השגריר יזומן למשרד החוץ

אוסטרליה ביטלה את ההכרה בירושלים כבירת ישראל: "מחויבים גם לפלסטינים"

שרת החוץ ממשלת הלייבור האוסטרלית, הודיעה במהלך הלילה, כי הממשלה החליטה לבטל את ההחלטה שהתקבלה בממשלה הקודמת על הכרה במערב ירושלים כבירת ישראל: "אנו מחויבים לפתרון שתי המדינות", הסבירה | במשרד החוץ זימנו את השגריר (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ירושלים ודגל אוסטרליה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90 | שאטרסטוק)

אחרי ההכרה ב-2018: באוסטרליה הודיעו הלילה (בין שני לשלישי) באופן רשמי, כי החליטו לבטל את ההכרה במערב ירושלים כבירת מדינת ישראל, במשרד החוץ הזמינו את השגריר האוסטרלי לשיחת בירור.

שרת החוץ האוסטרלית פני וונג הודיעה הלילה באופן רשמי, כי הממשלה בה היא חברה החליטה לבטל את החלטת הממשלה הקודמת, שהכירה במערב ירושלים כבירת ישראל; "מעמדה של ירושלים צריך להיקבע במשא ומתן לשלום בין מדינת ישראל לערבים, זו הייתה העמדה הרשמית של אוסטרליה הוותיקה - ואנחנו חוזרים להחלטה הזו", אמרה שרת החוץ.

לדברי שרת החוץ מממשלת הלייבור: "אוסטרליה מוכנה לחזור ולפעול למען שתי מדינות, ולמען הפתרון שיביא לכך, אך השגרירות תמיד הייתה בתל אביב והיא תישאר שם, הפתרון הצודק הוא שתי מדינות שיוכלו לחיות בשלום ובגבולות מוכרים על ידי הקהילה הבינלאומית".

"אנחנו תמיד נשאר ידידים נאמנים למדינת ישראל", הוסיפה השגרירה ואמרה: "ההיסטוריה מלמדת כי אנחנו היינו בין המדינות הראשונות שהכירו באופן רשמי בישראל, אך באותה מידה, אנו תומכים בעם הפלסטיני ומספקים לו תמיכה הומניטרית מדי שנה מאז 1951, ודוגלים בחידוש המשא ומתן לשלום. אני מצרה על כך שהחלטתו של ראש הממשלה לשעבר מוריסון לשחק בפוליטיקה הביאה לשינוי עמדתה של אוסטרליה, ולמצוקה שהשינויים הללו גרמו לאנשים רבים בקהילה האוסטרלית שאכפת להם מאוד מהנושא הזה".

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר בתגובה להודעת אוסטרליה: "לאור הדרך שבה התקבלה ההחלטה באוסטרליה, כתגובה חפוזה לידיעה שגויה בתקשורת, לא נותר לנו אלא לקוות שבעניינים אחרים ממשלת אוסטרליה מתנהלת יותר ברצינות. ירושלים היא בירת ישראל הנצחית המאוחדת ודבר לא ישנה זאת לעולם".

העיתון הבריטי כבר דיווח על ההכרזה של אוסטרליה כבר אתמול, אך באוסטרליה הכחישו זאת באופן רשמי ורק כעבור כמה שעות, הודיעה על כך באופן אישי שרת החוץ.

כזכור, ב-2018, ישראל יצאה מרוצה חלקית בלבד מהכרזתה של ממשלת אוסטרליה להכיר במערב ירושלים כבירת ישראל ומבלי להעביר את השגרירות שלה לירושלים.

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון אמר בנאומו בסידני כי "אוסטרליה עכשיו מכירה במערב ירושלים מקום מושבה של הכנסת ומשרדי הממשלה, כבירת ישראל". עוד הודיע מוריסון כי ממשלתו תכיר במזרח ירושלים כבירת פלסטין רק אחרי שיגיעו להסדר על בסיס פתרון שתי המדינות, ואמר שהשגרירות לא תעבור מתל־אביב לירושלים עד אשר יגיעו להסדר כזה.

מוריסון הודיע אז במקביל, כי בינתיים אוסטרליה תפתח משרד ביטחוני ומסחרי בירושלים ותתחיל לחפש אתר ראוי להקמת השגרירות בעתיד.

ההכרזה החלקית של אוסטרליה הגיעה בעקבות לחצים עזים של מדינות מוסלמיות וערביות ובראשן שכנותיה של אוסטרליה - אינדונזיה ומלזיה שאיימו בלחץ כלכלי על האוסטרלים.

ההכרה רק במערב ירושלים בדומה להכרה הרוסית בירושלים, וההצהרה על הכרה עתידית במזרח ירושלים כבירה פלסטינית, התקבלה בירושלים באכזבה חלקית, אם כי בישראל מדגישים שמדובר בצעד בכיוון הנכון.

גורם מדיני ישראלי אמר ב-2018 על ההכרה, כי "ישראל מאוכזבת מההחלטה האוסטרלית. ראש הממשלה האוסטרלי הלך חצי מהדרך. זה צעד בכיוון הנכון אך ציפינו ליותר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר