עימותים בגוש השינוי

סערה לקראת נאום לפיד. בנט נגד ראש הממשלה: "סיסמאות ריקות ששייכות לשנות ה-90"

ראש הממשלה לשעבר בנט תוקף את לפיד לקראת נאומו הצפוי באו"ם, בו צפוי להצהיר על תמיכה במדינה פלסטינית • גדעון סער: "רוב העם בישראל לא יאפשר את זה" • הליכוד במתקפה: "לפיד רוצה למסור שטחי מולדת לאויבנו" (אקטואליה, פוליטי מדיני)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
בנט ולפיד (צילום: Avshalom Sassoni, Olivier Fitoussi/Flash90)

ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט תקף הערב (רביעי) את מחליפו יאיר לפיד לקראת נאומו הצפוי באו"ם, בו יצהיר על תמיכה במדינה פלסטינית ופתרון שתי המדינות. הוא פרסם פוסט ארוך בפייסבוק שבו מתח ביקורת על ההצהרה.

בנוסף, לדברי מקורביו שצוטטו בידי העיתונאי עמית סגל, דעתו של בנט אינה נוחה מהאקטיביזם של לפיד בתוך ממשלת המעבר, שאמורה לנהל את ענייני המדינה השוטפים ולא להתוות מדיניות חדשה או להוביל מהלכים דרמטיים.

"אין שום מקום או היגיון להציף מחדש את רעיון המדינה הפלסטינית", כתב בנט. הוא פירט על היחסים בזמן כהונתו בתפקיד עם ממשל ביידן ושורה של מדינות באירופה והוסיף: "צריך לומר את הדברים כהוויתם: אין מקום למדינה נוספת בין הים לירדן. לא רק בשל זכותנו על הארץ. גם ברמה הפרקטית, אין שום היתכנות או תוחלת למהלך מדיני עם הפלסטינים".

בנט הוסיף: "אגב, על מי אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על פלסטינים? על חמאס, שזוכה לתמיכת רוב הפלסטינים?
על הג'יהאד האסלאמי? על אבו מאזן שבזמנו הפנוי מכחיש שואה ומשלם לרוצחים? הם עצמם מסוכסכים עמוקות ורחוקים שנות אור ממשילות. לכן, סיסמאות ריקות כמו "שתי מדינות", צריכות להשאר בשנות ה-90, יחד עם הרבה אופנות אחרות שעברו מן העולם".

גם שר המשפטים בממשלתו של לפיד, גדעון סער, תקף את הנאום הצפוי: "הקמת מדינת טרור ביהודה ושומרון תסכן את בטחון ישראל. רוב העם בישראל ונציגיו לא יאפשרו לזה לקרות".

נאומו של בנט צפוי להתחיל מחר בשעה 21:00 בערב שעון ישראל. גורמים בסביבת ראש הממשלה מציינים כי "ישראל לא תעשה שום דבר שיסכן את ביטחון המדינה או את ביטחון אזרחי ישראל אפילו בסנטימטר, אבל היפרדות מהפלסטינים צריכה להיות חלק מהחזון המדיני, חלק מהתפיסה של תקווה מתוך עוצמה", כלשונם.

ההתבטאות הצפויה של לפיד, אחרי שנים רבות שבהן ישראל נמנעה מכך, חשובה הן בהיבט המדיני שלה ויש לה גם משמעות פוליטית ברקע מערכת הבחירות, בעת שלפיד מתמודד מול מפלגות מרצ העבודה וגנץ על קולות בוחרי השמאל. מדובר בשבירה שמאלה של לפיד.

בליכוד תקפו את לפיד: "אחרי שלפיד הקים את הממשלה הישראלית-פלסטינית הראשונה, עכשיו הוא רוצה להקים מדינה פלסטינית על גבול כפר סבא, נתניה ונתב״ג ולמסור שטחי מולדת לאויבינו. במשך שנים נתניהו הצליח להוריד את הנושא הפלסטיני מסדר היום העולמי, ולפיד החזיר את אבו מאזן לקידמת הבמה תוך פחות משנה".

חבר הכנסת ד"ר שלמה קרעי מהליכוד תקף את לפיד: "על מזבח השנאה, הפופוליזם, הבורות וחוסר האידיאולוגיה, לפיד מקריב את ארץ ישראל, מפקיר את בטחון ישראל ומחזיר את הסכנה הגדולה של המדינה הפלשתינית לקדמת הבמה. וזו רק מקדמה על החשבון לטיבי ועודה שותפיו לדרך. בעוד חודש וחצי בעז"ה, נקבור את רעיון העיוועים הזה קבורת חמור אחת ולתמיד".

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב לנאום הצפוי: "אחרי שנים שבהם הימין הצליח להוריד את איוולת המדינה הפלשתינית מסדר היום ולהפוך את אבו-מאזן לדמות לא רלוונטית בעולם, מובילים גנץ ולפיד תהליך מסוכן שמחזיר את רעיון העוועים הזה אל השולחן.

"גנץ החזיר בשנה החולפת את אבו מאזן למרכז הבמה וכעת לפיד מחזיר אותנו בחוסר אחריות עשרים שנה לאחור ומזמין לחץ בינלאומי על ישראל לקידום צעד שהוא לא פחות מהתאבדות של מדינת ישראל".

יו״ר מרצ, זהבה גלאון: ברכה את ראש הממשלה: ״מברכת את ראש הממשלה לפיד מיליוני ישראלים ופלסטינים מחכים לאופק מדיני שישים סוף למעגל הדמים. אני קוראת לרה״מ - לך צעד נוסף קדימה, ותיפגש עם אבו מאזן בעצרת האו"ם״.

מוקדם יותר היום, כפי שדווח ב'כיכר השבת', התייחס נשיא ארצות הברית בנאומו באו"ם לישראל ואמר ש"ארצות הברית מחויבת באופן מלא לביטחון ישראל ותומכת בפתרון שתי המדינות".

לדברי ביידן, "פתרון שתי המדינות באמצעות משא ומתן נותרה הדרך הטובה ביותר להבטיח את ביטחונה ושגשוגה של ישראל ולתת לפלסטינים מדינה, כך ששני העמים ייהנו מאותה המידה של חופש וכבוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר