סיפור למוצ"ש

כשהבעש"ט התפלל והכלי עם המים שלידו החל לרעוד

פעם אחת עמד כלי גדול עם מים ליד מקום התפילה, בשעה שהבעל שם טוב הקדוש היה מתפלל, וראו את המים - נעים ונדים. הרעד היה ניכר - במאוד מאוד | סיפור חסידי למוצאי השבת (חסידים)

הרב אהרון ראובן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

ממה רעדה הארץ?

סיפר ה'תולדות' רבי יעקב יוסף מפולנאה, שפעם אחת עמד כלי גדול עם מים ליד מקום התפילה, בשעה שהבעל שם טוב הקדוש היה מתפלל, וראו את המים - נעים ונדים.

השכינה היתה שורה על הבעל שם טוב הקדוש, ומזה – הארץ היתה רועדת, כמו שכתוב: "מפני אשר ירד עליו ה' באש ויחרד כל ההר מאד" בארץ, הרעד לא היה ניכר, אך על הכלי עם המים, הרעד היה ניכר - במאוד מאוד.

וכנראה שכלי עם מים - לא ירעד מתפילתנו, אבל, עם כמה מעצותיו היקרות של הבעל שם טוב הקדוש, תעלה תפילתנו ותקובל ברצון.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

הבעל שם טוב הקדוש מביא בצוואתו עצות לריכוז בתפילה, כל אחד יתבונן ויקח מה שיסייע לתפילתו.

# לבקש עזרה שתצליח להתפלל: אפשר להתפלל בכוונה, רק אם האדם מקבל חיזוק ועזרה מהקב"ה, ולכן: האדם צריך לבקש מה' יתברך שיעזור לו להתפלל בכוונה.

# התבוננות בגדלות ה' ואפסיות האדם: יתבונן האדם בגדלות ורוממות הבורא, ומנגד, באפסיות האדם, וכך יוכל להתפלל מתוך - יראת ה', כי היראה היא - השער לתפילה, ויחשוב האדם:

"למי אני רוצה לדבק א"ע לבורא, בדיבורו כל העולמות ומהווה אותם ומקיים אותם ויתבונן בגדלותו וברוממותו, ואח"כ: יכול להיות בעולמות העליונים".

# שכל קטן - ודבקות גדולה: כשהאדם ב'קטנות' מוחין, קשה לו להתפלל בדבקות, אבל, חשוב שהקב"ה – 'מלוא כל הארץ כבודו', 'ואין אתר פנוי מיניה', והקב"ה ממלא כל הארץ והאדם, ולכן: גם ברגעים אלו, הקב"ה נמצא איתי כאן ועכשיו...

דווקא בכזאת פשוטות, האדם יכול להגיע - לדבקות גדולה.

# נענוע הגוף מעורר – כח בנשמה: אפשר לעורר תחילה את הגוף, והוא יגרום להאיר את כוח הנשמה, ע"י שהאדם ינענע עצמו, הוא יכול להצליח להגיע להתעוררות גדולה.

הגוף יעורר את כח המחשבה: כשינענע עצמו, יחשוב: 'למה אני מנענע את עצמי? כי מסתמא - השכינה בוודאי עומדת לנגדי! ומכוח זה, האדם יצליח להגיע - להתלהבות גדולה בתפילה!

# תתפלל על צער השכינה – ויושלם חסרונך: אומר הבעל שם טוב הקדוש: "אל תתפלל בשביל דבר שחסר לך, כי - לא תקובל תפילתך".

כלל שחשוב לדעת: אדם שמתפלל רק עבור עצמו, תפילתו – לא תתקבל. הדרך לקבלת התפילות: כאשר האדם רוצה להתפלל על דבר שחסר לו, הוא צריך להתפלל על החסרון שיש ב'ראש', והראש הוא - השכינה.

האדם הוא 'חלק' אלוק ממעל: חלק אלוקי, ואם חסר לו משהו, אותו הדבר חסר גם בשכינה, ויש לשכינה צער מכך, כי – חסרון שיש ב'חלק' יש גם ב'שלם', שהוא – השכינה.

השכינה מרגישה את הצער שיש ל'חלק', ולכן, יתפלל על צער שנגרם לשכינה מצערו, כי חסרון זה גורם 'כבדות' בראש (בשכינה), וזה הפרוש למה שכתוב:

צריך להתפלל מתוך: כובד ראש - ותענה תפילתו.

# נתינת צדקה לפני התפילה: נתינת צדקה היא סגולה לקיבול והצלחת התפילה, ועל זה נאמר: "צדק יהלך לפניו".

# תפילה מתוך שמחה – השראת השכינה: ישתדל להתפלל מתוך שמחה כי: 'אין השכינה שורה אלא מתוך שמחה'.

אין שמחה - אין שכינה, כי השמחה מעלה את האדם ותפילתו להיכלות גבוהים - ותתקבל תפילתו.

# תפילה בשמחה ממעטת - מחשבות זרות: אומר הבעל שם טוב הקדוש, שתפילה בכוח ושמחה גדולה, ממעטת מהאדם את - המחשבות הזרות.

# שמיעת מילות התפילה שקורא: וצריך האדם לשמוע את המילים שקורא, אומר הזוהר הקדוש:

"וצריך לשמוע בכל תיבה - מה שאומר, שהשכינה היא - עולם הדיבור".

צריך להוציא את מילות התפילה בבהירות, וזה עושה לקב"ה - נחת רוח גדולה (הזוהר הקדוש פר' פינחס).

# השקעת כוחות הגשמיים בתפילה: ישים האדם את כוחו הגשמי בדיבורי התפילה, וכך, ילך - מאות לאות, עד שישכח מהגשמיות, ויחשוב האדם: שהאותיות מצטרפות ומתחברות זה עם זה.

ואומר הבעל שם טוב הקדוש, זהו - תענוג גדול!

וכמה שהאדם מרגיש מדברים גשמים:

תענוג רוחני – עולה על כל התענוגות שיש בעולם!

# אין צורך להרבות בדקדוקים: בכל דבר שתעשה, אל תרבה בדקדוקים, כי הדבר מביא לעצבות, ולא עושה לקב"ה נחת רוח, ויכול:

להפסיד לאדם את הדרגות שיכל להשיג - לולא הדקדוקים.

# לא הצלחת להתפלל בכוונה? אל תתעצב! העצבות היא - עצת היצר הרע! אומנם, העצבות אינה עבירה, אך בכוחה לבטל את האדם מקיום מצוות, ועל כן:

העצבות – גרועה יותר מכל עבירה!

# לרצות ולהשתדל להתפלל בכוונה: תגיע לתפילה עם רצון להתפלל בכוונה, והקב"ה בוחן כליות ולב, ומעריך כל רצון וכוונה טובה, ותמיד תזכור:

רחמנא ליבא בעיי! הקב"ה לא סופר הצלחות, הוא סופר – רצונות!

ולכן, ההשתדלות שלך – ההצלחה בידי בורא עולם!

והכלל הזה, צריך ללוות את האדם בכל עבודת ה'.

# תפילה ללא כוונה - ירידה לצורך עליה: כשהקב"ה רוצה להעלות את האדם בדרגה, הוא קודם מבטל לו את דרגתו הקודמת, דהיינו:

מפיל אותו מדרגתו, כדי שיגיע למדרגה – גבוה יותר.

# העתיד לא תלוי בעבר: אסור להכליל או להחליט, שאם היום לא הצלחתי להתפלל בכוונה, כל תפילותי בעתיד - יראו כך!

ואף אם כרגע האדם בירידה, היא רק זמנית וחולפת – תרגיע...

# קשה לך להתפלל – רק תתחיל: אל יאמר האדם, כרגע, אני לא יכול להתפלל בכוונה, אז – בכלל לא אתפלל.

אלא: יתחיל להתפלל, וההתלהבות תגיע לאט לאט.

# לפעמים האדם רוצה להתפלל, לא מצליח - מדוע? כשיש לאדם רצון להתפלל, וכל מיני דברים מעכבים את תפילתו, חשוב שידע:

תפילתו חשובה מאוד בשמים, ולכן – השטן מעכב אותה!

# לפעמים ניתן לשטן רשות, לנסות את האדם בתפילתו: לפעמים השטן מקבל רשות לצער את האדם, כדי - לנסות אותו!

ולכן, יזכור שגם חוסר הצלחתו להתפלל, הוא - משמים!

לא יפול לייאוש או עצבות, או כל מיני - רגשות שלילים.

# הארכה במילים מסוימות בתפילה: תפילה בדבקות מאופיינת בהארכה בתיבות מסוימות, שמעוררות את האדם לדבק בקב"ה:

ומחמת שמרגיש דבקות, אינו רוצה להיפרד - מתיבות התפילה!

ותפילה כזאת: מכניסה את האדם - לעולמות עליונים, וזה סימן: שתפילתו התקבלה ברצון - בפני שוכן מרומים.

# תפילה אחת בכוונה – מעלה את כל התפילות – ללא כוונה:

חשוב מאוד לזכור: תפילה אחת טובה בכוונה הראויה, מעלה איתה את כל התפילות, שהאדם התפלל - ללא כוונה.

אין שום תפילה - שנאבדת! או - שהולכת ריקם!

תפילות ללא כוונה, ממתינות לתפילה אחת טובה:

שתעלה את כל שאר התפילות לפני כיסא הכבוד, וגם תפילות אלו - יפעלו את פעולתם.

# מסכם הבעל שם טוב הקדוש את עצותיו: המלוקטות מצוואתו, ואומר:

"כל מה שכתבתי, הם כללים גדולים, ונחמדים מפז רב, כל דבר ודבר הוא - כלל גדול".

ואומר עוד הבעל שם טוב הקדוש, שכללים אלו נכונים:

הן לתפילה, והן ללמוד תורה!

וכל אחד יקח מהכללים, מה שמתאים לאופיו, אישיותו ומצבו העכשווי.

יהי רצון שכל בית ישראל יזכו להתפלל מתוך דבקות נפלאה, וירגישו את האור האלוקי מאיר את תפילתם, ותתקבל ברצון לפני שוכן מרומים, אמן!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר