חשיפת 'כיכר השבת'

מאחורי הקלעים: מסתמן מאבק בין 'דגל התורה' ל'אגודת ישראל' על חוק הגיוס החדש

נציגי המפלגות החרדיות מצליחים לקצור הצלחות במו"מ הקואליציוני, אך מתחת לפני השטח, יש קרב בין 'אגודה' ל'דגל', על חוק הגיוס החדש | בעקבות הוראת אדמו"רים בכירים, 'באגודה', מתעקשים לחזור ל'חוק טל', אך ל'דגל' נוח עם החוק הקיים, מלבד שינויים מינוריים | כל הפרטים על הדרמה מאחורי הקלעים (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
לשכת הגיוס בירושלים | ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

ראש הממשלה המיועד נתניהו, מתכנן להקים כבר השבוע את "ממשלת החלומות" שלו עם גוש הימין, אך נראה כי עדיין הצדדים לא הגיעו להסכמים ברורים בנושאים עקרוניים עבור הציבור החרדי.

אחד הנושאים הבוערים הנמצאים על השולחן אך כמעט ולא מדוברים בחדרי המשא ומתן, הוא נושא הסדרת מעמד בני הישיבות.

כפי שדווח לראשונה שבוע שעבר ב'כיכר השבת', ישנם ראשי ומנהלי ישיבות שחוששים, שהפוליטיקאים החרדיים לא שמים את עיקר כבוד משקלם על החוק המתגבש ודוחקים אותו לקצה המו"מ וזאת ככל הנראה בשל החשש המוצדק - מ"מה יגידו" ברחוב הישראלי על הסדרת הנושא.

מאחורי הקלעים, כך נודע לראשונה ל'כיכר השבת', ניטש ויכוח עז בין הנציגים של 'אגודת ישראל' המציגים חזית קשוחה יותר בנושא, לבין הנציגים של 'דגל התורה'.

  • מה טוב ב'חוק טל' והאם באמת חייבים להתעקש עליו? קראו כאן

ל'כיכר השבת' נודע, כי מספר אדמו"רים בכירים - החברים ב'מועצת גדולי התורה', מטילים את כל כובד משקלם, כדי להחזיר בחזרה את 'חוק טל', ולהכניס זאת בפסקת ההתגברות - וזאת כדי שבג"ץ לא יוכל לפסול את החוק.

החשש ב'אגודת ישראל', הוא שנתניהו מנסה 'למרוח' את חוק הגיוס ולא להכניס את זה כחלק מחבילת העסקה של 'פסקת ההתגברות', בשל החשש מהביקורת הציבורית הנרחבת שמהלך כזה יוביל.

גורמים המעורים בנושא מספרים ל'כיכר השבת': "התוכנית של נתניהו היא לא לכלול את חוק הגיוס ב'פסקת ההתגברות', ולהעביר חוק דומה למה שהציעו שרי הביטחון הקודמים - ואפילו חוק דומה למה שהעביר לפיד, שזה חוק שנוח לרוב חברי הכנסת החרדיים, למרות היעדים ואי ההצהרה הברורה על חשיבות מעלת לימוד התורה. ההתעקשות של נתניהו לא להכניס את 'פסקת ההתגברות' - היא ברורה, שכן ברגע שבג"ץ יפסול את החוק הם יחוקקו אותו מחדש ולא תהיה בעיה של רוב קואליציוני וכך הוא יוכל למרוח את החוק עוד כמה שנים".

הגורם מסביר: "ב'אגודה' - מסרבים לכך ובהוראת גדולי האדמו"רים, הנציגים הורו להתעקש כבר עכשיו על חזרה ל'חוק טל' ולכלול את התכונית בפסקת ההתגברות' - כדי לפתור אחת ולתמיד את הנושא מול הרשויות".

אותו גורם מוסיף: "ל'דגל', אין בעיה עם חוק הגיוס הקיים - מלבד אולי מספר שינויים מינוריים ולכן הקול שלהם לא נשמע כלל בנושא. הם נמצאים בפרדוקס - מצד אחד, הם צריכים להוכיח שהם עובדים למען חוק גיוס חדש ומאידך, לא רע להם עם החוק הקיים - ולכן ההחלטה שהתקבלה, היא 'שב ואל תעשה עדיף', ולכן הם לא מתבטאים על כך גם בתקשורת. ומנגד כאמור נמצאים האדמו"רים הבכירים של 'אגודה' שלא מתכוונים להעביר את זה להמשך טיפול".

גורם נוסף המעורה בנושא, מסביר ל'כיכר השבת': "צריך להבין שיש גם מחלוקת יסודית בין 'דגל לאגודה'; על 'דגל' מופעלים לחצים מצד ראשי ישיבות, המעוניינים לבטל את הסעיף שיאפשר לכל בחור בן 21 לצאת מהישיבה ולבחור האם ללכת לעבוד. לטענת ראש ישיבות, דבר כזה יכול לגרום לסגירת ישיבות. ומנגד ב'אגודה', דווקא כן מעוניינים בסעיף זה, שכן אצלם, רובם מתחתנים בגיל צעיר וסעיף כזה יכול לפתור בעיות רבות, כמו כאלו שנשואים לאישה מחו"ל ועוד".

כך או כך, נראה שעם התקדמות המשא ומתן בים הליכוד ליהדות התורה, "הפיל שבחדר" יעלה ושני הצדדים יצטרכו להתרצות. הרצון של נתניהו לפתור את זה בהמשך נתקל לעת עתה כאמור בהתנגדות של בכירי האדמו"רים. האם זה מה שיגרום לעיכוב בהקמת הממשלה? זאת נדע בהמשך השבוע.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר