היסטוריה ואקטואליה

החסידים שרפו את הקונטרס והמתנגדים נאלצו להבליג

כשפורסם הקונטרס 'זמיר עריצים' כנגד החסידות, תושבי העיר גרודנא החסידים נפגעו ביותר, ויש ששרפו אותו; פרנסי קהילת וילנא זעמו ביותר, אך לא נקמו; זו הסיבה (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שער הספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים", דפוס ראשון (צילום: מאת אריה יהודה לייב בן מרדכי מברודי, נחלת הכלל)

פרק ה': כשפורסם הקונטרס 'זמיר עריצים' כנגד החסידות, תושבי העיר גרודנא החסידים נפגעו ביותר, ותלמידי הרה"ק רבי חיים חייקל מאמדור הסמוכה לגרודנא שרפו את קונטרס 'זמיר עריצים' "בשריפה חמורה בפתח עיניים לעין כל".

פרנסי קהילת וילנא המתנגדים שמעו ממעשה זה של השריפה, וזעמו ביותר. באגרת לקהל ברודי הם הסבירו שהם לא מתנקמים בהם, כיון שחסידי גרודנא היו מקורבים למלכות, והם חששו שיצא מכך תקלה לכל הקהילות והחסידים ישכנעו את השלטונות לנקום בהם, ולכן הם החליטו כעת להבליג.

שער הספר 'זְמִיר עָרִיצִים וְחָרְבוֹת צוּרִים", דפוס ראשון. על השער חתום שמו של ר' שלמה מדובנא מחבר פרוש על החומש, שזכה להסכמות הגר"ח מוולז'ין, הנודע ביהודה ועוד (מאת אריה יהודה לייב בן מרדכי מברודי, נחלת הכלל)

הרה"ק רבי חיים חייקל שתלמידיו שרפו את 'זמיר עריצים' היה נודע בביקורתו לאדונינו הגר"א, כפי שכותב הגאון רבי יוסף לוינשטיין.

מי היה הגאון רבי יוסף לוינשטיין?

הגאון רבי יוסף לוינשטיין (נפטר בתאריך כ"ו בניסן תרפ"ד 1924) כיהן כרבה של סרוצק ועוד קהילות, מחבר הספר "דור ודור ודורשיו" (וורשה תרע"ד) שכלל כרוניקה מקיפה על רבני ישראל בכל הדורות ותאריכי פטירה.

הגאון רבי יוסף לוינשטיין מחבר הספר "דור ודור ודורשיו"

הרב לוינשטיין כתב מכתבים אל ההיסטוריון המפורסם שמעון דובונב, ובמכתב מתאריך י"ג בתמוז תרנ"ה נכתב שר' חייקל החסידי היה בסמיכות לתלמידי הגר"א, והיה מצטער שהגר"א ותלמידיו מזלזלים בתפלה (לדבריו).

לא נח ר' חייקל, עד שאמר למתנגדים שהציקו לו, ש"תורתם היא מהשפה ולחוץ", וכך דבריו המלאים:

"ר' חייקל היה סמוך לתלמידי הגר"א והיה מתלבה בפיו בלבו, ועני וחסר לחם, וצער על הגר"א ועדתו כי הם מזלזלים בתפלה העומד ברומו של עולם, וכל עוד אשר הציקוהו מתנגדיו לא יכול לסבול, עד המדורה הגדיל, כי אמר שתורתם היא מהשפה לחוץ ולא ברותחה אש".

מהמשך האגרת מובן שר' חייקל הוכרח לעזוב את עירו מחמת הצקות המתנגדים, כך שברור ומובן מדוע תלמידיו שרפו את קונטרס 'זמיר עריצים'.

מקורות: ראה בספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר