו לבית החולים. לאחר כשעה של פעולות החייאה נאלצו בבית החולים לקבוע את מותו.

לדברי שכנים של המשפחה האבלה, הילד שנפטר, אחותו ואחיו סבלו מפרכוסי חום בימים האחרונים ואחותו אף אושפזה. כך לפי דיווח של העיתונאי מנדי ריזל. בני המשפחה חלו לפני כחודש בנגיף הקורונה (המשפחה לא חוסנה), בבית החולים בודקים, האם מדובר בתסמונת PIMS, שתוקפת ילדים לאחר שחלו בקורונה, הסיבה הזו נבדקת וייתכן כי הסיבה למקרה החריג, היא אחרת.

מאיר ישראל, חובש איחוד הצלה שהגיע לבית, תיאר: "כשהגעתי למקום נמסר לנו כי הילד איבד את ההכרה תוך כדי השינה. ביצענו בו פעולות החייאה ממושכות ולאחר מכן הוא פונה לבית החולים תוך המשך פעולות החייאה במצב אנוש".

מהמרכז הרפואי ברזילי נמסר: "למרכז הרפואי ברזילי הובא ילד בן 6 שאיבד את ההכרה בביתו בנתיבות. למרות מאמצעי החייאה בביתו ובבית החולים לצערי, נקבע מותו של הילד".

סערה אדירה! העילוי הישיבתי החל שידוכים - והתגלה כ'גוי'

סערה גדולה פרצה באחת הישיבות המוכרות לאחר שאחד מבחירי התלמידים בישיבה - התגלה כגוי שנולד לאם גויה. הסיפור הדרמטי התגלה כאשר הבחור החל לשמוע שידוכים - או אז התברר כי הבחור השקדן והשטייגעניסט - הוא בכלל גוי גמור.

מדובר בבחור ישיבה, אחד המתמידים של הישיבה ומפארי גידוליה, שהוריו עלו מאוקראינה לפני מספר שנים. בחודש שעבר, כשהוחלט כי יחל לשמוע שידוכים ולצאת להיפגש כדי למצוא את האישה איתה יקים את ביתו על אדני התורה והיראה, הוטלה הפצצה על ראשו.

בשיחה שערכה אתו אימו, היא חשפה בפניו כי אמנם אביו הוא יהודי כשר - אך היא עצמה גויה, מאוקראינה, שלא עברה כל גיור.

המידע - טלטל את עולמו של הבחור, שהרגיש כי כל מה שבנה בעמל וביזע רב, במשך שנים - נחרב ברגע אחד.

בעודו שבור ורצוץ, מיהר הבחור לאחד הר"מים בישיבה, ושיתף אותו בסוד שנחשף בפניו זה מכבר, על-ידי אימו.

י' בטבת

התחתן כבוגר ישיבת פוניבז' והתגלה כעבריין - וסירב לתת גט

לאחר שאישה ביקשה לקבל גט מבעלה, התברר שהוא הציג לו מצג שווא לפני החתונה - כביכול הוא למד בישיבת פוניבז', כאשר לאחר החתונה התברר שהוא היה עבריין, על פי הפרסום ב'ישראל היום', אמו של הבעל הכירה לבחורה חרדית את בנה, תוך שמציגים בפניה כי הוא למד בישיבת פוניבז', השניים נישאו, ועשרה ימים לאחר החתונה התברר שהבעל הוא לא כפי שהוא הציג את עצמו.

האישה טענה בפני בית הדין, כי הבעל לקח אותה לתל אביב והוציא מול עיניה המשתאות אבקות לבנות של סמים קשים, לאחר מכן התברר לה גם שהוא ישב בכלא.

"אם הייתי יודעת שהוא ישב בכלא לא הייתי מתחתנת איתו", סיפרה האישה והוסיפה, "הוא היה נעלם פעם בחודש מהבית ומשאיר אותי לבד. נשארתי איתו רק בגלל שכבר הייתי בהיריון".

כמה חודשים לאחר שהחלו הדיונים, טען עורך הדין, הבעל נתפס באקראי והתברר שהוא שוב יושב בכלא. והוא טען שאינו רוצה לתת לאשתו גט. כך או כך, בית הדין פסק, כי הבעל מחויב לתת גט לאשתו, ואם אינו רוצה בכך, ניתן לכפות אותו והאישה תוכל לפתוח תיק להטלת צווי הגבלה. עוד פסקו הדיינים, כי אם הבעל יסיים את מאסרו לפני שיספק גט, הוא לא ישוחרר ממאסרו עד שיעשה זאת מכיוון שיש חשש שינסה להימלט.

י"א בטבת

שני חרדים נעצרו בחשד להונאת משקיעים במיליוני שקלים

המשטרה עצרה שני חרדים החשודים בעבירות הונאה כאשר לפי החשד הונו עשרות לקוחות שהשקיעו אצלם כספים במיליוני שקלים - והפסידו הכל.

בדיון בהארכת מעצרו של החשוד הראשון, מאור הלר, אמר נציג המשטרה כי "זוהי הארכה ראשונה של המשיב שנעצר אתמול בשעה 10:30. המשיב חשוד בעבירות של קבלת דבר בנסיבות מחמירות וכן הונאה בכרטיסי אשראי, הוצאות שיקים ללא כיסוי וקשירת קשר כדי להונות".

נציג המשטרה הסביר כי לפי החשד "המשיב פעל לפי מס' אופנים אשר הבולטים בהם העובדה שהציג עצמו כאדם שניתן להשקיע אצלו כספים ולקבל תשואות בזמנים קצרים. כדי לבנות את האמון השאירו אצלו הקורבנות מנות קטנות שקיבלו עליהם החזר. לאחר מכן כשהשקיעו סכומים גבוהים, הנ"ל גנב להם את הכסף ונעלם. הנ"ל הציע הנחות עבור תשלומי אגרות, טסטים וכו' בטענה כי יש לו קשרים ויכול להשיג הנחות בסך 30 אחוזים".

החשוד, נחקר במשטרה ומסר גרסה לפיה השקיע את הכספים של הקורבנות במצטבר מיליוני שקלים וברובן השקיע בקזינו או בווינר לשיטתו היה לו כל מיני שיטות. לפי החשד "מדובר בעשרות קורבנות", ציין נציג המשטרה. "לגבי הונאות כרטיסי אשראי", הסיבר נציג המשטרה את החשד, "שניסה להשיג הנחות וכשלא הצליח הכחיש את העסקאות. עילות המעצר, אלה עבירות הונאה ברף הגבוה ביותר והמשיב שפעל בתחכום ובהיקף נרחב כאשר הוא מותיר אחריו קורבנות רבים להם גרם נזק רב. יש לו עבר פלילי. המשיב נחקר בעברו על עבירות הונאה, שם פעל בשיטה דומה".

י"ב בטבת

שני מחבלים רצחו ביריות את יהודה דימנטמן הי"ד

בכניסה ליישוב חומש שבצפון השומרון. תלמיד ישיבת חומש כבן 25 נרצח ושני חבריו נפצעו באורח קל ובינוני. שני המחבלים ארבו לרכב בו היו תלמידי הישיבה בפתח היישוב חומש בין השיחים. בעת שהתקרב הרכב לכיוונם הם ירו לעברו 16 כדורים בשלושה צרורות.

מסע הלוויה (צילום: המועצה האזורית שומרון)

רק לאחר מספר ימים, כוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ עצרו בכפר סילת אל חארתיה את המחבלים שביצעו את פיגוע הירי. צה"ל תפס את הרכב והנשקים ששימשו את המחבלים.

י"ז בטבת

8 חודשים לאחר אסון מירון: אלמנת ר' דוד קרויס ז"ל חובקת בת

רעייתו של הרב דוד קרויס ז"ל, חסיד 'תולדות אהרון' מבית שמש שנהרג ב'אסון מירון' בל"ג בעומר האחרון - ילדה הבוקר בת בשעה טובה ומצלחת.

"תחשבו על ילדה, שלא יודעת מה זה אבא", סיפרו בני המשפחה ל'כיכר השבת', "היא לא תדע לאיית את המילה 'טאטי', היא פשוט לא תדע מה זה. היא התייתמה כבר בבטן אימה".

לטריבונות במתחם ההדלקה במירון הגיע הרב קרויס יחד עם ילדיו. בסיום ההדלקה ביקש מהם שיישארו במקומם ואמר שעומד להיכנס לציון להתפלל. הילדים חיכו, אך הוא כבר לא חזר.

י"ז בטבת

הקיצוני משה איראם החשוד בתקיפת פרוש ושריפת חנויות - נעצר

המשטרה עצרה את משה איראם - אדם קיצוני מאוד, החשוד בשורת מעשים פליליים, במסגרת מאבקי דת קיצוניים שניהל בתוך החברה החרדית, כאשר ניצל צעירים כדי שהללו יוציאו לפועל את מזימותיו ואף ניסה להוציא לפועל רצח - שנמנע בעקבות מעצרו, כך הותר לפרסום לבקשת 'כיכר השבת'.

איראם, סב לנכדים, המתגורר במרכז ירושלים בסמוך לשוק, ניהל מאבקים אלימים כלפי אישים שונים ורבנים בחברה החרדית, כאשר אחת השיטות היתה לגזוז את זקנם. כרגע, הוא חשוד בעבירות של ניסיון שידול לרצח, קשירת קשר לביצוע פשע, תקיפה וחבלה ע"י שניים, תקיפת עובד ציבור והיזק לרכוש. "כיכר השבת" עם כל הפרטים המלאים על הפרשיה החמורה.

כך בלשי הימ"ר עצרו את משה איראם; צפו

מהמשטרה נמסר כי "במסגרת חקירה סמויה שהתנהלה בתקופה האחרונה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים, השבוע עצרו בלשי המשטרה שני חשודים, בחשד למעורבותם באירועי אלימות שכללו גזיזת זקנים לרב ונבחר ציבור בחודשים האחרונים בירושלים.

י"ח בטבת

דרעי חתם על הסדר טיעון: בתנאי להתפטרותו מהכנסת ותשלום של 180 אלף

יו"ר ש"ס אריה דרעי חתם על הסדר טיעון מול פרקליטות המדינה, בתיק שנפתח נגדו לפני כשש שנים, והודה בשתי עבירות מס קלות. ע"פ ההסכם, שנחתם, דרעי ישלם קנס של 180,000 שקלים, ומיוזמתו יתפטר מן הכנסת - כדי לא לפגוע בסיכוייו לכהן כשר בממשלות ישראל העתידיות.

לציפיית דרעי, בג"ץ לא יפסול בעתיד את כהונתו כשר, מכיוון שלכאורה הוא יורשע בעבירות כאזרח מן המניין, ולא תוטל עליו עבירת קלון. למרות זאת, הפרקליטות סירבה להתחייב כי תוותר על עבירת הקלון, וייתכן שבעתיד הסוגייה תונח לפתח שופטי בית המשפט העליון. השבוע, יו"ר ועדת הבחירות לא פסל אותו מלהתמודד ברשימת ש"ס לכנסת, לאחר שהתקבלה עתירה של התנועה לאיכות השלטון.

כ"א בטבת

טרגדיה קשה: גופתו של בחור הישיבה אפרים ראם ז"ל - אותרה

שלושה ימים לאחר שהחלו החיפושים אחר אפרים ראם, נער צעיר בגיל 22 ממשפחה חרדית בירושלים שנראה בפעם האחרונה במירון. גופתו נמצאה בשטח פתוח סמוך ליישוב אמירים שבצפון.

החיפושים אחר הנער התקיימו עד לכניסת השבת, אז דיווחו מתנדבי יכ"ל ומשטרת ישראל, כי נמצאה גופתו של הבחור סמוך ליישוב אמירים - הנמצא סמוך למירון.

החיפושים ביום שישי (דוברות יכ"ל)

אפרים נחום ז"ל, הגיע להתפלל ביום שני במירון והשאיר את המגבעת והחליפה שלו עם הטלפון הנייד במירון, ומאז נאבדו עקבותיו ונפתחו חיפושים אחריו.

הבחור, בן של הרב זאב ראם משכונת בית וגן בירושלים, ונכד לר"מ ישיבת קול תורה הגאון רבי בן ציון ברודיאנסקי שיחי', ורב שכונת כרם בירושלים הגאון רבי יונה ראם זצ"ל. בישיבה למד תחילה ב'כנסת יצחק' בחדרה ולאחר מכן בישיבת דעת אליהו בירושלים>>> צפו במסע הלוויה קורע הלב

כ"ג בטבת

אלמנת המחנך שנהרג ב'אסון מירון' ילדה בן

אלמנתו של המחנך, האברך הרה"ח ר' אליעזר גולדברג ז"ל, שנהרג באסון ל"ג בעומר במירון, ילדה בן בשעה טובה.

האברך הרה"ח ר' אליעזר גולדברג ז"ל

ר' אליעזר ז"ל שהתגורר בביתר עילית הותיר בפטירתו הטראגית, כזכור, את אלמנתו וארבעת ילדיו, וכעת הצטרף בנו החמישי שלא יזכה להכיר את אביו.

לאחר שעלו נגדו טענות: הסופר חיים ולדר ז"ל

בגיל 53, חיים ולדר נפטר וזאת לאחר שמספר שבועות קודם לכן הושעה המנוח ז"ל מהגשת תוכניתו השבועית ברדיו 'קול חי' בעקבות עדויות חמורות כי התנהג בצורה שאינה הולמת, שפורסמו בעיתון 'הארץ'. חיים ולדר ז"ל הכחיש בנחרצות את כל מה שיוחס לו, ואף הודיע כי "החליט לקחת פסק זמן מכל עיסוקיו הציבוריים בכדי להתפנות למאבק לטיהור שמו ולהקדיש את זמנו למשפחתו בעת הזו". הוא נמצא ללא רוח חיים ליד קבר בנו בבית העלמין סגולה בנסיבות טראגיות והותיר את הציבור בהלם גדול.

ולדר, כתב במשך שנים רבות - החל משנת ה'תש"נ ב'יתד נאמן', ביטאון התנועה הליטאית 'דגל התורה'. תחילה פרסם את הטור "מול המראה" שעסק בסוגיות מהועלם החרדי ובהמשך, בשנת ה'תשע"ג, החל לפרסם את הטור "אות חיים" במוסף 'יתד השבוע', שעסק בענייני חינוך ואקטואליה.

בנוסף, הוא שידר תוכנית שבועית בשם "עצות מהחיים", תחילה ברדיו 'קול ברמה' ולאחר מכן ברדיו 'קול חי'. על פעילותו למען ילדים ונוער הוא קיבל בשנת ה'תשס"ג את פרס ראש הממשלה "מגן הילד" מטעם המועצה לשלום הילד.

בשנת ה'תשע"ט, איבד את בנו בכורו, ר' צביקי ולדר ז"ל, והוא בן 28 בלבד. פטירת בנו הגדול אליו היה קשור מאוד, לאחר ההתמודדות הממושכת עם המחלה הקשה, שברה את לבו. הוא הותיר אחריו את רעייתו ברכה שתחי', בנים ובנות, חתנים ונכדים.

א' בשבט

לאחר הפוגה קלה: הנוכל המתחזה ל"יעקב בר" - מכה שוב

לפני כשנתיים, 'כיכר השבת' פרסם תחקיר מקיף על נוכל המציג את עצמו בשם - יעקב בר, ומנסה להוציא במרמה כספים, מראשי ישיבות, ראשי כוללים, מנהלי עמותות ועוד, כאשר המכנה המשותף לכולם, שהם חרדים. לאחר הפוגה קצרה, מתברר שאותו נוכל חזר לאחרונה לפעילות מלאה ומנסה שוב לעקוץ.

אמנם הנוכל שינה את פרטי הזיהוי שלו, והוא כבר לא מציג את עצמו כנציג של קרנות גדולות המתגורר באקוודור, אך השיטות שלו נשארו זהות וכך גם דרכי הפעולה, גם לאחרונה, בחודש אלול תשפ"ב, הגיעו ל'כיכר השבת' תלונות, כי הוא שוב מנסה לעקוץ אנשים תמימים>>> רוצים לדעת איך עובדת השיטה שלו? כנסו לכתבה המלאה

ב' בשבט

הותרו, לפרסום שמות הקצינים שנהרגו באסון המסוק

מסוק צה"ל התרסק בסמוך לחופי העיר חיפה. ההרוגים הם סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס חיל האוויר על שם עזר ויצמן ז"ל ברמת דוד. ארז היה בן 38, נשוי ואב לשלושה ממחנה יהודית. הקצין השני שנהרג בהתרסקות הוא רב-סרן חן פוגל ז"ל טייס מסוקים בטייסת 'מגיני המערב' (193), בן 27 מחיפה. רב-סרן חן פוגל הועלה מדרגת סרן לדרגת רב-סרן לאחר מותו.

מצבו של הפצוע מתאונת המסוק; "יציב וטוב" (צילום: דוברות רמב"ם)

השניים נהרגו בהתרסקות מסוק מסוג 'עטלף', מטייסת 193, שיצא לטיסת אימונים מול חופי חיפה, שמסיבות שטרם ברורות - וכעת נחקרות, התרסק על המים. קצין סיור מוסק שהיה על המסוק, אותר על ידי השוטר הימי ופונה על ידי כונני החירום שהיו במקום להמשך טיפול בבית החולים רמב"ם, כשהוא פצוע בינוני.

ד' בשבט

מטורף: בלשים עצרו חרדי שהעיר להם, וניסו לתפור לו תיק

חיים מזרחי, צעיר חרדי נעצר באלימות בידי המשטרה - באלימות מזעזעת וחסרת כל פרופורציה לאחר שהעיר לבלש סמוי שנסע בניידת כי הוא פגע ברכב אחר. האירוע תועד כולו במצלמות האבטחה ונחשף לראשונה ב'כיכר השבת'. השוטרים שניסו לתפור לו , נחקרו במחלקה לחקירת שוטרים. לאחר החקירה הם הורחקו מתחנת המשטרה. בנוסף, הערר שהוגש כנגד שחרורו ללא תנאים נמשך בידי המשטרה.

באלימות מזעזעת וחסרת כל פרופורציה לאחר שהעיר לבלש סמוי שנסע בניידת כי הוא פגע ברכב אחר. האירוע תועד כולו במצלמות האבטחה ונחשף לראשונה ב'כיכר השבת'.

התיעוד מהמצלמות

מיד לאחר שהעצור, חיים מזרחי, שוחרר מבית המשפט, הוא אמר ל'כיכר השבת': "אמרתי לבלש - שלא ידעתי שהוא שוטר, פגעת בו ברכב. ואז פתאום הם הגיעו אליי והתחילו לתת לי מכות רצח".

לא עשית כלום חוץ מזה?

"לא, ממש לא. ובתוך הניידת הם המשיכו להרביץ לי, פוצצו לי את הראש עם אגרופים".

מה קרה כשהגעת לתחנה?

"הם שוב הכו אותי ללא אבחנה. הם אפילו לא נתנו לי ללכת לשירותים, למרות שלא עשיתי כלום".

הדיון המביך בבית המשפט

‏השופטת בר טל לנציג המשטרה: "אתה מבין כמה זה חמור?".
המשטרה: "אמממממ".
השופטת: "וואו. אני חייבת להגיד שאני מזועזעת, מדובר באלימות חסרת כל היגיון". לא ברור כיצד לאחר שסרטונים אלה מוצגים לקצין משטרה אתמול הוא לא משחרר את המשיב באופן מידי תוך התנצלות והעברה מידית למח"ש.
המשטרה: "אמממ".

‏השופטת הורתה להעביר את פרוטוקול הדיון למפקד מחוז ירושלים ומח"ש, ‏עורך דינו של הצעיר: "פגשתי היום את הבלש שעשה לו את זה שאלתי אותו למה עשית את זה? הוא ענה לי 'תפנה לדוברות'".

ז' בשבט

התפשטות האומיקרון: מספר ראש ישיבות נדבקו בנגיף

ספיחי הקורונה ב-2022, בשיא התפשטות האומיקרון, מספר ראשי ישיבות נדבקו בנגיף; ביניהם: ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין בן ה-98, נדבק בנגיף הקורונה, למרות הזהירות המפולגת בה נקט ושלושה ימים לאחר שהתחסן במנת החיסון הרביעית. ראש ישיבת באר יעקב הגאון רבי דוד שפירא, אומת גם הוא, כמו גם ראש הישיבה וכן המשגיח בישיבת בית מתתיהו.

עוד נדבקו; ראש ישיבת חברון, הגאון רבי דוד כהן, שזן האומיקרון לא פסח גם עליו והוא נדבק בפעם השנייה; ראש ישיבת מאור התלמוד וחבר מועצת גדולי התורה, הגאון רבי אברהם יצחק קוק; ראש ישיבת סלבודקא הגאון רבי דב לנדו, שנזהר מאוד בשנתיים האחרונות מנגיף קורונה ומיעט ביציאה מביתו, נדבק אף הוא; משגיח ישיבת קול תורה הגאון רבי יצחק ירוחם ברודיאנסקי, גם נדבק - כמו גם משגיח ישיבת קול תורה לצעירים ומי שמכהן גם כאדמו"ר מדרוהוביטש, הגאון רבי אביעזר שפירא.

לרפואת הגאון רבי גרשון אדלשטיין: אברכים סיימו 12 ספרי תהילים (צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)

עוד נדבקו באותה תקופה; ראש ישיבת 'מן ההר', הגאון רבי חיים מן ההר; ראש ישיבת נחלת שלמה הגאון רבי אברהם ארלנגר, אומת בפעם השנייה; הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו התגלה כחיובי לקורונה ; הפוסק הצעיר מבני ברק, הגאון רבי עמרם פריד, נמצא גם הוא חיובי >> לכתבה המלאה >> לכתבה השנייה בנושא

ח' בשבט

המצלמה תיעדה: השוטרים עוצרים בחור - על לא עוול בכפו

האלימות המשטרתית: לפני מספר חודשים, בתחילת חודש דצמבר, פשט כוח משטרה גדול על שכונת מאה שערים בירושלים, במסגרת פעילות נגד תליית דגלי פלסטין. כאשר השוטרים עברו על-יד בית המדרש "תולדות אברהם יצחק", נזרקה לעברם כוס עם מים חמים, בידי אלמוני.

התיעוד שנחשף (צילום: מתוך הטוויטר של אריאל אלחרר)

השוטרים, מיהרו לפרוץ פנימה אל בית המדרש, ובעוד עשרות נמלטים מהם - הם שמו את ידם על אחד הבחורים ששהו במקום, ועצרו אותו, לטענתו באלימות - על לא עוול בכפו. בתיעוד ממצלמת האבטחה ניתן לראות כי הבחור לא קשור כלל לאירוע, הוא יורד במרדגות ולאחר מכן מסתובב בכניסה לבית-המדרש, וכאשר השוטרים פורצים פנימה, הוא מסתתר בצד אך לא בורח, וכך, הוא היחיד אותו תפסו השוטרים, מה שהביא למעצרו.

י' בשבט

ניצחון דרמטי בבג"ץ: "גזירת המעונות" של ליברמן - תידחה

בית המשפט העליון פסק נגד ליברמן וקבע כי ביטול סבסוד מעונות היום לילדי האברכים - תתבטל ולא תחול בשנת הלימודים הנוכחית. כזכור, בסיומו של הדיון הקודם, שופטי בג"צ הוציאו צו על תנאי והורו למדינה להשיב מדוע החלטת שר האוצר לא תיכנס לתוקף בשנה הבאה.

באי כח העותרים החרדים נגד גזירת המעונות של ליברמן, עורכי הדין מקלב, שטרן ופלדמן, השתתפו בדיון וביקשו מבית המשפט לבטל את החלטת שר האוצר אשר לטענתם התקבלה משיקולים זרים, תוך פגיעה קשה ומכוונת בילדי לומדי התורה, ובעיתוי מאוחר - לאחר פתיחת שנת הלימודים במגזר החרדי.

כבר במהלך הדיונים הקשו שופטי ההרכב על נציגת המדינה, "כיצד ניתן לעשות שינויים שכאלו באבחה אחת באמצע שנת הלימודים וללא שניתן להורים זמן סביר בכדי להערך בהתאם". בפסק הדין המתפרסם כעת קבעו שופטי ההרכב השופטים גרוסקופף ושטיין, כי ילדי האברכים ימשיכו לקבל סבסוד גם בשנת הלימודים תשפ"ב בדיוק כפי שקיבלו בשנים קודמות והגזירה תידחה לעת עתה לשנה הבאה.

כ"ט בשבט

אסתר פולארד, רעייתו של יונתן פולארד, הלכה לעולמה

רק לפני שבוע פורסם כי האסיר המפורסם ג'ונתן פולארד התארס שוב בפעם השלישית, וזה הזמן להיזכר בפטירת רעייתו הקודמת, אסתר.

אסתר התמודדה בשנים האחרונות עם המחלה הקשה, היא פונתה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. היא סבלה באופן קשה מסיבוכים של קורונה, לאחר שנדבקה בנגיף.ה אסתר ז"ל התגוררה יחד עם בעלה בשכונת רחביה בירושלים, מאז שחרורו מהכלא האמריקני ועלייתו ארצה בשנה שעברה. במשך עשרות שנים ליוותה את בעלה בשעותיו הקשות מאחורי הסורגים ופעלה ללא לאות לשחרורו. השניים נישאו בשנת 1993 לאחר שהכירו. שמה המקורי היה איילין זייץ והיא שינתה אותו לאסתר. לתיעוד מהלוויה>>לחצו כאן

א' באדר א'

טרגדיה בי-ם: הילד אליהו שור ז"ל בן ה-11; מפזר חום גרם לשריפה

הילד אליהו שור ז"ל, בן ה-11 וחצי, תלמיד ת"ת 'במסילה נעלה' ובנו של הרב אריאל שור שיחי' - הוא הילד שמצא את מותו אמש (שלישי) בשריפה שכילתה את בית המשפחה, ברחוב דניאל בשכונת מוסררה בירושלים. החקירה הראשונית מעלה כי השריפה נגרמה ככל-הנראה משימוש במפזר חום.

השריפה, פרצה בבית המשפחה, בקומה הרביעית של בניין המגורים. במקום שררה המולה רבה, ארבעה צוותים של לוחמי האש פעלו כדי להשתלט על הלהבות.

המאבק בלהבות וחילוץ גופת הילד

בשריפה, נפגעו באורח קל ההורים וילדה נוספת, שהגיעה לבית לאחר שפרצה האש ובכך ניצלה בנס. הם פונו לבדיקות לבית החולים 'שערי צדק' מחשש שנפגעו משאיפת עשן. בנוסף, לוחם אש שסבל מקשיי נשימה טופל במקום האירוע.

הוריו של הילד, שוחררו מבית החולים 'שערי צדק' לאחר שקיבלו טיפול רפואי - ומצבם טוב.

ו' אדר א'

ריגול בלי מעצורים: עשרות אזרחים היו מטרה של המשטרה

הפרשה שהחלה בקול רעש גדול, גוועה לאיטה עד לימינו אנו, כאשר התברר כי לא כל מה שפורסם על ידי 'כלכליסט', היה מדויק או מגובה בראיות.

על פי חשיפת 'כלכליסט' בתוכנת הריגול הודבקו עשרות אישים בכירים הרבה בטרם הייתה כל חקירה נגדם. בין המודבקים בתוכנת הריגול היו מנכ"לי משרדי ממשלה דוגמת קרן טרנר, שי באב"ד ואמי פלמור, פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה כמו גם במכשיריהם של מתנחלים סמוך לפינוי מאחזים, ראשי הערים מרים פיירברג מנתניה, יורם שמעון ממבשרת ציון, יעקב פרץ מקריית אתא ומוטי ששון מחולון. כמו כן נעשתה שימוש בתוכנת הריגול גם כנגד נחקרים בתיק 4000 כאיריס אלוביץ ומנכ"לי משרד התקשורת שלמה פילבר ואבי ברגר ומנכ"לי בזק סטלה הנדלר ודודו מזרחי. כמו כן המשטרה עשתה שימוש בפגסוס גם כנגד עיתונאים רבים מוואלה.

י"ג אדר א'

באמצע החתונה: החתן נפל מגובה ונפצע קשה

חתן בן 34 הורם על ידי החוגגים, נפל ונפצע באורח קשה. החתן ספג חבלה בראשו במהלך הריקודים בחתונתו והכרתו הייתה מעורפלת. חובשים ופרמדיקים העניקו לו טיפול רפואי ראשוני והעבירו אותו אל בית החולים כשמצבו מגדר קשה.

פאראמדיק מד"א איתי פרץ, שטיפל בחתן, תיאר: "כשנכנסנו לאולם, ראינו גבר כבן 34 שוכב מעורפל הכרה, עם חבלת ראש, אנשים במקום סיפרו שהוא נפל מגובה של כ- 3 מטר, הענקנו לו טיפול רפואי מהיר בשטח ופינינו אותו בדחיפות לבית החולים כשמצבו קשה ויציב".

הרב יהודה מייזליק, רבו של החתן, סיפר כי הסאונדמן שניג בחתונה, שהוא חובש במד"א, מיהר להעניק לחתן טיפול רפואי לאחר שנפל טבכך הציל את חייו. לפי הדיווח ב-ynet, הרב סיפר כי במקביל התחוללה באולם "מהומה" ונשמעו צרחות. החתן פונה לבית החולים לאחר כעשרים דקות.

בעקבות המקרה, 'כיכר השבת', יצא במאמר מערכת, ארוך מנומק ומפורט על הסכנות בחתונות וכן פרסם שורה של מוזיקאים שיצאו נגד הרמת חתנים.

כ"ג באדר א'

מהים, מהאוויר והיבשה; פוטין הכריז מלחמה על אוקראינה ופלש לשטחה

גם בימים אלו המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נמשכת וכולנו תפילה, שהקיבוץ הגדול באומן יסתיים בשלום והלוואי שהמלחמה תסתיים בזמן הקרוב והדם הנשפך כמים ברחובות - ייפסק.

היום הראשון למלחמה: תיעוד: בסיס חיל האוויר של אוקראינה מופגז

כך או כך, בתאריך הזה, הנשיא פוטין מימש את האיום שלו בחודשים שקדמו ולפנות בוקר כוחות צבא רוסיים פלשו לאוקראינה והמלחמה התחילה באופן רשמי (בכתבה אחרת במגזין כיכר השבוע, יש סיכום המלחמה עד כה), גפני וליצמן גם תקפו את ראש הממשלה לשעבר בנט, על כך שנסע בעיצומה של השבת לפגישה עם פוטין>> לכתבה המלאה

ד' באדר ב'

נגיף הפוליו חזר לישראל והתגלה בירושלים

נגיף הפוליו חזר לישראל ונמצאו לאחר כמה ימים ימים, מספר אנשים שנדבקו בנגיף, במשרד הבריאות פתחו במבצע חיסוני ילדים.

ראש שירותי בריאות הציבור ד״ר שרון אלרעי-פרייס הסבירה: "70-80 אחוז מהנדבקים לא יסבלו מסימפטומים, אולם יש מצב שבו הווירוס חודר למערכת הדם עד למערכת העצבים ויכול באחוז מהמקרים לגרום לתסמינים נוירולוגים של שיתוק, חולשה, ואף יכול לפגוע בשרירי הנשימה עד כדי צורך בסיוע נשימתי".

ראש שירותי הבריאות הוסיפה וציינה כי "הוירוס הינו בר-מניעה. ניתן לתת חיסון והוא מאוד יעיל ובטוח. החיסון מבוסס על נגיף מומת כדי להגן על האנשים שמקבלים אותו - אך על מנת למגר את הפוליו, יש צורך בשילוב של חיסון חי מוחלש. כיום, הילדים מקבלים בשלב ראשון את החיסון מהנגיף המומת ורק אחר כך את החיסון החי המוחלש.

"בשנת 2005 הוחלט להפסיק לתת את החיסון החי המוחלש לאחר שהגיעו למסקנה כי הצליחו למגר את נגיף הפוליו, אולם בשנת 2013 זוהה נגיף הפוליו בדרום והוחלט לעשות מבצע של מתן 2 טיפות. ב-2014 הוחלט להחזיר את החיסון החי המוחלש ואת המומת שהיה תמיד לתכנית החיסונים בישראל".

ט"ו באדר ב'

הלם בעולם היהודי: מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל נפטר

העם היהודי כולו, בארץ ובתפוצות, התעטף באבל כבד, ביגון ובצער, עם היוודע הבשורה המרה מכל על פטירתו של מרן שר התורה, הגאון הצדיק רבי חיים קנייבסקי, זכר צדיק וקדוש לברכה.

התיעוד המזעזע: "נגמר, לעשות קריעה" (27א')

בשעות הצהריים של אותו יום שישי מר ונמהר, הוזעקו כוחות ההצלה לביתו של הרב ברחוב רשב"ם בבני ברק בשל הידרדרות פתאומית במצבו לאחר מספר ימים בהם לא חש בטוב וטופל בבית.

כוחות ההצלה ביצעו ברב פעולות החייאה ממושכות שנמשכו שעה ארוכה, עד אשר נאלצו לקבוע את פטירתו של שר התורה.

י"ט באדר ב'

תחילתו של גל טרור: פיגוע רצחני בבאר שבע עם ארבעה נרצחים

פיגוע דקירה קשה מאוד אירע בתחנת דלק במרכז מסחרי בבאר שבע בו נרצחו ארבעה בני אדם. המחבל הדוקר, דקר ופצע מספר עוברים ושבים, רצח ארבעה ופצע שתי נשים במצב קשה, שפונו לבית החולים. אחד הנרצחים בפיגוע, נער שרכב על אופניים וככל הנראה נדרס ע"י המחבל שנורה ונהרג במקום.

המחבל מחמד ע'אלב אחמד אבו אלקיעאן, יליד 88', תושב חורה, לשעבר מורה בבי"ס תיכון בחורה, נעצר לחקירה ב- 2 יוני 15', הודה בתמיכה בדאע"ש והשתתפות במפגשים של תומכי דאע"ש בחורה.

כמו כן, הודה כי תכנן לצאת ביולי 15' לסוריה כדי להצטרף לדאע"ש, במסווה של יציאה לעומרה בסעודיה. ב-28.6.15 הוגש לביהמ"ש המחוזי בבאר שבע כתב אישום המייחס לו השתתפות באסיפה של התאחדות בלתי מותרת, קשירת קשר לפשע, ניסיון לפעילות בהתאחדות בלתי מותרת וניסיון ליציאה שלא כדין.

תיעוד דרמטי: כך חוסל המחבל הדוקר • צפו (צילום: לפי סעיף 27א)

מבית החולים סורוקה נמסר: בחדר הטראומה במלר"ד סורוקה מטופלות כעת שתי נשים מאירוע הדקירה בבאר שבע.
שתיהן מוגדרות במצב קשה, סובלות מפצעי דקירה בגב. צוות חדר הטראומה ערוך בכוחות מתוגברים לתת מענה לפצועים נוספים באם יגיעו כאלה".

כ"ב באדר ב'

נעדר: הבחור אברהם משה קליינרמן, בן ה-16

בין רצף הפיגועים שמדינת ישראל חוותה באותה תקופה, הסתתרה ידיעה על היעלמות של נער חרדי במירון, הידיעה לא תפסה גלים משמעותיים, וכולם היו בטוחים שהוא יימצא תוך שעות או ימים.

אך מאז פרסום הידיעה עברו כבר למעלה מ-180 ימים שמשפחתו של מוישי כואבת את כאב הלא-נודע, ולמשטרה אין אף לא קצה חוט בנוגע למקום הימצאותו של מוישי. הציבור נקרא להרבות ולהתפלל למציאתו של מוישי.

כ"ד באדר ב'

פיגוע רצחני בעיר חדרה: 2 אזרחים נרצחו - המחבלים חוסלו

בעיר חדרה: שני מחבלים ישראלים, המתגוררים בסמיכות לעיר חדרה, יצאו למסע הרג רצחני בעיר. כשברשותם כמות גדולה של כלי נשק; אקדחים, סכינים, חבילות כדורים, משקפות וציוד נוסף.

האירוע החל בשעה 20:43, כאשר שני ערבים עם נשק, החלו לירות בעוברים ובשבים ברחוב הרברט סמואל בעיר ופצעו שישה בני אדם, בהם גם שוטרים.

תיעוד מסע הרצח (צילום: סעיף 27א')

שני אזרחים ישראלים - נקבע מותם בזירה ועוד שניים נפצעו באורח קשה ופונו לבית החולים הלל יפה שבחדרה, להמשך טיפול, שני היורים חוסלו על ידי כוחות משטרה שהיו באזור - ומתו.

חובש בכיר במד"א ויקי קלי סיפר: "מדובר בארוע קשה מאוד, ראינו 6 נפגעים שוכבים חלקם על המדרכה וחלקם על הכביש, הם סבלו מפצעי ירי, עשינו מיון ראשוני מהיר בשטח והענקנו לפצועים טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותם במהירות לבית החולים כשמצבם של 2 קשה ושניים בינוני. בשטח היו גבר ואשה מחוסרי הכרה ללא סימני חיים ולצערנו לא נותר לנו אלא לקבוע את מותם ."

כ"ו באדר ב'

פיגוע ירי בבני ברק: חמישה בני אדם נרצחו; המחבל - חוסל

פיגוע ירי קשה בבני ברק: חמישה בני אדם, בהם שני חרדים מבני ברק ושוטר, נרצחו במסע ירי שביצע מחבל ערבי בשם דיא חמארשה, בן 26, בשתי זירות שונות, ברחוב הרצל וברחוב השניים, בבני ברק.

מתיעודים של רגעי הפיגוע נראה המחבל ברחוב השניים מבצע ירי עם רובה, כנראה M16, יורה לעבר אזרחים בחנות ברחוב השניים, ממשיך במסע ההרג ויורה לעבר נהג רכב שעובר בסמוך אליו.

נטרול המחבל (צילום: לפי סעיף 27א)

באורח נס, בשל מעצור ברובה - בחור חרדי שנמלט מהזירה ורוכב אופניים נוסף - הצליחו להימלט מהזירה. "עמוד", קרא לעברו המחבל - והמשיך לירות.

>>> הפיגוע בבני ברק - לסיקור המלא

משם המשיך המחבל לעבר רחוב הרצל, שם נמצא נרצח נוסף. כאשר הוא הגיע לרחוב הרצל פינת רחוב ז'בוטינסקי, הוא נורה ונוטרל בידי איש כוחות הביטחון, שנפגע גם הוא בחילופי הירי ופונה אל בית החולים 'בילינסון' בפתח תקווה, באורח אנוש - שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו, והוא הנרצח החמישי בפיגוע. מהמשטרה נמסר כי מדובר בשוטר מצוות האופנועים שחתר למגע בזירה ונטרל את המחבל.

מסע הירי בבני ברק - תועד; צפו ברגעי האימה (צילום: לפי סעיף 27א)

לאחר חיפושים שערכה המשטרה ברחבי העיר נעצר חשוד נוסף ונבדק אם הוא קשור למחבל. ברשותו נתפסה סכין גדולה. בהמשך, נתפס חשוד שלישי בפתח תקווה, אותו חיפשה המשטרה.

נרצחי הפיגוע:

הרב יעקב שלום הי"ד, בן 36 ואב לארבעה ילדים, נורה בעת שנסע ברכבו ברחוב השניים פינת רחוב ביאליק - בו התגורר.

הרב אבישי יחזקאל הי"ד, בן 29, תושב רחוב השניים. נרצח בידי המחבל כאשר ירד להרדים את בנו הקטן בעגלה, וגונן בגופו על בנו הקטן. הנרצח הי"ד, בוגר ישיבת "משכנות התורה", משמש כמלמד בת"ת "אור דוד", השאיר אחריו את רעייתו, בהריון, וילד בן שנתיים.

השוטר רס"מ אמיר חורי ז"ל, בן 32, תושב נוף הגליל, שירת כסייר אופנוען בתחנת בני ברק במרחב דן של מחוז ת"א, ונהרג בעת שניהל קרב עם המחבל החמוש. השאיר אחריו הורים אח ושתי אחיות.

שני הרוגים נוספים הם שני אזרחים זרים, נתין זר מאוקראינה בן 23 ונתין זר מאוקראינה בן 32.

כ"ח באדר ב'

גל הטרור נמשך - פיגוע באוטובוס: מחבל דקר יהודי עם מברג ונוטרל ע"י נוסע

מחבל עלה באזור השעה 09:10 על אוטובוס קו 364 - היוצא מהיישוב החרדי מיצד לכיוון ירושלים, בצומת נווה דניאל שבגוש עציון, עם מברג ופתח בדקירה של אחד הנוסעים היהודיים בן 30, והצליח לפצוע אותו באורח קשה, אחד הנוסעים שהיו על האוטובוס, הצליח להתעשת ותוך שניות ספורות הוא הוציא את האקדח, ירה במחבל ונטרל אותו.

גורם במערכת הביטחון, סיפר לאחר תחקור ראשוני, כי על פי עדי ראייה, שנכחו במקום בזמן אמת, הייתה מריבה בין השניים עוד מהתחנה - לפני שעלו לאוטובוס.

צלם 'כיכר' בזירת האירוע

המחבל ככל הנראה התנכל לבחור שנפצע קשה - על רקע גזעני, והתגרה בו לזמן ממושך. עד שבאמצע הנסיעה שלף מברג ודקר מבית החולים שערי צדק נמסר עדכון לגבי הפצוע: "אל יחידת הטראומה במרכז הרפואי שערי צדק פונה פצוע מפיגוע הדקירה בגוש עציון, במצב קשה כבן 30 עם פצעי דקירה בפלג גופו העליון עבר הערכה וייצוב ראשוני ביחידת הטראומה והועבר לחדר ניתוח".

א' בניסן

בדרך לפיגוע: חוליית מחבלים חוסלה בקרב יריות עם הימ"מ

בפעילות של לוחמי הימ"מ, שב"כ וצה"ל חוסלו שלושה מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי במהלך קרב יריות שהתרחש בין ג'נין לטולכרם. החיסול הגיע לאחר מידע מדויק שהגיע מהשב"כ שהתריע על כוונה לבצע פיגוע במרכז הארץ.

במסגרת פעילות של לוחמי הימ"מ על פי מידע שהתקבל אודות חוליית מחבלים שהייתה בדרכה לבצע פיגוע, ביצעו הלוחמים מעצר של רכב בו נסעה החוליה בין ג'נין לטולכרם.

במהלך ביצוע המעצר נפתחה אש לעבר לוחמי הימ"מ שהשיבו בירי. בקרב היריות שהתפתח במקום חוסלו שלושת המחבלים. ברכבם של המחבלים נתפסו אמצע לחימה, נשקים ורימונים.

כך התבצע החיסול

1:00 בלילה: מתקבלת בשב"כ מה שמוכנה 'ידיעת זהב', לפיה חוליית מחבלים הולכת לבצע פיגוע ירי במרכז הארץ. בידיעת הזהב שהגיעה לידי השב"כ הגיע גם מיקום החולייה שנמצאת בסמוך לג'נין.

בנט: "לוחמי ימ"מ סיכלו פצצה מתקתקת"

1:30 בלילה: בתוך פחות מחצי שעה, כוחות ימ"מ גלויים וסמויים שהיו באיזור המחבלים איתרו את החוליה בנסיעה סמוך לכפר ערבאה, פתחו המחבלים באש כבידה לעבר הלוחמים.

צוות הימ"מ השיב בירי וחיסל את שלושת המחבלים, סאיב עבאהרה, חליל טוואלבה וסיף אבו לבדה. בנוסף, ברכבם של החוליה נתפסו אמצעי לחימה, נשקים ורימונים.

חילופי הירי היו תוך כדי נסיעה, כשחוליית המחבלים ירתה מרכבם, ואנשי צותת הימ"מ ביצעו ירי מהרכב שלהם. בשב"כ הגדירו את המחבלים שחוסלו כ'פצצות מתקתקות'.

ו' בניסן

פיגוע ירי בתל אביב: 2 נרצחו, 4 פצועים אנוש, המחבל ברח ואותר מאוחר יותר

פיגוע ירי קשה אירע בתל אביב. שני בני אדם נרצחו ביריות בידי מחבל. לפי עדי ראייה, המחבל נכנס למקום בילוי בעיר ופתח ביריות, לאחר מכן נפתח מצוד ארוך אחרי המחבל וביקורת נמתחה כלפי צה"ל וכלי תקשורת על כך שחשפו מידע אסטרטגי למצלמות, המחבל אותר רק בבוקר במסגד ביפו.

רגעי הפיגוע

פראמדיק מד"א ישראל וינגרטן שהגיע למקום רכוב על אופנוע מד"א סיפר: "מיד שהתקבלו הקריאות במוקד החירום 101 של מד"א על פיגוע הירי בתל אביב הוזנקו למקום כוחות גדולים של מד"א. במקום הייתה המולה רבה, עשרות אנשים רצו ברחוב. ראינו 6 פצועים שוכבים על המדרכה. מיד התחלנו בטיפול רפואי שכלל עצירת דימומים וחבישות. הכנסנו את הפצועים לניידות לטיפול נמרץ ופינינו אותם לבית החולים כששניים מהם מחוסרי הכרה וביצענו בהם פעולות החייאה ו-4 נוספים בהכרה."

י"ג בניסן

המשטרה הציגה פיענוח לרצח שטלטל את ירושלים

פענוח חסר תקדים: ימ״ר ירושלים והשב״כ פענחו את רצח בני הזוג כדורי, הרצח הוא פיגוע על רקע לאומני, המחבל הוא וסים אסעיד תומך דאעש נעצר לפני חודשיים.

הפיענוח קורה שלוש שנים אחרי הרצח בזכות ערנות יוצאת דופן של לוחמי מג"ב בירושלים, כמה שעות לאחר שביצע פיגוע נוסף ורצח עובד זר בביתו בירושלים ופצע אדם נוסף.

המחבל הוא גם זה שניסה לרצוח את הילדה אדר בצלאל בארמון הנציב יממה לפני רצח בני הזוג כדורי, מספר ימים אחרי שביצע את הפיגוע ורצח את הזוג כדורי.

שבועות לאחר הרצח השב״כ עצר את המחבל, שישב במעצר מינהלי בגלל תמיכתו בדאעש ושוחרר רק לפני מספר שבועות, לאחר ששוחרר, הסתובב בין בניינים כדי למצוא דלת פתוחה לרצוח. כעבור כמה ימים ביצע פיגוע נוסף ורצח עובד זר בירושלים.

מפקד ימ"ר ירושלים: "החקירה הייתה מסועפת"

כמה שעות אחרי רצח העובד הזר בשכונת ארנונה בבירה, ערנות של שוטרי מגב בעוטף ירושלים שזיהו את החשוד שהיה עם תיק גב גדול. בתיק נמצא סכין שאיתו בוצע הרצח של העובד המולדובי.

המשטרה החליטה לעצור את המחבל, והוא נילקח לחקירת שב"כ. בחקירת משותפת של השב״כ ימ״ר ירושלים החוקרים מזהים ששיטת הפעולה שלו הייתה דומה לרצח בני הזוג כדורי.

כ"ט בניסן

שני מחבלים רצחו מאבטח באריאל ונעצרו בתום מצוד ארוך

ויאצ'סלב גולב, מאבטח ישראלי ממשפחה חרדית בבית שמש, נרצח בליל שבת קודש, מירי מחבלים על עמדת האבטחה בכניסה המערבית לעיר אריאל.

שני המחבלים, שתועדו במצלמות האבטחה, נמלטו מהזירה אך לאחר כ-20 שעות של מאמץ מודיעיני ומבצעי הם נעצרו בכפר קראוות בני-חסן. השניים לא התנגדו למעצר ויחד איתם נתפסו הנשקים. כמו כן, מספר מבני משפחתם נעצרו על ידי כוחות הביטחון.

בתום מעקב: כך נעצרו המחבלים שרצחו את ויאצ'סלב גולב (צילום: דובר צה"ל)

מתחקיר של צה"ל עולה כי המחבלים הגיעו לעמדת השמירה ופתחו בירי, לאחר מכן הם ירדו מהרכב וירו במאבטח מטווח אפס. לאחר מכן השניים נמלטו מהזירה וכוחות הביטחון פתחו במצוד אחריהם.

שעות לאחר מכן נתפס רכבם שהוצת על ידם, והערב, סמוך לצאת השבת, כוח של ימ"מ יחד עם לוחמי צה"ל נכנסו לכפר קראוות בני-חסן ולכדו את השניים.

ד' באייר

פיגוע אכזרי בפארק באלעד: 3 נרצחים, פצועים קשה ואנוש

פיגוע טרור קשה באלעד: אסעד יוסף אסעד אלרפאעי, בן 19 וצבחי עמאד צבחי אבו שקיר, בן 20, אלו שני המחבלים החמושים בגרזן ובנשק חם שטבחו במספר עוברי אורח בעיר החרדית אלעד, בכמה זירות בפארק ברחוב אבן גבירול.

מצלמות תיעדו: המחבלים נמלטים בריצה, וגרזנים בידיהם

מותם של שלושה נקבע בתוך זמן קצר. בנוסף ישנם מספר פצועים בדרגות שונות, בהם במצב קשה ואנוש. ארגון הטרור חמאס בירך על הפיגוע.

עד ראייה: "מאבטח ראה את המחבלים, אבל חשש לירות בהם"

יונתן חבקוק הי"ד

הנרצח הראשון הוא יונתן חבקוק, תושב העיר כבן 40, הותיר אחריו אישה וחמישה יתומים.

בועז גול הי"ד

הנרצח השני הוא בועז גול, תושב העיר כבן 40, הותיר אחריו אישה וחמישה יתומים.

אורן בן יפתח הי"ד

הנרצח השלישי הוא אורן בן יפתח, בן 37 תושב העיר לוד. הותיר אחריו אישה ושישה יתומים.

רגעי לכידת המחבלים, וההגעה לגרזן הדמים (צילום: דוברות המשטרה)

רק לאחר שלושה ימים תם המצוד ושני המחבלים נתפסו ביער סמוך לאלעד, כוחות הביטחון עצרו את שני המחבלים כשהם מסתתרים בין השיחים >> לכתבה המלאה

א' בסיון

הצעיר עורר את חשד החיילים, שרדפו אחריו ובכך מנעו בחסדי שמיים פיגוע

לוחמי מג"ב בירושלים, שהיו מוצבים באזור שער שכם, הבחינו בצעיר פלסטיני שעורר את חשדם, אך כשביקשו לעצור אותו - החל להימלט לתוך העיר העתיקה. המרדף אחריו - עד שנעצר, תועד במצלמות האבטחה בעיר.

השוטרים, בסיוע והכוונה של תצפיתני מרכז השליטה (מבט 2000), ביצעו מרדף וסריקות אחר החשוד ובתוך זמן קצר הוא נעצר על-ידי השוטרים בשער הברזל, בסמוך לכניסה להר הבית.

תיעוד המרדף (צילום: משטרת ישראל)

תוך כדי מנוסתו, השליך תיק לתוך אחת החנויות. התיק, נתפס על-ידי השוטרים ובתוכו התגלתה סכין. החשוד, בן 15 מג'בל מוכבר, הועבר לחקירה בימ"ר ירושלים בחשד שהתכוון לבצע פיגוע דקירה ומעצרו הוארך בביהמ"ש.

ג' בסיון

גדולי מחזירי התשובה בדורנו: הגאון רבי אורי זוהר התמוטט ביתו ונפטר

הגאון הצדיק רבי אורי זוהר זצ"ל, ראש ארגון 'לב לאחים' ואחד מגדולי המחזירים בתשובה במדינת ישראל בעשרות השנים האחרונות, נפטר בביתו והוא בן 86.

הרב זוהר נפל בביתו, וכוחות ההצלה שהוזעקו לבית ביצעו בו פעולות החייאה, אך לאחר שעה ארוכה של מאמצים - נאלצו לקבוע את מותו.

הרב אורי זוהר נולד בח' בחשוון ה'תרצ"ו בתל אביב להורים חילונים שעלו מפולין, בצבא שירת בלהקת הנח"ל ולאחר מכן הקים להקה יחד עם חברים. בהמשך עבד כשחקן ובמאי והפך לאיש בידור מפורסם שאחראי על מערכונים רבים המוכרים לציבור הישראלי והיה נחשב כסמל לחילוניות הישראלית.

בעקבות פגישה עם הרב יצחק שלמה זילברמן הוא החל בהתקרבות אל הדת והחל ללבוש כיפה וציצית, בשנת ה'תשל"ז ולהפתעת רבים, הודיע על פרישה מעולם הבידור והחל ללמוד בישיבת אור שמח. למרות שקיבל פרס ישראל לתרבות, סירב הרב זוהר לקבלו, והעדיף להשקיע את חייו בתורה ובמצוות.

חזרתו בתשובה הכתה בהלם חלקים רבים בעולם החילוני, ומנגד עמדה בראש של גל החזרה המפורסם והשפיעה על רבים ששבו אל דרך ה' בזכותו. במסע הלוויה השתתפו מכל גווני העם היהודי וגם כלי התקשורת החילוניים סיקרו את פטירתו כ"ענק הרוח". יהי זכרו ברוך

ט"ו בסיון

מצמרר: נהוראי גול חגג בר מצווה ושר לאביו שנרצח באכזריות בטבח באלעד

נהוראי גול, בנו של הרב בועז גול הי"ד, שנרצח בפיגוע הגרזנים בעיר החרדית אלעד - חגג שמחת בר מצווה מרגשת במיוחד.

לרגל האירוע, חתן הבר מצווה כתב שיר מיוחד ומרגש על אביו שנרצח בפיגוע, כשהלחן הוא מהשיר המפורסם 'אבא' של הזמר והיוצר המוערך שלומי שבת - בעת שביצע אותו באירוע עין לא נותרה יבשה כשכולם בוכים מעצבות ומהתרגשות ביחד.

נהוראי גול שר לאביו (צילום: יוסף חלוואני yossi_788@)

ו' בתמוז

פיגוע בבני ברק: אברך נדקר בדרכו לתפילת שחרית ונפצע באורח קשה

כוחות משטרה והצלה הוזעקו בשעות הבוקר המוקדמות לגשר המוביל לעיר גבעת שמואל בכביש 4 לאחר שאברך חרדי, כבן 47, בשם הרב יצחק דהן, נדקר ופונה לבית החולים כשמצבו הוגדר קשה. כוחות משטרה גדולים פתחו בסריקות אחר החשוד.

האברך סיפר לשוטרים שהוזעקו לזירה כי נדקר בהפתעה על ידי ערבי שנמלט; "ירדתי לכיוון גבעת שמואל כמידי בוקר במשך 15 שנה", סיפר. "ראיתי מישהו שמסתכל עליי. הוא הושיט יד לשקית שלי ודמיינתי שיש לו משהו, אז התרחקתי ממנו. הוא ירד אחריי ואחרי שתי שניות קיבלתי חבטות בראש. תפסתי את הראש ועצרתי את הדם".

מדוברות המשטרה נמסר: "לפני זמן קצר התקבל במשטרה דיווח על גבר שנדקר סמוך לגשר הולכי רגל בכביש 4 - גבעת שמואל. הפצוע פונה לבית חולים במצב בינוני. נסיבות המקרה נבדקות".

כ' בתמוז

פיגוע בבירה: מחבל דקר אברך עם מברג באוטובוס - ונורה בידי צלם עיתונות

פיגוע טרור בירושלים: מחבל ערבי דקר אברך חרדי במהלך נסיעה באוטובוס - ונוטרל בתוך זמן קצר בידי צלם עיתונות. המחבל, פלסטיני, תושב יו"ש בשנות הארבעים לחייו, החל את הפיגוע, דקות ספורות לפני השעה 17:00 בערב, במהלך נסיעה באוטובוס קו 137 של 'אגד תעבורה', שנוסע מגבעת זאב להר חוצבים.

הצלם משחזר: כך יריתי במחבל הדוקר • צפו

במהלך הנסיעה בכביש רמות, כמה עשרות מטרים לפני צומת רמות, החל המחבל לדקור את אחד הנוסעים, אברך חרדי בן 41, ופצע אותו בצווארו.

נהג האוטובוס, שקלט בתוך שניות ספורות את המתרחש, מיהר לעצור את האוטובוס בצד הכביש ופתח את הדלתות. המחבל, נמלט ראשון ואחד מעוברי האורח ניסה לנטרלו באמצעות אבן שזרק לעברו, אך ללא הצלחה.

באותו זמן, בחסדי שמים, עבר במקום צלם אתר ynet, משי בן עמי, יחד עם בנו הקטן. הוא זיהה את המהומה ומיהר לשלוף את נשקו האישי ולנטרל את המחבל.

יצוין כי ניידת המשטרה הראשונה הגיעה למקום בתוך פחות מארבע דקות, מאז התקבלה הקריאה הראשונה במוקד 100.

כ"ה בתמוז

צומת תפוח: מחבל רץ עם סכין שלופה - ונוטרל על ידי חייל

מחבל שזמם לפגוע בכוחות הביטחון, התקרב אל החיילים והטרמפיסטים שעמדו במחסום - עם סכין שלופה, אחד החיילים התעשת ופתח בירי באוויר. הלוחם ביצע נוהל מעצר חשוד כאמור עם ירי לאוויר, כאשר המחבל נבהל ושמט את הסכין לקרקע, בזמן שהחיילים עוצרים אותו ומעבירים אותו להמשך חקירה בשב"כ>> לכתבה המלאה

חודש אב תשפ"ב - חודש מלא באסונות קשים ובפטירת שני גדולי הדור; גאב"ד 'העדה' ונשיא 'המועצת' | סקירה

ב' באב

נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש: בבית החולים הדסה עין כרם נפטר בליל שבת קודש בשיבה טובה גאב"ד העדה החרדית הגאון הצדיק הרב יצחק טוביה וייס זצוק"ל, מזקני הרבנים, והוא בן 96.

מצבו של הגאב"ד ידע בשבוע האחרון בעיקר מורדות, ומספר פעמים נקראו בני המשפחה והמקורבים להיכנס לחדר, להגיד 'שמע ישראל', ולהיפרד מהגאב"ד.

בליל שבת - ‏בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר, החלה התדרדרות במצבו. בני המשפחה ששהו בחדרו הכניסו מיד כשלושים אנשים ששהו מחוץ לחדרו של הגאב"ד ונשאו תפילה, כדי לומר וידוי ו'שמע ישראל'. לתולדות חייו>> כנסו

כ"ה באב

נִצְּחוּ אֶרְאֶלִּים אֶת הַמְּצוּקִים: נשיא מועצת חכמי התורה הגאון חכם שלום כהן זצוק"ל

לאחר מספר ימים שמצבו הרפואי של נשיא מועצת חכמי התורה חכם (חיים) שלום כהן זצוק"ל - ידע בעיקר מורדות, הוא נפטר לפנות בוקר בבית החולים לקול הבכיות של מאות התלמידים והמקורבים שעמדו מחוץ לחדר בבית החולים, כשהוא בן 91 בהסתלקותו.

חכם שלום זצוק"ל נולד בירושלים בשנת ה-תרצ"א לאביו הגאון הרב אפרים כהן זצ"ל, ראש ישיבת המקובלים דאז 'עוז והדר' ולאמו מרת מלכה ע"ה, ובצעירותו הוא קנה את תלמודו בישיבת 'פורת יוסף' בראשותו של ראש הישיבה הגאון רבי עזרא עטייה זצ"ל, מגדולי ראשי הישיבות וממעצבי דרכה של היהדות החרדית הספרדית.

בבחרותו נודע חכם שלום זצ"ל בהתמדתו הרבה ובבקיאותו בתורה ובהלכה ומייד לאחר נישואיו הוא מונה ע"י ראש הישיבה לר"מ בישיבת 'פורת יוסף', תוך שהוא אף הקים סניף נוסף של הישיבה בשכונת קטמון בירושלים.

במשך מספר שנים שימש חכם שלום זצ"ל כסופר סת"ם, בנוסף לתפקידו בישיבה, כאשר בקרב בני המשפחה מספרים כי בהיותו צעיר הוא כתב לעצמו ספר תורה, ממנו הוא היה קורא מידי שבוע שניים מקרא ואחד תרגום.

בצעירותו היה חכם שלום זצוק"ל, מראשוני הרבנים הספרדים שהביעו תמיכה במפלגת ש"ס, בתקופה שבה המפלגה היתה פעילה בתחום המוניציפלי בלבד, ולאחר תקופה נוספת כשהפכה ש"ס למפלגה כלל ארצית, הוא צורף למועצת חכמי התורה של המפלגה בראשותו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל.

בחייו היה חכם שלום זצ"ל קרוב מאד למרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, כאשר רבים זוכרים את מרן שהתבטא חודשים ספורים לפני הסתלקותו באומרו כי ראש הישיבה חכם שלום כהן הוא מרביץ תורה בעם ישראל, וכי זה כל עיסוקו מבוקר עד ערב. "יש לו פה קדוש שעוסק רק בתורה, ומי ששומע לו שומע בקול התורה", אמר מרן זצ"ל>> לכתבה המלאה

רשימת האסונות שקרו בבין הזמנים תשפ"ב

יום רביעי כ' באב - מרדכי שליזנגר ז"ל, תלמיד ישיבה צעיר בשנות העשרים לחייו, טבע למוות בשעת ערב מוקדמת, בחוף הנפרד בטבריה. הוא פונה אל בית החולים כשמצבו מוגדר אנוש, תוך ביצוע פעולות החייאה, וכעבור זמן קצר נקבע מותו.

יום רביעי כ' באב - פעוט חרדי בן עשרה חודשים - אברהם יוסף ז"ל - נמצא ללא רוח חיים במיטתו ברחוב אהליאב בשכונת רוממה בבירה. סמוך לשעה 06:00 בבוקר הוזעקו כוחות ההצלה לבית בו שהתה המשפחה - תושבי אנגליה שהגיעו לחופשה בישראל, לאחר שהפעוט לא התעורר משנתו. צוותי הרפואה של איחוד הצלה ביצעו פעולות החייאה על הפעוט, והוא פונה לבית החולים 'שערי צדק' בבירה, שם נאלצו לקבוע את מותו.

יום שני י"ח באב - צעיר חרדי, בשנות ה-20 לחייו, נמשה ללא הכרה מחוף הים בנתניה - סמוך לחוף צאנז, לאחר שטבע בין גלי הים. מתנדבי איחוד הצלה סניף נתניה שהוזעקו למקום ביצעו בו פעולות החייאה - ולאחר שאלו הוכתרו בהצלחה, הוא פונה לבית החולים 'לניאדו' בעיר, כשהוא מורדם ומונשם ומצבו קשה.

יום שני י"ח באב - אברך חרדי חסיד ברסלב, כבן 28 ואב לארבעה ילדים, שבילה בבריכת שחייה, פונה לבית חולים תוך כדי מאמצי החייאה לאחר שטבע. האירוע התרחש באיירמונט, יישוב באזור מונסי שבניו יורק.

יום שני י"ח באב - בשורה קשה מהרי האלפים הצרפתיים: משגיח ישיבת מאור התורה הגאון רבי פנחס אלגרבלי זצ"ל, שיצא עם משפחתו לחופשה בצרפת, קיבל אירוע מוחי במהלך השבת, ויומיים לאחר מכן, הוא נפטר לאחר מאבק בבית החולים בעיר גרנובל בצרפת.

יום שני י"ח באב - החייל הדתי סמל-ראשון נתן פיטוסי ז"ל, לוחם בחטיבת כפיר, בן 20 מנתניה, נהרג מירי כוחותינו בסמוך לעיר טול-כרם במרחב התפר בחטיבה המרחבית מנשה - בידי חברו ליחידה. פיטוסי ז"ל הועלה לדרגת סמל-ראשון לאחר מותו.

יום ראשון י"ז באב - אישה חרדית צעירה בשנות ה-20 לחייה, תושבת מודיעין עילית, פונתה לבית חולים במרכז הארץ, לאחר שחשה ברע ולא הצליחה לנשום בצורה מיטבית. זמן קצר לאחר שפונתה מצבה הידרדר והיא הועברה לבית החולים 'שיבא' תל השומר, שם היא מורדמת ומונשמת.

יום ראשון י"ז באב - בבית החולים נקבע מותו של הילד החרדי בן ה-4 - שנרצח על ידי בן דודו, ובירושלים נערכו הפגנות סוערות נגד נתיחת הגופה, עד שבג"ץ אישר לא לנתח.

בין מוצ"ש ליום ראשון י"ז באב - פיגוע בעיר העתיקה בירושלים, שמונה חרדים נפצעו בדרגות שונות, בהם שני פצועים באורח קשה, בפיגוע ירי שאירע ברחוב הסמוך לכותל המערבי בעיר העתיקה בירושלים. כוחות המשטרה, ימ"ס וכוחות מיוחדים נוספים בהובלת השב"כ ניהלו מצוד אחר המחבל שברח רגלית לשכונת סילוואן הסמוכה לכותל המערבי, והבוקר הוא נלכד לאחר שהסגיר את עצמו לתחנת המשטרה, ונתפס כלי הנשק באמצעותו על פי החשד ביצע את הירי.

יום חמישי י"ד באב - שושנה גלושטיין בת 40, חיה שרה גלושטיין בת 7.9 וחנה גלושטיין בת השנתיים - מאופקים, נהרגו בתאונה הקשה ליד קניון רב שפע בירושלים, כאשר אוטובוס איבד שליטה והתדרדר - ודרס אותן למוות. המשפחה מאופקים, הגיעה לירושלים ליום כיף, בין הזמנים. בערב הם הגיעו לקניון רב שפע לעשות קניות עם קרובי משפחה נוספים, בזמן שהאם והבנות היו מחוץ לקניון האב נכנס לדקה ואז הגיע האוטובוס שהתדרדר ופגע באם ובנותיה והרג אותם במקום. למרבה הצער האם גם הייתה בהריון מתקדם.

יום שלישי י"ב באב - בסמוך למקום שנהרגו משפחת גלושטיין, אוטובוס אגד דרס למוות את הרה"ח רבי פנחס נפתלי דויטש ז"ל, שעשה את דרכו לביתו לאחר קניות שערך, כשלפתע האוטובוס שאיבד שליטה, העיף אותו ומותו נקבע בזירת התאונה.

יום ראשון י' באב - ילד חרדי בן 6 פונה לבית החולים שיבא-תל השומר מביתו בבני ברק, לאחר שנחנק מנקניקיה אותה אכל. חובשים שהגיעו לביתו איתרו את הילד כשהוא מחוסר הכרה ולאחר פעולו החייאה פונה לבית החולים להמשך טיפול.

כ"ח באב

טרגדיה קשה: נקבע מותו של הפעוט יונתן דויטש ז"ל

הפעוט יונתן חיים דויטש ז"ל, בנו של חבר מועצת קריית יערים שוקי דויטש, הלך לעולמו בטרגדיה נוראה.

כוחות ההצלה הוזעקו לצימר בצפת - שם שהו משפחת דויטש בחופשה, בשל דיווח על תינוק כבר שנתיים שטבע בבריכה בצימר ונמשה כשהוא מחוסר הכרה.

כוחות ההצלה שהגיעו למקום החלו מיד לבצע בו פעולות החייאה מתקדמות שכללו עיסויים והנשמות והוא פונה תוך כדי החייאה לבית החולים, כשמצבו קריטי.

מבית החולים זיו נמסר: "למרכז הרפואי זיו הגיע בשעה 11:30 לערך פעוט כבן שנה לאחר שטבע. הפעוט הגיע באמבולנס מד"א כשמתבצעות בו פעולות החייאה. הפעוט הגיע לזיו ללא דופק וצוות המרכז הרפואי זיו ביצע בו פעולות החייאה מתמשכות. כאמור, הדופק חזר והפעוט הועבר לטיפול נמרץ ילדים. צוות סוציאלי מטעם בית החולים מלווה את המשפחה".

בהוראת הרבנים, הוסיפו לו את השם חיים והמוני עמך בית ישראל קרעו את השמיים בתפילות עבור הפעוט, אך היום כאמור מגיעה הבשורה הקשה, כי הפעוט יונתן לא שרד ולמגינת לב הוא הלך לבית עולמו.

מבית החולים זיו נמסר: "בצער רב אנו נאלצים להודיע על פטירתו של הפעוט בן השנה שטבע אתמול בבריכה בצפת. מצבו של פעוט היה אנוש ולא יציב עד שלמרבה הצער נפטר לפני שעה קלה. צוותי בית החולים נמצאים כל העת בקשר עם משפחתו. המרכז הרפואי זיו משתתף בצער המשפחה".

יונתן ז"ל, הוא בנו של יבל"א של שליח הציבור שוקי דויטש, חבר מועצת קריית יערים ומקורבו של שגריר ארה"ב טום ניידס, שאף ביקר לא-מזמן בבית המשפחה בקריית יערים.

ד' באלול

מחריד: החברים פתחו 'קונפטי', הפקק עף על עינו של החתן - שנפצע

המקרה התרחש בחתונה שנערכה בעיר ביתר עילית, במהלך הריקודים הסוערים, חברי החתן רצו לעלות את השמחה קצת יותר, וכפי שעושים בהרבה חתונות, הם פתחו 'קונפטי' (זה הצינור שמסובבים והוא משגר ענן של ניירות צבעוניים. א"א).

אלא שהפעם למרבה הצער, ניסיון השמחה הסתיים באסון, הצעצוע נפתח היישר לתוך העין של החתן, באותו הרגע החתונה הופסקה והחתן נלקח לחדר צדדי לבדיקה ראשונית.

דודו של החתן שהינו חובש במד''א בדק וטיפל בחתן -ששמחתו נהפכה לעצב במקום והפנה את החתן להמשך טיפול בבית חולים, בבדיקה גילו כי נגרמה שריטה בקרנית העין וכן שטף דם פנימי.

לאחר בדיקות מקיפות, בשעות הבוקר המוקדמות שוחרר החתן לביתו ולכלתו הטרייה - שכמובן לא ציפתה לליל כלולות מפוקפק שכזה.

ה' באלול

אסון כבד בצפת: פעוט חרדי לא התעורר - ונפטר בביה"ח

פעוט ממשפחה חרדית כבן חצי שנה אותר על ידי הוריו בביתו שבעיר צפת כשהוא ללא הכרה. כוחות החירום וההצלה שהגיעו למקום, העניקו לו סיוע ראשוני ולאחר מכן פינו אותו לבית החולים כשהוא כאמור נמצא במצב אנוש, בבית החולים נקבע מותו.

כשעה לאחר שהפעוט פונה לבית החולים, הרופאים שנלחמו על חייו נאלצו לקבוע את מותו.

מבית החולים נמסר: "למרכז הרפואי זיו הגיע תינוק מצפת כבן חמישה חודשים אשר נמצא על ידי הוריו ללא רוח חיים. אמבולנס של מד"א הבהיל אותו למלר"ד ילדים בזיו כאשר מתבצעות פעולות החייאה. צוותי זיו נאבקו על חייו של הפעוט עד אשר נאלצו לקבוע את מותו. בשלב זה סיבת המוות אינה ידועה.

ילדה בת 5 איבדה הכרה בביתה ונפטרה

בשעות הבוקר המוקדמות, כוחות ההצלה והחירום הוזעקו לבית משפחה חרדית בעיר בני ברק, שם דווח על ילדה שאיבדה את ההכרה, בבית החולים הרופאים נאלצו לקבוע את מותה.

החובשים שהגיעו לבית העניקו טיפול רפואי וביצעו פעולות החייאה בילדה, כבת 5, והיא פונתה תוך כד פעולות החייאה, כשמצבה מוגדר קשה מאוד, לבית החולים 'שיבא' שבתל השומר.

חובשי הצלה אלי ביטון ויואלי שכטר שהגיעו ראשונים למקום סיפרו: "כשהגענו לבית, מצאנו ילדה כבת 5 מחוסרת הכרה ללא דופק וללא נשימה. יחד עם חובשים ופראמדיקים של מד"א והצלה התחלנו בפעולות החייאה מתקדמות, הכוללות עסויי לב והנשמות, והיא פונתה תוך כדי המשך פעולות החייאה לחדר הלם בבית החולים שיבא בתל השומר".

כשעה לאחר הגעתה לבית החולים הרופאים נאלצו לקבוע את מותה, מזק"א נמסר: "הילדה רבקה קראוס ע"ה לאחר שנמצאה מחוסרת הכרה בביתה ברחוב כהנמן שבשכונת גינות דוד. היא פונתה תוך כדי החייאה לבית החולים תל השומר שם לאחר מאמצי החייאה ממושכים נאלצו הרופאים לקבוע את מותה".

"מתנדבי זק"א ת"א מלווים את המשפחה, ופעלו להשגת ויתור ושחרור הילדה לקבורה, הגופה מועברת כעת לקבורה וההלווייה תתקיים בשעה 2 בצהריים בבית העלמין ירקון".

נער בן 15 וגבר בן 45 נפטרו בירושלים

בשכונת קרית משה בירושלים, נמצא בחור ישיבה כבן 15 שרוע על הרצפה וללא הכרה, כחות החירום וההצלה שהגיעו למקום ניסו להעניק לו טיפול רפואי.

למרבה הצער, הפרמדיקים שהגיעו לזירה, נאלצו לקבוע את מותו של הבחור שנפל מגובה רב - במקום.

הגבר בן 45: בשעות הבוקר המוקדמות התקבל דיווח במוקדי החירום, על גבר שרוע על הרצפה ברחוב ריינס בשכונת קריית משה בירושלים.

כוחות ההצלה והחירום שהגיעו למקום, ניסו להעניק לו טיפול רפואי, אך למרבה הצער זה לא צלח ומותו נקבע במקום.

ט' באלול

קללת היום שהיה: שלושה הרוגים היו ביממה הזו בתאונות ברחבי הארץ, ולמעלה מ-12 פצועים בשני פיגועים ובתאונה קטלנית ביו"ש ובבקעת הירדן. סיכום היום הקשה.

הרב אברהם חיים אנשין זצ"ל, אב לשמונה ילדים נהרג

בשעות הערב (ראשון) התרחשה תאונה ברחוב רבי מאיר בעל הנס בעיר בית שמש, ההרוג, הוא חסיד ברסלב בן 33, בשם הרב אברהם חיים אנשין זצ"ל, אב לשמונה ילדים, המתגורר בעיר.

האירוע התרחש בקריה החרדית בעיר בית שמש, כאשר נהג משאית דרס אותו למוות, עד ראיה סיפר ל-Ynet על התאונה: "הנהג ירד מהאוטובוס ישב ליד האוטובוס לא רחוק, נהג המשאית הגיע, הוא עובד פה בסמוך, נהג האוטובוס העיר לו על העבודה, התפתח ויכוח שבשלב כלשהו נהג המשאית איבד את העשתונות דרס אותו ונמלט במהירות כשהוא דורס כמעט אדם נוסף. הרבה אנשים זרקו עליו חפצים והוא נעצר והמשטרה הגיעה".

שמעון ליברמן ואליקים שישא מתנדבי 'צוות הצלה' שהגיעו ראשונים למקום מוסיפים: "כשהגענו למקום מצאנו הולך רגל גבר כבן 40 כשהוא שוכב על הכביש, במצב אנוש מחוסר הכרה, לאחר שלדברי עוברי אורח, במהלך ויכוח שהתנהל במקום פגעה המשאית בהולך הרגל ונמלטה מהמקום. בסיוע פארמדיקים וחובשים נוספים של מד"א וצוות הצלה ביצענו בו בדיקות רפואיות, ולמרבה הצער בעקבות אופי הפציעות הקשות נאלצו הפארמדיקים של מד"א לקבוע את מותו במקום".

בחור ישיבה נהרג בשער הגיא

בבית החולים הדסה עין כרם נקבע הלילה (בין ראשון לשני) מותו של הבחור נהוראי שלום ז"ל בן ה-21 שנפצע בתאונה אמש בכביש 1. הלוויתו של הבחור תתקיים היום במקום מגוריו ברכסים ומשם לבית העלמין בחיפה 'תל רגב'.

כזכור, בתאונת דרכים קשה שהתרחשה אמש בין משאית לרכב פרטי, נהוראי ז"ל נפצע באורח אנוש ופונה לבית חולים, בהמשך הלילה נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

אלי ארנטרוי מתנדב 'צוות הצלה' מוסיף: כשהגעתי למקום, מצאתי זירה קשה של תאונת דרכים בה רכב פרטי התנגש במשאית, כאשר בתוך הרכב הפרטי נלכד הנהג, גבר כבן 30 כשהוא מחוסר הכרה במצב אנוש. לאחר שלוחמי האש חילצו אלינו את הפצוע, יחד עם פארמדיקים וחובשים נוספים של מד"א הענקנו לו סיוע רפואי ראשוני הכולל עצירת דימומים, קיבועים וחבישות , צוות אט"ן של מד"א מפנה אותו במצב אנוש תוך כדי פעולות החייאה לחדר הטראומה בביה"ח הדסה עין כרם בירושלים.

פאראמדיק מד"א דרור עיני וחובש בכיר במד"א בני יוזף, סיפרו: "ראינו רכב פרטי לכוד מתחת לחלקה האחורי של משאית שהייתה בנתיב נסיעה, נהג הרכב גבר כבן 30 היה מחוסר הכרה, וסבל מחבלת ראש קשה, תוך חילוצו מהרכב הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך טיפול כשמצבו אנוש."

פיגוע בבקעה

באירוע ירי בכביש 90, במסגרתו נפצעו שישה חיילי צה"ל, בהם אחד במצב קשה (ששונמך לאחר מכן לבינוני), וכן נפצע אזרח באורח קל. המחבלים היו חלקם אזרחי ישראל.

מחקירה ראשונית עולה כי הרכב ובו המחבלים נסע במשך מספר דקות מאחורי האוטובוס, שהיה מלא בחיילים, עד שבשלב מסוים עקף אותו. בשלב הזה החלו המחבלים לירות לעבר האוטובוס.

הנהג, שנפגע מהירי, בלם בצד הכביש. בינתיים המחבלים שפכו דלק על האוטובוס במטרה לשרוף אותו, כאשר בד בבד ממשיכים ויורים. לפי ההערכה יותר מעשרים קליעים נורו לעבר האוטובוס.

מהחקירה עולה כי המחבלים מיקדו את הירי לעבר השמשה הקדמית, מול מקומו של הנהג. לאחר התזת הדלק הדליקו המחבלים בקבוק תבערה על מנת להשליך אותו אל האוטובוס ולהבעיר אותו, אלא שהבקבוק התלקח בתוך הרכב שלהם עוד לפני שהצליחו לזרוק אותו.

פיגוע בנבי סאלח

שעות לאחר פיגוע הירי בבקעה, ערבים השליכו מטען מאולתר ופצעו ארבעה ישראליים סמוך לנבי צלאח - ליד נווה צוף.

המטען הושלך מרכב חולף שככל הנראה היו בו ערבים מיו"ש, ארבעה חיילים כאמור נפצעו באורח קל מאוד מהרסיסים של המטען המאולתר.

ממוקד עדכוני יו"ש נמסר: "לפני זמן קצר דווח על פיצוץ בצומת הדואר, ככול הנראה זריקת מטען מאולתר לכיוון עמדת צה"ל במקום. ככול הנראה 2 פצועים במקום במצב קל, כוחות רבים בדרכם למקום".

תאונה בשומרון

צעיר בן 19 נהרג בליל ראשון ושני צעירים נוספים, בן 19 ובן 20, נפצעו באורח קשה בתאונת דרכים קשה בין רכב פרטי לכבאית, בשומרון.

בשעה 03:31 בלילה התקבל דיווח על תאונת דרכים קשה בין משאית לרכב פרטי, בכביש 505, צומת גיתי אבישר בשומרון.

צוותי מד"א בסיוע כוח רפואי של צה"ל, העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים בילינסון שלושה נפגעים, בהם: צעיר כבן 19 במצב אנוש תוך פעולות החייאה, עם חבלה רב מערכתית, צעיר כבן 19 במצב קשה ולא יציב עם פגיעה רב מערכתית, וצעיר כבן 20 במצב קשה עם פגיעה רב מערכתית, מונשם לא יציב.

מבית החולים 'בילינסון' נמסר כי "לבית חולים בילינסון הובאו שני צעירים פצועי תאונת הדרכים שבשומרון, שניהם עם פגיעות ראש קשות ביותר, אחד במצב אנוש והשני במצב קשה מאוד. סכנה נשקפת לחייהם, הרופאים נאבקים בשעה זו על חייהם".

פאראמדיק מד"א תומר פיין סיפר כי "מדובר בתאונה מזעזעת, ראינו רכב פרטי מעוך שבו נסעו שלושה צעירים, אחד מהם נלכד ברכב, הם היו מחוסרי הכרה וסבלו מחבלה רב מערכתית, בסיוע כוח רפואי של צה"ל הענקנו לפצועים טיפול רפואי מציל חיים, אחד הפצועים איבד דופק ונשימה והוא פונה תוך פעולות החייאה, שניים מהפצועים פינינו במצב קשה כשהם מורדמים ומונשמים. נהג המשאית טופל במקום ולא נזקק לפינוי".

י"ב באלול

אבל בממלכה המאוחדת: מתה המלכה אליזבת בת ה-96

הממלכה המאוחדת אבלה: המלכה אליזבת השנייה, המוכרת גם כ'מלכת אנגליה' מת בגיל 96 לאחר יותר מ-70 שנים בתפקיד.

בתקופה האחרונה עלו דיווחים שונים באשר למצבה של המלכה, זאת בין היתר בשל דחיית השבעת חברי הממשלה החדשה ובשל הדיווח על הצמדת רופאים צמודים למלכה הבריטית.

המלכה נולדה בשנת 1926 ומונתה לתפקיד כשהייתה בת 26 בלבד לאחר שאביה, המלך ג'ורג', מת בגיל צעיר כתוצאה ממחלה.

מחליפה של המלכה צפוי להיות הנסיך צ'ארלס, בנה הבכור של המלכה, שנושא בתפקיד יורש העצר למעלה מ-70 שנים, וכעת יזכה להיכנס כמלך הממלכה המאוחדת כשהוא בוחר את השם המלכותי: "צ'ארלס השלישי".

לאורך השנים מינתה המלכה לא פחות מ-15 מנהיגים, כשהראשון היה צ'רצ'יל והאחרונה ראש הממשלה הטרייה ליז טראס.

אחרי 10 ימי אבל שנדמה היה שהם לא יגמרו לעולם, ביום שני השבוע, מלכת אנגליה אליזבת השנייה נטמנה בארון הקבורה שנבנה לפני יותר משלושה עשורים.

המלכה מובלת בכרכרה המלכותית - מאחוריה: הילדים (צילום: משפחת המלוכה)

המלכה נקברה בסמוך לקברו של אביה, המלך ג'ורג' השישי, שמת לפני יותר משבעה עשורים. לצדם של הזוג המלכותי קבורים גם רעייתו של המלך ג'ורג' 'המלכה האם' וכן לצד הנסיכה מרגרט, אחותה של המלכה אליזבת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר