פרשת תולדות

אקטואליה בפרשה עם הרב אליעזר שמחה וייס: העטיפה עשויה להיות שונה!

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה (יהדות)

(צילום: כיכר השבת)

"וַיָּ֨שׇׁב יִצְחָ֜ק וַיַּחְפֹּ֣ר ׀ אֶת־בְּאֵרֹ֣ת הַמַּ֗יִם אֲשֶׁ֤ר חָֽפְרוּ֙ בִּימֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יו וַיְסַתְּמ֣וּם פְּלִשְׁתִּ֔ים אַחֲרֵ֖י מ֣וֹת אַבְרָהָ֑ם וַיִּקְרָ֤א לָהֶן֙ שֵׁמ֔וֹת כַּשֵּׁמֹ֕ת אֲשֶׁר־קָרָ֥א לָהֶ֖ן אָבִֽיו׃"

יצחק חופר מחדש את הבארות וקורא להן כשמות אביו (כשמות אשר קרא להן אביו). נשאלת השאלה למה כתוב כמו השמות באות כ"ף ולא כתוב בשמות באות "ב"? למה יצחק שרצה להחזיר ולחדש בארות שאביו חפר לא נתן לבארות בדיוק את אותן השמות שאביו קרא להם ? אולי התשובה היא שמדובר בסיפור של מורשת. חפירת הבארות של יצחק היתה בהמשך למורשתו של אברהם אביו. אולם, התורה אומרת שיצחק נתן כשמות -שמות דומות לשמות שאביו השתמש בהם כי זו היתה תקופה אחרת. המסורת, הערכים והעקרונות תמיד נשארת זהים, אבל צריך ליישם אותם בדרך אחרת בכל דור.

עלינו להתחבר למסורה ולשאול כיצד ניתן ליישם את המסורה בדור הנוכחי. דברים,(ל"ב, ז) כתוב: זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור - שנות מתורגם על ידי אונקלוס "אִדְּכַר יוֹמִין דְּמִן עָלְמָא אִסְתַּכַּל בִּשְׁנֵי דָּר וְדָר שְׁאַל אֲבוּךְ וִיחַוֵּי לָךְ סָבָךְ וְיֵימְרוּן לָךְ" כלומר שנות עולם מתורגם שנות דור ודור. אפשר לפרש שהכוונה על משקל דור דור ודורשיו, דור דור ומנהיגיו. כלומר יש לזכור את ה'שינוי של' (הדורות) להבין את השינויים ('שנות') בכל דור. להבין שלכל דור יש שפה ונסיבות משלו. עלינו לזכור את הימים שעברו, אך לשלב את הזיכרון הזה עם הבנה של השינויים המתרחשים בכל דור.

ישנה 'אמרה חסידית' של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב בנוגע לסיבה שאליהו הנביא (ולא משה רבנו או כל אחד אחר) היה זה שנועד לפתור את כל ה"תיקו" (ראשי תיבות של: "תשבי יתרץ קושיות ובעיות (".של התלמוד [ כאשר אין הכרעה במחלוקת בתלמוד כתוב "תיקו" ראשי תיבות]

הסיבה, אומר הברדיצ'בר, היא כי אליהו מעולם לא מת - הוא קיים בכל הדורות. אנו זקוקים למישהו שיש לו הבנה בכל דור ודור, שיספק את התשובות [לפסוק פסקים בשאלות הלכתיות] לאותו דור. לפיכך, רק אליהו, שהיה נוכח בכל הדורות, מוסמך לפתור את ה"תיקו"

יצחק חופר מחדש את הבארות וקורא להן כשם אביו חפירת הבארות של יצחק הייתה המשך למורשתו של אברהם אביו. אולם, התורה אומרת שזה היה כמו אותם שמות כי זו הייתה תקופה אחרת. המסורה תמיד נשארת זהה, אבל צריך ליישם אותה אחרת בכל דור.

עלינו להתחבר למסורה ולשאול כיצד ניתן ליישם את המסורה בדור הנוכחי המסורה נשארת העטיפה עשויה להיות שונה!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר